Weidebeheer newbie - advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justy

Re: Weidebeheer newbie - advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 14:45

Oké, ik denk dat ik voor de winter een stuk afzet dat sowieso paddock wordt en dat laat afeten met strookbegrazing, en de rest dan laat maaien en afvoeren en vervolgens kalken. We zijn wel aan het overwegen of het zinnig zou zijn zelf een minitrator met maaier of zo aan te schaffen, op een boerderij met 3ha grond is altijd wel werk voor een tractor... Iemand daar ervaring mee?

Chubby, was het helemaal dichtgegroeid bij jullie? Ik moet nog eens kijken hoe erg het precies is bij ons...

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 15:49

Zo ziet onze bak eruit:

Afbeelding

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:15

Justy schreef:
Zo ziet onze bak eruit:

[ [url=m/s0SHvH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gewoon al het onkruid weghalen en weer nieuw gras planten. (natuurlijk wel de juiste aarde)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 19:36

Ik wil daar geen gras :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:08

Justy schreef:
Chubby, was het helemaal dichtgegroeid bij jullie? Ik moet nog eens kijken hoe erg het precies is bij ons...

Jup. We hebben het eerst af laten eten:

Afbeelding

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 20:47

Oh hemel, dat is inderdaad niet echt meer identificeerbaar als bak :=

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:16

Maaier is altijd fijn, ook om een bakje achter hangen voor mesten (als je dat wil gaan doen, kan mij ook voorstellen dat je gaat slepen), bak slepen, onkruid, enz.

Ik denk dat het ook samenhangt met je indeling/ plannen. :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 21:32

Koop dan een wat grotere tractor want daar kun je wat meer echte dingen mee doen. Als je jaren blijft tenminste. Vwb zuring dat zal er w.s al jaren staan dus bereid je voor op elk jaar een zuring probleemt De grond zit vol met zaad Schapen en shetlanders eten het af. Maar als je bijvoorbeeld nieuw inzaait komt er ook zuring op en als je paard de zode beschadigd door te krabben is zuring de plant die het eerste kan groeien in het kale stukje Dus paarden op dit land betekent altijd zuring. Tenzij je heel veel gaat spuiten .
Je zou een bodemonderzoek kunnen laten doen dan halen ze stukjes grond uit je land en bekijken de waardes, Je krijgt dan een gericht bemestingsadvies voor de paardenwei. Ik zou zelf kijken wat de paarden hier nog van eten , de rest lopen ze wel plat en gaat wel dood. Eventueel wat schapen toch ook nog er op laten gaan. 2 draden met stroom volstaan. Het gras groeit nu niet meer dus het gaat sneller met eten dan je denkt. Afvoeren is erg prijzig per uur. Mest van de boer is missschien een oplossing maar dan moet hij wel een gebruikersverklaring van de grond hebben en ik denk niet dat je dat kunt doen als huurder. Ook zou ik me afvragen hoeveel ik zou gaan investeren in gehuurde grond. Heb je een contract voor meerdere jaren huur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 08:46

Sluit me aan bij mijn voorganger: koop een wat grotere trekker, met doordraaiende aftakas. Je zult veel plezier hebben van een sleep, een grondbak (ook fijn om je mesthoop mee aan te schuiven en zware spullen in te vervoeren) en als je gaat hooien een maaier en een schudder.

Zuring is inderdaad een gebed zonder eind. Je moet het echt uitsteken om er vanaf te komen. En als het zoveel hectare is en ook nog eens zoveel zuring als bij jou, dan heb je er een dagtaak aan. Ik kan me helemaal indenken dat je geen voorstander bent van spuiten. Ben ik ook niet. Ik vind het zelfs vreselijk. Maar als mijn grasland er zo uit zou zien, dan zou ik het toch sterk overwegen. Wellicht de wei aflopen en elke plant met een handspuitje doen als compromis.... Of je moet een hele grote vriendengroep hebben die je een aantal dagen gaat helpen natuurlijk. :D Zoals deze meneer dat doet: http://www.lievencaekebeke.be/begrazing ... ouders.pdf

Ik zou een zandpaddock niet af laten grazen door paarden. Dan trekken ze het met wortel uit en krijgen ze teveel zand binnen. En als er giftige planten tussen staan en er is uiteindelijk niets anders meer over dan dat, dan eten ze die uiteindelijk ook. De meeste mensen die ik ken pakken zoiets aan met een spuitje en roundup. :\ Je zou het in plaats daarvan kunnen laten afschrapen. Of op de eerste mooie, droge, warme dag gaan schoffelen. Als het nog te schoffelen is... Maar dan heb je er komende winter niks aan, want het wordt geen schoffelweer meer dit jaar. ;)
Edit: ik lees nu dat je geen zandpaddock wilt laten afgrazen, maar een stuk wei dat paddock gaat worden. Niet goed opgelet. Sorry! :+

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 20:31

safina schreef:
Edit: ik lees nu dat je geen zandpaddock wilt laten afgrazen, maar een stuk wei dat paddock gaat worden. Niet goed opgelet. Sorry! :+

Dat klopt, maar ik overweeg wel om in ieder geval komende winter de bak ook deels als paddock te gebruiken, afhankelijk van hoe nat de grond blijkt. Dus dat onkruid moet er wel uit, anders gaan ze idd zandhappen... Maar ik kan me helemaal inleven in de boer in het artikel, ik trek het liever ook allemaal handmatig uit dan dat ik spuit :+ Nu is een bak van 30x80 beter te overzien dan drie hectare natuurlijk.

We hebben overigens nu een huurcontract voor een jaar, met de bedoeling dat daarna te verlengen met meerdere jaren. De eigenaar heeft wel een tractor-achtig ding met een grondbak, eens kijken of we die niet mogen lenen en er dan zelf een maaier en een sleep voor aan te schaffen of zo...

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:32

Ik zou wel goed nadenken over zo'n grote kosten voor een gehuurd perceel. Kans dat je er volgend jaar vanaf moet zit er natuurlijk in.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:51

Justy schreef:
Oké, ik denk dat ik voor de winter een stuk afzet dat sowieso paddock wordt en dat laat afeten met strookbegrazing, en de rest dan laat maaien en afvoeren en vervolgens kalken. We zijn wel aan het overwegen of het zinnig zou zijn zelf een minitrator met maaier of zo aan te schaffen, op een boerderij met 3ha grond is altijd wel werk voor een tractor... Iemand daar ervaring mee?

Wij hebben (lees, hadden.. hij is gejat -O- ) een Kubota minitractor. Echt een topding. We deden er alles mee, maaien, frezen, slepen, vegen enz.

tip: verzeker hem allrisk, die dingen zijn nogal gewild -O-

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:59

safina schreef:
Zuring is inderdaad een gebed zonder eind. Je moet het echt uitsteken om er vanaf te komen.

Nee hoor, continue maaien voordat er zaad in komt zorgt dat het zich niet verspreid en de plant gaat er uiteindelijk ook kapot aan.

Edit: Ik raad je aan om een paar grondmonsters te laten onderzoeken. Kalken terwijl dit niet nodig is kan namelijk ook gevaren veroorzaken en grond met zuring is niet altijd zuur i.t.t. wat altijd beweerd wordt.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:59

Justy schreef:
Ik wil daar geen gras :D

Hoezo niet?
Heb je zo'n prachtwei, wil je er geen gras... 8)7

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 19:00

De foto die je quote is van de bak, niet van de wei ;)