Kan een paard 'overleven' op enkel handgrazen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:59

Heleennn schreef:
Ik heb het dan echt over een situatie waarbij het paard noch op de paddock noch op de weide kan en enkel uit de stal gehaald wordt door baaslief. Het zij om te rijden, te grazen, te verzorgen, stapmolen,...

Dat zou voor mij nooit een optie zijn. Dan heb ik liever geen paard. Ja ze overleven het wel, net als een konijn in een hokje, maar de kwaliteit van leven is dan wel heel gering. Daar zou ik nooit aan mee willen werken.

Kermis

Re: Kan een paard 'overleven' op enkel handgrazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:26

Natuurlijk kan een paard overleven op alleen aan de hand laten grazen. Mits je hem natuurlijk gewoon hooi heeft. Maar voor mij zou het absoluut geen optie zijn. Als ik zie hoe gelukkig mijn paard word van het land zou ik hem dat nooit willen ontnemen. Tenzij het vanwege medische redenen oid echt niet kan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 00:12

Heleennn schreef:
Ik heb het dan echt over een situatie waarbij het paard noch op de paddock noch op de weide kan en enkel uit de stal gehaald wordt door baaslief. Het zij om te rijden, te grazen, te verzorgen, stapmolen,...

Dat is dan toch een stalpaard?
Wie heeft er tijd om 3 of 4 uur per dag met een paard aan de hand te gaan grazen?
Sowieso lijkt me dat na 3 dagen al dodelijk saai, ha ha. :+

Jij hebt het over een situatie waar een paard 24/7 op stal staat en er alleen uitkomt als de eigenaar er is.
Nou dan zeg ik... zo'n paard overleeft wel maar dat is het dan ook wel.

Wat is het punt van jouw discussie dan?
Dat er misschien mensen zijn die hele dagen de tijd hebben (het hele jaar rond) en elke dag uren lang hun paard laten grazen aan de hand.
Het is een manier om een paard te houden, maar lijkt me niet wenselijk en ook niet uitvoerbaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 06:44

Saai is het niet, een heerlijk ontspannen bezigheid waar de band met je paard goed van wordt, heb het een half jaar noodgedwongen moeten doen bij gebrek aan goede stal. Alles zal vol na een verhuizing naar een andere regio. Tijdelijk als je geen keus hebt te doen. Voor een paardwaardig bestaan in mijn ogen niet als blijvende situatie.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:08

Bij mij op stal hebben we alleen s'zomers weidegang overdag. S'avonds staan ze sws op stal het hele jaar door.
S'winters gaan ze de paddocks in overdag.
Zowel onze weilandjes als paddocks zijn postzegellandjes dus ruimte om met tientallen paarden te staan is er niet.
Mijn paard staat met 2 vriendjes in haar vaste paddock en landje en hier is ze ontzettend tevreden mee! Ik heb een happy en gezond paard. Op deze manier komt ze ook niet in contact met paarden die gemeen tegen haar zijn. Ik vind het persoonlijk ideaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 00:50

Jessix schreef:
Ja dat is allemaal wel heel erg klein... Mijn paddock is 160m lang en 80m breed.

zeker geen zandpaddock? dat is 1,3 ha aan paddock... Menig paardeneigenaar heeft niet eens zoveel wei...
En de paddocks op pensionstallen zijn zeker niet zo groot...

HeleennnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 08:44

DreamGuide schreef:
Bij mij op stal hebben we alleen s'zomers weidegang overdag. S'avonds staan ze sws op stal het hele jaar door.
S'winters gaan ze de paddocks in overdag.
Zowel onze weilandjes als paddocks zijn postzegellandjes dus ruimte om met tientallen paarden te staan is er niet.
Mijn paard staat met 2 vriendjes in haar vaste paddock en landje en hier is ze ontzettend tevreden mee! Ik heb een happy en gezond paard. Op deze manier komt ze ook niet in contact met paarden die gemeen tegen haar zijn. Ik vind het persoonlijk ideaal.

Ja op onze stal is er ook enkel van april/mei tot oktober weidegang. Beetje dezelfde situatie :)