WANNEER inrijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:30

Op het land gooien, dat is nu al meerdere keren gezegd. Kijk na de zomer maar verder, het najaar lijkt me vroeg genoeg om wat te gaan doen Zeker als ze al zadelmak is.[/img]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:34

Maar uuh... ik wil niet dwars klinken overigens hoor!! Ik denk echt wel na over ieder advies dat jullie geven. TEEENKSS Haha!

Maar wat kan ik dan wél de komende tijd doen volgens jullie? Want ze gaat in mei naar het land. Kan ik dan daarvoor wel/niet longeren? Dit doe ik overigens niet vaak hoor, hooguit 1 a 2 keer per maand.
Poetsen en wandelen dus voorlopig? Dat vinden jullie het verstandigst?

Ik vraag het ook maar even.. Ik ben een leek hoor, ik geef het toe Haha!

Nogmaals onwijs bedankt allemaal... verdere tips blijven onwijs welkom. Ik wil mijn Lucky echt niet verpesten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:36

poetsen en wandelen en vooral SPELEN!!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:40

Kleintje19 schreef:
Maar uuh... ik wil niet dwars klinken overigens hoor!! Ik denk echt wel na over ieder advies dat jullie geven. TEEENKSS Haha!

Maar wat kan ik dan wél de komende tijd doen volgens jullie? Want ze gaat in mei naar het land. Kan ik dan daarvoor wel/niet longeren? Dit doe ik overigens niet vaak hoor, hooguit 1 a 2 keer per maand.
Poetsen en wandelen dus voorlopig? Dat vinden jullie het verstandigst?

Ik vraag het ook maar even.. Ik ben een leek hoor, ik geef het toe Haha!

Nogmaals onwijs bedankt allemaal... verdere tips blijven onwijs welkom. Ik wil mijn Lucky echt niet verpesten!!!

Ik zou er helemaal niet mee gaan lopen, poetsen en spelen. Op het land hebben ze dat huidvet genoeg nodig en bij spelen met jonge dieren gaat er meestal meer mis dan je ermee wint...

Longeren is op deze leeftijd niet echt goed en 1 of 2 keer per maand heeft helemaal geen waarde Dan kun je het net zo goed laten.

Gewoon iedere dag even buiten gooien en de basiszorg. Voetjes geven, halstermak en af en toe een borstel erover Knipoog

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:55

weet je wel zeker dat het beestje 2,5 jaar is? heb je het van horen zeggen van de eigenaren of heeft ze papieren? ik vind haar er ook nog erg jong uitzien.

verder zijn er hier al goede adviezen gegeven; lekker op het land gooien en na een tijd weer opnieuw beginnen! ik denk dat het dan toch het beste is om haar nu alvast te kopen zodat jij haar in het land kan zetten, je kan dan ook gewoon naar amerika (zag net ergens staan dat je daarheen ging). als je haar nu niet koopt heb jij weinig in te brengen want ik neem aan dat de huidige eigenaren haar niet een tijd het land in willen gooien.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:04

ik ga mijn pony ook met 2,5 jaar zadelmak maken en met 3 ga ik erop. ik ga dit uiteraard rustig aan doen.
ik ga nu elke dag poetsen, wandelen, losgooien enzo. ik weet dat ik het goed doe want ik heb 2 ervaren mensen die me ontzettend veel tips geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:08

Op mijn lucky is waarschijnlijk tussen 2 en 2,5 jaar al gereden (niet door mij!!) maar ik heb er niets van gemerkt, toen het zadel voor de 2de keer oplag werd hij helemaal gek hihaa (toen heb ik hem voor het eerst zien bokken)

Toen ik dat hoorde ben ik opnieuw begonnen met de basis

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:34

hoi, ik heb een 3/4 arabier van 2,5 jr, maar die ziet er veel meer volgroeider uit als de jouwe, de mijne zag er zo uit toen ze +/1,5 was, ze is nu +/-1,40 m.
ik zou er zeker niet opgaan, ze is nog lang niet uitgegroeid, haar aan gewicht laten wennen kun je doen d.m.v. zware dingen (zak zand ofzo.)
Op de mijne zit mijn zusje af en toe die is 60 kg maar je kunt aan de rug enzo zien dat dat nog niet gaat.
je hebt wel rassen waar je wel vroeg op kan

