Voordelen/nadelen paard op weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:50

We huren al bijna 30 jaar een wei waar we zelf stallen / opslag op gezet hebben.
In het begin was er geen water en stroom, maar we hadden plastic vaten van,20 of 30 liter die we thuis moesten vullen.
en een lamp op accu en een goede zaklamp voor 's avonds.

na een paar jaar konden we stroom aanleggen en waterleiding vanuit de aangrenzende boerderij.

Met de jaren is steeds vanalles verbeterd en makkelijker gemaakt.

ik zou niet meer anders willen. Ik bepaal zelf hoe ik mijn paarden verzorg, hoe lang ze buiten staan, wat ik ze wil voeren enz.
en het zorgen voor hooi, strooisel en voer is geen probleem.
wei schoonhouden en stallen mesten vind ik niet erg. Heerlijk buiten bezig zijn.
en je kent je paarden als je broekzak , omdat ik ze 3 keer per dag zie.

de mest zit op een mesthoop, die in het voor en najaar grotendeels leeg gaat door mensen die paardenmest willen hebben voor hun volkstuin of tuin. Als ik hem wel vol heb, (ong. 12-15 kuub), betaal ik 150 euro om het weg te laten halen.
ik heb er dan 2 jaar mee gedaan.
Ze staan wel veel buiten.
Ik heb jaren geleden 3 maanden in de winter met een paard op een pensionstal met gestaan om door te kunnen rijden. Wat een gedoe.
ze voeren vooral brok, te weinig hooi. Ze komen veel korter buiten dan afgesproken enz. Na die maanden had ik het wel gezien

_suus19_

Re: Voordelen/nadelen paard op weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:29

Ik vond het in de zomer heel goed te doen. Lekker rustig en ook prima in de wei te rijden. Ik ruimde de mest wel op, als ik het nog een keer doe zou ik zorgen dat ik een tractor had om te slepen.

In de winter was het veel werk, nat en koud. Voer halen was onhandig ik kende niemand in de buurt die het kwam brengen dus moest het elke paar weken halen.
Ik was er vaak in het donker en vond het doodeng. Veelste rustig en stil daar, bos ernaast. Bah!
Rijden in de wei werd veel te glad. Kon niets meer, alleen poep scheppen en voeren. Alles werd een modderboel.
En dan had ik nog wel de luxe van water en elektriciteit en een groot betegeld stuk.

Nadeel bij mij was eikenbomen om het hele perceel, waardoor ik het grootste deel van de wei na september niet meer heb kunnen gebruiken. Als dit niet zo was en ik kon alles gebruiken had het wel een hoop gescheeld in de winter denk ik.

Ik voerde zomer (gras) als winter (hooi en stro) wel zoveel dat ik maar eens in de 2 dagen erheen hoefde. Ging prima.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 06:03

Eens in de 2 dagen? En verder stonden ze dus 2 dagen zonder toezicht?
Jeetje...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:11

Zomermaanden is op de wei een zaligheid. Paarden staan dan 24/7 op de wei.

De winter maanden,waren de eerste jaren,dikke ellende. Geen verlichting, geen piste, modder, modder en nog eens modder. Nu na enkele jaren en,vele investeringen vind ik het zalig. je kiest zelf wat je geeft, doet wat je Wilt.
Het is en blijft wel veel werk maar door een,groot stuk te betegelen en te draineren en een piste aan te leggen is het veel aangenamer. Verlichting hebben we via een stroomgroep. Super handig. Water via enkele ibc vaten. We hebben,altijd water behalve als het vriest. Maar het is wel veel werk in de winter. Hooi aanslepen, stallen uitmesten, voer aanbrengen, twee keer per dag eten geven.

Als je goed investeert is het te doen.maar gewoon een schuilstal op de wei raad ik af. Wordt echt modder ellende

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:37

Dat zou ik nooit doen. Vind ochtend en avond eigenlijk al te weinig.
Ik vind het heerlijk en zou niet anders willen. Kan alles zelf bepalen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 04:41

Little_Gift schreef:
Eens in de 2 dagen? En verder stonden ze dus 2 dagen zonder toezicht?
Jeetje...

Beetje kort door de bocht ;) Er was wel toezicht hoor. Er woonden rondom heen mensen die de boel in de gaten hielden en mij ook netjes belden als er wat was. Vaak reed ik onderweg naar werk er ook wel even langs om te kijken of alles goed was, maar dat kon dan gewoon in m'n werkkleding omdat ik verder niets hoefde.
Veel hier noemen als nadeel meerdere keren per dag erheen om te voeren. Maar dit hoeft dus niet als je genoeg eten geeft. Dat was meer mijn punt.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:37

Wel als er toezicht is. Als er geen toezicht is zou ik niet 1x per 2 dagen komen.

