paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 01:40

De mijne bleek ook maar één jaartje jonger te zijn, maar dat verschil kan dus net funest zijn als je een beest in gaat rijden en meer afgaat of het paspoort dan op de ontwikkeling van het dier.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 02:30

mrie schreef:
De mijne bleek ook maar één jaartje jonger te zijn, maar dat verschil kan dus net funest zijn als je een beest in gaat rijden en meer afgaat of het paspoort dan op de ontwikkeling van het dier.

Ter verduidelijking- ik bedoelde dat het mijzelf niet uitmaakte, niet dat een jaar jonger helemaal niet uitmaakt.

Mijn pony kwam bij mij als '3,5 jarige' (2,5 dus). Ik wilde sowieso ruim de tijd nemen- we hebben geen haast en ik had er een beetje mijn vraagtekens over.

Aan de hand van haar fietsenrekje werden vraagtekens uitroeptekens. Na heel wat puzzelwerk haar levensloop gevonden; ze was een jaar jonger. Haar vorige eigenaren hadden niets met haar gedaan, en ook ik heb het even een tandje terug gezet. Nu ze 3 en een beetje is, heeft ze een paar keer voor een tweewieler gestaan- dit breiden we langzaam uit. Ook het bit hebben we mee gewacht tot de eerste twee kiezen goed door waren.

Ik had het geluk haar tanden te vinden, maar heb je twijfels: wacht.
Vertrouw je het niet? Wacht.
Met mennen, zoals wij beginnen te doen, is dat heel belangrijk, maar voor rijden nog meer.

Mijn pony en ik zaten dus toch al goed, maar dat hoeft niet overal zo te zijn

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 02:38

Kan gebeuren, in dit geval zou ik lekker zo laten. Stel je voor hij moet wel onverhoopt verkocht worden zou jij gewoon zelf eerlijk kunnen zijn over de leeftijd, en als iemand hem dan laat staan omdat het anders in het paspoort staat, weet je iig dat je de goede nog niet getroffen hebt :+

Mijn oudste paard is 2 weken ouder dan in het paspoort staat. Vraag me af hoe dat is gekomen aangezien de fokker ook het paspoort heeft aangevraagd. Maargoed, ze is nu van mij en ik weet het helemaal zeker, en voor niets of niemand zal eind mei of begin juni iets uitmaken. We vieren het alleen op haar echte verjaardag _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 11:50

Dat laatste kan komen omdat er bijvoorbeeld aan de late kant een paspoort aan is gevraagd. :j
Wij hebben ons veulen laten chippen, maar konden heel moeilijk diegene bereiken en hebben toen met spoed een andere regio gevraagd te chippen.
Omdat deze man ons niet kon verzekeren of we dan binnen de tijd het paspoort binnen hadden, vroeg hij of hij de geboortedatum iets zou verplaatsen.
Wij hebben toen het risico genomen en wel de juiste datum in het paspoort laten zetten.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 14:02

Nog meer mensen met oudere (en jongere) paarden! Wauw :P Ben ergens een klein beetje opgelucht want het verklaard zo veel.

Wat ik wel bijzonder vind is dat ik het paard van een kennis heb gekocht. Soort handelaar. En heb ook nog contact gehad met de vorige eigenaar. Ze zei dat hij daar geboren was. Wat kunnen mensen toch liegen hè :') ben wel nieuwsgierig waar het fout is gegaan maar het is 8 jaar geleden, denkt dat ze niet eens meer weten om welk paard het gaat.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:20

hier ook wel eens eentje gehad dat de tandarts die ook veearts is zei dat die leeftijd niet klopte. weet niet precies meer maar zou een jonkie moeten zijn maar had al het volwassen gebit

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:23

Gelukkig is de chip ingevoerd, mocht een paard geen paspoort hebben dan kun je de chip uitlezen. Daar staan de gegevens ingevoerd. Vroeger konden ze je dus nog een jong paard verkopen dat al bejaard was, best banketstaaf!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:27

De tandarts van Gigi probeerde te beweren dat ze ook een stuk ouder was dan (destijds) 4... Hele discussie maar ik ken haar toch echt vanaf haar geboorte :')

Hoewel het best vaak voorkomt hoeft het dus niet altijd waar te zijn :)