Prijs voor stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel betalen jullie voor je stal?

Niks
18 (7%)
0-50 euro
3 (1%)
50-100 euro
17 (7%)
100-200
86 (35%)
200-300
73 (30%)
Meer dan 300 euro
43 (17%)

Totaal aantal stemmen: 240

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:44

Dees schreef:
Ik heb grote paarden, reken maar op dik 2kg krachtvoer per dag. 20 kg kost 12 euro, en dan heb ik het nog niet eens over hele dure brok. Welnu, dan zit je per maand al op 36 euro per maand alleen aan krachtvoer. (overigens: dit is het dieet van de kleinste: 1.63m. Die van 1.75m. krijgt meer, gauw 3kg puur voor onderhoud).
Hooi: de 3 van mij eten een grote vierkante baal voordroog op in 8 dagen. Een grote baal kost 50 euro. Per paard dus 1,25 baal per maand. Alweer ruim 60 euro dus.
Komt er vlas: reken op een pak per week. Pak kost 6-6,50 euro. Per maand is dat al gauw 30 euro.

Dan zit je al op 126 euro.
Ik ben overigens van mening dat een ieder die zijn paard minder voert, echt te weinig voert. Die van mij zijn niet dik terwijl ze amper wat doen.

Kijk, daar zitten alweer verschillen. Vlas heb je hier voor €4,- mits je het afhaalt in grote hoeveelheden en dat kunt opslaan. En aangezien ik zelf hooi, betaal ik bij lange na geen €50,- per grote baal. Een zak PAVO BasicPlus kost hier €8.75,- per 20 kg, geen 12,-. Dus als iemand bij mij op stal komt te staan, ziet mijn lokale 'vriendenprijsje' er waarschijnlijk weer heel anders uit dan bij jou. Het is maar wat je kunt regelen op de plek waar je woont.

Al zou ik er ook gerust €150,- van maken hoor. Ik hoef de hoofdprijs niet, maar je steekt er wel moeite in. En daar mag best wat tegenover staan.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:49

Ik betaal hier in groote keeten 185 euro voor stalling weide gang en een bak.
Ik moet zelf mesten en op zondag zelf buiten en binnen halen
Ik krijg 4 balen vlas hier voor en gewoon standaard basis brok.

Stal hier voor betaalde ik 200euro daar zat alles bij in behalve mesten en moest zelf mijn waterbakken vullen in de stal. Had wel daar een eb en vloed bak dit was toen omgeving schagen.

Misschien heb je er wat aan

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 13:58

safina schreef:
Kijk, daar zitten alweer verschillen. Vlas heb je hier voor €4,- mits je het afhaalt in grote hoeveelheden en dat kunt opslaan. En aangezien ik zelf hooi, betaal ik bij lange na geen €50,- per grote baal. Een zak PAVO BasicPlus kost hier €8.75,- per 20 kg, geen 12,-. Dus als iemand bij mij op stal komt te staan, ziet mijn lokale 'vriendenprijsje' er waarschijnlijk weer heel anders uit dan bij jou. Het is maar wat je kunt regelen op de plek waar je woont.

Al zou ik er ook gerust €150,- van maken hoor. Ik hoef de hoofdprijs niet, maar je steekt er wel moeite in. En daar mag best wat tegenover staan.

Over zelf hooien: Als je zelf hooit, dan heb je de kosten van het persen maar ook de kosten van het hebben van het land speciaal voor het hooien en hopelijk ook de kosten van het bemesten van het land (onbemest land geeft slecht hooi). Bovendien zou je de baal hooi kunnen verkopen, door niet te verkopen loop je opbrengst mis die je eigenlijk ook door moet rekenen. Ook jouw baal hooi kost op die manier minstens 40 euro, maar als je goed rekent, komt 50 euro dichter in de buurt.

