Bijrijders moeten niet zeuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bijrijders moeten niet zeuren?

Bijrijders hebben wel degelijk het recht,het is ook een beetje 'hun' paard
34 (25%)
Bijrijders moeten niet zeuren,het is jouw paard dus jij beslist wat er gebeurd
21 (15%)
Bijrijders hebben wel rechten maar dit is toch meer een zaak voor de eigenaar,dus niet te veel mee bemoeien
80 (59%)

Totaal aantal stemmen: 135

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:27

in principe heeft de eigenaar alle rechten maar ik zou het toch overleggen. want zo iemand heeft vaak toch wel een beetje een band met het paard. zo laat ik ook mijn bijrijder helpen met het zoeken van een naam voor het veulen enzo. ze wil ook graag weten wat er met het paard gebeurd dus vertel haar eigenlijk alles oveer de paardjes.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:31

Ik vind dat het zeker de beslissing van de eigenaar is om het paard (al dan niet) te verkopen. Het paard is en blijft zijn of haar eigendom.

Maar een beetje respectvol omgaan met de verzorger hoort natuurlijk ook. Kijk, als iemand al lang twijfelt en opeens een super aanbod krijgt, ok, maar dan is hij of zij er zelf ook niet echt op voorbereid.
Maar vanalles regelen zonder de verzorgster iets te laten weten... nee, dat kan niet vind ik!

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 23:47

Ligt eraan hoe intensief en verantwoordelijk de bijrijder is..
Ik heb al drie jaar dezelfde bijrijder en beslist net zoveel als ik zelf.. heel veel verantwoordelijkheidsgevoel en perfect voor mijn pony.. veel gat in overleg.. en ik vind het super.. OK dan! je moet toch een goede band met zo iemand hebben..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:22

Amanda schreef:
Ik vind dat de beslissing bij de eigenaar ligt. Uiteraard. Maar het is wel zo netjes dat je bijrijder het weet.
Ik heb het zelf meegemaakt, dat ik op stal kwam en dat er nog maar 1 pony van de 5 stond.
Geloof me, het doet zeer!

ben ik het mee eens. mijn bijrijdpaard is verkocht toen ik op vakantie was. ik zou 3 dagen later thuiskomen. en ze hebben me nooit meer gebeld ofzo. wat was ik toen boos!!

het blijft het paard van de eigenaar, maar het is wel zo aardig om het de bijrijder/verzorger even van te voren te laten weten!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:23

De eigenaar heeft natuurlijk altijd het laatste woord.

Ik rijd 'fulltime' de merrie van een vriendin en ik kan haar als mijn eigen beschouwen. Ik regel eigenlijk alles, dus ik heb behoorlijk wat inspraak. Toch betaal ik er vrijwel niets voor, tenzij het zo uitkomt (bv, de tandarts kwam van de week en ik was erbij, dus ik heb betaald).

Maar als ze afgemaakt of verkocht moet worden heb ik natuurlijk eigenlijk geen inspraak. Toch weet ik vrijwel zeker dat ze het eerst met mij zou bespreken en mijn oordeel ook mee zal nemen in haar beslissing.

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:30

ik vind inderdaad ook dat de verzorger het ook moet weten van te vooren Haha! ik ben 3 jaar geleden verhuisd samen met paard en ook een meisje die haar verzorgde heb het haar van te vooren verteld ze heeft netjes afscheid kunnen nemen Vriendjes zijn? maar verder vind ik ook dat die gene er buiten staat hoor OK dan! het is en blijft mijn paard

Haha! Haha! Haha!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 00:34

Mijn ruin henk staat in principe ook te koop, maar heb sinds een paar maanden een nieuwe bijrijdster waarmee het heel goed klikt, ze weet dat hij te koop staat maar ik ben er niet actief mee bezig (met de verkoop).
Maar ik vind het wel leuk zo, kun je mooi samen rijden en we delen de kosten van de les. Dus ik hou hem nog een poosje. Zou ze besluiten te stoppen, dan probeer ik hem wel actief te verkopen...
(hij staat bij mij thuis dus heb er vrij weinig kosten aan)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:06

IK denk dat ik het wel zou vertellen als ik haar te koop zou zetten, ook om haar dan de kans te geven het eerste bod te doen, maar er iets op in te brengen heeft ze niet! Het is mijn paard en dus mijn beslissing.

ik vind het normaal om je bijrijder wel op de hoogte te brengen dat je je paard gaat verkopen. Je hebt tenslotte wel profijt van ze gehad, dan is vertellen toch wel het minste wat je kan doen, en als je een nieuwe koopt, wil je misschien je bijrijder ook houden...

conclusie: wel op de hoogte houden van belangrijke dingen, maar geen zeggenschap in beslissingen (als ze een goed idee heeft luister ik wel)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:35

De bijrijder heeft weldegelijk recht. Het recht om te weten wat er met het paard gebeurd. Mocht het paard verkocht worden vind ik dat de bijrijder de eerste keus heeft om het paard te kunnen kopen.

