Wat vragen voor deze stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:02

Fijn dat je de mensen kent en dat ze bij je passen. Ik denk echt wel dat de 150 euro niet verkeerd is met de melding dat ze met je mee mogen met de trailer als jij gaat rijden. Geef je ze toch iets extra. Wanneer ze hem willen huren kan je iets anders afspreken. Het is in ieder geval wel belangrijk om vaste en duidelijke afspraken te maken. JoskaH geeft al een goede aanzet.

Hou er ook rekening mee dat het kan zijn dat de meid je in de toekomst gaat helpen met stallen mesten / haar eigen stal doen / ... Dan kan je ook altijd iets van de prijs afdoen. Te laag starten kan er dan voor zorgen dat je zelfs moet bijleggen voor de extra pony. Zorg dus dat ook de dienst zelf iets kost.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 17:15

Citaat:
Edit: ik was alleen niet zo pietluttig met allemaal dingen "doorberekenen" die je anders toch wel had gehad voor je eigen paarden. Draadjes, mooi hekwerk, een trekker door de paddock... dat doe je toch al en een pony extra brengt echt geen extra slijtage waardoor je meer geld kwijt bent. Om daar moeilijk over te gaan doen... tenzij je natuurlijk een pony krijgt die alles kapot maakt, dat is een ander verhaal.

Nee dat tel ik dus ook niet ;) die 100 euro is echt wat die pony mij extra kost ('s winters zal dat wat meer zijn, zomers wat minder), buiten wat mijn paarden toch al kosten. Een professionele pensionstal zal dit doorberekenen.

Ik ben in verwachting (uitgeteld in januari) en of ik nog aan regelmatig rijden toekom komend jaar is de vraag, dus met mij mee gaan rijden zal m niet worden. Mijn paarden zijn decoratie :') . De trailer is in afwachting van onderhoud of ik nog ga beginnen volgend jaar.

Tessebes

Re: Wat vragen voor deze stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:41

Op mijn vorige stal betaalde ik 75-85 euro per maand aan hooi en stro. Krachtvoer is maar net wat en hoeveel je wilt geven. Tja... voor de rest moet je nagaan wat je vergoed wil krijgen, wat is redelijk.... 30 euro erbij is ook maar een euro per dag. Maar meer dan 150 euro zou ik gevoelsmatig te veel vinden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:49

het is sowieso moeilijk om te gaan bepalen hoeveel die pony kost in onderhoud. Heb je bijgehouden wat jouw paarden kosten per maand enkel aan voer, hooi en stro?
ik zou van dat bedrag +50-75 euro uitgaan voor het extra werk dat het je kost.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:52

Hier betaal je 200 (en dan goedkoop) voor hetzelfde met buitenbak. Dan lijkt me 150 een reeele prijs!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:55

Riel schreef:
Toch heerlijk he, op pension staan. Enkel de kosten moeten dekken en de pensionhouder doet al het werk voor je :D

Al het werk is zo lekker overdreven :)

Ik heb hier 1 pony in pension staan;
Ik ben heel ruim in hooi, ze staan op vlas. Stallen mest ik, Paddock doen de eigenaren 's zomers en 's winters doen we het samen. Krachtvoer mogen ze pakken maar gebruiken ze zelden. (ik voer 1 maal per dag, daarvoor zetten ze vitaminebrok klaar).
Zomers staan ze zo veel mogelijk buiten (de pony in de paddock, die van mij op het land. Ivm hoefbevangenheid) de winters eigenlijk alleen de nachten op stal.
Dit is met gewone goed te rijden rijbak. Hiervoor betalen ze 200 euro per maand.

Ik heb gekeken naar de kosten die ik gemiddeld heb voor alle paarden bij elkaar (dus de pensionfjord, mijn paintmerrie, KWPN ruin en shet) aan hooi en vlas. Dat is ongeveer de 200 euro die zij mij nu betalen. Op die manier druk ik de vaste lasten voor onszelf.
Meer dan 150 euro vind ik niet kunnen zonder bak. 2 of 3 paarden is nauwelijks meer werk.

