Weidegang in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Weidegang in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:31

Ik woon in de randstad. Hier geen weidegang in de winter. Ik sta sinds kort op een andere stal en daar heb ik een paddock waar ik 24/7 gebruik van kan maken, echter mag daar geen schuilstal op (gemeente) en is er ook geen andere vorm van beschutting. Er is met natheid ook modder.

Ik kan maar eens per dag gaan omdat het erg ver weg is (dichtbij amper wat te vinden met veel buiten kunnen). Het is dus of 24/7 buiten of maar een paar uurtjes per dag, namelijk de uren dat ik er ben.

Tot nu toe staan ze er nog 24/7 in en doen het goed (staan met dekens). Mijn oudere pony heb ik wel al 2x de avond+nacht+ochtend binnen gehad.

Het is aankijken... iemand nog tips? En zijn er ervaringen met 24/7 buiten zonder schuilstal, of dat kan??

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:35

troi schreef:
Weidegang kan bij ons op de klei tot pakweg eind november en dan rond april/mei terug er weer op. In de winter staan ze 24/7 buiten in paddocks met onbeperkt hooi.

Precies dit. Al wil met de klei nu begin nov ook al slechts sporadisch. Mijn rijbak is paddock. Helaas nu kleddernat, maar in ieder geval niet glad. Ze hebben ook een mooie verharding dus komen nooit op stal.

Mijne hebben geen schuilstal, dat gaat prima. Tinkers zonder deken. Heb ook wel warmbloeden op die manier gehouden, sommige zonder deken, andere met, maar verder geen probleem.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 07:21

Hier gaan ze, sinds ik op mezelf sta *\o/* , elke dag naar buiten.
Van een uur of 11 / 11u30 tot een uur of 17 / 18u.

Als het veel geregend heeft in de winterpaddock met elk een baal hooi.
Mijn 9 jarige kan dan zelfstandig haar stal opzoeken en mijn 1,5 jarige krijgt dan een regendeken op.

Als het droog weer is in de weides.
Dan kunnen ze beide zelfstandig hun stal opzoeken indien ze willen.

Mijn 9 jarige die dit jaar voor het eerst heel beginnend hoefbevangen was, gaat sowieso in de winter op de weide en in het voorjaar/de zomer in de winterpaddock.

Als het uitzonderlijk écht giet de hele dag, dan blijven ze wel eens een dagje binnen met onbeperkt hooi.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 07:25

NatasjavE schreef:
_suus19_ schreef:
Hier gaan ze elke dag op de wei. In de winter van 7 of 8 uur sochtends tot wanneer het donker wordt. Staan dus elke dag minimaal 8/9 uur buiten, meestal langer.
Maar het is dan ook niet in regio Utrecht. Daar is het ongetwijfeld lastiger.

Regio Utrecht is een ramp qua stalling met winterweidegang.

Ik heb het na heel lang op een wachtlijst staan pas gevonden.

Ik heb in regio alphen aan den rijn gewoond, ook midden in de randstad dus en toen was het ook een ramp. Maar het lijkt wel steeds beter te worden met de jaren. Ik hou het altijd een beetje in de gaten wat er geadverteerd wordt, omdat wij mogelijk ooit weer terug willen, maar alleen als de paarden het net zo goed krijgen als ze het hier in Twente hebben.

Maar ik kwam dit tegen: http://www.pensionstalsteenwijk.nl/tarieven
Geen idee of ze waarmaken wat ze beloven, maar het klinkt goed en erg goed betaalbaar.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 07:32

Zomer 24/7 wei, winter 24/7 paddock en een paar uur wei per dag als de grond droog genoeg is. Ik zit op klei.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 07:47

Bij ons staan de paarden 24/7 buiten in gedraineerde paddocks met onbeperkt hooi. Vanaf april/mei t/m oktober komen ze dagelijks een uur of 3/4 op de wei. Er is niet genoeg weidegang voor 24/7 maar de ervaring leert inmiddels dat 3/4 uur zat is, zeker in combinatie met onbeperkt hooi.
Daarnaast heb ik ook een stal voor als het echt noodweer is.

