Grote balen kuil weg krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Re: Grote balen kuil weg krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:02

Gewoon in de gouden gids de dichtstbijzijnde zoeken :))

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:16

Ibbel schreef:
Happyfeet2 schreef:
Na 2/3 jaar is het misschien niet slim om verrotte kuil over de wei uit te strooien Ibbel? Of is dat nadat het gecomposteerd is juist wel goed? :) heb er geen verstand van haha.

Kuil = gras. Gras = organische materiaal dat prima verteert. Rotten is niets anders dan verteren. Composteren is ook verrotten/verteren. Allemaal woorden die hetzelfde aanduiden: het uit elkaar vallen van 'ingewikkelde' moleculen tot kleinere die weer door planten (gras) opgenomen kunnen worden.

Na het composteren is het gewoon compost. Dat is het nu al meer dan de helft, vermoedelijk.

Precies dit doen. Alle plastic eraf en een jaar of 2 laten staan. Is het zulk mooi compost dat je het zelfs als plantenbodem kan gebruiken. Wij hebben 1 jaar slechte pakken gehad, dat is allemaal op 1 grote bult gegooit, na een paar jaar had ik echt de mooiste compost die je krijgen kon.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:19

Inderdaad. plastic en touw eraf halen, zoveel mogelijk op een hoop zetten en laten composteren. Of een aanhanger lenen of huren en zelf naar de stort brengen? Een ander hoeft die verrotte rommel ook niet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:26

Betere mest voor je moestuin, bloemen, planten of wei ga je niet hebben. Je kan het zelfs wat mengen met stalmest van de paarden. Wordt je grond er alleen maar beter van. Heb je geen plek om te laten composteren zal een boer het wel willen om te mengen met hun stalmest om die over het maisland uit te rijden als die geoogst is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:38

Ik dacht dat ze juist in de weg stonden en er plaats gemaakt moest worden... ? :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:45

Er staan 5 pakken, dat is 5 m2. Hoeveel ruimte gaat dat nou geven? :+

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:46

GamblersCup schreef:
Ik dacht dat ze juist in de weg stonden en er plaats gemaakt moest worden... ? :o

Dat dacht ik ook.

Composteren is heel leuk maar daar heb je natuurlijk niks aan als ze je nu al in de weg staan.

TS, hebben die mensen niet een telefoonnummer van een loonwerker in de buurt? Neem toch aan dat ze 3 jaar geleden ook door een loonwerker of boer daar geplaatst zijn..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:51

Ibbel schreef:
Er staan 5 pakken, dat is 5 m2. Hoeveel ruimte gaat dat nou geven? :+

Bij mij bracht het weghalen van ca. 8 ronde balen (die zijn trouwens wel wat groter dan 1 meter doorsnede) me een hele hoek van het weiland op, daar had ik een paddock van kunnen maken zo groot. Schoongemaakt, ingezaaid en voila, genoeg gras erbij voor een paar dagen strookbegrazing. Zijn toch weer een paar dagen meer dat de andere delen konden bijgroeien. Op 3 paarden/1,5 ha maakt dat behoorlijk verschil zo'n stukje erbij. Maar ik weet natuurlijk niet hoe het er bij TS uitziet. Maar ze schreef dat ze dat stuk er graag bij heeft.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:38

Ik zou het ook lekker composteren. Ben je direct van het lelijke uitzicht van het plastic af.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:04

Maar wel in de stank, weg is weg.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:36

fokfanaat schreef:
Maar wel in de stank, weg is weg.

Dat stinkt helemaal niet. Maar wie heeft die dingen daar laten staan dan. Als ze door iemand achtergelaten zijn, zou die ze moeten opruimen.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 08:19

Het gaat mij er niet om dat de troep van ons bij een ander in de maag gesplitst wordt. Het gaat mij er om dat het inderdaad ruimte bezet houdt waar ook paarden kunnen staan, *het staat over een paar plaatsen verspreid.

Composteren zal ik eens voorleggen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:25

Als je geen 'gewone' boer kunt vinden die het op wil halen, zoek dan een boer of loonwerker met een vergister. die willen het graag hebben en komen het met een beetje geluk voor niets opalen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:47

Vergistingsinstallatie's gebruiken inderdaad dat soort dingen ook. :j