Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:30

Tja ik heb om zo'n reden mijn paard verhuist. Hij staat nu een stuk verder weg maar wel altijd buiten in een kudde met onbeperkt eten. Hij is nu opgeklommen naar leider van de kudde en echt opgeknapt!

Ik heb liever zelf ongemak dan mijn paard een half leven aan te bieden, jij komt er alleen om te rijden hij moet er wonen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:34

Een stal die paarden de hele dag op stal laat staan en alleen de ochtend hooi voert mag de naam stal niet eens dragen.
Het is dat jij het anders regelt.
Maar het is toch gewoon te schandalig voor woorden dat zo iets bestaansrecht heeft.
Alle behoeftes die voor een paard belangrijk zijn worden ontnomen.
Het is nog onbegrijpelijker dat er mensen zijn die een dergelijke stal bestaansrecht geven -O-

Je schrijft ik ben een fanatieke ruiter ik heb de faciliteiten nodig?
Wat voor geweldige belangrijke faciliteiten hebben ze dan wel niet dat dit gerechtvaardigd kan worden?
Een droge buitenrijbaan is voldoende.
En ja ik heb zelf ook fanatiek sport gereden en dat ook niet gedaan met binnenbak, solarium en kantine.
Maar wel met hele dag weide, droge weide, hele dag vriendjes in die weide, de hele dag gras of hooi.
En een droge bak. Dat klopt, voor fanatiek in de sport kun je niet rijden met een blubber bak, dan gaan de pezen kapot.
Maar alle andere dingen zijn luxe voor de mens.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:35

Heleennn schreef:
Marilu schreef:
Ik begrijp dat je je niet goed voelt bij dit scenario. Het is inderdaad tegennatuurlijk voor een paard om zo veel binnen te staan.
Wel vind ik het een wat rare situatie, dat jullie daar met drie familieleden met elk een paard staan. Zou het dan niet beter zijn om samen uit te kijken naar een stuk weiland om jullie paarden daar samen op te zetten er er een kleine piste en/of paddock aan te leggen ? Als ik het goed gelezen heb, heeft je grootvader vooral in de voormiddag tijd, jij in de namiddag/avond en dan zal je moeder voor of na ook nog wel eens kunnen gaan kijken naar de paarden ? Zo hoef je er geen vreemden bij te betrekken en is er toch meer dan eens controle bij de paarden. Of is het niet zo eenvoudig een geschikte plek te vinden in jullie buurt ?

Hoezo is dat een rare situatie? Ik ben een actieve dressuurruiter dus heb de faciliteiten van deze stal nodig, mijn grootvader laat zijn paard door een ander rijden maar dat is ook een wedstrijdpaard dus moet gewoon in training blijven staan. Ik denk niet dat zij geïnteresseerd zullen zijn in een eigen stuk grond. Heb wel iets gevonden op 10 min met de auto met weide+stal maar dat ze niet de hele tijd onder toezicht staan stelt me niet gerust...

Wat een kul. Ik ken meerdere mensen die tot het ZZ het hebben gedaan met echt ronduit een flut 20x40 bak dus nodig zijn die faciliteiten echt niet.

Terecht dat je je er slecht over voelt, maar blijkbaar nog niet slecht genoeg want dan ondernam je wel actie. Ik snap ook niet dat dit mag.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 26-11-16 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:35

Het is niet omdat het normaal gevonden wordt door (het grootste deel van) je stalgenoten, dat het ook paardvriendelijk is. Mijn paard heeft ook op zo'n stal gestaan, waar weidegang in de winter niet mogelijk was, en bovendien kreeg ze belachelijk weinig hooi (een Haflinger te mager krijgen is al een kunst op zich, toch?). Ik heb daar echt nachten van wakker gelegen en na een half jaar was ik daar weer weg. Vreselijk vond ik het. Ik zou het nooit meer doen en hoef dat hopelijk ook nooit meer, want ondertussen hebben we een grote inloopstal met gedraineerde paddock aan huis en gaan ze dagelijks op de wei. In de zomer wat meer dan in de winter, want we zitten hier op klei-leem grond en dat wordt snel een plakkerige modderboel.
Maar als die stal geld heeft om een piste aan te leggen, lijkt me dat een voldoende grote paddock aanleggen ook niet moeilijk is...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 17:41

