Meerdere vragen rond om uitmesten..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne1992

Re: Meerdere vragen rond om uitmesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:13

Hier en stal van 3.5 bij 4m. (sta wel op een stal en niet aan huis, maar we mogen zelf de stal indelen).

Voorheen deed ik elke dag de stal, maar dit betekende ook weer elke dag en baal stro erin. Naast het veel werk. Was het ook de kosten van de stro erbij op. Aangezien mijn paard een smeerkees is, had ik niet echt de keus.

Ben inmiddels al bijna 2 jaar overgestapt naar een potstal. Ik begin dan met een baal stro, en strooi vervolgens gedurende de 6 weken elke dag 2 a 3 plakken stro bij. En dan 1x in de 6 weken weer compleet leeghalen.
Voordeel voor mij was niet elke dag ruim een half uur bezig en 3 kruiwagens eruit, minder verbruik van stro, paard staat droog en schoon.
Tja nadeel(tje) is dat je 1x in de 6 weken wat langer bezig bent. Maar als je alles terug rekent, ben je sneller en goedkoper uit.

Nu is mijn paard een smeerkees en zullen stalmatten niet werken. Een vriendin heeft paarden die relatief schoon zijn. Vaste poephoek enz. Die heeft stalmatten liggen en strooit een klein beetje op.

Zal dus ook een gedeelte aan het paard liggen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:17

Nu wil ik het volgende weten:
- Wat is de goedkoopste stal bodem? Hangt af van regio tot regio + rekening houden met ophalen ed van mest
- Welke stal bodem heb jij? 2 op stro die in vol pension staan en 1 op houtkrullen
- Hoe vaak mest je uit? Elke dag vieze plekken, om de week/2 weken alles eruit. Hangt ervanaf hoe vuil het is
- Hoe mest jij uit? Elke dag mest + plas eruit en evt bijgooien. Om de week haal ik alles eruit.
- Heb je ideeën hoe we zuinig kunnen zijn? Ik gooi niet heel de stal vol, gooi er max 2 pakken in. Lopen overdag buiten en is enkel voor de nacht. De kanten haal ik altijd naar het midden. Zo kan ze toch zacht liggen en bespaar ik weer een pak :)

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:46

Ik heb de paarden op stro staan. Aangezien dat het makkelijkste is af te voeren en daarbij komende dat ik ooit een paard heb gehad dat koliek heeft gekregen door het eten van vlas. Wij betalen 5 euro voor een volle aanhanger en de mest wordt geproduceerd door een shet, jaarlinghengst en 2 paarden.

Wij mesten 1 keer per week de volledige stal uit en de overige dagen opstrooien. Door de weeks heb je weinig werk, maar het wel relatief zwaar om een hele stal in 1 keer uit te mesten. Je merkt nu in de winter dat de stallen viezer zijn, doordat ze meer op stal staan.

Voordeel is wel dat wij een elektrische kiepaanhanger hebben, dus het storten van de mest, is nog geen 2 minuten werk.

Dustyshadow

Re: Meerdere vragen rond om uitmesten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:55

Als je alle 15 stallen vol hebt staan, dan zou je eens bij Amco moeten navragen of hun de mest dan ook ophalen. Geen idee wat dat kost en of dat wat kost, want het is grondstof voor de champignonteelt.

Je moet de stallen dan wel minimaal 1 keer in de week leeghalen, anders is het stro te veel aangetast en kunnen ze er weer niets mee.

Ik kan de mest voor 3 paardjes van 1.36, 1.50 en 1.55m gratis wegbrengen bij een boer bij mij om de hoek, maar dan heb ik ongeveer maar 1 kiepkar vol per 3-4 weken. Mest afvoeren voor 15 paarden wordt natuurlijk al moeilijker.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:48

Gehakseld koolzaadstro is ook fijn om mee te werken. Als ze er van eten kan geen kwaad maar als ze onbeperkt hooi hebben doen ze dat niet. Aantal pakken er in zodat ze lekker dik staan. Dagelijks de mest er uit en om de paar dagen de natte plekken (absorbeert goed) Wekelijks 1 keer bij vullen. Heb je ook niet zo veel op je mesthoop als met stro.