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:56

Ik zou aan het begin van de maand alleen de stalling kosten vragen, rond de 100,-? En dan met een kalender jouw pensionklanten zelf laten bijhouden hoeveel balen stro en hooi word gebruikt en daar de rekening aan het eind vd maand geven. Bij mij is 1 baal 6 euro en schrijf ik elke keer als een een baal pak 1x stro op de kalender, qua hooi en biks etc moet je dan even uitrekken hoe duur dat per kilo is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:59

Met die weidegang in deze omgeving? Ik zeg 150-175 per maand :) zeker met de service erbij. Voor een rijbak hier betaal je al snel 250+..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:03

Zeker in deze omgeving is dat niet raar.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 06:27

Even ter verduidelijking van mijn geschatte kostenplaatje. Ik betaal in de zomer € 90,- (24/7 buiten) en in de winter € 180,- inclusief hooi/stro. Dan moet ik wel zelf mesten, voeren, buiten- en binnenzetten en brok aankopen. Er is een kleine buitenbak aanwezig.
Als ik dit omreken naar gemiddelde maandelijkse kosten kom ik uit op € 135,-
En in deze regio is dit dus echt goedkoop ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:41

Wij zitten ook midden Limburg en dan is 150€ niet verkeerd. Alles wordt gedaan, stro en hooi ruim, brok zit erin, en datnis toch al snel 14€/ zak. Dan verbruikt het dier water, gebruikt de weide, die moet ook schoongemaakt worden, mestafzet en dan nog het werk met extra mesten. Want een paard min of meer is toch extra werk.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:56

Het ligt ook aan de regio en welke eisen iemand stelt aan zijn stal.

Wij hebben hetzelfde als jullie maar dan wel met een (simpele) bak in west brabant en wij verhuren het stalletje voor €180,-.

Voor trailerstalling en dat soort onzin rekenen wij niet extra. Evenals dekentje een keer wisselen enzovoorts. Moeten wij voor onze andere 2 paarden ook dus dat ene paard meer kan er gewoon bij :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:08

Wij zitten in Noord Brabant (bij eindhoven) En betalen voor soortgelijke stallen met buitenbak toch wel 180-200 euro. 150 lijkt mij dus ook heel netjes, als zou voor mij de formaat en kwaliteit van de wei en paddock hier ook nog wel een rol in spelen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:21

Ik vind €200 een redelijk bedrag. Zeker wanneer ik echt met een gerust hart 4 weken op vakantie zou kunnen. En als ik het zo lees hou jij daar dan €100 aan over. Wat ik ook redelijk vind. Het werk is elke dag de hele maand. Voor €50 over zou ik het in elk geval niet doen.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 15-09-16 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:22

Een bedrag tussen de 175,00 en 200,00 lijkt mij redelijk. Let wel op dat je er zelf niet op toe moet leggen, dit zal uiteindelijk ten koste gaan van de relatie met de mensen waar je de stal aan verhuurt.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:40

Ik vind € 180,00 ook een nette prijs zeker voor wat je allemaal doet en wat het paard krijgt. Het is zeker geen absurde prijs in Limburg. Ik vraag dat ook voor mijn stal, ik doe hetzelfde als TS enkel heb ik wel een (buiten) rijbak maar ook bij mij kan je ook niet echt lekker naar buiten.
(als ik naar het bos wil pak ik meestal de trailer)
Onlangs ben ik overgestapt naar een andere fourage handelaar ik moest bij mijn vorige fourage handelaar € 80,00 voor een pak hooi betalen van ongeveer 300 tot 350 kg, stro koste bij hem € 60,00.. Bij mijn vorige fourage handelaar schoot ik er ook bij in..
Als je dan per paard minimaal 1 pak hooi nodig heb.. bij mij krijgt het pensionpaard hetzelfde te eten als mijn paarden brok, muesli en slobber onbeperkt hooi dan zit je al heel snel op dat bedrag.
2 van mijn vriendinnen staan hier in de buurt op een doe het zelf stal € 90,00 per maand per kale stal, kleine paddocks formaat postzegel, mogen maar een paar uur op de wei staan, rijbak is ook niet optimaal.. Zelf voor je hooi, stro, brok, mesten, buiten en binnen zetten zorgen. Zij zijn per maand per paard ongeveer
€ 200,00 kwijt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:42

Jennyj01 schreef:
Ik vind €200 een redelijk bedrag. Zeker wanneer ik echt met een gerust hart 4 weken op vakantie zou kunnen. En als ik het zo lees hou jij daar dan €100 aan over. Wat ik ook redelijk vind. Het werk is elke dag de hele maand. Voor €50 over zou ik het in elk geval niet doen.

