Meer binnen of toch naar Buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eddy90nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 09:50

RianneH schreef:
De paddock is van zand of van klei?

Ik vind het een lastige keus, als geheel de paddock nat, glad en vies is, doe je je paard daar ook bijzonder weinig plezier mee. Zeker als je een type hebt die stil gaat staan bij het eten en verder ook niet beweegt. Heb je het idee dat ze nog wel redelijk door de paddock wandelen? Dat is natuurlijk de voornaamste reden waarom je ze buiten zet. Kan je misschien een deel verhard erbij trekken? Zodat ze zeker met droge voeten kunnen staan?

Paddock is van klei, ligt naast een sloot
Verhardm zou ik moeten navragen, maar ik vrees dat het niet mag en heb wel het idee dat ze ook nog wel rond lopen in de paddock, voornamelijk eten dat wel.
En als het donker is, dus als ze er later uit gaan als 17:00 uur dan willen ze er ook echt wel uit.(dan gaan ze er ook later in)
Maar dat is niet als je om 12;00 al aankomt lopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:01

Als het om de hoeven gaat denk ik dat ze beter in een beetje modder kunnen staan. Urine is nog veel slechter voor de hoeven dan wat nat. Ik zou het gewoon even in de gaten houden en kijken of je toch kunt zorgen voor een droog stukje. Minder buiten zou ik niet zo gauw doen daarvoor vindt ik het toch te belangrijk.

RianneH

Re: Meer binnen of toch naar Buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:04

Als het om gewrichten en pezen gaat is aanzuigende klei ook echt niet prettig.. Persoonlijk zou ik opzoek gaan naar een andere stal met een goede paddock. Een beetje water is geen drama, maar een paddock van klei is gewoon een afgezet stukje land dat vertrapt mag worden. Daar kan je geen winter je paard op houden.
Ik vind het echt goed hoeveel ze buiten mogen, maar in deze opzet is het kiezen tussen twee kwaden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:53

KoudbloedKim schreef:
Hoewel ik voor 24/7 buiten ben, vind ik ook dat ze een droge en zachte plek moeten hebben om te kunnen liggen. :o

Liggen, in die 8 uurtjes dat ze buiten komen?

Gewoon naar buiten die hap. Die 8 uurtjes overleven ze wel hoor. Als de stal dan maar schoon en droog is.

Hier is het uiteraard ook blubberig, ondanks dat de paddocks net opgeknapt waren, is nu alweer weinig van te zien. Tis niet dat ze weg zakken ofzo, maar droog is het ook zeker niet. Ga ze niet die kostbare uurtjes dat ze buiten mogen binnen zetten, dat staan ze naar mijn mening in de winter al genoeg.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:05

mijn paddock is aan de ene kant ook wat nat en blubberig de andere kant wel mooi droog ( geen idee hoe het kan!) hier ligt mooi zand de andere is al blubber.. maar ze kan ook in dr stal of op de tegels ( heb een groot stuk betegeld hier voer ik haar ook)
heb mijn paard dag en nacht 'los'

Mariska_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:06

Tapijt is een onwijze uitkomst..Wij hebben t m.n op de looppaden liggen..Zodat je makkelijk met de krui kunt lopen..Wel trekken wij de gehele paddock los jaarlijks! Mengen met scherpzand!

Afbeelding

Afbeelding[/quote]

Dat tapijt ziet er handig uit. Waar koop je dat? Leg je het dan vast op de randen?
Met name waar de slowfeeder staan wordt t nu een blubberzooi. Gelukkig hebben ze een droge bak en 2 schuilstallen ter beschikking.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:17

Nu al modder? Bij ons staan de paarden nog gewoon in het land...

Maar ik zou ze 's nachts lekker op stal zetten en overdag zeker wel een uur of 5 buiten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:28

Kijk naar je paard. Er zijn paarden die de modder niet erg vinden en er zijn paarden die er echt ongelukkig van worden.
Wij zetten ze iig meer binnen als het slecht weer is. Ze gaan anders toch de hele dag in een hoekje staan te wachten tot ze naar binnen mogen.

Eddy90nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 11:28

Andere stal is een kleine optie, op de paddock na dan hebben ze het zo naar hun zin
Mijn paard is zo vooruit gegaan afgelopen jaar.
Dus zomaar even verhuizen is ook weer zo drastisch

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:46

Naar je paard kijken.

