koude handen. Oplossing gezocht :\

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:28

Ik heb vorige week fleece handschoenen gekocht van Harry's horse. Deze hebben gewoon grip aan de binnenkant. Ik vind ze persoonlijk erg fijn.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 11:08

hij rijdt nu met mijn fleece handschoenen waardoor ik later als ik klaar ben met rijden koude handen krijg. maar voor hem zijn dikke handschoenen niet prettig. Te weinig gevoel in de handen.

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 11:14

dikke handschoenen zijn inderdaad niet prettig Ik heb mijn vingers nodig om de teugels goed aan te voelen.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:09

Leren menhandschoenen aandoen . Komt geen wind door en geen vocht, scheelt al een boel Knipoog

Lennon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:53

Leren handschoenen idd, Sonjabelgium je was me voor met die tip Haha!

Eventueel met een ietwat warme voering binnenin... Maar ik zweer bij leren handschoenen, laten geen kou of wind door idd...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:57

voorla ook geen handschoenen precies pas kopen, iets te groot nemen, dat helpt echt, hoewel het dan wel weer lastig is met rijden,mm...Tis hetzelfde als je te krappe schoenen aan hebt, krijg je ook koude voeten..Nah ik weet t ook niet.Succes.

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 13:59

Ik heb nu kunstlederen handschoenen en die zijn in principe ook iets te groot. De hand zelf koelt al behoorlijk af na een tijdje en de vingers zijn dan al bevroren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:02

iets te grote leatherfeel handschoentjes en daaronder hele dunne onderhandscchoentjes van de buitensportzaak. De leatherfeel houden de wind tegen, en de andere houden de warmte vast.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:20

Ik heb persoonlijk een probleem met bevroren/gevoelloze vingers, maar dat komt uit mijn schouder(s)
Heb je dit probleem alleen in de winter? .

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:26

ja, het probleem is er alleen in de winter

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 14:27

Arno24 schreef:
ja, het probleem is er alleen in de winter

een winterwatje Tong uitsteken

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:42

ik ken het probleem, ik heb nu van die dunne thermohandschoentjes (van zo'n bergwandel/outdoorwinkel vandaan) en daar overheen mijn kunst-suede handschoenen.
werkt uitstekend, als je er maar met warme handen ingaat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 17:43

precies wat ik bedoelde Knipoog

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 18:07

Hé een topic naar mijn hart .
Ook ik heb altijd bevroren handen die helemaal rood worden en pijnlijk zijn. Koud water voelt dan vaak zelfs als super heet Scheve mond .
Ik ga binnenkort maar eens kijken voor die dunne thermohandschoentjes, klinkt me goed in de oren.

LegallyBlond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 20:56

Barvrouwke schreef:
Er zijn van die breekzakjes, die warmte afstralen, misschien zijn ze er in het klein en kan je ze in een handschoen vrotten

Ja die heb ik! Ze zijn super, ik doe ze gewoon in mijn handschoenen en ik heb geen last meer van koude handen. Ik heb geen idee waar je ze kan kopen ik heb ze "van sinterklaas" gekregen bij mij op stal.. Schijnheilig

Verder heb ik nog een tip, hij is misschien niet erg handig maar een vriendin doet dit altijd; Een aardappel koken (in de schil) en evt. in zilverfolie wikkelen, in je jaszak doen en als je koude handen hebt, in je handen nemen. (ik denk persoonlijk dat dit niet echt effectief is onder het rijden. het is denk ik praktischer voor gewoon op stal..) nouja, succes met de koude handen.. Ach gut

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 22:06

Heb ook last van enorm koude vingers soms. Domme is alleen dat ik dat alleen heb als ik binnen ben. Kom ik buiten, dan valt het best mee....Draag overigens altijd wel moffen, dan heb ik iig genoeg gevoel en toch warme handen. Alleen m'n vingertoppen zijn even koud, maar die ergste kou ben ik altijd vrij snel door, dan komen ze gauw weer op temperatuur! Erg handig dus.

Ook je vingers goed in beweging houden stimuleert de doorbloeding. Sta ook vaak, als ik ze even niet gebruik, erin te knijpen/wrijven of op andere manier bewegen, zodat de doorbloeding goed blijft!

Handen opwarmen heeft overigens weinig nut, je kan beter aan de temperatuur wennen op natuurlijke wijze (vingers in beweging etc) want na het opwarmen blijven ze koud worden!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:28

Een tip van een motorrijder (gelezen hier op bokt, rij zelf geen motor)
Linnen zakjes met zand, dat een beetje vochtig is gemaakt, en dat opwarmen in de magnetron.

In je zak stoppen en je hebt nergens last van...betekend echter wel dat je af en toe je handen in je zakken moet stoppen.

Als je nu eens western ging rijden op één hand? Kun je ze om beurten opwarmen Haha!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 00:38

Bij Zeeman hadden ze vorig jaar fleece handschoenen, die bestonden uit twee dunne laagjes fleece. Superwarm en heel goed mee te rijden!!!!! Toen ze dit jaar weer in de winkel lagen heb ik gelijk 4 paar meegenomen!!!!!! (iets van 2,49 per paar!!!!!!)

De clou zit hem volgens mij in het feit dat ze uit twee laagjes bestaan, en omdat die niet zo dik zijn is er toch echt goed mee te rijden.
Ik kan ze alleen aan als het echt koud is, want als het niet koud genoeg is krijg ik er zelfs zweethanden in!