Pony staat midden in Rotterdam.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:32

In de winter gaan ze hier minimum 12u per dag op de weide. 's Nachts op stal.
Beestjes staan aan huis :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:42

In principe jaarrond 24/7 op de wei. Alleen als het langdurig vriest en de watervoorziening bevriest, gaan ze 's nachts op stal en van ong. 9-17 op de wei. In die uren hebben ze dan dus geen water, maar dat heb ik nooit als bezwaarlijk gezien, omdat ze die andere 16 uur lang wel vers water tot hun beschikking hebben.
Zowel in de wei als op stal krijgen ze onbeperkt hooi bijgevoerd. In de zomer echter laten ze dat vaak liggen en dan stoppen we daar een tijdje mee, tot de wei weer achteruit gaat.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 08:47

Mijn paard staat 24/7 buiten in zomer en winter incl paddockparadijs en schuilstallen. Maar jij vroeg specifiek naar weidegang (!) Dan moet je een best stuk land hebben wil dat 24/7 kunnen dus bij ons staan ze van eind nov tot eind Jan ongeveer van 8-17 op de wei en de rest van de tijd op het paddockpad (ruim 1 km) en een grote Paddock en een aantal kleinere paddocks. Op zand dus. Dit is puur voor behoud van je wei die we in de zomer ook nog moeten gebruiken. Maar als het super droog weer is dan staan ze dus dag en nacht erin.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:13

Regio zuid Limburg
In de zomer 24/7 buiten : grote bestrate paddock die aansluit op een zandpaddock waar een groot schuildak is , deze paddock sluit weer aan op een wei met een paddock Paradise pad , in de zomer staat de wei altijd open maar krijgen ze daarnaast nog zo'n 10 - 12 kg hooi erbij
In de winter gaan de paarden tussen 5 en 6 naar binnen en s'morgens weer tegen 9 uur naar buiten , alleen de binnen weien gaan dicht , de paden blijven altijd open
Er is veel beweging en nagenoeg onbeperkt hooi , bij slecht weer kunnen ze schuilen en is er een groot stuk bestrating voor droge voeten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:35

Ik heb twee jonge paarden die het hele jaar door 24/7 in de wei staan met schuilstal.

En ik heb twee oudere paarden. Zij staan het hele jaar door op de wei en in de nacht op stal.

Dit is op zandgrond aan huis.

renatuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:40

De paarden staan bij ons aan huis en wij wonen in de buurt van Wijk bij Duurstede. De paarden staan hier 24/7 op de paddock met schuilstal en als het weer het toelaat gaan ze de wei op. Ook in de winter. Al zal dit niet heel vaak en lang zijn ;) uiteraard krijgen ze hooi bij gevoerd.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 09:56

Hier op de Veluwe het hele jaar rond echt weidegang. Ook in de winter. Mijn paard staat snachts binnen. Staat buiten van zonsopgang tot zonsondergang. Het wordt hier ook niet heel nat en als dat wel zo is verhuizen ze van weide.
Verder bak, longerkraal en stapmolen op stal.
Voor mij zou in ieder geval de hele dag overdag buiten een eis zijn bij een stalling.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:12

Dorien66 schreef:
In principe jaarrond 24/7 op de wei. Alleen als het langdurig vriest en de watervoorziening bevriest, gaan ze 's nachts op stal en van ong. 9-17 op de wei. In die uren hebben ze dan dus geen water, maar dat heb ik nooit als bezwaarlijk gezien, omdat ze die andere 16 uur lang wel vers water tot hun beschikking hebben.
Zowel in de wei als op stal krijgen ze onbeperkt hooi bijgevoerd. In de zomer echter laten ze dat vaak liggen en dan stoppen we daar een tijdje mee, tot de wei weer achteruit gaat.

Ik zal mezelf even aanvullen: het betreft ong. 6 hectare, verdeeld over vier stukken. We verweiden dus wel regelmatig. We zitten hier op zandgrond.
De kudde varieert, van in de winter 3-4 volwassen paarden tot 's zomers max. 5-6 volwassen paarden en 2-3 veulens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:15

Jammer genoeg hebben we niet genoeg weidegang om de paarden het hele jaar rond op het gras te hebben. Vanaf nu is het voorbij de weide. Dan hebben ze een 1700 m2 tot hun beschikking waar ze onbeperkt hooi krijgen in netten. Ze gaan naar buiten 's morgens tussen 7 en 8 uur en gaan weer naar binnen als het donker wordt. Bij erg slecht weer let ik er wel op of ze niet gaan lopen drammen om naar binnen te mogen. Alleen dan zet ik ze eerder binnen. Anders lopen ze met zijn 2-tjes op dat stuk.

miekie291

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:25

Mijn paard komt in de zomer en in de winter van ongeveer 9 tot 4 buiten in de wei.