Nies_ schreef:
Hoezo is dat een rare situatie? Ik ben een actieve dressuurruiter dus heb de faciliteiten van deze stal nodig, mijn grootvader laat zijn paard door een ander rijden maar dat is ook een wedstrijdpaard dus moet gewoon in training blijven staan. Ik denk niet dat zij geïnteresseerd zullen zijn in een eigen stuk grond. Heb wel iets gevonden op 10 min met de auto met weide+stal maar dat ze niet de hele tijd onder toezicht staan stelt me niet gerust...
Wat een kul. Ik ken meerdere mensen die tot het ZZ het hebben gedaan met echt ronduit een flut 20x40 bak dus nodig zijn die faciliteiten echt niet. Terecht dat je je er slecht over voelt, maar blijkbaar nog niet slecht genoeg, want dan ondernam je wel actie, ik snap ook niet dat dit mag
[/quote]
Wat een gemene reactie is dat. Ik voel me zo al poedersuiker genoeg, als ik me hier oke bij zou voelen zou ik niet elke dag in strijd zitten met mezelf over het feit dat ik slecht voor mijn paard zorg. En met faciliteiten bedoel ik gewoon een goeie bak. Ik zet mijn paard nooit onder een solarium of in een stapmolen. Daar heb ik ook geen woord over gesproken. Ik had moeten weten dat Bokt niet normaal kan omgaan met iemand die dit probleem heeft en daar verandering in wil brengen. Wie ben jij in godsnaam om te zeggen dat ik me maar nog wat slechter moet gaan voelen over mezelf.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:43

Vervelend TS, ik ben blij dat ik ze thuis heb.
Wij hebben een bunder voor het maaien en een halve bunder voor de paarden.
Ze gaan s'morgens 6 uur de wei op en om 6 uur weer binnen met z'n 3e.
Kan je geen boer zoeken waar ze wel de wei op mogen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 17:44

tess_84 schreef:
Het is niet omdat het normaal gevonden wordt door (het grootste deel van) je stalgenoten, dat het ook paardvriendelijk is. Mijn paard heeft ook op zo'n stal gestaan, waar weidegang in de winter niet mogelijk was, en bovendien kreeg ze belachelijk weinig hooi (een Haflinger te mager krijgen is al een kunst op zich, toch?). Ik heb daar echt nachten van wakker gelegen en na een half jaar was ik daar weer weg. Vreselijk vond ik het. Ik zou het nooit meer doen en hoef dat hopelijk ook nooit meer, want ondertussen hebben we een grote inloopstal met gedraineerde paddock aan huis en gaan ze dagelijks op de wei. In de zomer wat meer dan in de winter, want we zitten hier op klei-leem grond en dat wordt snel een plakkerige modderboel.
Maar als die stal geld heeft om een piste aan te leggen, lijkt me dat een voldoende grote paddock aanleggen ook niet moeilijk is...

Het is een manege, worden ook wedstrijden etc.. georganiseerd. Echt een klassieke pensionstal waar de ruiter alles heeft wat hij wil, en het paard ook maar niet in de winter.

CurlyCoat

Re: Ik heb een slecht gevoel over mijn paard... weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:47

Sorry TS, ik snap heel goed dat je je paard meer wilt bieden, maar ga dan ook echt op zoek naar een oplossing.
Vind het zelf een beetje overkomen alsof je toch steeds een excuus zoekt om hier te blijven.
Leuk dat je eenhet actieve dressuurruiter bent, maar je paard gaat voor lijkt me.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 17:51

CurlyCoat schreef:
Sorry TS, ik snap heel goed dat je je paard meer wilt bieden, maar ga dan ook echt op zoek naar een oplossing.
Vind het zelf een beetje overkomen alsof je toch steeds een excuus zoekt om hier te blijven.
Leuk dat je eenhet actieve dressuurruiter bent, maar je paard gaat voor lijkt me.

