Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
smurffie schreef:Maar hoe mest je dan uit? want ik mest met een mestboy en dan blijven er geen kleine drolletjes liggen?
Cynthia82 schreef:Ik lees hier even mee, aangezien mijn paarden nu een week op een stal met vlas staan. Is voor mij voor het eerst.
Tot nu toe bevalt het me prima. Er zijn de eerste dag 4 balen per stal ingegaan en ik heb er nog niets bij hoeven gooien. Iedere dag halen we de mest eruit en gisteren hebben we alle natte plekken gezocht en weg gehaald. De mijne staan overigens wel van ongeveer 8 uur tot 16 uur buiten.
Sjolvir schreef:Sta er al jaren op, krijg alleen op deze stal net niet genoeg vlas, maar goed.
Wat ik ideaal vind.
Afh. van grote van je stal beginnen met 3 of 4 balen vlas (ik krijg er 1).
Elke dag mestballen eruit halen (doe ik met emmer en handschoenen, zo gooi ik zo min mogelijk vlas weg) en randen naar het midden vegen en bed egaliseren. (aan de buitenranden komt bij mij altijd schone terecht.)
Als er natte plek ontstaan (ik weet waar ze meest plassen en is ook te zien), dan daar bovenlaag van aan de kant leggen dus eraf harken, dan rode onderlaag en echt natte weg scheppen (meestal is dat 1 x per week) en dan dat wat ik aan de kant had geharkt, dus wat niet meer helemaal vers is maar ook niet verzadigd, daar op de bodem gooien, boel egaliseren en nieuw erbij strooien indien nodig.
Ik krijg dus 1 baal per week, daar moet ik het mee doen.
Als het echt bar en nat en soppig wordt en geen droge bovenlaag meer heeft (Dus als je er met je rijbroek op gaat zitten en je krijgt nat gat...) dan is je toplaag te dun, OF moet je nodig alles er weer keer uit halen. (en met alles bedoel ik al het natte en rode, heb altijd nog vlas over dat best nog aardig is, dat gooi ik dan weer in de stal als onderlaag (had ik in 1 hoek gegooid of 2) dat blijft ook beter liggen dan verse baal en eten ze minder van vlak maken en dan nieuw erover heen, zodat toplaag weer lekker droog en vers is.
Hoe vaak.. denk 1 x in de 6 tot 8 wkn, ligt ook aan het weer, is uitloopstal dus bij regen gaat het wat harder en uche.. overdag staan er 2 paarden in de uitloopstal, die uiteraard negen van de tien keer in de stal gaan staan plassen en is hele kleine container, dus dan wordt hij wel snel natter.
Hier gooit paard eigenlijk altijd schone naar buiten, vandaar dat ik dat dan weer naar het midden hark.
En dikke plek zit bij mij links achterin, want daar plassen ze het meest dus moet ik het vaakst de onderlaag onder de bovenlaag uithalen.
Rena100 schreef:Ik heb een stalgenootje die 20 minuten per dag bezig is met haar vlasstal. Zij doet er elke week 2 balen in.
Zij schept de hele bovenlaag los en haalt echt elk keuteltje eruit. De onderlaag (dus de natte plekken) doet ze 1 keer per week. Heb echt nog nooit zo'n schone stal gezien, ze staat nu een maandje bij ons en haal stal ziet eruit alsof er net allemaal nieuwe balen in zitten. Ik vind het zelf wel erg veel werk, maar het loont wel.
Toen mijn paard nog op vlas stond haalde ik 1 of 2 keer per de natte plekken eruit, net wanneer het nodig was.