Alleen als het heel erg warm is gaan ze eerder naar binnen en als het glad is of een dik pak sneeuw dan willen ze wel eens een dagje binnenstaan... Maar er wordt er dan wel alles aangedaan om het erf zo snel mogelijk veilig te hebben zodat ze weer naar buiten kunnen. (Paarden gaan niet aan de hand naar buiten)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:29

Mijn tinker staat in de winter op een paddock met hooi, gedurende 8-10u. Mijn pony staat altijd op de wei, vaak 12u :j

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:33

Ik heb de paarden aan huis. Hebben de stal in de wei en voor de stal een stuk bestraat dus in de zomer en winter 24/7 de mogelijkheid om stal of wei in te lopen wanneer ze dat willen. Hebben wel stukjes wei afgezet zodat niet alles kapot gaat. Ben er heel blij mee dat bij ons thuis mogelijk is :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:46

regio utrecht: hele jaar van 10 tot 17.00 uur

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:53

Zomers staat de mijne 24/7 buiten en in de winter van 9-17. 'S ochtends staat ie te trappelen om naar buiten te gaan, meneer is absoluut geen binnenpaard :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:57

Dit is wel het soort topic dat elke winter weer naar boven komt :)

Mijn paarden staan aan huis, dus kan zelf bepalen hoe lang ze buitenkomen. Dat is 24/7 op de wei, zomers en 's winters. In de winter krijgen ze hooi/voordroog bijgevoerd op de wei. Ik heb wel een paddock, heel soms blijven ze daar enkele dagen op als het echt heel erg is qua weer (dagen aan een stuk stortregen). Maar mijn twee jongere paarden hebben gewoon meer ruimte nodig.

Wij staan niet op de meest gunstige grond, leemgrond. Tot een halfjaar geleden zelfs kleigrond. Dan moest 'k wel zeker anderhalve hectare van de weide openzetten om te voorkomen dat het één grote blubberboel werd.

Voor dit jaar gaan we het zien, bij ons nieuwe huis nog geen winter meegemaakt.

edit: gaat om vier paarden (drie warmbloeden en een ijslander) op twee hectare grond.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 05-11-16 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:57

Ik blijf het lastig vinden. Mijn paard komt zo'n 4 uur buiten per dag in de winter, in de paddock. Wel samen met andere paarden, dat is voor mij wel belangrijk.
Soms baal ik van die paar uur, aan de andere kant hoeft langer vaak helemaal niet beter te zijn. Met een slechte bodem en slecht weer staan de paarden ook uren lang stil op dezelfde plek, dan kunnen ze net zo goed droog binnen staan.
En in de winter is het vaak slecht weer en er zijn maar heel weinig bodems die een beetje goed blijven, zeker op pensionstallen met meer paarden.

Ook zie ik bij paarden die in de winter veel buitenstaan veel mok en rotstraal voorbij komen. Waar je nauwelijks vanaf komt omdat er altijd wel pensionpaarden zijn waarvan de eigenaar weinig komt, waardoor de paarden elkaar aan blijven steken al smeer je nog zo goed.

En hooi voeren op de paddock vind ik ook niks in verband met de kans op zandkoliek. Dus dan moet er al een verhard stuk aanwezig zijn daarvoor en dat zie je ook maar op heel weinig plekken.

Mijn paard is gezonder en op een beter gewicht sinds ze minder lang buiten staat. Dus ja soms baal ik dat ze niet langer buiten staat en soms vraag ik me af of dat nou wel echt zo erg is...

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:19

Tot een paar maanden geleden stonden ze het hele jaar door overdag buiten en 's nachts binnen. Nu staan ze 24/7 buiten. Kunnen op stal maar heb ze liever buiten en de paarden vinden het geweldig dat ze buiten mogen blijven ' s nachts

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:31

Die van mij mei t/m oktober 24/7 wei, daarna van 08.00 tot 15.00 uur. Als t heel nat is komen ze een paar uurtjes in de bak. Heb liever langer maar op mijn vorige stallen vond ze dit weer 3 keer niks. Bewoog niet, at niet, dronk niet. Ze stond op 1 plek en zodra het kon rende ze naar binnen... Dit vind ze veel fijner blijkbaar want ze ziet er veel beter uit. :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:37

Hier bewust geen weidegang, paarden worden allemaal dik als ze nog maar naar gras kijken. Wel hebben we hier grote droge zandpaddocks. Daar staan ze van 8u op tot het 's avonds donker wordt.

Er komen hier van 8 paarden er maar 2 op gras: een oude pony die moeilijk dik wordt en een zeer oude merrie die er enorm van geniet om nog wat gras te knabbelen.