pony's kunnen steeds niet bij hun water

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:37

Een pony op dieet die anders maar in de paddock staat te staan een paar uur per dag laten grazen aan de ketting is één ding. Een pony 24/24 aan de ketting zonder schaduw/schuilmogelijkheden, sociale contacten en mogelijkheden tot vrije beweging is iets heel anders. Zoals ik het begreep is dat laatste de situatie van deze ponies en dan is er imo wel degelijk sprake van dierenmishandeling.

Shirley

Re: pony's kunnen steeds niet bij hun water

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:39

Ook dan zijn er prettigere alternatieven: een graasmaker of een paar prikpaaltjes en een stroomdraadje :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:41

omafia schreef:
Shirley schreef:
Ben ik niet met je eens, Tamary...een pony hoort gewoon lekker vrij te kunnen bewegen, een sprintje te kunnen trekken, kunnen rollen, knabbelen met een soortgenoot. ..allemaal dingen die een (ook veilig!) aan een ketting gelegd dIer niet kan -O-

Dat vind ik ook hoor, ik wist echt niet dat het bestond paardjes aan een ketting

Komt zat voor in het buitenland (goedkoper dan omheining en meer plekken met gras) en ook in NL voor dieren die bv op dieet moeten en geen graasmasker ophouden of achter de omheining blijven. Soms moet je kiezen tussen aan de stick en afmaken ivm gevaar gezondheid/uitbreken en ongeluk krijgen. Leuk? Nee, maar het kan wel degelijk op een veilige manier en enige optie zijn om gezondheid en veiligheid te garanderen. Soms leren dieren dingen die gevaarlijk zijn voor ze en is het afleren ervan niet mogelijk. Je kan dan kiezen om zo'n dier te verkopen (maar met nieuwe wet is dat riskant, want verborgen gebrek), naar de slacht te brengen (want gezonde pony inslapen lukt niet zomaar) of dit zo oplossen als het verder een fijn dier is. Pony's kunnen niet lezen en hun instinct gaat niet samen met onze verkeersregels of het vette Nederlandse gras.

Daarnaast is het zo niet te zeggen wat er verder met deze dieren gedaan wordt. Eigenaar kan op de meest vreemde tijden wel komen en beweging geven. Het meest voorkomende bewegingspatroon is trouwens stapje-hapje-stapje-hapje en dat lukt ook aan een ketting. Voor oplossingen moeten kiezen die ook als eigenaar niet je eerste keuze zijn is al lastig, er op aangevallen worden helemaal. Vraag eens naar het waarom en probeer over te brengen wat de methode qua ketting vastmaken, etc. is die jij nu weet. Kennis delen en werken met de mogelijkheden/beperkingen die er zijn brengt je veel verder dan enkel kritiek leveren.