Welk dier loopt er rond onze stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aruals

Re: Welk dier loopt er rond onze stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:02

Ik dacht gelijk aan een marter, maar een muskusrat klinkt ook heel logisch. Hoe zag de staart er uit?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 16:14

Vriend zegt nu het lijkt wel op een fret...

Denk nu zelf toch een marter

Als het donker is ga ik op de zelfde plek kijken...gewapend met mn camera en zaklamp

aruals

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:35

En, al iets gezien? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:39

Als hij op een fret lijkt en net zo groot is als een kat dan denk ik toch een steenmarter, een bunzing is kleiner, lijkt wel op een fret maar haalt de grootte van een kat niet. Een das is veel groter en schiet ook niet zo onder de trekker.. die zijn meer het formaat van een middelgrote hond.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:20

Ik dacht ook direct aan een steenmarter. Is donker, het witte zit op de buik/borst en zie je niet goed als ze lopen.
Wij hebben hier een koppeltje zitten op het houthok van de buren, die tegen onze tuin staat. We horen ze vaak feest vieren, maar zien ze amper. De kippen van de buren hebben ze tot nu toe met rust gelaten, en de wilde katten die in hetzelfde houthok wonen zitten er ook nog altijd. Alleen heb ik dit jaar daar geen nedt jongen van gezien....

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:56

steen of boommarter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:11

Dat ze de kippen met rust laten is omdat ze niet op 'eigen grond' jagen, zou je dezelfde kippen 2 boerderijen verderop in een hok neerzetten heb je grote kans dat ze wel weg zijn.. eigenlijk kan je ze dus beter op je terrein hebben dan dat ze bij de buren wonen. Zolang ze niet in huis zitten en het geen jonge dieren zijn die nog uit moeten vinden of de kabels van de auto eetbaar zijn heb je vaak helemaal geen last van ze.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:20

Een bunzing?
Steen of boommarters zijn erg zeldzaam, Boommarters zitten rond de westkant van de drunense
duinen en verder eigenlijk nergens in brabant. Steenmarters komen wat meer voor. In deze tijd van het jaar gaan ze op zoek naar diezelautos, verschuilen zich onder de moterkap en bijten de diezelleidingen door. Waarom ze dat doen weet ik niet. Ik weet wel dat je dan in de aap gelogeerd bent want ze zijn zwaar beschermd en ze komen steeds terug.
Een das is heel goed mogelijk maar die beesten zijn wel behoorlijk groot. Veel groter dan een kat.
Kan het ook gewoon de kat van de buren of een zwerfkat zijn..?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:27

rubber leidingen van autos vinden ze lekker zit iets in wat ze aantrekt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 01:21

speurneusc schreef:
rubber leidingen van autos vinden ze lekker zit iets in wat ze aantrekt

Ja maar het gaat specifiek om leidingen in diezel auto's

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 01:27

Ik weet dat ze bij Boxtel enorm veel last hebben van een dassenplaag.. dus dat zou het ook nog kunnen zijn, mocht je daar ergens wonen. :Y)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 08:41

Nou ik heb het geheimzinnige beest nog niet gezien.
Woon 30 km van Boxtel dat komt niet in aanmerking.
Het was geen kat die herkent mijn vent zelfs nog wel.
Mijn vermoeden gaat uit naar een steenmarter maar ik blijf alert met camera

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:52

Steenmarters eten auto kabels aan omdat daar visolie in verwerkt wordt.
Leg wat gaas onder de auto (iets verhoogd) en ze gaan er niet onder ivm pootjes er doorheen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:45

Ieewww dat plaatje met sinterklaas, wat een engerds :oo

Misschien was het Perry? :D
Afbeelding

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 10:31

Jelleee schreef:

[ [url=m/dO8hUQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zal het aan m'n vent vragen :D

H_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:31

Het zal idd vast een bever(rat) of misschien een das zijn

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:00

dees_daan schreef:
Dat ze de kippen met rust laten is omdat ze niet op 'eigen grond' jagen, zou je dezelfde kippen 2 boerderijen verderop in een hok neerzetten heb je grote kans dat ze wel weg zijn.. eigenlijk kan je ze dus beter op je terrein hebben dan dat ze bij de buren wonen. Zolang ze niet in huis zitten en het geen jonge dieren zijn die nog uit moeten vinden of de kabels van de auto eetbaar zijn heb je vaak helemaal geen last van ze.

Wij hadden een steenmarter in de kapschuur zitten, maar die heeft wel alle kippen in 1 nacht allemaal dood gemaakt. Het lukte hem niet om ze mee te nemen. Ze lagen allemaal in het hok/ren.
Toen we erachter kwamen dat hij in de kapschuur bovenop het stro zijn nest had, hebben we heel veel resten van verschillende dieren gevonden. Ook een vis uit onze vijver.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:11

Ik gok een dasje, wat leuk en bijzonder *\o/*

aruals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:39

Jelleee schreef:

[url]m/dO8hUQ.jpg[/url]

Haha, oh daar is hij dus _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 06:42

Zammie schreef:
dees_daan schreef:

Wij hadden een steenmarter in de kapschuur zitten, maar die heeft wel alle kippen in 1 nacht allemaal dood gemaakt. Het lukte hem niet om ze mee te nemen. Ze lagen allemaal in het hok/ren.
Toen we erachter kwamen dat hij in de kapschuur bovenop het stro zijn nest had, hebben we heel veel resten van verschillende dieren gevonden. Ook een vis uit onze vijver.

Als er verder geen eten is of hij niet in staat is om echt goed te jagen zoekt hij het wel in de buurt, anders vaak niet.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 15:43

De jager die de jacht op onze grond heeft was net hier hij kijkt zaterdag of hij het dier kan vinden een steenmarter laat hij leven, die zijn beschermd een ander dier schiet hij. (En m'n diepvries is weer vol, altijd leuk als hij langs komt)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:46

Ik denk eigenlijk ook muskusrat of beverrat. Een marter is heel elegant en snel, die had je vriend vast niet aangezien als bever of kat.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:07

Een steenmarter zou ik niet echt inschatten als zo groot als een Maine Coon, die zijn wel wat kleiner en slanker...

Een muskus of beverrat is aannemelijk als je water in de buurt hebt. Ook een das is mogelijk, maar die is wel weer wat groter en lomper dan een kat, dat is een redelijk log dier.
De bever is in opkomst, althans hier in het zuiden, maar die verwacht ik eerder bij stromend water in de buurt, daar gaat ie normaal niet ver vandaan.

Gewoon een verwilderde kat misschien een optie?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:09

friesam schreef:
De jager die de jacht op onze grond heeft was net hier hij kijkt zaterdag of hij het dier kan vinden een steenmarter laat hij leven, die zijn beschermd een ander dier schiet hij. (En m'n diepvries is weer vol, altijd leuk als hij langs komt)

Hebben jullie last van het dier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:12

Toch word een steenmarter heel vaak met een kat verward, ik heb het in mijn tijd bij de dierenambulance 3x mee gemaakt dat de werden gebeld over een kat en dat het een steenmarter bleek te zijn, 2x een dode en een zieke. Dus dat mensen ze met een kat vergelijken/verwarren gebeurd wel vaker.
Ik vraag me wel af waarom het dier (wat het dan ook is) meteen geschoten moet worden, jullie hebben er toch helemaal geen last van? Als je vriend hem niet gezien had dan had je niet eens geweten dat ie er was..