Ik kan genoeg hooi en water geven voor 4 dagen. Maar ben er 2x per dag

Miss_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:15

Enkele dingen waar je misschien niet direct bij stil staat:
- Op een stalling is er altijd wel iemand aanwezig die een oogje in het zeil houdt, als je paard op wei staat is er niet altijd onmiddellijk iemand ter plaatse als er iets mis gaat.
- Vakantie: Zorg dat je iemand hebt die je paarden kan verzorgen als jij er niet bent
- Winter: Beeld je in hoe gemotiveerd je gaat zijn binnen x aantal maanden als je na een lange dag alleen maar in bad en bed zou willen kruipen, en je dan nog in het donker, in de regen, in de kou stallen moet gaan uitmesten.
- Water: Hou er rekening mee dat dit in de winter bevriest, en je paarden dus enkel water hebben als jij het hen gaat brengen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:10

De nadelen van in de winter die mensen hier opnoemen: dat is nu toch gewoon paarden hebben?! Het moet toch niet altijd allemaal maar leuk en aaah zijn?! Als men dat er niet voor over heeft en het ziet als een nadeel om na een lange dag niet het bad in te duiken en bed in te kruipen maar eerst nog naar de paarden te moeten, dan vind ik dat men überhaupt geen paarden zou moeten hebben, ook al kan het anders.
In de basis vind ik dit een vereiste dat je dit zou doen en willen doen.

Ik zit met een zware ontsteking op een kies, werk van 2u30 's nachts tot 11u voormiddag, heb 3 honden én mijn paarden staan niet aan huis maar ik doe wel alles zelf op eigen grond en eigen beheer.
Ik rij er voor mijn werk heen, na mijn werk en 's avonds nog een keer.
Ook mét die ontsteking die ik sinds maandag heb en de zware antibiotica, doe ik dit nog steeds.
Ook de stallen worden nog steeds stipt uitgemest. Zie ik er tegen op?
Nee want het zijn mijn dieren... ik voel me altijd een beetje beter als ik hun tevreden koppies gezien heb.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 08:54

Pluimpje voor jou Little gift.
Ik ga op dit moment ook met een longontsteking naar m'n paarden en ja er word gewoon gemest, gevoerd ze komen niks te kort. Maar toch vind ik het leuker als het niet regent, drekkig is en warmer is als -2 ;)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:07

Ieder zijn manier :) ik heb ook vaak zat paarden buiten gezet en stallen gemest als het nodig was terwijl ik ziek was.
Maar nu ze volpension staan kan ik er ook echt van genieten om een avond over te slaan en op de bank te liggen met de kachel aan. Hoef ik niet eens ziek voor te zijn, heel eerlijk doe ik dat liever als het regent en donker is. Die paarden maakt het niet uit hoor.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:15

Ik heb een eigen weide waar ik nu nog 2 shetjes heb staan en mijn 2 rijpaarden staan gewoon op pension. Gedaan met elke dag in de pikkedonker moeten uitmesten, kruiwagens die vast blijven steken in de modder, met 20 liter bidons water sleuren als het water weer bevroren is, of niet kunnen rijden of uren kwijt zijn aan met de trailer ergens naartoe moeten rijden om wel te kunnen rijden en dan nog gigantisch veel bakhuur te moeten betalen. In de zomer ergens beschut kunnen staan tegen de steekbeesten en ook een fijne bodem in de piste te hebben.

Ik zal niet zeggen dat een pensionstal alleen maar rozegeur en manenschijn is. Verre van. Maar die nadelen probeer ik zelf te compenseren en die wegen niet op tegen al dat pokkewerk zelf weer te moeten doen. Toen kwam ik aan fatsoenlijk rijden niet eens meer toe omdat er altijd wel een andere klus lag te wachten.

Ja, mijn paarden staan nu meer binnen op stal dan thuis en weet je wat? Ze doen het er nog fijner op ook. Mijn HKO paard is tegen alle verwachtingen in zo opgeknapt dat ik hem nog nooit zo fijn aan het werk gehad heb.