Mijn vorig paard stond nog liever tot haar oksels in de modder naar binnen. Ik was ook van de 24/7 buiten brigade maar toen mijn merrie in de modder kwam 's winters ben ik genezen van dat principe. Viel af, continu ziek, doffe ogen en vacht, geen sparkeltje meer in haar normaal zo glinsterende oogjes... En ja, met droge schuilstal én onbeperkt hooi. Op stal gezet, paard is zienderogen opgeknapt, weer vol leven en nooit meer ziek geweest. Nu recent is ze verhuisd naar stal met uitlooppaddock wat ik ideaal vind, kan ze zelf kiezen. Maar dit paard komt in de winter never nooit meer 24/7 buiten te staan.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:49

Inderdaad naar je paard kijken.

Mijn merrie vond het ook niks die aanhoudende regen en blub. Op mijn huidige stal staat ze meer binnen maar och, wat vind ze dat een stuk fijner.
Vorige stallen stond ze echt tot hoger dan haar kogels in de blub en ze stond daar zo ongelukkig te wezen. Ze at niet, dronk niet. Nee, dat doe ik niet meer.

Eddy90nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 11:51

xLes schreef:
Naar je paard kijken.

Mijn vorig paard stond nog liever tot haar oksels in de modder naar binnen. Ik was ook van de 24/7 buiten brigade maar toen mijn merrie in de modder kwam 's winters ben ik genezen van dat principe. Viel af, continu ziek, doffe ogen en vacht, geen sparkeltje meer in haar normaal zo glinsterende oogjes... En ja, met droge schuilstal én onbeperkt hooi. Op stal gezet, paard is zienderogen opgeknapt, weer vol leven en nooit meer ziek geweest. Nu recent is ze verhuisd naar stal met uitlooppaddock wat ik ideaal vind, kan ze zelf kiezen. Maar dit paard komt in de winter never nooit meer 24/7 buiten te staan.

Gelukkig dat ze opgeknapt is, maar dat is wat je zegt naar je paard kijken.
Ieder dier is weer anders.
Hij vind de paddock wel fijn, buiten zijn in ieder geval dan.
Maar een hele dag in de modder zal geen enkel paard super fijn vinden of?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:06

Klopt... de mijne vind wat modder en kou niet erg. Maar als het regent wil die toch na wat uurtjes graag weer naar binnen... en doet dat dus ook (over een hek of betonnen rand heen, waardoor de vorig jaar heel erg gewond is geraakt.) Dus als die echt heel erg staat te draaien en te dreigen gaat hij naar binnen. Want gewoon laten staan is een te groot risico, dat deden we eerst, met dus hele onprettige gevolgen. Dan zet ik hem in de avond ook nog even extra buiten. Zijn maatje waar die mee buiten staat intresseerd het trouwens niks, die kan je volgens mij in weer en wind laten staan :+ het verschilt dus erg per paard. Op het land vermaakt die zich iets beter, maar ook daar met slecht weer gaat die lopen miepen. :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:20

hier willen ze met slecht weer ook eerder het land uit terug naar de paddock met inloopstallen en afdak. Ze maken er veel gebruik van. Ik denk dat je moet bekijken afhankelijk van het weer. Regent het de hele dag, dan zijn paarden er veel eerder klaar mee dan dat het zonnetje schijnt. Hetis mooi dat er hooi gevoerd wordt. Dat stuk verharde met stoeptegels en opsluitbanden, kunststof bodemroosters/paadockroosters, kunststof graskeien, harde kunststof stalplaten of stalmatten die je in elkaar kunt haken of een brede lap rubber mat bij ingang en voerplek kan helpen een stuk droge bodem te houden. Dat tapijt geen ervaringen mee. Over sportveld kwaliteit kunstgras heb ik ook erg goede dingen gelezen.Dit soort dingen kun je bij verhuizing gewoon weer weer weghalen. Wel plaatsen voor het te nat wordt of de ergste modder er af schrapen, uitvlakken/aflopend en wat schoon en droog zand er op met daaroverheen de bodemstabilisator.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:34

Bij ons op stal ze 3 uur buiten, daarnaast nog de tijd die je ze zelf buiten zet. Onze gedraineerde paddocks zijn nu ook nat helaas. Ze gaan graag even naar buiten en ook graag weer naar binnen. Paarden hebben toch een ander besef van tijd dan wij mensen.

Als ik jou was zou ik het in natte periodes gewoon uitproberen, hoe je paard er op reageert om minder buiten te staan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:52

Naar buiten, je paard is geen suikerklont. Ga anders lekker met hem wandelen zodat hij in de berm gras kan eten.
Is: "Paarden hebben toch een ander besef van tijd dan wij mensen." een smoes om ze maar lekker kort binnen te laten?? Fraai is dat

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:03

mrie schreef:
Is: "Paarden hebben toch een ander besef van tijd dan wij mensen." een smoes om ze maar lekker kort binnen te laten?? Fraai is dat

Interpreteren is ook een kunst. ;) Een paard denkt anders dan een mens, dat is gewoon een feit.

