Vuurwerk met O&N

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 01:36

Die van mij staan naast de voetbalvereniging waar wordt afgestoken. Ze staan 24/7 buiten met inloopstal en kan de stallen ook afsluiten.
Toen ze 's avonds nog op stal gingen een aantal jaar geleden, zette, had ik ze beide in een aparte box, maar dat was 1 drama met oud en nieuw. Mn paard ging door het lint omdat mn pony niet bij der was, dus hup box open en pony bij paard gelaten. Dat het jaar erop al van tevoren gerealiseerd, was een stuk beter. Daarna zijn ze over gegaan op 24/7 buiten en heb ik besloten dat ze ook zo met oud en nieuw blijven staan. Ik had geen betere beslissing kunnen maken. Ze gaan samen naar het vuurwerk staan kijken en zijn vrijwel helemaal rustig. Komen lekkers halen en zijn goed aanspreekbaar. Ik heb het idee dat ze rustiger zijn nu ze het idee hebben te kunnen vluchten. De boxen staan ook gewoon open, maar no way dat ze dus naar binnen gaan.
Hoe reageren je paarden op geknal? Zijn ze in principe erg relaxt of zijn ze snel opgefokt? Als ze doorgaans relaxt zijn, zou ik niets veranderen aan de situatie. De situatie veranderen kan sowieso al maken dat ze anders gaan reageren dan normaal. Zijn ze snel opgefokt, zou ik ze richting de stal brengen en de wei dus afsluiten, dus dat ze alleen op de paddock kunnen.
Ik weet niet of je thuis gaat zijn, maar zodra het los gaat, ga ik naar ze toe om ze te checken en ze er van te doordringen dat het alleen maar idiote mensen zijn die hun pleziertje hebben. Vaak doet je aanwezigheid alleen al wonderen. Zorg verder dat ze voldoende eten hebben, zodat ze lekker kunnen knabbelen. En verder is het toch afwachten wat er gebeurd. Ik hoop voor jullie op een rustige oud en nieuw!

zebra89

Re: Vuurwerk met O&N

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 09:43

Onze staan 24/7 buiten met schuilstal een 'paddock' van 20x40 ;) en een Paddock Paradise om de weilanden (3) heen. Snachts kunnen ze alleen in de paddock en bij de schuilstal. Niet op het Paradise en weides. Ivm rennen en paniek de paddock is het verst van de weg én als ze door het lint zouden gaan moeten ze nog over het pad en de weilanden door de draad voor ze op de weg zijn
Gaat al 6 jaar zonder problemen goed. Wel vind ik het zelf ieder jaar spannend...

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:53

Die van mij blijven s nachts gewoon buiten de woonwijk is een km of 2 verderop en de straat / dijk waarin mijn paard staat wonen op een enkel huis na alleen maar ouderen :)

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:11

Die van ons blijven gewoon buiten staan , wel extra hooi maar in bij hun in de straat wordt er geen vuurwerk afgestoken wel hebben ze uitzicht over 10 km ver maar ze vinden het totaal niet eng.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:09

Mijne staan ongeveer 100-200 meter achter huis in hun paddock. Alex is niet bang van de knallen en daardoor reageert jorie er inmiddels ook al niet meer op. Ik ga zelf rond enen nog wel even checken of ze nog goed staan, maar voor de rest doe ik gewoon alsof het een doodnormale avond is.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 23:20

Het is uiteindelijk allemaal goed gegaan. Ze stonden op de paddock met vers hooi, mijn man was erbij. Toen het begon waren ze even onrustig maar ze gingen al snel weer verder met eten. Het viel uiteindelijk ook nog goed mee, we kwamen erachter dat je in onze gemeente alleen vuurwerk mag afsteken met een vergunning, ook met Oudjaar (België). Dus het was alleen het café. En de dames paard waren er kalm onder :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 04:17

Fijn dat t zo goed ging! Hier doet eten ook altijd wonderen. Geef ze een paar wortels en ze geven nergens meer om :')

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 12:10

Hier heeft er eentje het been gebroken snachts, stonden in de paddock. Ze hebben niet gerend volgens de buren. Waarschijnlijk gekke draai gemaakt, werd sochtends gevonden met een gebroken been. :(
Was al een oudere merrie dus waarschijnlijk hebben broze botten meegespeeld maar ben helemaal gesloopt. Ook van alle vragen eromheen. "als we....was het dan niet" Als we waren geweest, als we ze niet buiten hadden gelaten, als we gekeken hadden na 12 uur, als als als.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:20

zebra89 schreef:
Hier heeft er eentje het been gebroken snachts, stonden in de paddock. Ze hebben niet gerend volgens de buren. Waarschijnlijk gekke draai gemaakt, werd sochtends gevonden met een gebroken been. :(
Was al een oudere merrie dus waarschijnlijk hebben broze botten meegespeeld maar ben helemaal gesloopt. Ook van alle vragen eromheen. "als we....was het dan niet" Als we waren geweest, als we ze niet buiten hadden gelaten, als we gekeken hadden na 12 uur, als als als.

Oh, sterkte! Ik denk niet dat je zoiets kan voorkomen. Dit jaar stond ik er buiten bij, hier ook alles op het paddock. Ik heb al jaren een open stal en normaal voer ik daar. Nu er een 3de bij is, slapen ze wel samen in stal (als ze al op,stal komen), maar zodra er voer is, wordt de jongste in een hoekje geduwd en gebeten. Dus alles op het paddock, goed wat voer en ik erbij. Mijn paarden wilden niet meer eten en stonden in een donker hoekje naar het vuurwerk te kijken. Aanvankelijk rustig, maar toen het langs alle kanten harder begon te knallen werd de oudste wat nerveus en die trok de rest mee. Hier is dus wel wat gelopen op een ondergrond die slecht lag. Gelukkig zonder gevolgen, maar als er ene zich had mistrapt, had ik niets kunnen doen om dat te voorkomen ook al stond ik erbij. Verwijt jezelf dus niets aub, je had dit echt niet kunnen voorkomen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:31

Sterkte ;(

En ik ga helemaal mee met de woorden van SVRL.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:38

Dankjewel allebei. Ik weet ook dat het niet had gehlpen als ik er geweest was. Behalve dat het paard dan eerder gevonden was...:(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 14:07

Misschien ook niet eens. Als de adrenaline nog redelijk hoog is en de breuk netjes recht valt het niet eens meteen op. Pas als het paard echt meer tot rust is lopen ze dan pas kreupel en was jij misschien ook wel weer naar net binnen gegaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:26

Zebra, Sterkte!

Hier is alles rustig verlopen. De shet heeft alleen de hele dag erg slecht gegeten.