Dat is ook precies mijn gedadchte. Alles lief leuk en aardig, maar jij hebt er extra werk van. En dan mag iemand zeggen 1 meer is het werk niet, het is altijd meer werk dan je voor die tijd had. Ik heb zelf 3 thuis staan, waren er 4, maar kan toch echt wel merken dat ik met 3 minder werk heb.
Daarnaast geef een stukje privacy op en als ik bij de TS lees dat het meiske nog maar net begint, zal ze er denk ik ook nog wel wat begeleiding in gaan stoppen.

Ik zit een heel stuk noordelijker :D :+ Maar ik heb het ook al eens uitgerekend wat een pensionpaard zou kosten. Zat ook al heel makkelijk alleen kwa kosten op een 150 euro per maand. En ik werk ongeveer op dezelfde manier als de TS. Alles voor de paarden dus. Mag ik hier wel een rijbak hebben, maar die kosten heb ik toen niet eens meegerekend. Hooi komt van eigen land, maar dat kost ook wel wat. Mijn pakken hooi zijn mss een beetje goedkoper dan kopen bij een ander, maar echt zoveel is dat tegenwoordig ook niet meer.
Dat een ander het goedkoper kan doen, leuk, maar wil niet zeggen dat ik er dan maar geld bij moet gaan leggen. Daar wil ik mijn privacy niet voor kwijt en het werk niet voor hebben. En ik heb daarom 5 stallen leeg staan.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 11:33

Zoveel reacties had ik toch echt niet verwacht op dit topic :oo

Ik denk dat ik het bij 150 euro ga laten, ik wilde eerst 100 vragen, maar na wat rekenen, wat rondvragen en ook de reacties hier lijkt 150 een schappelijke prijs. De aanvragers zijn natuurlijk altijd vrij om ergens anders te gaan staan als zij het te duur vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:48

Je moet het wel over het hele jaar bekijken natuurlijk. Kostprijs hooi, stro voer is voor een D pony echt nog geen 100 euro. In de zomermaanden heb je die kosten nauwelijks want dan staan ze op de weide.
Uitmesten (als je dat dagelijks bijhoudt) ongeveer 10 minuutjes. Voeren is in de zomermaanden ook aangepast. Ik vind 150 eerlijk gezegd aardig aan de prijs zonder faciliteiten. Of je zou je prijs in de zomermaanden bij kunnen stellen. Dat kan natuurlijk ook.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:01

Ik schrik eigenlijk altijd van de prijzen in dit soort topics. Hier is blijkbaar alles veel duurder. Wij stallen onze paarden in de natte maanden op een plaats met een kleine binnenbak, ruimere buitenbak, kleine stallen (paarden mogen zoveel buiten als je zelf wilt, maar wel zelf binnen en buiten zetten), 4 pakken vlas/maand en 2 keer/dag hooi (niet heel veel) voor €200/maand (vorige winter...) Dus komt nog bij zelf mesten en voer kopen. En dat is hier nog niet zo overdreven veel...
Voor €150/maand zou ik meteen naar jou verhuizen ;-). Zeker omdat wij de bak toch bijna niet gebruiken. Op een manege hier in de buurt variëren de prijzen al van 350 - 440 per maand :=

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:05

Ik geef je gelijk Babootje, wat de kosten betreft. Die zijn helemaal niet zo hoog als sommige mensen hier willen doen geloven... men moet niet vergeten dat pensionprijzen vaak gebaseerd zijn op "winst maken om er van te leven" en er op grotere pensionstallen veel meer kosten zijn die gedekt moeten worden. Het is natuurlijk maar wat TS wil... zoveel winst maken dat je eigen paarden gratis staan of gewoon wat extra's overhouden en een leuk stalmaatje erbij. Beide helemaal ok. Ook het werk met 1 extra pony is echt niet zoveel als wat sommige hier overdrijven. Ik zou alleen zelf de prijs voor zomer en winter gelijk houden. Voor beide partijen makkelijker, duidelijker en nooit discussies mogelijk zoals bijvoorbeeld "maar afgelopen maand hebben ze meer buiten gestaan door mooi weer en er wordt al een winterprijs berekend".