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:38

Heel toevallig verschijnt dit interessante stukje in een magazine die we maken voor het LUMC. Het biedt geen helaas geen oplossing (alhoewel er in vermeld staat dat zwangerschap tijdelijk verlichting biedt Haha! , lastig voor Arno24!)

Wat zijn wintertenen eigenlijk?
Een langdurige vernauwing van de grotere vaten die samengaat met een verwijding van de kleinere, oppervlakkige, vaatjes in de huid, zo vat dermatoloog in opleiding dr. Marcel Bekkenk samen. Dat ligt ten grondslag aan het verschijnsel dat we winterhanden, wintervoeten, wintertenen of winterhielen noemen, al naar gelang de plaats waar het zich voordoet. Bekkenk heeft de bestaande kennis over perniones, zoals de wetenschappelijke naam luidt, op papier gezet voor pedicures. Die krijgen er beroepsmatig wel mee te maken, zij het minder dan vroeger, toen de huizen nog niet centraal verwarmd waren en de schoenen niet met gore-tex bekleed.

Dat de vaten in de huid reageren op warmte en koude is volstrekt normaal, aldus Bekkenk. Bij bevriezing trekken ze samen om warmteverlies te voorkomen, waardoor een gebrek aan zuurstof en voedingsstoffen in de bevroren gebieden optreedt. Met rode zwelling, blaren en in het ernstigste geval gangreen (versterf) tot gevolg. Daar weten Mount Everest-beklimmers en Elfsteden-tochtrijders alles van. Winterhanden en –voeten geven dezelfde soort klachten bij temperaturen boven nul, al wordt het stadium van gangreen hier nooit bereikt. Dat je nooit van winterbuiken of winterschouders hoort is logisch: de uiterste lichaamsdelen koelen het meest af. Maar paardrijders, wielrenners en schaatsers kunnen het ook aan de zijkant van het dijbeen krijgen: de huidarts noemt dat diepe periones of koudepanniculitis.

Wat gebeurt er nu precies? De huid koelt af, de grote vaten vernauwen zich en er wordt minder bloed toegevoerd. De kleine oppervlakkige vaatjes gaan juist openstaan, vandaar de rode kleur en de zwelling. “Dat is dus niet normaal; we weten niet precies hoe het komt”, zegt Bekkenk. Het jeuken en tintelen is wel goed te verklaren. Wie wintervoeten heeft trekt al gauw warme sokken en wanten aan. De grote vaten worden wijder en de bloedtoevoer komt weer op gang. Dat tintelt. Bekkenk: “De zenuwtoevoer wordt ook hersteld en waarschijnlijk krijg je dan een zekere overprikkeling.”

Perniones is een familiekwaal. Veel mensen krijgen het nooit, anderen hebben er hun leven lang last van. Er lijkt een verband te zijn met een te laag lichaamsgewicht, met slechte voeding en met bepaalde systeemziekten. Vrouwen hebben er meer last van dan mannen. Zwangerschap biedt tijdelijke verlichting. Wintervoeten komen in Neder-land waarschijnlijk meer voor dan in Finland, want de ervaring leert dat vocht een belangrijke factor is.

Bij een kwaaltje als wintervoeten horen huis-, tuin- en keukenmiddeltjes als kamferspiritus en levertraanzalf. Bekkenk: “Of dat helpt is nooit goed uitgezocht. Het masseren op zichzelf helpt natuurlijk. De werking van vette zalf blijkt trouwens flink tegen te vallen. Tegen een ijskoude wind doet vaseline niet veel.” De enkeling die nog met ernstige winterverschijnselen op de poli komt, krijgt van de dermatoloog een vaatverwijdend middel. “Het is een afweging”, zegt Bekkenk. “Van die vaatverwijders kun je weer hoofdpijn krijgen en het hangt er dus van af hoe erg het is.”

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 00:14

Ik heb handschoenen van Harry's Horse. Er zitten elastieke tussenstukken in.. Nou moet ik eerlijk vertellen dat ik niet zo heel erg snel last heb van koude handen, maar zo nu en dan wint de wind het van mijn lekkere warme handen. Haha!

Die handschoenen die ik bedoel zijn niet superdik, maar ook zeker niet te dun. Ze kosten ongeveer een eurootje of 13 en ik zweer erbij!

En misschien is het ook een goed idee om je handen regelmatig in te smeren met handcreme, zo masseer je ze ook als je geen koude handen hebt en zorg je ervoor dat de doorbloeding goed is.

Anyway, succes, het is lastig.. Scheve mond

Arno24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 08:18

Nou, ik heb op het moment een redelijk goede oplossing voor het probleem gevonden. Het is een combinatie geworden van thermische kleding en gewone paardrijhandschoenen. Ik heb thermische handschoenen aangedaan die goed op maat waren en vervolgens er kunstlederen paardrijhandschoenen overheen gedaan die iets ruimer zaten. Resultaat is dat je handen langer warm worden gehouden en ondanks dat ze na verloop van tijd wat afkoelen, blijf je gevoel in je vingers houden. Ook verlies je niet het gevoel van de teugels in je handen met deze combi Haha!, wat dus wel gebeurt met dikke handschoenen.
Tot dusver is dit de beste oplossing en kan ik in ieder geval met een gerust hart allebei m'n koters achterelkaar rijden Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 08:21

precies, dat zei ik Knipoog