Ik zoek excuses omdat het voor mij onmogelijk lijkt om naar een andere stal te gaan. Snapt niemand hier dan hoe gefrustreerd ik ben? Ik kan moeilijk op eigen houtje, zonder toestemming van mijn ouders (die overigens wel mijn stalrekening daar betalen!!) mijn paard gauw op een andere stal zetten. Het lijkt mij allemaal 'te mooi om waar te zijn' en ik zie het niet gebeuren dat ik mijn paard mag verhuizen. DAT is het probleem.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:51

Ten eerste: Heel heel goed dat je jezelf ervan bewust bent dat dit absoluut niet ideaal is voor je paard!! Dat is stap 1.

Verder ken ik je dilemma zeer goed. Mijn pony stond ook op een stal/manege waar de paarden in de winter niet de wei op mochten en enkel in de paddock los kwamen. Dit mocht enkel onder toezicht en officieel zelfs maximaal een half uur. Ik had zelf ook niet de mogelijkheid om te verhuizen van stal omdat alle stallen waren minstens 2x zo ver weg en vaak ook 1,5 tot 2x zo duur, met minder faciliteiten voor mij.

Afgelopen zomer werd mijn pony hoefbevangen, wat inhield dat hij ook niet meer op de wei mocht 's zomers dus dat hij dan het hele jaar rond 22/7 op stal zou staan. Dit was iets wat ik echt niet wou. Dus toen had ik met mezelf afgesproken dat hij voor september niet meer daar op stal zou staan. (Mocht hij nog leven, want het ging echt heel slecht.. Het woord inslapen kwam gemiddeld zo'n 3-4 keer per dag door mn hoofd spoken..) Toen vond ik een advertentie op marktplaats van een mini paddock paradijs. En na overleggen en kijken heb ik eigenlijk direct besloten om hem te verhuizen. En dat was de beste beslissing die ik heb kunnen maken!! Ik heb zo'n verschikkelijk blije pony en hij is weer helemaal (naja bijna) gezond. Het is het echt waard geweest ondanks dat ik nu 10 euro per maand meer betaal en mijn reistijd van een kwartier naar een uur is gegaan.

Conclusie: Als jij denkt dat je paard ongelukkig is kan ik je alleen maar aanraden om van stal te veranderen, ondanks dat je er dan eventueel in comfort en reistijd en stalprijs op achteruit gaat. Voor mij was het geluk van mijn paard (pony) dat echt driedubbeldwars waard!

Sidenote: Ik snap dat het heel moeilijk is om de stap te maken.. Ik heb er zelf ruim een jaar over gedaan en mijn pony moest eerst bijna doodgaan. Daarnaast moet je natuurlijk ook net het goede plekje vinden.. Maak het jezelf niet te moeilijk, gelukkig zijn paarden erg vergevingsgezind en kunnen ze zich prima aanpassen. Kijk naar de mogelijkheden en zoek rustig naar een oplossing waar jij en je paard zich het best bij voelen!!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:52

Wat wil je concreet voor je paard? Meer weidegang en maatjes neem ik aan. Als dat op deze stal niet te realiseren is, dan zit er niks anders op dan een andere stal te zoeken. Gaat dat niet, dan zul je ergens concessies moeten maken, of naar het paard toe, of naar jezelf.
Een andere keuze is er niet. Zolang je geen knopen doorhakt zul je tegen een muur blijven lopen. Hoe lastig en moeilijk de keuze ook kan zijn, de keuze voor het paard, of de keuze voor jezelf (niet los kunnen laten ;-), of aan anderen overlaten). Succes!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:56

