Is dit genoeg weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:00

xTiffani schreef:
Ik snap echt niet wat mensen soms denken om het paard de hele dag op te sluiten. :n

Er zijn er die het al zo gewoon zijn dat ze niet buiten WILLEN, maar het zo ver laten komen vind ik echt te erg.
Ik voel me al schuldig en de mijne komt zo goed als altijd 6u per dag buiten, wat voor de regio veel is, maar daar heeft het paard niets aan. Als ik ooit de kans heb zet ik hem aan huis met een inloopstal en 1 of 2 vrienden..

TS ik zou ook prioriteit geven aan weidegang. Ik vind het zelf zo fijn dat ik een dagje kan overslaan omdat ik weet dat hij op de weide komt en dat extra halfuur geen must is. Als je paard maar 2u buiten komt, kan je dat eigenlijk niet doen..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:02

Ik woon op de noord hollandse klei en hier komt geen paard op de wei in het natte seizoen

JPS

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:03

Anna98, ja ik zou het egoïstisch vinden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:05

Anna98 schreef:
Bedankt voor de FB tip, heb alleen geen FB maar zal het dan wel even aanmaken.
Er zijn dus een heleboel paarden met weinig weidegang. Ben ik nu dan egoïstisch als ik een paard koop en die neerzet op genoemde stal? Wat vinden jullie?

Dat kan je alleen zelf beslissen. Het gaat om je eigen gevoel. Vind je het zelf acceptabel? Dan is het goed. Wat een ander vind is niet zo van belang als nu 10 mensen zeggen het is prima is er nog altijd de kans als je zelf je twijfels hebt dat het vroeg of laat gaat knagen. Ik zou in ieder geval gewoon gaan kijken naar de stal en wellicht nog wat andere stallen en dan je conclusie trekken.

Anna98 schreef:
Ik neem aan van wel, dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben er nog niet voor een rondleiding geweest, maar ik heb wel gebeld.
Dan kwam hij dus niet veel in contact met soortgenoten? Dat is naar mijn mening zeker niet goed.. Gelukkig is het nu anders.

Nee hij was hengst en het paard naast hem op stal was ook hengst dus samen los buiten was geen optie toen.
Hij was erg onhandig in z'n sociaal gedrag maar na zo'n 12 jaar is hij aardig bij gedraaid in gedrag en staat in een kudde van 5 en je hoeft hem nu echt niet meer alleen in de wei te zetten of op stal want dat is vragen om ongelukken.

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:13

Tigra_ schreef:
Anna98 schreef:
Bedankt voor de FB tip, heb alleen geen FB maar zal het dan wel even aanmaken.
Er zijn dus een heleboel paarden met weinig weidegang. Ben ik nu dan egoïstisch als ik een paard koop en die neerzet op genoemde stal? Wat vinden jullie?

Dat kan je alleen zelf beslissen. Het gaat om je eigen gevoel. Vind je het zelf acceptabel? Dan is het goed. Wat een ander vind is niet zo van belang als nu 10 mensen zeggen het is prima is er nog altijd de kans als je zelf je twijfels hebt dat het vroeg of laat gaat knagen. Ik zou in ieder geval gewoon gaan kijken naar de stal en wellicht nog wat andere stallen en dan je conclusie trekken.

Anna98 schreef:
Ik neem aan van wel, dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben er nog niet voor een rondleiding geweest, maar ik heb wel gebeld.
Dan kwam hij dus niet veel in contact met soortgenoten? Dat is naar mijn mening zeker niet goed.. Gelukkig is het nu anders.

Nee hij was hengst en het paard naast hem op stal was ook hengst dus samen los buiten was geen optie toen.
Hij was erg onhandig in z'n sociaal gedrag maar na zo'n 12 jaar is hij aardig bij gedraaid in gedrag en staat in een kudde van 5 en je hoeft hem nu echt niet meer alleen in de wei te zetten of op stal want dat is vragen om ongelukken.

Ik twijfel zelf wel heel erg ja, voor mij zal de keuze afhangen van wat het paard nodig heeft. Dat ik voor mij nu niet te bepalen omdat ik nog geen paard heb. Zit ook al dingen te bedenken zodat het misschien wel mogelijk zou zijn, zoals veel buitenritten rijden in de winter, losgooien tijdens het mesten, vermaak ophangen in de stal enz.. en dan een paard kopen die het gewend is om in de winter niet veel buiten te komen en zichzelf goed kan vermaken op stal.. Wat wel een voordeel is van deze stal is dat ik hele leuke bosritten kan maken, bij die andere stal met 5 uur weidegang is het dan weer zo dat buitenritten zal bestaan uit rechtdoor over een berm. Dus de omgeving zal voor het paard wel veel interessanter zijn..

