paardenmatras vs rubbermatten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:32

Little_Gift schreef:
Ben ik de enige die vind dat het zinloos is om die matten te gaan gebruiken als je alsnog strooisel moet voorzien?
Ik dacht dat de hele clou nou net was dat de matten het strooisel vervingen, maar dat blijkt achteraf dus niet te lukken...

Je gebruikt minder strooisel, wat weer op den duur goedkoper is :P

DubbelFun

Re: paardenmatras vs rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:35

Ik denk dat ik nu 3 weken doe met een baal houtkrul, tegen 1 baal in de andere stal zonder HIT-matras.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:09

Ik merk dat de stal meer warmte isoleert en ook als je opstrooit voel je de vering nog...ik vind warmer liggen, meer verend dus zachter, geen optrekkend vocht vanuit het beton eigenlijk best belangrijk..

RobMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:46

Little_Gift schreef:
Ben ik de enige die vind dat het zinloos is om die matten te gaan gebruiken als je alsnog strooisel moet voorzien?
Ik dacht dat de hele clou nou net was dat de matten het strooisel vervingen, maar dat blijkt achteraf dus niet te lukken...

Zeker niet! Met matrassen geef je meer comfort, is eenvoudiger schoon te houden (scheelt arbeid), De hygiëne is beter te handhaven, (bij koeien belangrijker dan bij paarden, maar toch) en je bent minder strooisel nodig.

Strooisel is én blijft belangrijk voor het droog houden van de dieren en de afvoer van vuil.

bij koeien heb je het gemiddeld na 6 maanden terug verdient, bij paarden ca. 2jr.

Ik hoor jouw gedachten gang vaker (zowel bij veehouders als bij paarden eigenaren) maar matrassen erin leggen en van het werk af zijn is nooit het geval. :n

RobMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:52

Tcm62 schreef:
Ik merk dat de stal meer warmte isoleert en ook als je opstrooit voel je de vering nog...ik vind warmer liggen, meer verend dus zachter, geen optrekkend vocht vanuit het beton eigenlijk best belangrijk..

In de melkvee sector is de vuistregel, elk uur dat een koe méér ligt, produceert ze 1L meer melk. Boeren zijn er dus bij gebaat de koeien het zo comfortabel mogelijk te maken (=omzet) :)

Bij veehouders is een matras noodzaak, bij paarden is het een stukje werkgemak,besparing en comfort voor jouw dier, maar de meeste paarden eigenaren verdienen er niet méér door ;)

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:04

Paarden liggen er heerlijk op,ze hebben vlas achter de mat in de stal,waarop ze hun behoefte doen,dus helft stal Hitmatras en andere helft vlas.
De matras houden ze keurig schoon,ik vind het ideaal en het scheelt vlas

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:35

Iemand een idee waar ik nu een hitmatras kan bestellen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:12

Een waterbed iets? Wordt voor koeien gebruikt. Weet niet of het iets voor paarden is, maar voor koeien ideaal.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:27

Ik heb veel moeite gedaan om via duitsland op een makkelijke manier een hit matras te kunnen verkrijgen in Nederland..als je dan al een beetje fatsoenlijk antwoord krijgt. Ik heb dat maar opgegeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:39

Ik heb het ook een keer gevraagd, maar toen kwam er 300 euro aan verzendkosten bij... dat was het me ook niet waard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:10

Dat is wel de moeite waard om met meerdere tegeLijk te kopen en dan zelf ophalen oid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:29

Vergis je niet in het gewicht van die dingen én de onhandelbaarheid er van. Die van mij kwam in 3'en opgevouwen en we zijn met 3 man flink aan het beulen geweest om het de stal in te krijgen en op zijn plek.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:50

Oud topic dit maar ben toch benieuwd of de mensen die dit toendertijd hebben neergelegd nog steeds tevreden zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:07

Bedoel je de het HIT-Soft bed/matras of andere merken ??

Die van mij (Hit) doet het nog steeds prima zonder slijtage en nog steeds zacht. Dus die heeft zijn geld al wel opgebracht :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:09

Nou ik was er na het lezen van dit topic al wel over uit dat iedereen meer tevreden was over de HIT. Heb jij daar nu nog wel bodembedekking op?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:12

Voor de vorm ligt er wat houtkrul op, maar dat is hooguit 3 a 4 cm.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:00

Ik ook nog steeds tevreden over beide Hit matrassen.
Ik strooi ze alleen een beetje op (voor het idee voor de paarden, want kaal liggen ze er niet op) als de bodem buiten langdurig te nat of te hard bevroren is. Met weinig strooisel toch een zacht bed. Scheelt enorm in verbruik in die periodes omdat ik niet met 3 of 4 zakken hoef te beginnen.

Ik strooi er een halve tot hele zak over en dan heb ik beide matrassen bedekt.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 16:12

Ik heb er twee, aangekocht in 2014.

Nog steeds in gebruik en nog steeds in prima staat.

Ik strooi er niets op, de paarden liggen zo op de matrassen. Ze kunnen ook in de paddock of het gras gaan liggen maar kiezen zelf om op de matrassen te liggen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:50

Het gaat mij er vooral om of ik op een bepaalde plek( vrij specifiek, dus ben niet van plan dit voor alle paarden in te zetten) stro geheel weg zou kunnen laten.

Word het dan geen drekbende qua urine en mest? Zit 1 van jullie in de buurt van Zoetermeer toevallig? Zou graag eens komen kijken :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:17

Ik heb ze liggen, woon onder Rotterdam. Qua zachtheid kun je stro zeker weglaten. Urine blijft er wel op liggen of, afhankelijk van waar op de matras ze plassen, loopt er via de zijkanten soms af. Ik heb om die reden wat vlas rondom de mat liggen. Mest schep je er zo af en als er eens een plasje precies midden op de mat blijft liggen gooi ik daar een handje vlas op, laat het even absorberen :+ en dan veeg ik het zo de mestboy in.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 04:32

Ik pb jou even!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:12

Het maakt qua plas heel erg uit of je een ruin of een merrie hebt. Zonder bedding kunnen ruinen het ook teveel vinden spetteren en willen dan soms niet plassen.