Ik ben van mening dat een paard meer waarde hecht aan een paar keer per dag wat minder lang naar buiten, dan overdag aan één stuk. Vervelen kunnen ze net zo goed in de paddock als op stal.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:06

Ja ik interpreteerde wat, zo stond het er namelijk geschreven. Dat is wat je wilde duidelijk maken, allemaal niet erg want...
Ik wilde dus even advocaat van de duivel spelen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:10

Ik heb mijn uitspraak nader verklaard, ik ga er vanuit dat het nu wat duidelijker is.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 08:29

mrie schreef:
"Paarden hebben toch een ander besef van tijd dan wij mensen."
Ik snap wat je er mee Wilt zeggen maar je uitspraak klopt niet helemaal. Paarden hebben indd een ander besef van tijd, namelijk een veel beter besef. Hun ingebouwde klok werkt veel beter dan die van mensen. Paarden weten precies hoe lang een uur duurt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 08:44

Soms is het gewoon te nat en dan is even binnen ook wel prettig. Ik hou die van mij zoveel mogelijk buiten, maar ik hou goed in de gaten of ze nog wel gaan liggen. Als ze dat meerdere dagen niet hebben gedaan omdat het te nat is, komen ze een nachtje binnen om bij te komen. Is ook geen dierenmishandeling als ze een keer voor een paar nachten naar binnen komen. Ik vermijd het zoveel mogelijk vanwege de luchtwegen, maar het moet wel leuk blijven voor de paarden! Mijn vossen hebben overigens een droge plek om te staan, maar hier willen ze nooit liggen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:04

Weidebloem schreef:
mrie schreef:
"Paarden hebben toch een ander besef van tijd dan wij mensen."
Ik snap wat je er mee Wilt zeggen maar je uitspraak klopt niet helemaal. Paarden hebben indd een ander besef van tijd, namelijk een veel beter besef. Hun ingebouwde klok werkt veel beter dan die van mensen. Paarden weten precies hoe lang een uur duurt.

Wahahahaha, dat weten paarden helemaal niet dat is wat wij ze geleerd hebben met ons "volgens de klok" leven.
By the way als je quote doe het dan goed. Nu lijkt het alsof die uitspraak over geen besef van tijd van mij is en daar ben ik minder blij mee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:11

Een paard is zeker geen suikerklont. Maar een paard hoort ook buiten droog te kunnen staan.
We weten allemaal dat het natte weer er weer aan komt. En dit jaar hebben we al zoveel geluk met zo lang droog.
Zorg dan dat je voor die tijd al maatregelen hebt genomen.
Ik begrijp dat nooit, mensen die jaar op jaar klagen dat hun paddock nat is, maar er ook nooit in investeren.
Er is genoeg te verzinnen hoor.
Doortrekken zodat het water weer sneller weg kan.
Ophogen met zand.
Stoeptegels leggen. (gratis op mp)
Rubber matten leggen.
Vloerbedekking leggen.

SonShine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:14

Onze paarden staan ook 24/7 buiten met een inloopstal waar ze eigenlijk nooit in gaan staan. Alleen als het erg warm is omdat het daar dan wat koeler is. En met regen en wind vinden ze het lekkerder buiten, zelfs in de blubber. (Ik wat minder want dan zijn ze zo smerig) Maar zoals de rest al zegt, verschilt het per paard.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:43

bruintje123 schreef:
Een paard is zeker geen suikerklont. Maar een paard hoort ook buiten droog te kunnen staan.
We weten allemaal dat het natte weer er weer aan komt. En dit jaar hebben we al zoveel geluk met zo lang droog.
Zorg dan dat je voor die tijd al maatregelen hebt genomen.
Ik begrijp dat nooit, mensen die jaar op jaar klagen dat hun paddock nat is, maar er ook nooit in investeren.
Er is genoeg te verzinnen hoor.
Doortrekken zodat het water weer sneller weg kan.
Ophogen met zand.
Stoeptegels leggen. (gratis op mp)
Rubber matten leggen.
Vloerbedekking leggen.

Nou inderdaad. Opmerkingen als "met deze tijd van het jaar is de paddock natuurlijk weer modder" vind ik echt tenenkrommend... hoezo 'natuurlijk' |o . Uiteraard ben je ook afhankelijk van de stalhouder en dat is echt niet makkelijk, maar die stalhouder kan die modderpaddock alleen maar zo laten bij de gratie dat wij het met z'n allen maar gewoon accepteren.