Moeilijke keuze, misschien denk ik ook wel te egoïstisch, omdat ik eindelijk klaar ben voor een paard en dan de weidegang zo bagger is. Of ik zoek niet goed genoeg..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:16

Maar wat voor type paard wil je Anna98? wil je een sensibel paard of eerder iets kalmer? Beide hebben baat bij weidegang, maar een nieuw sensibel paard kan je misschien beter een het begin van de lente pas kopen als je naar deze stal wilt, want weinig buiten + spanning van nieuwe omgeving geeft vaak wel wat vonken. Ik weet ook niet hoe ervaren je bent?

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:20

Ik wil graag een draver en ga ook kijken voor een draver. Maar ras is geen harde eis voor mij. Ik was ook van plan het paard in de weideperiode te kopen, dat leek mij ook beter!
Ervaren op welk gebied? Heb nog nooit eerder een eigen paard gehad, maar heb wel veel andere ervaringen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:22

Anna98 schreef:
Ik wil graag een draver en ga ook kijken voor een draver. Maar ras is geen harde eis voor mij. Ik was ook van plan het paard in de weideperiode te kopen, dat leek mij ook beter!
Ervaren op welk gebied? Heb nog nooit eerder een eigen paard gehad, maar heb wel veel andere ervaringen.

Ik bedoelde vooral omdat onzekerheid en een fris paard niet goed samen gaan, maar je bent zelf al heel slim met te zeggen het in de weideperiode te kopen. Ik heb mijn paard in de herfst gekocht en hoewel hij toen 24/7 buiten kwam was hij toch frisser door de koude en vond ik mezelf niet zo slim achteraf :') dat is allemaal goedgekomen, maar als je de keuze hebt... nu zou ik er wel geen droompaard voor laten staan hoor

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:25

Bedankt voor de tip in ieder geval! Zo leer je weer van anderen hun ervaringen :)
Het liefst koop ik ook gewoon een paard inderdaad en zet ik hem op die stal, maar het aller belangrijkste vind ik een gelukkig paard. Vandaar de twijfels.

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:28

Is het misschien om lekker brutaal te zijn en om aan paardeneigenaren te vragen op die stal wat zij vinden van de 2,5 uur weidegang en of ze denken dat hun paard daar gelukkig onder is? Daarnaast zal ik uiteindelijk dan ook wel weer zelf de keuze moeten maken..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:32

Anna98 schreef:
Is het misschien om lekker brutaal te zijn en om aan paardeneigenaren te vragen op die stal wat zij vinden van de 2,5 uur weidegang en of ze denken dat hun paard daar gelukkig onder is? Daarnaast zal ik uiteindelijk dan ook wel weer zelf de keuze moeten maken..

Ik zie niet in waarom niet! De sfeer op stal is ook belangrijk. Stel je hebt een paard dat het prima doet zonder weidegang, maar heel de stalgang staat vol met gefrustreerde beesten die dat laten merken, dan gaat die van jou er ook niet beter van worden.

Even rondvragen lijkt me niet verkeerd hoor.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:36

Menen jullie dit nou serieus? Ga zelf eens een winter lang 20 uur per dag op een wc hokje zitten om te kijken hoe gelukkig je daarvan wordt.

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:42

Terwijl ze op stal staan hebben ze trouwens nog wel sociaal contact. Boxen staan tegenover elkaar en ze kunnen het hoofd er altijd uit steken.
JPS, bedankt voor je mening, maar ik denk niet dat deze situatie te vergelijken is met een mens op een wc hokje..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:44

Weet ik niet Anna98.. beiden lijken me vrij onnatuurlijk.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:53

Ik zou écht verder zoeken! Er bestaat een Facebook groep waar mensen oproepen plaatsen voor stallingen enzo, en via facebook Paard Natuurlijk krijg je geheid ook goeie tips!

Mijne stond 24/7 buiten maar in de wintermaanden snachts op stal. Komt overdag nu dus ongeveer 10 uur-12 uur op het weiland. En geen grapje, ik weet dat dit al best goed is, maar hij was rustiger en meer zichzelf in de zomer toen hij snachts ook buiten was. Nu heeft hij meer energie en is er soms gefrustreerd van. Hij loopt rondjes in stal en eet dan niet genoeg hooi. Ik kan hem ook niet goed vangen in de wei terwijl hij naar mij toe kwam toen hij 24/7 buiten stond. Ben al weken op zoek naar 24/7 plekje óók tijdens de winter en mét bak. Super lastige combi daar waar ik woon :+ tot die tijd krijgt hij kalmerende kruiden en een kleinere wei zodat ik hem beter kan vangen :'). Heb een hekel aan symptoombestrijding...

