Inrichten perceel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koos2015

Re: Inrichten perceel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 16:23

Buren hebben ook paarden cq schapen en de woonhuizen staan op dezelfde lijn als die van ons, dus echt tientallen meters van de stal af.

De stal is 100 m2 begane grond en 90 m2 hooizolder.
Beneden is als volgt:
25m2 stal
25m2 gangpad incl poetsplek
50m2 opslag (tuig, voerkar, kruiwagens, week(?)voorraad hooi en vlas)

We hebben een aparte schuur voor tractortje met sleep.

Ik ga nog eens nadenken over wat handig is met alle tips die hier gegeven zijn, je wilt het toch graag in een keer goed doen :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:34

Ik zou de bak helemaal onderin doen.
Door de bak moeten om ergens anders te komen gaat niet werken. De wei dus boven de bak met eventueel een smal pad erlangs (bestraat om bij de bak te komen. Ik zou de paddock eventueel vervangen door een longeercirkel (ligt eraan wat je rijdt en wat je ambities zijn.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:04

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je die 2 meter bij de bak echt fijn gaat vinden. Bij mij is de bak 17,5 meter. Dat is echt net niet prettig rijden...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:11

lauran__ schreef:
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je die 2 meter bij de bak echt fijn gaat vinden. Bij mij is de bak 17,5 meter. Dat is echt net niet prettig rijden...

Daarom zou ik de bak ook onderaan het perceel maken, zo heb je wel de volle breedte en hoef je niet door de bak om bij de weide te komen

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:56

juliomariner schreef:
lauran__ schreef:

Daarom zou ik de bak ook onderaan het perceel maken, zo heb je wel de volle breedte en hoef je niet door de bak om bij de weide te komen

Zou ik ook doen en dan een verhard pad naar de bak tussen 2 lange weides. En aan de stallen aan de bovenkant een paddock voor de nacht.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 00:42

ikzelf ben heel blij met uitlooppaddocks op all weather bodem (goeie gelaagde drainage)
Dus ik kan mij de zandpaddock wel voorstellen. De paarden hebben gewoon een heel ander leven als ze elke dag zelf kunnen kiezen waar ze staan.

wei kan heel snel kapot gaan in de winter, dus met een paddock kun je daar veel besparen.

Een bak als uitloop gebruiken is erg afhankelijk van het type bak. als daar een membraan in zit dan graven ze de boel vroeger of later kapot. en een bak (opnieuw)bouwen is niet goedkoop...

als je voert op basis van ingekocht hooi (zal wel motten met 1/5 ha en 2-3 paarden) is het wel heel belangrijk dat je het onder dak krijgt en daar ook met een trekker bij komt. leg je niet vast op een specifieke soort baal. wie weet hoe vaak je nog switched tussen houtsnippers of stro etc. Ikzelf vind het een fijn idee om een heel jaar voer te hebben liggen, dat is ècht veel ruimte.

heb je een hooizolder? dat is de oplossing die ik gekozen heb, dan vanaf de verdieping in de ruif/voergang smijten.

Let ook op parkeermogelijkheid, trailer, waar te poetsen, waar stroom- en wateraansluiting?, waar je zadel?, goed afsluitbaar, en hoe veel stappen je voor elke dagelijkse handeling moet zetten, elke is er een.

waar màg je je mestvaalt hebben? betonbakken bouwen etc.

krijg je schaduw in de wei?

Een verhard pad is HEEl handig, een kruiwagen om maar ff uit te mesten door de modder ploegen is ècht niet leuk.

m2 kosten echter nogal geld... dus let op.

Ik heb het met grind gedaan, maar dat ging heel hard.

Voor mijn bakje (12x24m), en weg en paddocks heb ik 141 ton grind nodig gehad.... ff voor het idee.

dus elke m2 telt.