Vlas zou goedkoper kunnen zijn. Vast. Jij moet afhalen, heb je je brandstof meegerekend? En de kosten van het in bulk opslaan - die schuur heb je immers dan niet meer beschikbaar voor een ander doeleinde? Dat spul van mij wordt aan huis bezorgd en is absoluut stofvrij. Ik heb wel eens goedkoper spul gekocht maar daar zat mij teveel vervuiling in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:07

Dees schreef:
safina schreef:

Over zelf hooien: Als je zelf hooit, dan heb je de kosten van het persen maar ook de kosten van het hebben van het land speciaal voor het hooien en hopelijk ook de kosten van het bemesten van het land (onbemest land geeft slecht hooi). Bovendien zou je de baal hooi kunnen verkopen, door niet te verkopen loop je opbrengst mis die je eigenlijk ook door moet rekenen. Ook jouw baal hooi kost op die manier minstens 40 euro, maar als je goed rekent, komt 50 euro dichter in de buurt.

Vlas zou goedkoper kunnen zijn. Vast. Jij moet afhalen, heb je je brandstof meegerekend? En de kosten van het in bulk opslaan - die schuur heb je immers dan niet meer beschikbaar voor een ander doeleinde? Dat spul van mij wordt aan huis bezorgd en is absoluut stofvrij. Ik heb wel eens goedkoper spul gekocht maar daar zat mij teveel vervuiling in.

- kosten hooien: ik betaal 8 euro voor het persen en wikkelen van een baal.
- daarnaast diesel voor de trekker en kosten aan onderhoud van de trekker en machines. Onderhoud wat we overigens allemaal zelf doen. En kosten die ook niet omhoog gaan als je een extra paard hebt staan. Onderhoud heb je altijd.
- het land hebben we al, dus dat hoeven we er niet extra voor te kopen/huren.
- bemesten kost mij niets. De buurman is dolblij als hij dat voor ons kan doen.

Ik kom dus echt in de verste verte niet in de buurt van €40,- per grote baal. Anders zou ik uiteraard gewoon hooi kopen. Ik zou wel gek zijn om zoveel moeite te doen voor een paar euro. ;-)

Qua schuur: als je in de randstad woont, loont het om elke vierkante meter te verhuren. Hier speelt dat minder. En je moet het ook maar willen, huurders op je erf. Qua vlas: is prima vlas. Qua brandstof voor vlas halen: verwaarloosbaar. Je haalt veel in één keer en ver is het niet. Als er een extra paard bij zou komen, moet er wat extra vlas mee. Maar rijden doe je toch al.

Wat natuurlijk wel een punt is, is dat ik elke baal hooi die ik teveel heb verkoop. En als er een paard bij zou komen, blijven er minder balen over. Het kost me dus wel inkomsten....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:17

Het is maar hoe je rekent. Natuurlijk kost een extra paard niet naar rato meer dan het eerste paard.

Ik heb eerder al aangegeven, er zijn altijd mensen die goedkoper kunnen.
Een boer (of iemand met veel land en veel machines, kies maar hoe je jezelf wilt noemen) met eigen land en eigen machines kan altijd goedkoper dan een particulier die alles in moet kopen. Maar verreken je niet met je bezit: ook het stallen en onderhouden van machines zou een boer mee moeten rekenen. Velen vergeten dat even voor het gemak. Het is echt duurder dan je denkt. En dan reken je je moeite nog niet eens mee. Hooien is een heel gedonder, ik betaal met liefde gewoon de aankoopprijs waarvoor ik ze aan huis neergezet krijg, met garantie op kwaliteit (niet goed is retour).

Wikkelen is in mijn woonregio overigens aanzienlijk duurder per pak, zelfs op meerdere hectares tegelijk.

Nah, verder off topic. Ik denk dat TS al heel veel gelezen heeft om met die stalhouder tot een nette prijs te kunnen komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:21

Dees schreef:

Ik betaal 45 E per grote vierkante baal (geleverd aan huis).
Zelf ophalen 40E.
En dat is geeneens heel goedkoop hier in de buurt, mijn vriendin betaald 35 (zelf halen).