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:08

Iedereen zegt ook wel: in de zomer weinig kosten, want ze staan op de weide. Wie zegt dat ts voldoende weide heeft om 3 paarden 6 maanden per jaar fulltime te voederen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:24

Gamblerscup jij hebt je mening gegeven, maar ik vind het niet netjes de rest, die een hogere berekening hebben dan maar als afzetters hier neer te zetten.
En dat heeft niks te maken met winst maken. Ik kan je zo een berekening geven wat mij een pak hooi kost. Van begin tot einde, en dat is echt geen schijntje. Pacht land 2100 euro per jaar. Kunstmest 800 euro voor 3 Ha. Maaien 80 euro per Ha. Schudden 60 euro per Ha, en als we het zelf doen een 160 euro alleen aan diesel. Oprillen laten doen 60 euro voor het hele perceel, zelf doen ongeveer een 25 euro aan diesel. Persen 4,85 per pak en gemiddeld halen wij een 130 pak per jaar eraf (ene jaar wat meer andere jaar wat minder). Tel maar uit wat alleen al het hooien kost. Dan krijgen die van mij onbeperkt hooi, en zoals ik de TS snapte bij haar ook, betekend minstens 1 groot pak van 300 kilo per week. Die mij dus al tenminste een 25 euro per stuk kosten. Das al 100 euro per maand voor 3 paarden. Komt nog bij stro, kosten ook al 30 euro voor een pak, voer, het werk wat je ervan hebt. En echt hoe je het ook onderuit wilt spelen het is extra werk wat je voor een ander doet. En als je alles bij elkaar telt is die 150 euro helemaal niet zo idioot uit de richting en heeft dat niks meer met winst te maken.

Daarbij begreep ik ook niet van de TS dat die het om het maatje voor haar paarden wilde doen. Moet ze dan maar voor een ander aan het werk en geld er achteraan gooien??
En zelf hooi maken is allang niet meer zo goedkoop als iedereen denkt. De loonwerkers hebben hun prijzen ook echt allang aangepast. Alleen al de diesel is een stuk duurder geworden.

Rochiril schreef:
Zoveel reacties had ik toch echt niet verwacht op dit topic :oo

Ik denk dat ik het bij 150 euro ga laten, ik wilde eerst 100 vragen, maar na wat rekenen, wat rondvragen en ook de reacties hier lijkt 150 een schappelijke prijs. De aanvragers zijn natuurlijk altijd vrij om ergens anders te gaan staan als zij het te duur vinden.

Precies Rochiril. Zou het daar mooi bij laten. het moet niet he, het mag ;) Paarden houden, ook in eigen beheer is tegenwoordig echt niet meer zo goedkoop.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:39

GamblersCup super voor jou dat jij met 100 Euro per paard makkelijk uit de kosten komt.. ik had hier 2 merries voor dat bedrag staan maar moest er iedere maand zelf geld bij leggen..

Klein baaltje hooi, 15 kilo, kostte 4 euro.. inmiddels is het 3.50 geworden.. een groot pak was afhankelijk van het gewicht (300 tot 500 kilo) 50-90 Euro.. dat betekende dat ik iedere maand ongeveer 80 aan 90 Euro per paard aan hooi kwijt was.. gras heb ik hier (nog) niet.. de Mesthoop legen was 150 Euro per half jaar.. dat was dus toch per maand 5 Euro per paard.. krachtvoer was ook zo een 10tje per maand en dan kregen ze niet meer dan een handje per dag.. Dan was er nog een paard wat mijn paddock palen op at.. en het draad moet vervangen worden.. ben je ook zo 100 Euro aan kwijt.. stallen heb ik niet dus geen kosten aan stro.. weide wordt aangelegd dus volgende zomer minder kosten aan hooi maar wel kosten aan bemesting en kalken en bijzaken..

Al met al.. 100 Euro was hier echt niet mogelijk.. ben blij dat ik nu minder paarden heb staan.. want voor 200 Euro voor 2 paarden meer zorgen inclusief het werk en de zorgen ervan en dan ook nog geld bij moeten leggen brak me wel op..

