Advies gezocht voor gekregen veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mikay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 13:31

Bedankt voor de gegeven antwoorden

We wonen in Overijssel aan de Duitse grens en zijn opzoek gegaan naar een ander shetje of kleine a pony (Welsh oid) en hopen die zo snel mogelijk te vinden zodat pixie een maatje krijgt
Een halstertje had ze al om toen we haar kregen (ik heb al gekeken of die niet te strak zit)
Kan ik het beste wachten tot ze zelf bij mij komt of haar gewoon een keer rustig pakken en dan lekker aaien?

Ergens in een bovenstaande reactie worden pony brokjes aangeraden met als hoeveelheid het kleinste groente blikje van bonduelle.
Echter lees ik verder dat buiten water en hooi om niet bijgevoerd moet worden.
Zijn er mensen die mij daar meer advies over willen geven?

Pixie is een merrie van nu 5,5 maand oud haar moeder is een ruim formaat Shetlander vader weet ik niet

Ze is nu preventief ontwormd met ivermectine als ik het goed schrijf

Ivm de geiten is onze omheining 1,50m hoog en hermetisch afgesloten

Volgende week word ze gechipped en de hoefsmid komt binnen nu en twee weken een mini checkup doen

Als ze straks gewend is om aan het halster touw mee te lopen mag ze gewoon mee de honden uitlaten en als we met de kindjes gaan wandelen (de kindjes komen niet alleen in het weitje en mogen er pas bij als ik haar vertrouwen heb)

We hebben nu twee van die bakken voor aan de muur want ze was al met de water emmers aan het gooien

Verder heeft ze gewoon een inloop stal van 3x4m die ze deelt met de geiten(3)

Kunnen jullie mij nog goede boeken aanraden over het wekken van vertrouwen en opvoeden van veulens?
Graag de natuurlijke kant op

Ondanks dat het veulentje ons zonder enig overleg gegeven is blijft ze hier en doen we ons best om alles zo snel mogelijk ik orde te hebben

Mijn zoontje is nu drie en ik denk dat hij over een jaar of twee a drie onder begeleiding van mijn man en mij pixie kan verzorgen (knuffelen en borstelen) maar dat zien we dan wel weer

tamary

Re: Advies gezocht voor gekregen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:41

Voeradvies is deels omdat niet alles qua vit./min. meer in de grond en dus je hooi zit en deels omdat eten makkelijkste manier is om een dier op een positieve manier bij je te krijgen. Hoeveelheid is klein en vaste maatbeker beter dan vage aanduiding als een handje.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:46

Gefeliciteerd met het huwelijk! Klinkt alsof je al een gezellige dierenboel bij elkaar hebt!

Je bent je beter aan het inlezen dan menig 'paarden'volk, dus dat komt wel goed.

Een shetlander is een sober ras, dat wil zeggen dat ze niet veel voer nodig hebben om te overleven. Ze worden dik op lucht ;) en te dik is zeker niet gezond. Wel is het belangrijk dat paarden voldoende ruwvoer krijgen zoals gras en hooi, dat houdt alles gezond vanbinnen zeg maar. Dat geef je bij, dus dat is goed. De dierenarts kan je zeker wat aangepast advies geven wat het dieet betreft.

Van veulens en boeken daarover heb ik weinig verstand, maar als je zacht bent in houding en stem, kan je niet veel verkeerd doen tot jullie wat vertrouwd zijn met elkaar. Daarna kan je inderdaad aan de opvoeding beginnen die bij onbereden paarden vooral het geleid worden, stilstaan, haslter aan en uit, voetjes geven, enz inhoudt.

Ik woon niet in de buurt, maar er zal vast wel een bokker boven water komen die je eventueel wat wilt helpen.

Succes!

edit: Aarzel ook niet om eens een foto te plaatsen van het kleine droppie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:15

Gefeliciteerd met jullie huwelijk!

Volgens mij zijn er al héél veel goede tips gegeven. Zorg zeker voor een maatje, dat is op die leeftijd zo belangrijk. Mijn mini heeft van 0 t/m 3 jaar (nog bij de vorige eigenaar) alleen gestaan en bij haar merkte ik echt een sociale achterstand. Maar met jouw goede zorgen moet dat wel goed komen.

Volgens mij woon je redelijk in de buurt (ik woon ook in het oosten) dus mocht je dichtbij wonen en hulp nodig hebben, ik kom je met alle liefde een keer helpen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:24

xJitskee schreef:
Gefeliciteerd met jullie huwelijk!

Volgens mij zijn er al héél veel goede tips gegeven. Zorg zeker voor een maatje, dat is op die leeftijd zo belangrijk. Mijn mini heeft van 0 t/m 3 jaar (nog bij de vorige eigenaar) alleen gestaan en bij haar merkte ik echt een sociale achterstand. Maar met jouw goede zorgen moet dat wel goed komen.

Volgens mij woon je redelijk in de buurt (ik woon ook in het oosten) dus mocht je dichtbij wonen en hulp nodig hebben, ik kom je met alle liefde een keer helpen!