Ik heb 5 jaar terug laten maaien en inpakken (grote balen) + bij mijn stal laten zetten...
Dat was 8 pakken + kosten totaal (incl loonwerker voor het maaien/schudden enz) totaal op 22E per baal.
Daarom maar besloten in te kopen en dat ik genoeg gras heb in de zomer voor mijn paarden.

Monmaster

Re: Prijs voor stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:24

Vergeten wordt nog mest afvoeren ( vaak het duurste), elk jaar land inzaaien en bemesten...175/200 komt eerst...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:25

Ik zou zeggen 150 tot 200 euro per maand, je krijgt best veel 'service' (binnen / buiten zetten, voeren), maar moet nog wel zelf mesten. Misschien kan je in de regio wat rondvragen / kijken want andere vergelijkbare stallen vragen, dan krijg je een beter beeld.

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 17:12

Tigra_ schreef:
Ligt er voor mij wel aan of dat je verder ook gaat helpen. Met bijvoorbeeld voeren en stallen uitmesten.
Ik sta ook particulier en ook een beetje op de manier gegaan zoals het nu bij jouw gaat. Ooit begonnen met een pony verzorgen daar. Dus verschil maakt wel of het echt volpension is of dat je dagelijks helpt. Dat was een van de afspraken die ik toen gemaakt heb. Dat bedrag en elke dag helpen ook met haar paarden. Dus ik zou zeggen tussen de 100 en 150 euro.

Ik help eigenlijk altijd wel. Als ik de stallen doe dan doe ik die van de andere 2 paarden ook maar gewoon omdat ik toch bezig ben en ik het geen rot klus vind. Ook mest ik vaak de paddocks uit en de bak maar ook dat vind ik geen probleem. Deze dingen worden mij niet gevraagd maar dat doe ik gewoon uit mezelf. Ik zet heel soms buiten binnen. Dat is 5 keer in het jaar ofzo. Als hun op vakantie zijn er niemand anders beschikbaar is

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 17:15

ElineS schreef:
Ik vind het niet helemaal kloppen wat Dees zegt.

De kosten van een paard hoeft echt niet 100/120 euro per maand te zijn. Ik gebruik vlas met een kleine strolaag, voer basisbrok en onbeperkt hooi. Ik ben 80,- per maand kwijt aan paard + shetlander en dus twee stallen. Ik sta op een doe het zelf stal en betaal kale stalling, 50,- bij goede vrienden, wat dus voor het huren is van de stallen en de weides. Ze doen dus niets en verdienen dus 50,- per maand. Het is een vriendendienst dat ik ze er voor die prijs mag hebben.

Binnen/buiten zetten doe ik zelf, net zoals onderhoud. Ik snap dat sommige pensionstal prijzen hoog liggen, afhangende van wat er word gedaan; mesten, voeren, binnen en buiten zetten, bakonderhoud, onderhoud van het draad (en dat is het duurste vind ik, omheining) etc. Maar ga niet zeggen dat pensionhoudsters er niets aan verdienen. Veel stallen hier in Drenthe vragen rond de 150,- en max 180 daar verdienen ze echt wel aan, anders zouden ze het niet doen. En met mijn eigen ervaring wat ik kwijt ben, en dan koop ik zelf ook nog hooi in. Als je zelf land hebt en maait ligt het nog lager.

Als ik dus maar 80,- per maand kostgeld hebt per paard (of eigenlijk nog niet eens, want 80,- is voor paard en shet) en 150,- vraag per paard per maand, dan verdien ik wel lekker met een aantal paarden en is het zeker geen gunst of vriendendienst, maar gewoon een dienst aanbieden en er geld aan verdienen.

Maar TS als hooi, biks, muesli, strooisel en binnen/buiten zetten er ook nog in zit, zou ik minimaal 150,- per maand aanbieden. Zeker niet lager dan dat. In principe is het dus volpension. Alleen dan zou ik wel willen dat ze in de bak hooi krijgen. Twee uur weide zou ik prima vinden voor een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid. Het is niet ideaal, maar ook niet slecht.

