Eigen stalling binnen handbereik, kan Bokt meedenken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:05

Je zou voor de winterperiode ook een kleiner stuk wei ter grootte van een rijbak af kunnen zetten wat ze kapot mogen lopen zodat je zeker voldoende over houdt voor de zomerperiode. Ik heb zelf een stuk van bijna een hectare in vieren gedeeld en in de zomer moet ik ze iedere week omzetten. Laat ik ze er langer op dan grazen ze het gras te kort en duurt het langer om bij te komen. Nu krijgt zo'n stuk iedere keer 3 weken rust. In de winter staan ze in de rijbak want anders lopen ze alles kapot. Ik gebruik mijn wei dus niet jaarrond.
Mijn wei ligt op zand/leemgrond

Polly
Moderator Algemeen

Re: Eigen stalling binnen handbereik, kan Bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:41

Ik heb bijna 10jr lang een eigen stal met weidegang gehad, beetje het principe wat jij nu noemt.

Ik had rondom schrikdraad, 4 lagen waarvan 2 echt schrikdraad en 2 ijzerdraad. Alleen de buitenomheining. Ik weet dat dat niet meegeeft en dat was een bewuste keuze, richting de weg hoeft het ook niet mee te geven wat mij betreft.
Omheining (verplaatsbaar) tussen de verschillende landjes was 2 laags schrikdraad.
Ik had rondom de stallen verharding en in de winter stond daar een schrikdraadhekje omheen als ze niet het land op konden. Ik sta op klei-bodem en dat is echt niet geschikt in het natte seizoen voor paardenvoeten.
Stal stond bij mij altijd open, in de zomer leeg en in de winter met een laagje vlas, de mest uit de stal en de uitloop gingen op een hoop en dat reed ik 1x per jr uit over het land, vooral de mest met vlas vergaat heel snel dus de hoop was niet enorm.
Mest op de wei heb ik nooit weggehaald, als ze naar een ander landje gingen sleepte ik het oude stuk en met de bosmaaier maaide ik de niet afgegraasde stukken en dat groeide netjes weer aan.
Ik zou me over een afstapje niet teveel zorgen maken, paarden zijn niet dom en daar komen ze vanzelf achter. ik had rondom mijn bestrating treinbielzen liggen en als er in de zomer geen hek omheen stond gingen ze daar ook gewoon overheen zonder poten breken.

Overigens heb ik het over een halve hectare met daarop 4-6 shetlanders.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:26

Halve hectare, mwah , niet zo heel veel. Maar wel genoeg om ze lekker te laten knabbelen en de benen te laten strekken. Maar wel zo kaal met meerdere pony's.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:28

Een halve hectare voor 24/7 buiten.
Dan moet je wel erg mooie grond hebben wil je daar geen modder poel van maken ben ik bang.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:34

Tegen mij?

Ik had dus kleibodem en daarom ook verharde uitloop, in de winter was weide niet begaanbaar, staat ook in m'n bericht volgens mij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:46

Nee, tegen ts :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:52

Oke :) verkeerd begrepen dan, excuus!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:59

Ik had ook kunnen quoten :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:02

Dan hadden we deze conversatie niet gehad B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:13

Hoe groot zijn de paarden die erop lopen? Wij hebben twee gigantische stukken waar deze winter 3 paarden opstaan. Maar als het echt nat is wil het toch niet hoor. Ik zou dan kijken naar de mogelijkheid voor een kleine paddock. Wie weet kun je daar dan in de zomer rijden. Maar ik weet niet hoe groot het is natuurlijk.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:27

Ik zou een stuk afzetten als paddock met inloopstal. Weet niet of je uit rij mogelijkheden hebt, anders kun je de paddock nog vergroten naar een rijbak.

Voordeel is dat je dan de wei kunt opdelen, zodat ze de daar kunnen grazen en de andere stukken kunnen bijgroeien.
Zou je ze hele dag in de wei laten lopen ze het gras finaal kapot.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 11:07

Sorry, wegens een overlijden in de familie ben ik even niet online geweest. Ik zal proberen al jullie vragen te beantwoorden.

maikeltje: Hier zat ik zelf ook aan te denken, hopelijk kan (en mag) dit.

Polly: Bedankt voor deze beschrijving, zo krijg ik een beter beeld van wat mogelijk is!

bigone: Ik weet niet zeker hoe veel het is, kon het niet goed opmeten. Heb zelf het idee dat het iets groter is, maar inderdaad je hebt gelijk.

bruintje123: Het is nu (gelukkig) ook geen modderpoel, ondanks de hoeveelheid regen die er al gevallen is, met 3 pony's erop. Dus ik heb wel hoop daardoor. Maar dat is inderdaad wel de reden dat ik zat te denken om in de winter dan een stuk af te zetten.

Belle2000: Ik heb zelf 2 D-pony's die ik erop wil laten lopen als het doorgaat. Het liefst wil ik er nog een pony bij van een pensionner.

pinto_1: Hier heb ik ook aan zitten denken, maar ik weet niet of dat mag van de gemeente. Ook dit staat op mijn lijstje om na te vragen. Ja precies, dat vond ik ook zeker een voordeel van dit stuk!

Update: Ik kreeg gisteren een berichtje van de eigenaresse dat er nog een man geïnteresseerd is en die staat blijkbaar op een wachtlijst van de gemeente (ik wist niet eens dat deze er was, ondanks dat ik minimaal 2x heb nagevraagd hoe het zit met weidehuur bij ons). Ze zou even gaan bellen hoe het zit omdat ze het mij erg gunt, maar wie weet beslist de gemeente anders vanwege een een of andere wachtlijst die blijkbaar bestaat... Ik hou jullie op de hoogte, bedankt dat jullie allemaal meedenken!

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 11:12

Ohja, en weet iemand in dit topic toevallig of ik de foto's mag plaatsen? Ik ben ook best benieuwd wat jullie zeggen als jullie het zien, ik zou benieuwd zijn of jullie het zouden doen in mijn situatie

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:56

Volgens mij heb ik een idee over welk stukje land je het hebt.

Dat stuk blijft in de winter vaak heel goed voorheen hebben er grotere paarden op gelopen dan jij volgens mij hebt (vanuit je profiel gezien). Ja als het heel veel regent wat modderig maar het is hoog gelegen en de grond laat het water goed door. Hooguit slepen met water als het erg vriest maar dat is bijna overal.

Zomers is dat landje een paradijsje vond ik altijd. Weinig last van anderen. Het hek heeft nooit echt voor problemen gezorgd trouwens. Maar dat is ook al wat ouder, daar zou je in kunnen investeren. Volgens mij mag je daar nog heel lang pachten en het is best goed te doen naar het bos tussen de weilanden door.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeggen doen!

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 10:51

Helaas heeft die man van de wachtlijst blijkbaar inderdaad voorrang gekregen van de gemeente. De eigenaresse kon er vrij weinig tegenin brengen. Hopelijk later nog zo'n kans, al helemaal na jouw verhaal Gix!