Daarom adviseer ik TS om eens te kijken wat de kostprijs zal gaan zijn en er dan een leuk bedrag bij op te tellen voor het werk en de moeite

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:50

rina schreef:
Gamblerscup jij hebt je mening gegeven, maar ik vind het niet netjes de rest, die een hogere berekening hebben dan maar als afzetters hier neer te zetten.
En dat heeft niks te maken met winst maken. Ik kan je zo een berekening geven wat mij een pak hooi kost. Van begin tot einde, en dat is echt geen schijntje. Pacht land 2100 euro per jaar. Kunstmest 800 euro voor 3 Ha. Maaien 80 euro per Ha. Schudden 60 euro per Ha, en als we het zelf doen een 160 euro alleen aan diesel. Oprillen laten doen 60 euro voor het hele perceel, zelf doen ongeveer een 25 euro aan diesel. Persen 4,85 per pak en gemiddeld halen wij een 130 pak per jaar eraf (ene jaar wat meer andere jaar wat minder). Tel maar uit wat alleen al het hooien kost. Dan krijgen die van mij onbeperkt hooi, en zoals ik de TS snapte bij haar ook, betekend minstens 1 groot pak van 300 kilo per week. Die mij dus al tenminste een 25 euro per stuk kosten. Das al 100 euro per maand voor 3 paarden. Komt nog bij stro, kosten ook al 30 euro voor een pak, voer, het werk wat je ervan hebt. En echt hoe je het ook onderuit wilt spelen het is extra werk wat je voor een ander doet. En als je alles bij elkaar telt is die 150 euro helemaal niet zo idioot uit de richting en heeft dat niks meer met winst te maken.

Daarbij begreep ik ook niet van de TS dat die het om het maatje voor haar paarden wilde doen. Moet ze dan maar voor een ander aan het werk en geld er achteraan gooien??
En zelf hooi maken is allang niet meer zo goedkoop als iedereen denkt. De loonwerkers hebben hun prijzen ook echt allang aangepast. Alleen al de diesel is een stuk duurder geworden.

Paarden houden, ook in eigen beheer is tegenwoordig echt niet meer zo goedkoop.

Ik zet niemand neer als afzetters, ik zet het verschil neer tussen een pensionstal die er van moet leven en iemand die dat niet moet en het dus zelf in de hand heeft. En ik geef aan dat er een heleboel mensen zijn hier die van hun pensionprijzen uitgaan, stallen die daar van moeten leven en door faciliteiten veel meer kosten hebben.
Jouw kostenberekening is niet relevant voor TS. TS berekend al geen kosten door die ze zelf sowieso zou hebben schreef ze (dus pacht land - daar al een streep erdoor bijvoorbeeld). Met je stro en hooiberekening kom je ook op 70 euro uit. Kortom, mijn berekening is niet zo slecht aan kostprijs. Ik zeg nergens dat je geen geld mag berekenen voor het werk dat je er aan hebt, maar mensen doen alsof 1 pony meer een halve dag extra werk is. En dat valt echt wel mee. Dus als TS daar wat geld aan over wil houden door 150 te rekenen, prima toch? Dat is precies wat ik zeg. Nergens staat dat het TS maar zelf geld moet kosten. Zeker niet.
Paarden houden in eigen beheer is een stuk goedkoper dan ze op een pensionstal neer te zetten. Je zet zelf de berekening neer, die ik ook ongeveer reken :')
En oh ja, ik zeg ook nergens dat TS het maar moet slikken omdat ze een een maatje voor haar paarden wilde. Ik zeg dat een reden kan zijn voor het geen mega hoge stalhuur te berekenen kan zijn omdat ze er niet flink aan wil verdienen en het gezellig vindt om een stalmaatje te hebben (voor haarzelf dus), wat TS zelf schreef. Dus effe dimmen met beschuldigen.

Nogmaals, TS moet voor zichzelf een berekening maken en op basis daarvan een prijs vaststellen die ze graag wil hebben. Ik zeg nergens dat ze dat niet mag doen :') Aangezien ik hier 3 dieren kan houden voor 175 euro per maand zou IK er niet meer dan 100 euro aan uitgeven, zo zonder faciliteiten. En dat is waar TS om vroeg met dit topic. Als een ander 350 euro wil betalen voor deze stal, dan wil ze dat ook graag weten.