Volgens mij is de TS heel erg eerlijk en kritisch naar zichzelf en het welzijn van haar paard. Scherpe reacties vind ik dan ook niet zo gepast, ze wringt zichzelf al in allerlei bochten om haar paard zoveel mogelijk tegemoet te komen. Ik zou inderdaad verder zoeken en ook met anderen in je omgeving sparren. Sommige kleinere pensionstallen hebben geen website en dan krijg je misschien via via tips, en je kunt t ook een oproepje plaatsen op internet, wie weet wat je tegenkomt. Een andere stal lijkt me gezien je rotgevoel toch het meest passend, dat knagende gevoel hou je meestal geen jaren vol.
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 26-11-16 17:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 17:56

Ik wil ook een betere oplossing ivm mijn studies. De ideale oplossing zou zijn om haar te stallen bij een vriendin van mijn moeder. Zij staat op een kleine stal waar ze in groepen op de weide staan het hele jaar door. Dan hoef ik haar niet uit handen te geven, er is nog steeds een bak én ze staat buiten. Ik vermoed dat het dan ook niet echt boeit als ik een paar dagen niet ga. Dit komt ook zo'n 200 euro goedkoper uit dan de huidige stal. Maar dan moet ik wel 45 min rijden om er te komen. Dit lijkt me niet zo ideaal voor het geval ze ziek zou worden of medische zorgen nodig heeft?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:59

Nou dat zal wel goedkomen op een stal met betrokken personeel, en je vindt vaak wel weer een weg. Van dat geld kun je mooi je benzine betalen. In ieder geval de moeite van het onderzoeken waard!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:02

Dus je laat een paard misschien nog wel 10 jaar zo staan, voor als ze ooit, misschien wel nooit, eens een blessure zou krijgen.

Je staat en goedkoper, je kunt inderdaad eens een dagje vrij pakken.
En je maakt je paard gelukkig.
En mocht er dan toch wat zijn, en je spreekt dat van te voren af, is er vaak wel wat te regelen met medicijnen geven op staprondes lopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:02

Heleennn schreef:
Ik wil ook een betere oplossing ivm mijn studies. De ideale oplossing zou zijn om haar te stallen bij een vriendin van mijn moeder. Zij staat op een kleine stal waar ze in groepen op de weide staan het hele jaar door. Dan hoef ik haar niet uit handen te geven, er is nog steeds een bak én ze staat buiten. Ik vermoed dat het dan ook niet echt boeit als ik een paar dagen niet ga. Dit komt ook zo'n 200 euro goedkoper uit dan de huidige stal. Maar dan moet ik wel 45 min rijden om er te komen. Dit lijkt me niet zo ideaal voor het geval ze ziek zou worden of medische zorgen nodig heeft?

Is bijna de afstand die ik ook moet afleggen. Ik vreesde daar ook voor maar heb gemerkt dat je met goede stalgenoten en met goede afspraken met de pensionhouder daar prima uitkomt. En echt je paard zoveel gelukkiger zien is heel wat waard!

Oh en vergeet het fysieke niet, de hele dag op stal is beroerd voor de spieren en daardoor wordt je training echt een stuk minder effectief.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 18:05

bruintje123 schreef:
Dus je laat een paard misschien nog wel 10 jaar zo staan, voor als ze ooit, misschien wel nooit, eens een blessure zou krijgen.

Je staat en goedkoper, je kunt inderdaad eens een dagje vrij pakken.
En je maakt je paard gelukkig.
En mocht er dan toch wat zijn, en je spreekt dat van te voren af, is er vaak wel wat te regelen met medicijnen geven op staprondes lopen.