80 euro vind ik zelf een beetje laag. Voor wat ik er voor krijg dan. IK hoef geen hooi, voer, zaagsel etc. te kopen. IK hoef alleen maar te zorgen voor de spullen voor mijn paard zoals halster, zadel etc.

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 17:19

jorretje schreef:
Ik zou zeggen 150 tot 200 euro per maand, je krijgt best veel 'service' (binnen / buiten zetten, voeren), maar moet nog wel zelf mesten. Misschien kan je in de regio wat rondvragen / kijken want andere vergelijkbare stallen vragen, dan krijg je een beter beeld.

Nou ik ken niet echt iemand met een kleine stal. Er staan namelijk maar 3 paarden. Over het binnen en buiten zetten wil ik nog wel wat zeggen. De stal ligt aan hun huis dus het is lekker dichtbij en er zit zeg maar een tussenstukje tussen de paddocks en de stallen. Je hoeft dus alleen het hekje open te doen en de paarden lopen hun stal in. Zo gaat het ook met buiten zetten maar dan andersom

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:21

dushishoeve schreef:
Hier betaal je voor hetzelfde 285€ ..
Maar ik vind idd 150€ voor jou situatie een nette prijs.

Die snap ik niet?!
Waar zit die 135 euro verschil dan in?

Moet het een vriendenprijs zijn of gewoon betalen naar wat het waard is?
Den Helder is aardig randstad toch? Ik vind 150-175 die hier genoemd wordt erg weinig.

Je staat volpension, je paard komt de hele dag buiten alleen 10 minuutjes mesten moet je zelf doen. Ik zou rond 225-250 denken.
Heb ook in het westen gestaan op particuliere kleine stal voor rond die prijs en dan moest je nog zelf buitenzetten en kon je maar een maximale tijd je paard in de paddock zetten..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:21

xHorse12 schreef:
jorretje schreef:

Nou ik ken niet echt iemand met een kleine stal. Er staan namelijk maar 3 paarden. Over het binnen en buiten zetten wil ik nog wel wat zeggen. De stal ligt aan hun huis dus het is lekker dichtbij en er zit zeg maar een tussenstukje tussen de paddocks en de stallen. Je hoeft dus alleen het hekje open te doen en de paarden lopen hun stal in. Zo gaat het ook met buiten zetten maar dan andersom

Waarom zou een kleine stal een andere prijs moeten vragen dan een grote stal met dezelfde faciliteiten?

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:38

Ik zou ook zeggen tussen 150 en 200. Ligt ook een beetje aan de ligging van de stal. Zit je dichtbij strand en duinen? Voor dat bedrag is de stal eigenaar uit de kosten en hoef jij je niet schuldig te voelen als je een keer geen tijd hebt om je klusjes te doen. Een goed stal is goud waard en daarvoor zou ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten met het risico op onderlinge frustraties.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:41

xHorse12 schreef:
jorretje schreef:

Je denkt er wel makkelijk over. Of het nou 10 meter of 100 meter lopen is, ze hebben evengoed extra werk aan jouw paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:53

Dees schreef:
Ik heb grote paarden, reken maar op dik 2kg krachtvoer per dag. 20 kg kost 12 euro, en dan heb ik het nog niet eens over hele dure brok. Welnu, dan zit je per maand al op 36 euro per maand alleen aan krachtvoer. (overigens: dit is het dieet van de kleinste: 1.63m. Die van 1.75m. krijgt meer, gauw 3kg puur voor onderhoud).
Hooi: de 3 van mij eten een grote vierkante baal voordroog op in 8 dagen. Een grote baal kost 50 euro. Per paard dus 1,25 baal per maand. Alweer ruim 60 euro dus.
Komt er vlas: reken op een pak per week. Pak kost 6-6,50 euro. Per maand is dat al gauw 30 euro.