O en ik heb een 7 jarige volbloed.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:56

Edit: facebook groep heet "Stalling en weidegang Nederland" en kijk ook naar paddock paradise. Geen gras in de winter maar wel buiten 24/7 op een track met hooi!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 06:13

Wat ik mij af zou vragen is:
De overgang van 24/7 buiten naar stal....bij veel paarden is dit vragen om gedragsproblemen of gezeur onder het zadel.
Vind persoonlijk het contrast veelste groot en eigenlijk onacceptabel.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 06:36

Volgens mij heb je in je hoofd de keuze allang gemaakt om daar te stallen. Je zoekt eigenlijk alleen wat hoop hier van enkele mensen die zeggen ah ja kan best het kan altijd slechter. Je weet zelf dat het niet normaal is voor een paard maar zoekt wat verantwoording hier om het toch te doen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 06:41

Mijn paard werd er ongelukkig en stijf van. Kreeg een doffe doodse blik in de ogen..

Heb na flink zoeken een 24/7 buiten stal gevonden, deels weiland en deels paddock. Hij is erg gelukkig nu!

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:09

Jester_ schreef:
Volgens mij heb je in je hoofd de keuze allang gemaakt om daar te stallen. Je zoekt eigenlijk alleen wat hoop hier van enkele mensen die zeggen ah ja kan best het kan altijd slechter. Je weet zelf dat het niet normaal is voor een paard maar zoekt wat verantwoording hier om het toch te doen

Dat gevoel kreeg ik al bij de openingspost. Nee 2.5 uur is niet lang genoeg en ja het is egoïstisch om dat je toekomstige paard aan te doen. De mogelijke gevolgen zijn legio: verveling op stal, rondjes draaien met blessures tot gevolg, lucht zuigen, niet te hanteren aan de hand, niet te rijden door veel te veel energie, blessures door veel te onstuimig doen in de wei, mok, stalbenen en noem het maar op.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:20

Het scheelt wel dravers staan vaak ook veel op stal.

Of je het moet willen ,nee.
Mijn paarden staan 24/7 buiten.in winter op kleine padock met loopstal.en in zoner op wei.hier genoeg stallen met weidegang in winter.maar zelf zou ik nooit op een stal willen staan.

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:25

Maar wil je perse weidegang in de wintermaanden? Ik denk dat een plekje waar je paard in de winter voor een langere tijd buiten komt in de Paddock makkelijker te vinden is.

Mijn paarden staan zomer 24/7 op de Wei maar in de wintermaanden mogen ze hier niet op, dan staan ze wel 24/7 in een stal met een deel verharde en een deel zand uitloop :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:28

Toen wij nog in Nederland woonden stond mijn paard in de winter ook veel binnen en had ik niet het idee dat hij echt ongelukkig was. Maar sinds we verhuisd zijn en hij 24/7 buiten staat in een kudde zie ik pas hoe veel gelukkiger hij is en rust heeft in z'n koppie. Hij is ook gelijk veel makkelijker en evenwichtiger in gedrag tijdens het rijden dus nee voor mij nooit meer mijn paard zoveel op stal tenzij het nodig is medisch gezien.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:34

Dat van het buiten rijden zal een paard worst wezen, hij moet op zijn plek het fijn hebben. Daar staat hij de resr van de uren als jij niet rijdt. Ik vind het onacceptabel en zou een paard niet kopen als ik alleen die keuzes had.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:35

Ik vind het ook wel echt heel erg per paard verschillen. Wij hebben een huis gekocht met 2ha grond, omdat ik me niet kon vinden in het stal/weidebeleid op pensionstallingen. Momenteel hebben we nog geen paddock en staan ze in de zomer 24/7 buiten en in de winter van 07-21uur. Ze staan dus gewoon op de weide, maar gebeurd vaak genoeg dat ze rond 15 uur al voor het hek staan te drammen dat ze naar binnen willen. Of dat ze om 07 uur niet naar buiten willen en ik ze de stal ongeveer uit moet slepen. Dit terwijl ze hun eten buiten krijgen.

Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat je je paard 21,5 uur per dag op stal moet zetten. Maar niet elk paard is per definitie gelukkig op het land. Wat ik zelf acceptabel zou vinden: 7.30 uur ruwvoer (daarna krachtvoer), 11.00 naar buiten (met ruwvoer of op weide), 16.00/17.00 op stal met ruwvoer en s avonds rijden/longeren, daarna weer krachtvoer.

Voor mij zou de stalling met 5 uur weidegang best een optie kunnen zijn.