Wat zijn bokkers toch eigenlijk lief <3

Mikay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 15:38

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Vers van de pers Pixie en een paar van haar weide genootjes
Xjitskee ik woon in de buurt van Oldenzaal en jij? Je mag ook even pben hoor

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:14

Ik woon ook aardig dichtbij. (Manderveen en dan net over de grens)
20 min vanaf Oldenzaal.
Een shet vriendje is zo geregeld. Staan er genoeg op mp. Evt heb ik hier ook een Shetlander ruin van 1.5 jaar.
Ze zijn makkelijk te houden.
Die van mij krijgen een klein handje brokjes erbij. Smorgens en savonds.
Verder alleen gras en in de winter onbeperkt hooi.
Shetlanders zijn sober en worden inderdaad veel te snel te dik.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:16

Allereerst, gefeliciteerd met het huwelijk!

Er zijn al een hoop goede tips gegeven en ik wil nog even wat extra's toevoegen.
Pak een stoel en ga in de wei zitten met wat lekkers voor de pony, iets wat de geiten ook lekker vinden is handig. Als het veulen ziet dat de geiten naar jou toe komen zal zij zich veiliger voelen dan helemaal alleen.
Ga gewoon zitten met wat lekkers in je hand en ook wat op de grond om je heen.
Dan is het simpel, gewoon wachten, niks doen. Zo zal het veulen vertrouwen in jou krijgen, en leert het dat het leuk is om in jouw buurt te zijn.
Als je dit een aantal keer hebt gedaan zul je merken dat het veulentje steeds makkelijker naar je toe komt. Je kunt dan beginnen met aaien. Op het hoofd is vaak nog spannend dus je kunt beter beginnen met zachtjes kriebelen bij de schoft. Als dat goed gaat kun je voorzichtig terwijl je kriebelt je hand verplaatsen.
Dat zal uiteindelijk ook makkelijker gaan en breid dit uit zodat je haar overal kan aaien.

Je kan daarna een halstertouw mee nemen en kijken of je haar daarmee ook overal kan aanraken. Als dat goed gaat maak je het halstertouw vast aan het halster en ga je rustig een stukje lopen.

Het ligt geheel aan jouw veulen hoelang het duurt. Bij dappere veulentjes kun je misschien al meteen overal aaien, maar bij anderen duurt dat een paar dagen, of weken. Je zult dus alles op het tempo van het veulen moeten doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:22

wat een dotje genoeg tips gegeven maar vond de laatste foto van de geit zo leuk dit ras is zo geweldig

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:27

Gefeliciteerd TS!

Ik heb al een hoop goede tips gelezen, en heb er niet veel aan toe te voegen,
Maar complimenten voor hoe goed je je aan het inlezen bent!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:28

Wat een lieverdje!

En die geit...geweldig _O-

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:28

Dat is nog best een leuk beestje :)
Misschien wel handig om een stroomdraadje voor je gaas te spannen. Daar gaat ze straks vast heerlijk haar billen in schuren. Zal zonde zijn als het kapot gaat.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:30

Wat ben je je ontzettend goed aan het inlezen! Petje af hoor :)
Een maatje is inderdaad al genoemd en een gezelschapsshetje hoeft echt niet duur te zijn. Zeker als het alleen een kleine lieve grasmaaier is.
Mooi weitje heb je :)

Qua mak maken zou ik gewoon veel in de buurt zijn en af en toe haar aandacht trekken. Voer zelf, laat haar een plukje hooi uit de hand nemen, blijf erbij staan etc. Nodig haar uit naar je toe te komen en laat haar lekker aan je snuffelen. Ik zou niet meteen gaan aaien, zo'n 'grijparm' is soms nog wat eng. Als ze bij je blijft staan kun je even over haar hals of lijf aaien :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:56

Gefeliciteerd met je huwelijk! Ik wil je graag nog een tip geven die ik hier niet gelezen heb. Doe alsjeblieft het halstertje af in de wei. Jouw Shet zou de eerste niet zijn die aan een klein dingetje blijft hangen en zo door verstikking om het leven komt.

Heb het twee keer in mijn omgeving meegemaakt, een keer een veulen en een keer een volwassen springpaard.

Mikay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 17:27

De geit is genaamd guusje aka gekke Guus past perfect bij der haha

Ik wil haar best het halstertje af doen maar als ik haar pak word ze dan juist niet bang voor mij?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:51

Nee, als ze vertrouwen in je heeft is dat geen enkel probleem. Doe haar een halstertje om met iets lekkers, een wortel, paardensnoepje of iets dergelijks en ze associeert het halstertje al snel met een positief iets.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:56

Ik wil even zeggen dat ik het heel goed en lief van je vind TS, dat je zoveel moeite en tijd in Pixie steekt. :j Er zijn veel paardenmensen die deze moeite toch niet doen.

Ik kan je verder niet echt advies geven (maar je hebt al heel veel goed advies gekregen). Ik wil je wel heel veel succes wensen met je kleintje en ik hoop dat je in de toekomst eens foto's van haar post :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:35

Hoe is het nu met Pixie? :D Wat goed TS Dat je zoveel moeite doet voor haar! :D

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:52

Ik zie het topic nu pas, wat een topper ben jij TS!
Het is niet niks zo even een pony, ook nog eens een veulen, in de schoot geworpen te krijgen! En je pakt het super op!
En wat een schatje is Pixie zeg! Ik woon zelf in Enschede wat niet gek ver van Oldenzaal af ligt, mocht je behoefte hebben mag je me altijd pb'en wil ook ik je dolgraag helpen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:11

Harley04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:39

Ik ben heel benieuwd hoe het nu met jullie gaat!