zelf inrijden of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:54

een paar titels. paardrijden met nathalie penquitt.
natuurlijk paardrijden van klaus ferdinand hempfling.
van veulen tot rijpaard R. maxwell
basis africhting van het jonge rijpaard R.klimke
deze boeken heb ik. ik ga over een maand of 7 a 8 ook mijn paardje inrijden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 23:43

Ik heb ook "Van veulen tot rijpaard", een heel interessant boek!
Verder heb ik ook het boek "Verlichte rijkunst", niet speciaal voor jonge oningereden paarden geschreven, maar wel leerzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:31

Hmm dank jullie allemaal! Top!

Ik hoor hier trouwens niemand over haar leeftijd... 2,5 vinden jullie niet te jong om in te rijden? Jaja even off topic Lachen zie ook mijn 'WANNEER inrijden' topic!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:43

Als ik jou was zou ik het laten doen en het geleidelijk van die persoon overnemen. Dat voorkomt een heleboel problemen en fouten die je toch gaat maken. Van een manegepaard naar een groenpaard vind ik nl. wel een hele grote stap. Een eenmaal verknooide knol weer op het rechte spoor krijgen is nog veel moeilijker en daar stuur je al snel op aan hoor. En dan kun je hem dus alsnog wegbrengen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:44

Met 2,5 zou je kunnen beginnen, maar ik zou hem nog niet volop aan het werk zetten. Eerst eens rustig beginnen en pas na een aantal maandjes erop gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 00:55

Ja precies dat was ik ook van plan Haha! Wat jullie allebei zeggen!
Ik wil er eerst een lichte persoon op. En dan tegen de tijd dat ze 3,5 is (eind dit jaar... ze is nu 2,75 zeg maar Knipoog ) wil ik graag wat harder met haar aan het werk. Maar dat zien we dan wel Lachen ik wil niks overhaasten.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 12:13

2,5 vind ik persoonlijk te jong. Waarom nu al inrijden, je kan toch ook nog een half jaartje of misschien wel meer wachten?
Ik heb ook een 2,5 jarige (en wat maandjes erbij alweer Knipoog ) maar ik denk er niet over om nu al haar te gaan beleren.
Af en toe gaat ze eens 5 minuutjes aan de longe, 1 keer in de 2 weken, voor de rest veel wandelen en lekker mee prutsen. Ze heeft 1 keer een bitje in gehad om de maat te schatten en 2 keer een zadel om te kijken in welke richting ik moet denken, maar verder nog nooit aan het werk geweest (bitje/zadel aan de longe) vind ik gewoon nog niet nodig.
Ik heb haar al vanaf 8 maanden, en ik kan nog wel tot de zomer wachten hoor, die paar maanden maakt dan ook niet meer uit.
Juli/augustus zal ik echt met haar beginnen, en ik ga haar dan ook zelf beleren. Als ik hier geen ervaring mee zou hebben, dan zou ik het met behulp van iemand met ervaring doen.

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 14:43

mijn paardje ga ik beleren (longe,bitje,zadel) als de zomer afgelopen is. dus rond oktober ze is dan 2 jaar en 8 maanden. als ze dat allemaal kan dan pas ga ik erop. dat zal dus rond de 3 jaar zijn Knipoog