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:44

Lang niet elk paard is er aan toe op zijn 3e om ingereden te worden, veel wel dus wordt vaak deze leeftijd aangehouden, bij sommigen (zoals in dit geval) wordt er op 2,5jarige leeftijd begonnen.
Als je goed kijkt naar dit paard, zie je een overduidelijk jong paard met een heel smalle bouw. Wellicht leert ze graag, maar zover van de foto te zien is, is ze er lichamelijk niet aan toe.
Het liefst zou ik zeggen gooi haar lekker het land op, maar ik kan ook begrijpen dat je dat liever niet hebt, zorg dan iig dat ze wel buiten kan spelen met leeftijdgenoten en ondertussen kun jij lekker met haar wandelen, poetsen, verkeersmak maken, opvoeden.
Longeren is helemaal nergens voor nodig, het is vaak niet heel interessant voor een paard en bovendien, zeker voor zo’n jong paard erg belastend.
Ze snapt het principe van rondjes lopen al, dus daar hoef je verder niks meer aan te leren voorlopig. Ik zou zeker nog een jaar wachten, het is eerder goed dan slecht om haar later in te rijden.
Dan nog iets over je gewicht, ik denk dat jij (zeker nu) te zwaar bent. Mijn moeder van 68 rijdt op mijn 10jarige new forest van 1.43, die heel wat steviger is als jou pony. Zij is zeker niet te zwaar, maar veel zwaarder zal niet verstandig meer zijn.
Dan denk ik dat jouw veel smallere en ongetrainde pony jou gewicht (nog) niet kan dragen.

Mijn advies is; niet rijden, niet longeren, maar lekker opvoeden en een band opbouwen, dat is minstens zo leuk.

Edit; als je haar wil kopen zou ik het nu doen, om te voorkomen dat dit paardje te vroeg wordt ingereden (maar om eerlijk te zijn raad ik het je af haar te kopen, om haar echt intensief te kunnen berijden denk ik dat je te zwaar bent, en 10 cm groeien zal ze echt niet meer doen!).
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 20-01-04 23:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 22:46

Waarom wil je persee al longeren als je er toch nog niet opgaat?

Bovenaan de pagina van bokt staat ook een knop "zoeken" klik daar eens op en zoek eens op oudere topic's over vroeg beginnen met inrijden...

Mijn eigen pony Levi (zie profiel) komt dit voorjaar terug van de opfok waar hij iets meer dan een jaar heeft gestaan. Hij is dan 4 jaar...en word dan pas beleerd.
Niet voor niks zo 'laat' pas. Hij is nu pas sterk genoeg om het werk aan te kunnen, niet alleen lichamelijk maar ook mentaal....wat is een jaartje wachten nou op een paardenleven...ze kunnen wel meer dan 30 jaar worden! 30 jaar rijplezier!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:22

euhm... naja das simpel... niet doen, om de volgende redenen:
-hij is nog niet uitgegroeid
-als hij is uitgegroeid, is zij te zwaar
-hij is 2,5; dus emotioneel ook nog niet toe aan het 'zware' werk

Dus als ie nog niet van jou is, koop hem niet, ik weet namelijk hoe het is, om niet op je eigen paard te kunnen rijden, omdat je te zwaar bent... Ik ging er zowat aan onderdoor.
Het is beter voor hem, nog niet ingereden te worden, en door iemand die een stuk lichter is.
Wanneer hij helemaal volgroeid is, kan hij je dragen, zo zwaar als je nu bent. Maar tegen die tijd ben jij waarschijnlijk nog zwaarder geworden.

Ik snap, dat je helemaal gek op hem bent, maar je hebt twee keuzes:
-een groter en sterker paard kopen
-hem kopen, en hem voor de kar beleren.

