De avondvoerronde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:37

Hier hangt het er een beetje vanaf of het zomer of winter is. In de winter staan ze 's nachts binnen, omdat mijn oudje de winterse kou niet echt meer aan kan. In de winter ga ik eerst naar de box van mijn mini om te kijken of ze nog genoeg water heeft en om even lekker te knuffelen, zij heeft een hooibaal in haar box staan (box is toch groot zat :') ) dus verder is zij helemaal voorzien. Daarna vul ik twee keer een kruiwagen met hooi en voer ik de twee paarden, controleer ik of hun automatische waterbakken nog werken en krijgen ze een knuffel. Dan schep ik nog even de mest uit de box, voer ik de katten, controleer ik of alle boxdeuren goed dichtzitten en dan wens ik ze allemaal een goede nacht en gaat het licht uit. Als ik de volgende ochtend heeeeel vroeg weg moet vul ik altijd even de slowfeeders in de paddock zodat ik ze de volgende dag alleen nog maar uit de stal hoef te halen, dan staan ze er in ieder geval goed bij als ik me per ongeluk verslaap.

In de zomer staan ze 's nachts op de paddock, dan is het een kwestie van de slowfeeders vullen, water controleren en een knuffel geven. Mocht het koud worden of gaan regenen in de nacht gooi ik nog even een dekentje over. Daarna krijgen de katten eten en controleer ik nog even of de stroomdraadjes allemaal dicht zitten.

Mijn avondronde is altijd ergens rond 22.00 uur.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:39

's Ochtends heb ik de grootste mest beurt.
Dan is het de cushing pony's pillen geven, hooinetjes wisselen, mesten en hooinetten voor 's avonds klaar leggen.

's Avonds is het hooinetjes wisselen, laatste mest weg halen, en hooinetjes voor de volgende ochtend klaar leggen. Meestal vlak voor etenstijd.
Voor het naar bed gaan kijk ik nog even bij ze, maar hoeft er niets meer gedaan te worden.

Ze schijten 's nachts 3 kwart kruiwagen en overdag ongeveer een kwart. Dus totaal een flink volle kruiwagen per dag.
Ze krijgen een beetje vitamine korrel nadat ze gewerkt hebben, dus geen krachtvoer beurten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:46

- Stallen controleren
- Hooibak paddock open zetten
- Paarden van de wei halen. Hengst eerst, dan de merries. Meeste op stal en 2 naar de paddock die 24/7 buiten staan
- Stroom weides af zetten
- Hooibakken weides bijvullen en dicht doen (in de winter)
- Weides uitmesten
- Waterbakken vullen

Afhankelijk hoe laat de paarden naar binnen gaan of direct krachtvoer geven of nadat alles gedaan is.

Dekens blijven gewoon op, dus dat scheelt ook van 5 paarden allerlei dekens wisselen.

In de middag ben je vrij snel klaar. Aangezien we in de ochtend stallen en paddock uitmesten, hooi klaar leggen en de overige beestenbende (geiten, kippen, konijnen, emoe etc) verzorgen.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:50

De bakken met voer vullen en in de stal hangen. De staldeuren toedoen en het veulen eten geven. hooi bijvullen.
Alle resten hooi dat ze uit hun bakken gooien, opvegen. Onder de dekens voelen. Met het veulen nog wat kroelen. Stallen opvegen. Bietenpulp voor 's ochtends klaar zetten. Wortels/bieten geven. Alle drie een dikke knuffel en kus geven en slaapwel zeggen.
Het valt me op dat dit altijd in dezelfde volgorde is :')

Louise_vd5r

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:22

Eerst allemaal in de stal en de ijzeren ketting voor de staldeur dichtdoen (anders vallen ze elkaar aan als ik met de korrels afkom). Daarna eerst het krachtvoer geven. Bij iedereen even checken onder het deken of de temperatuur goed zit. Dan het hooi geven en de kettingen terug opendoen als de korrels op zijn. Hooi eten ze bij elkaar, ze kunnen echt niet in hun eigen stal blijven staan :9
Afbeelding

Louise_vd5r

Re: De avondvoerronde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:23

En als ze op stal gaan even de kak eruit en mss een beetje extra vlas en ook water geven. En nu geven we 's avonds ook een halve biet

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:46

Eerst geeft ik slobber aan onze oude shet, dan doe ik de deur dicht van de stal zodat de rest er niet bij kan. Dan doe ik buiten de ruiven vol en ook de geiten krijgen nog een plak hooi. Als het nodig is vul ik het water bij en wanneer het klaar is krijgen ze lekker een wortel. Er gaat niks boven het kauwgeluid van de pony's, genieten.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:57

Ik pak eerst de bakjes van de twee pensionponys, en geef ze eten.
Dan maak ik het voer klaar voor mijn eigen drie merries en voer ze.
En dan zet ik het voor de ochtend klaar zodat mijn vader het makkelijk pakt

En nog eventjes knuffelen

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:26

- Stallen uitmesten
- Hooi klaarleggen
- Waterbakken bijvullen (enkel in winter, in zomer automatisch)
- Krachtvoer en bietenpulp in bakken doen
- Eten van Erika klaarzetten in paddock
- Water en hooi nakijken op de wei
- Erika van de wei halen
- Erika eten geven in de paddock
- Denzel en Roen op stal zetten
- Floor op stal zetten
- Dame en James op stal zetten
- Erika terug op de wei zetten
- Overige paarden (jaarling, 2 twenters en een 25 jarige) op wei nog even controleren op wondjes en dergelijke

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:12

In de winter:
Even kijken hoe ze er allemaal bij staan, allemaal nog wat extra hooi, m'n eigen paard nog even achter d'r oortjes kriebelen en voelen of ik nog dekens moet wisselen. Daarna eerst achterdeur dicht, lichten uit en voorkant dicht. Dit tussen 10/half 11

In de zomer:
Naar de wei en vanaf het hek kijken of alles er normaal uit ziet. 6 paarden op ruim 2 hectare dus ga niet dat hele end wandelen om ze allemaal te controleren :+