Ben je nu echt serieus? Ronduit onbeschoft gewoon, sommige reacties hier. Echt in uiterste spreken, daar heb ik niks aan!! Natuurlijk kan er altijd wat afgsproken worden, maar mijn bedenking is dat als ze misschien ernstige koliek heeft ik misschien te laat ben. Daar gaat het mij om, niet om het feit dat ik een halfuur langer onderweg ben om haar de zorg toe te dienen die ze nodig heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:06

Ts,ik heb 50 jaar ervaring,en het is echt nergens volmaakt.Doe je best voor je paard en als ze soms in de winter wat te veel op stal staat dan kun je daar in ons klimaat niet alyijd wat aan doen. Is je paard verder gezond en goed gehumeurd dan zou ik de winter gewoon uitzitten.Echt waar,overal is wat,en het verschilt heel erg per regio of de paarden s'winters buiten kunnen of niet.En elk paard is ook nog eens anders,er zijn zat paarden die met slecht weer geen weidegang willen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 18:06

troi schreef:
Heleennn schreef:

Is bijna de afstand die ik ook moet afleggen. Ik vreesde daar ook voor maar heb gemerkt dat je met goede stalgenoten en met goede afspraken met de pensionhouder daar prima uitkomt. En echt je paard zoveel gelukkiger zien is heel wat waard!

Oh en vergeet het fysieke niet, de hele dag op stal is beroerd voor de spieren en daardoor wordt je training echt een stuk minder effectief.

Had jou paard in het begin geen problemen dat hij je mistte ofzo? Klinkt heel debiel, maar het kan toch lijkt me? Zeker omdat ik nu elke dag ga...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 18:07

anjali schreef:
Ts,ik heb 50 jaar ervaring,en het is echt nergens volmaakt.Doe je best voor je paard en als ze soms in de winter wat te veel op stal staat dan kun je daar in ons klimaat niet alyijd wat aan doen. Is je paard verder gezond en goed gehumeurd dan zou ik de winter gewoon uitzitten.Echt waar,overal is wat,en het verschilt heel erg per regio of de paarden s'winters buiten kunnen of niet.En elk paard is ook nog eens anders,er zijn zat paarden die met slecht weer geen weidegang willen.

Ze is idd wel perfect gezond en is wel vrolijk... maar ik voel me er zelf zo rot bij :(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:08

Wat is er onbeschoft aan.
Dat begrijp ik echt niet?
nee echt niet. Ik bedoel er niets verkeerd mee. Ik denk dat jij het gewoon verkeerd oppakt.

Met koliek maakt reistijd niet uit.
Dan spreek je af dat de stalhouder de dierenarts belt.
Of je er nu een kwartier vanaf woont of drie kwartier.
Want zorg kun je als eigenaar dan nooit geven.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:11

Ik vind de reactie van Bruintje realistisch, jouw reactie hierop vond ik aardig hysterisch. Je kan alle "wat als" scenario's bedenken. Maar dan kun je ook nooit op vakantie of een dagje weg, want ook dan kan ze ernstige koliek krijgen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:11

Vraag me af hoe je familie t ziet die daar ook op stal staan? Zijn zij wel tevreden?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:12

Grit schreef:
Ik vind de reactie van Bruintje realistisch, jouw reactie hierop vond ik aardig hysterisch. Je kan alle "wat als" scenario's bedenken. Maar dan kun je ook nooit op vakantie of een dagje weg, want ook dan kan ze ernstige koliek krijgen.

Dat dus. Dat is wat er mee bedoelde :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:14

Waarom kan je je er niet overheen zetten als je met anderen het kan regelen dat ze vaker buiten komt?

Ik snap dat niet, als ik de keus had tussen dit en de situatie waar ze nu in zit twijfelde ik geen moment.
Wat kan er mis gaan? Als je paard netjes opgevoed is en meeloopt is er toch niets aan de hand?

Bij ons is er in de winter ook geen weidegang mogelijk, dat wordt een grote blubberzooi, maar er zijn paddocks gemaakt en daar staan de paarden in, zo'n beetje de hele dag. Het ene moment liggen ze te slapen, dan lopen ze wat rond en vervolgens spelen ze ook wat af.
Natuurlijk wel eens een buts maar daar komen ze ook wel overheen.

Enne, ze worden door verschillende personen binnen en buiten gehaald, veel stalgenoten helpen nl mee en er is daarbij nog nooit iets fout gegaan, op een paard in de verkeerde box na dan. :D