Dus nee, voor mij geen weide meer voor mijn rijpaarden.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:31

Hebben ze helemaal geen weidegang dan Yontheke? "Dus nee, voor mij geen weide meer voor mijn rijpaarden." of bedoel je 24/7 wei

Mijn paard loopt opzich beter als toen hij nog in een stalsituatie stond. Is meer werkwillig en betere conditie. Meer rust in zijn hoofd denk ik.
Maar ieder zijn ding. Maar met dit weer buiten uitmesten is geen pretje....hoe gek je ook op je dieren bent...mja t heurt dr bie

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:39

Ze gaan uiteraard wel buiten. Nu van november tot april op de paddocks tussen de 3 en 5 uur per dag en in de zomer komen ze de hele dag buiten op de wei. Ze staan ook altijd samen met een vriendje.

Ik bedoelde eerder geen paarden meer op,mijn eigen weide in eigen beheer waarbij je dus alles zelf moet regelen. Mijn man was ook van mening dat je al het werk er maar voor over moest hebben tot hij zag hoe fijn het is om op pension te staan, gezellige mensen om je heen, dak boven je hoofd, zelf niet alles moeten regelen van voorzieningen zoals hooi en de piste slepen etc. Ook al kost het me een serieuze duit centen, die zegt ook van laat maar staan!

Ik rij ze overigens een 4tal keer per week en als ik ze in de voormiddag rij worden ze sowieso beiden nog een kwartier aan de hand gestapt en getut in de avond en op de dagen dat ze niet werken worden ze ook gestapt aan de hand of de ene even zonder zadel er op gaan zitten.

Als het weer langer licht wordt, kunnen ze eventueel in de avonduren nog extra buiten in de paddock maar dit moet je dan zelf regelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:58

Little_Gift schreef:
De nadelen van in de winter die mensen hier opnoemen: dat is nu toch gewoon paarden hebben?! Het moet toch niet altijd allemaal maar leuk en aaah zijn?! Als men dat er niet voor over heeft en het ziet als een nadeel om na een lange dag niet het bad in te duiken en bed in te kruipen maar eerst nog naar de paarden te moeten, dan vind ik dat men überhaupt geen paarden zou moeten hebben, ook al kan het anders.

Ik zit met een zware ontsteking op een kies, werk van 2u30 's nachts tot 11u voormiddag, heb 3 honden én mijn paarden staan niet aan huis maar ik doe wel alles zelf op eigen grond en eigen beheer.
Ook mét die ontsteking die ik sinds maandag heb en de zware antibiotica, doe ik dit nog steeds.
Nee want het zijn mijn dieren... ik voel me altijd een beetje beter als ik hun tevreden koppies gezien heb.

Tuurlijk is dat gewoon paarden hebben, ik heb er zo drie staan (wat niet mogelijk zou zijn om er drie te hebben op een volpension stal), alle drie lekker 24/7 buiten, onbeperkt ruwvoer (wat ook niet zou lukken op een pensionstal vrees ik), op beide plaatsen een buitenpiste ter beschikking, een eigen trailer en trekauto. Ik mag in mijn handjes wrijven hoor!

Maar neemt niet weg als ik savonds om 19 uur in de gietende regen de paddock sta uit te mesten, de hond (die altijd meegaat) niet wil meewerken, mijn laarzen niet waterdicht meer blijken en ik koude en natte voeten heb, de paarden weer iets gemold hebben en ik tot overmaat van ramp in de modder blijf vaststeken met mijn kruiwagen of mijn laars, dan baal ik toch echt wel en vraag ik me af waarom ik aan paarden begonnen ben :D

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:24

Duhelo schreef:
Maar neemt niet weg als ik savonds om 19 uur in de gietende regen de paddock sta uit te mesten, de hond (die altijd meegaat) niet wil meewerken, mijn laarzen niet waterdicht meer blijken en ik koude en natte voeten heb, de paarden weer iets gemold hebben en ik tot overmaat van ramp in de modder blijf vaststeken met mijn kruiwagen of mijn laars, dan baal ik toch echt wel en vraag ik me af waarom ik aan paarden begonnen ben :D

Precies dit ;)

Miss_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 12:56

Little_Gift schreef:

Tuurlijk hoort dat er allemaal bij! Moest het voor mij dit niet waard zijn stonden mijn pony's ook op een manege, en niet enkel mijn rijpaard. Maar het zijn wel zaken die erbij komen, waar je misschien niet altijd bij stilstaat voor je de ervaring hebt opgedaan.

Ik bedoelde dus eerder dat het allemaal dingen zijn waarvan TS moet bedenken of zij het er persoonlijk voor over heeft.