Dan zit je al op 126 euro.
Ik ben overigens van mening dat een ieder die zijn paard minder voert, echt te weinig voert. Die van mij zijn niet dik terwijl ze amper wat doen.

Van krachtvoer worden ze niet dik, maar die van mij krijgen hooguit de helft van wat jij voert. Verder wel vitaminebrok, dus kwa prijs krachtvoer komt het dan overeen.
Verder inderdaad hier vlas 4 euro per baal, als ik geluk heb 3,50 dus hooguit 16 euro per maand.
Ik voer onbeperkt hooi, komt op hooguit 2 balen per maand aan 4 Paarden. 140 euro.
Bij elkaar heb ik voor 4 Paarden (waarvan 1 shet en 1 fjord op eigen vitaminebrok) ongeveer 250 euro aan kosten totaal. Shet kost bijna niks (en staat bij de grootste in 1 Grote box) maar 125 per paard red ik hier niet. En ik woon toch ook in de randstad.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:09

Hier 30 euro per baal van 400 kg. Inc land kosten.
Bemesten hoort geen geld te kosten maar op te leveren met injecteren.

Ik kan voeren voor 25-30 euro pp per mnd
Stro ook 25 euro per paard per maand.
En brok... 8 euro basisbrok.
2 zakken per maand voor lichte sport.
Kzelf voer t niet. Vitas zijn genoeg.

Kom ik toch op nog geen 70 euro uit.

Dus 150 is netjes en hier zit het tussen 150-175 voor stal met n bak. Met binnenbak tot aan dd 250

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:23

Ik sta ook op een privestal en heb vol pension ex de brok, dat haal ik zelf en zit niet bij de prijs inbegrepen. Ik betaal 140 euro in de maand. Ook doen we met regelmaat de stallen, maar dat hoef niet. Dus 150 euro is een nette prijs. Het gaat om volpension met hooi, bodembedekking naar keuze, volop weidegang van zonsopgang tot zonsondergang, en een rijbak buiten. Enige is dat we zelf voor het voer moeten zorgen. Hooi is onbeperkt na behoefte en voeren word voor ons gedaan.

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:39

Ik denk dat de prijs opzich prima is. Je hoeft de paarden niet buiten te zetten, ze worden gevoerd en het meeste voer is in de prijs inbegrepen. Is de bak oke/kun je er vaak genoeg rijden ook als de weersomstandigheden niet mee zitten? Is er ook verlichting, of heb ik dat even gemist? Op de stal waar mijn bijrijdpaard stond betaalde...100 euro per maand, maar dan wel in Noord-Brabant. Geen verlichting, geen bak, maar wel middenin de bossen en met alle 'services' erbij. Betaalde vooral ook voor de locatie en de mensen die er werkte denk ik ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 22:50

xHorse12 schreef:
ElineS schreef:
Ik vind het niet helemaal kloppen wat Dees zegt.

De kosten van een paard hoeft echt niet 100/120 euro per maand te zijn. Ik gebruik vlas met een kleine strolaag, voer basisbrok en onbeperkt hooi. Ik ben 80,- per maand kwijt aan paard + shetlander en dus twee stallen. Ik sta op een doe het zelf stal en betaal kale stalling, 50,- bij goede vrienden, wat dus voor het huren is van de stallen en de weides. Ze doen dus niets en verdienen dus 50,- per maand. Het is een vriendendienst dat ik ze er voor die prijs mag hebben.

Binnen/buiten zetten doe ik zelf, net zoals onderhoud. Ik snap dat sommige pensionstal prijzen hoog liggen, afhangende van wat er word gedaan; mesten, voeren, binnen en buiten zetten, bakonderhoud, onderhoud van het draad (en dat is het duurste vind ik, omheining) etc. Maar ga niet zeggen dat pensionhoudsters er niets aan verdienen. Veel stallen hier in Drenthe vragen rond de 150,- en max 180 daar verdienen ze echt wel aan, anders zouden ze het niet doen. En met mijn eigen ervaring wat ik kwijt ben, en dan koop ik zelf ook nog hooi in. Als je zelf land hebt en maait ligt het nog lager.