Zelf zal je er zeer waarschijnlijk nooit opkunnen
Tenzij je er geen problemen mee hebt, als je paard over een paar jaar door been en rugklachten niet meer kan lopen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:40

als je ergens aan twijfelt moet je het gewoon niet doen. Zoek anders verder op internet. Er bestaan plaatjes waarop je kan zien hoelang bepaalde delen van het paard nodig hebben om te groeien. Het is in het belang van je pony. Als jij nu een pony koopt die zo jong is en waar je weinig mee kunt doen is dat jouw keuze maar dan moet je daar wel rekening mee houden. Wil je vrij binnenkort kunnen rijden op je eigen pony zoek dan een andere leuk gevlekte pony. Je bent een leek naar eigen zeggen dus is het dan misschien niet verstandiger om een iets volwassener pony te nemen, dan kan die pony jou een hoop leren. Denk dus goed na, je hebt haar nog niet echt gekocht maar in je hoofd is ze al helemaal van jou. Blijf reeel tegenover de pony, dat is wel zo eerlijk denk ik.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:47

Kleintje19 schreef:
Dan kan ze van de zomer mooi 2 maanden naar het land, een beetje dik(ker) worden en groeien. Daarna wil ik haar écht gaan inrijden... dus: nu eerst aan gewicht wennen en haar een beetje longeren. En dan pas rond oktober beginnen haar te laten wennen aan mij.

Of is dit een dom idee Verward

Nou ja, hoef er weinig meer aan toe te voegen, bijna iedereen heeft dezelfde reactie gegeven. Gooi dat beest in het land bij andere paarden (zou ze nu ook moeten staan), laat het dier uitdijen, groeien etc. en bekijk het volgend jaar pas weer. Het lijkt nog wel een baby!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:57

Ze is echt nog heel baby-achtig. Als je zou zeggen dat 't een flinke jaarling is zou ik niet gek opkijken.

Ga alsjeblieft niet haasten met inrijden. Dat ene jaar dat je het beestje nu de tijd geeft om volwassen te worden - dus niet rijden en ook zeker niet longeren - kan heel goed het verschil maken tussen een paard dat met 15 met pension moet en eentje die op z'n 25ste nog lekker loopt! Alles is volop in de groei, ga het alsjeblieft niet belasten.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:02

Het is maar net wat je wilt en wat je je paardje gunt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:28

Hee sorry hoor... jullie doen net alsof ik niet het beste voor heb met haar!! Dat heb ik dus echt absoluut wel. En jullie doen ook alsof 68 kilo loodzwaar is. Zo dik ben ik nou ook weer niet hoor! Haha!
En ik groei niet meer en ook niet meer in de breedte, daar gaat alleen maar gewicht af (verlies juist het babyvet nu...) dus ik ben echt niet te zwaar. Een andere pony die daar staat is een jaartje ouder en nu net ingereden. Zij was ook zo klein en dun als Lucky nu is vorig jaar, en nu is ze dus echt wel 1.43m (in tegenstelling tot wat sommigen van jullie zeggen is zij dus wél veel gegroeid dus er is nog hoop voor Lucky Knipoog ).

Ik ben nie van plan om dingen te overhaasten, ik vraag juist advies. Dat jullie me advies geven vind ik heel lief, maar jullie vallen me bijna aan! Ik wil haar NIET verpesten zei ik toch, en als jullie me dus zeggen (zoals jullie allemaal hebben gedaan) hoe ik daarvoor kan zorgen zal ik echt wel luisteren...

Naja, ik ga de komende tijd iig veel met haar WANDELEN en POETSEN en ik zorg er voor dat ze veel los kan lopen in de BAK. Dan moeten haar huidige eigenaren maar zien wat ze willen verder. En ik ga haar echt nog wel kopen, want je kan wel zien aan dr dat ze nog steviger gaat worden.

Oja, ze is overigens zeker weten 2,5 want ze is daar geboren en er waren heel veel mensen bij van die club, ook een aantal die ik (redelijk goed) ken. Dus dat weet ik zeker...!

