Aantal stallen verhuren aan huis. Loont zich dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Re: Aantal stallen verhuren aan huis. Loont zich dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:43

Mijn ervaring is dat als je gaat bekijken hoeveel werk je eraan hebt het de moeite niet is. Onze paarden staan ook bij iemand anders aan huis en we hebben het er heerlijk! Maar de stalhoudster houdt er niks aan over.

Ik zou het denk ik alleen uit praktische overwegingen doen. Wat klussen delen, voerbeurten, iemand die kan overnemen als je een keer op vakantie gaat, maatje voor je paard, dat soort dingen. Maar als ik zie hoeveel extra romslomp het is, ook op sociaal vlak wat mensen hier ook noemen, zou ik er niet aan moeten denken!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:22

Ik lees met verbazing dat er zo negatief wordt gedacht over het verhuren van stallen aan huis. Ik denk dat het afhankelijk is van de hoeveelheid grond en wat voor grond je hebt, of het loont of niet.

Hier hebben we sinds eind juni 2014 de paarden aan huis. We hebben zelf 2 paarden en een shetlander en verhuren daarnaast 2 stallen. Zonder de 2 stallen te verhuren, zouden we het weiland moeten maaien, omdat het teveel is voor onze eigen paarden om tegenop te kunnen eten. Het is dan wel weer te weinig om echt fatsoenlijk van te kunnen hooien. Daarbij is het weer wat extra gezelschap voor onze paarden. Dat waren de redenen om voor ons stallen te verhuren, dus het scheelt ook maaikosten.

De paarden die hier nu staan, zijn met pensioen. De eigenaren komen af en toe langs, maar zelf vind ik het eerder gewoon gezellig, dan dat ik het zie als een inbreuk op m'n privacy :)

Qua kosten loont het zich in ons geval zeker. Ik vraag echt niet de hoofdprijs voor de stalhuur, maar de paarden kunnen dus een groot gedeelte van het jaar van de wei leven, en in de winter deels nog steeds. Dit komt omdat het zandgrond is en ze het hele jaar op de wei kunnen blijven. Als ik de kosten en inkomsten voor een jaar bekijk, kan ik concluderen dat door het verhuren van deze 2 stallen, onze eigen 2 paarden + shetlander gratis staan, ik leuk ervan op vakantie kan en dan nog er ruimschoots aan overhoud.

De keerzijde is natuurlijk wel dat het meer werk is. Ook dit valt het grootste gedeelte van het jaar mee, als ze op de wei staan. Maar in de winter, en zeker als er eentje ziek wordt en extra zorg nodig heeft, is het wel een aardig karwei :)

Ik zou in je overweging dus vooral bekijken hoeveel kosten en werk je ervan zult hebben, en dit afwegen tegen de baten. Dan kun je daaruit bepalen of je vindt dat het voor jou loont of niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:55

Wij hebben land genoeg, ook om te hooien.
Daar verkopen we dan hooi van. En dat is zonder gezeik wat over houden.

Hier ook zandgrond, dus ook de paarden de hele dag op het land 365 dagen in het jaar. In de nacht op stal.
Maar als ik ga rekenen in tijd kom ik echt heel wat te kort en kan ik die tijd beter bij de baas werken dan verdien ik zeker weten meer.
Want tijd willen pension mensen niet betalen bij een paard aan huis. Die gaan daar alleen heen voor het goedkoop. Al ligt er een perfecte rijbak, en is er veel aandacht voor het paard en extra dingen als deken wissel enz.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 20:32

Hm, ik denk wel dat je een punt hebt dat het krap wordt als je je arbeidsuren erbij meetelt, wat op zich natuurlijk ook logisch is om te doen.

Toch, als ik dan kijk naar mijn situatie, en óók de arbeidsuren meereken, dan loont het in mijn situatie echt nog steeds. Als student zijnde zou ik met een ander studentenbaantje met dezelfde hoeveelheid uren per week, een stuk minder verdienen. En dan heb ik dat puur berekend over de winst, niet over het totale stalgeld waar de kosten nog vanaf moeten ;) Het wordt pas nadelig voor mij zodra er een paard ziek wordt en veel extra zorg nodig heeft. En dan sta ik er uiteraard net zo goed voor het paard, maar dat schrijf ik toe aan het risico van het vak :P En inderdaad, het is geen goudmijn. Maar, het kan dus wel degelijk uit in bepaalde situaties, zoals de mijne :)

shadowflower

Re: Aantal stallen verhuren aan huis. Loont zich dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:01

Wij hebben ook 1 pensionklant. Gaat prima, zijn hele aardige mensen en we zijn allemaal vrij gemakkelijk naar elkaar toe.Delen de klussen en letten op elkaars paardjes. Ik regel hoefsmid en wormenkuren ed. en pensionklanten zijn net wat netter met vegen ed. Prima aanvulling. Ik wil niet anders meer. Kwa kosten is het net dekkend... maar het gemak is echt heel veel waard.