Als ik dus maar 80,- per maand kostgeld hebt per paard (of eigenlijk nog niet eens, want 80,- is voor paard en shet) en 150,- vraag per paard per maand, dan verdien ik wel lekker met een aantal paarden en is het zeker geen gunst of vriendendienst, maar gewoon een dienst aanbieden en er geld aan verdienen.

Maar TS als hooi, biks, muesli, strooisel en binnen/buiten zetten er ook nog in zit, zou ik minimaal 150,- per maand aanbieden. Zeker niet lager dan dat. In principe is het dus volpension. Alleen dan zou ik wel willen dat ze in de bak hooi krijgen. Twee uur weide zou ik prima vinden voor een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid. Het is niet ideaal, maar ook niet slecht.

80 euro vind ik zelf een beetje laag. Voor wat ik er voor krijg dan. IK hoef geen hooi, voer, zaagsel etc. te kopen. IK hoef alleen maar te zorgen voor de spullen voor mijn paard zoals halster, zadel etc.

Ik zeg ook niet dat je 80,- moet vragen. Ik heb het daarover over wat ik per maand kwijt ben qua geld aan hooi, stro, vlas en biks.

En dat daardoor dus met alles wat ze voor je erbij doen, 150,- dus wel het minimale bedrag is per maand om te betalen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:07

water, Electra, omheining, onderhoud, tijd komt er allemaal nog bij. Tijd hoeft niet betaald te worden, maar een vriendenprijs betekent niet dat je erbij in hoeft te schieten ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:31

Water is hier iets van 50 cent per 1000 liter en stroom is momenteel incl btw nog geen 20 cent per kwh.
Als je dan ook nog zonnepanelen er bij op doetzitten op ongeveer 1500 euro per stuk. Maar leveren wel...

Rocketlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:28

is €300 euro een goede prijs als je er een goede stal voor krijgt inclusief mesten en hooi geven en gebruik van de bak en wei mag maken??

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 12:47

_suus19_ schreef:
dushishoeve schreef:
Hier betaal je voor hetzelfde 285€ ..
Maar ik vind idd 150€ voor jou situatie een nette prijs.

Die snap ik niet?!
Waar zit die 135 euro verschil dan in?

Moet het een vriendenprijs zijn of gewoon betalen naar wat het waard is?
Den Helder is aardig randstad toch? Ik vind 150-175 die hier genoemd wordt erg weinig.

Je staat volpension, je paard komt de hele dag buiten alleen 10 minuutjes mesten moet je zelf doen. Ik zou rond 225-250 denken.
Heb ook in het westen gestaan op particuliere kleine stal voor rond die prijs en dan moest je nog zelf buitenzetten en kon je maar een maximale tijd je paard in de paddock zetten..

Ik denk dat iedereen aan de 150 euro komt omdat er geen binnenbak is, ik alle 3 de stallen meestal uitmest (doe ik uit me zelf), veel klusjes doe op stal, geen grote manege met veel luxe (geen solarium, geen warm water, geen grote weides etc. Hoeft ook allemaal niet)

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 12:52

Kaatje81 schreef:
Ik zou ook zeggen tussen 150 en 200. Ligt ook een beetje aan de ligging van de stal. Zit je dichtbij strand en duinen? Voor dat bedrag is de stal eigenaar uit de kosten en hoef jij je niet schuldig te voelen als je een keer geen tijd hebt om je klusjes te doen. Een goed stal is goud waard en daarvoor zou ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten met het risico op onderlinge frustraties.

Het is 10 a 20 minuutjes stappen naar de duinen en het strand. Wij vinden ook helemaal geen probleem om meer te betalen maar ik was meer benieuwd naar wat het waard was. Zodat ik niet veels te veel of te weinig ging te betalen. We zaten inderdaad al te denken aan 150 euro ongeveer