Sorry hoor voel je niet beledigd, nogmaals ik vind het heel lief dat jullie me willen adviseren. Maar ik wil écht het beste voor haar....!!!!!!!!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:37

Gelukkig maar dat je haar NIET wilt verpesten, daar hebben jullie allebei niks aan. Denk alleen goed na bij wat je doet en als het niet weet inderdaad vragen. Verknoeid is verknoeid en niet altijd meer terug te draaien daar wil iedereen je voor behoeden ook al is wachten soms heel moeilijk en misschien niet helemaal waar jij op gehoopt had.
Ik las trouwens dat je op een westernstal staat, Amerikanen beginnen nou eenmaal eerder met inrijden, met 2 1/2 ongeveer. Is ook niet alles maar misschien is dat de reden waarom de huidige eigenaar hier al mee wil beginnen of begonnen is. Ik zou zelf heel graag nog even wachten. Spannend hoor dat ze van jou gaat worden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:38

Nee , dan is het goed.
Maar er zijn ook een hoop mensen die liever naar hun eigen belangen lusiteren dan die van het paard, dan kun je het beter heel duidelijk maken dan soft te reageren.
Ik denk dat geen van de bokkers dit als een persoonlijke aanval bedoelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:44

Nee dat weet ik ook, daarom zeg ik ook duidelijk dat ik het goed bedoel en het beste voor heb met Lucky! Ik ben nu al onwijs gek op dr, en ik wil écht het beste voor haar. Het is niet voor niets dat ik hier de vraag stel, want ik wil graag zoveel mogelijk meningen horen! En gelukkig krijg ik die ook.

Kijk, ik was zelf van plan veel te wandelen, te poetsen en een beetje te tuttelen enzo. De eigenaren willen haar echter laten inrijden nu, dan kunnen ze meer geld voor haar vragen. Wat dat betreft is het wel slim haar nu te kopen... Maar ja, ik wacht toch liever een half jaartje. Dan heb ik gewoon net iets meer financiele backup enzo! Haha!
Weetjewat, ik ga gewoon met ze praten over waarom ze nu al ingereden moet worden, en ik ga daarin zeggen wat jullie hier boven allemaal hebben gezegd (ze is te dun, te jong enz).
Misschien heeft het idd met het westernrijden te maken, maar ik wil haar dressuur laten inrijden... dus dan kan het ook later!

Maar goed... adviezen blijven welkom *LOL*

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:45

Kleintje19"]
Ze is nu 1.34m en zal nog ongeveer 10 cm groeien
[/quote]

[quote="Kleintje19 schreef:
. Ze zal overigens niet echt megaveel meer groeien en dun zal ze ook blijven, da's haar bouw!

en dan staat er in je profiel dat ze ongeveer 1.50 wordt?
je bent me kwijt, ik kan je niet meer volgen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:46

hmm oja ik wilde hier ook nog even bij zeggen dat ik ook liever een jaar wacht enzo hoor, het gaat mij echt niet per se om het rijden! Ik ben gewoon helemaal stapelgek op haar.... *zucht*
Maar omdat haar huidige eigenaren zeiden dat ze haar nu gaan laten inrijden vroeg ik me af of dat niet te jong was. Dus wel volgens velen van jullie... Ik ga het aankaarten, beloofd!!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:47

Succes ermee, was ze nu maar al van jou dan had je zelf de beslissing daarover, nu is ze nog van de huidige eigenaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:47

Billy"]
[quote="Kleintje19"]Ze is nu 1.34m en zal nog ongeveer 10 cm groeien
[/quote]

[quote="Kleintje19 schreef:
. Ze zal overigens niet echt megaveel meer groeien en dun zal ze ook blijven, da's haar bouw!

en dan staat er in je profiel dat ze ongeveer 1.50 wordt?
je bent me kwijt, ik kan je niet meer volgen Verward
[/quote]

Sorry ik heb het in mijn profiel idd fout staan, dat moest 1.40m zijn. Ze is nu 1.34m, dus 6 cm vind ik niet veel. Snap je het nu Haha!

Ik ga het gelijk aanpassen, dankje dat je het ff zei! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:48

Tsja ach anders ga ik misschien nu al een aanbetaling doen, dat ze niet zomaar meer kunnen gaan doen wat ze willen. Ik wil alleen eerst ff een tijdje (ong. 2 weken tot een maand) wachten om te kijken of het echt volledig klikt (tot nu toe wel Haha!)!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:49

Bij een aanbetaling geldt volgens mij alleen wel dat je als je het achteraf niet doet je de aanbetaling kwijt bent. Correct me if I'm wrong.