Als de bijrijder een bijdrage in de kosten levert (en dan heb ik het over het delen van de kosten of meer) vind ik dat deze zeker inspraak mag hebben bij de verkoop. Je steekt niet voor niets een hoop geld in dat paard. Ik vind dat de eigenaar de bijrijder de gelegenheid moet bieden om het dier voor volledige kosten (en delen van de veeartskosten) te kunnen huren.

Als de bijrijder niet met de bovenstande overeenkomsten in wil stemmen heeft de eigenaar alle rechten om het dier te verkopen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:31

Ik rij nu een paard voor iemand, die alletwee zijn paarden te koop heeft staan. Als ik morgen daar aankom en het dier is weg, zal ik niet boos of terleurgesteld zijn, ik weet uit ervaring dat er soms kopers zijn die de trailer al achter de auto hebben hangen en het dier zo inladen en meenemen.Dat is het risico van een bijrijder zijn.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:36

Een paar maand geleden zou de eigenaar van Siki haar misschien verkopen (zelf te weinig tijd), ik heb me daar bij neergelegd. Ze hield me wel op de hoogte en belde me ook toen ze had besloten haar toch te houden, mede omdat het zo goed klikte tussen Siki en mij Haha!
Nu is de eigenaar van Siki weer aan de studie gegaan en geeft ze mij veel verantwoordelijkheid; ik rijd haar, houd haar gezondheid in de gaten, geef aan wanneer de hoefsmid moet komen etc. Zo nu en dan bellen we om even te overleggen hoe het met Sikiley gaat en of er bijzonderheden zijn.
We zijn altijd erg duidelijk naar elkaar, dat voorkomt een boel sores.
Maar als zij Sikiley nu ineens zou verkopen zonder mij te informeren dan zou ik dat niet eerlijk vinden, omdat ik zoveel tijd en energie in haar paard steek!

anke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:38

Ik vind wel degelijk dat de bijrijder ingelicht moet worden omtrent de verkoop van het paard. misschien ziet de bijrijder het wel zitten om zelf een paard aan te schaffen en neemt ze juist dat paard wel.

Relly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 13:40

Ik vind wel degelijk dat bijrijders ook hun recht hebben. Ik ben al van een helboel pony's en paarden bijrijdster geweest en geloof me het is niet leuk als je verzorgpony ineens weg is. Ik kwam op stal en ze was verkocht. Terwijl ik er elke dag heen ging en alles met haar deed. De eigenaar keek er niet naar om. Dat doet zeer. Verdrietig

Kijk als de eigenaar zijn paard wil verkopen prima maar laat het dan wel een tijd van tevoren weten zodat de bijrijdster er rekening mee kan houden en het kan accepteren.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:20

Ik ben het met de meete voorgaande reacties eens.
Eigenaar is de baas, maar het is niet meer dan fatsoenlijk om de bijrijder op de hoogte te houden. het is tch een dier waar je je hoe dan ook wel een band mee hebt.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:09

de bijrijder moet je natuurlijk wel inlichten bij de verkoop van het paard.
Maar de bijrijder mag daar niet een stokje voor proberen te steken.
het is tenslotte jouw paard, en niet haar paard.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:19

Ik ben ook bijrijder en toen mijn vorige verzorgpaard weg moest, is mij dat ook een tijd van te voren verteld en daar was ik heel erg blij mee, want ik had echt een goede band met haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:22

Wil je alles te zeggen hebben over een paard, moet je er zelf 1 kopen Lachen
Als de eigenaar het paard wil verkopen is dat zijn goedrescht.
Netjes is het wel om het te vermelden en de bijrijder afscheid te laten nemen.

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:50

ik vind dat je je bijrijder op de hoogte moet stellen. zeker als het een bijrijder is die alles voor je paard doet. als je je bijrijder op de hoogte stelt dan heeft die de kans om afscheid te nemen of om eventueel het paard te kopen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:36

Ik zou mijn bijrijdster zeker op de hoogte stellen, zou het zelf fijn vinden als zou hem dan zou kunnen kopen.
ergens vind ik wel dat je dat min of meer aan je bijrijder verplicht bent.
Ik heb zelf ook jarenlang ponytjes verzorg bij een soort boer, en regelmatig gingen er een aantal weg en kwamen en een aantal bij, meestla informeerde hij ons erover, maar niet altijd.
Maar goed in principe wisten we dat elk paard voor een goed bod weg zou gaan en hij ging ook regelmatig naar de markt dus er was best kans dat er opeens minder paarden in de wei zouden staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:06

Vind het trouwens ook netjes om van de bijrijder op tijd aan tegeven wanneer die wil stoppen.

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:16

sharir schreef:
Ik maak het nu mee. De eigenaar van Junta heeft wel eens vaag laten weten dat ie d'r Misschien zou verkopen. Maar nu moet ik ineens via via horen dat zeover 2 weken weggaat. Ik weet in principe nog van niets. Ben benieuwd wanneer ik iets te horen krijg van hem.

Dit heb ik ook meegemaakt, alleen weet ik nu officieel nog steeds van niks (paard is al een half jaar geleden verkocht)
Ik heb het gehoord van iemand anders daar op stal en toen heb ik via haar gehoord wie de nieuwe eigenaar was. Dat vind/vond ik dus echt behoorlijk asociaal.
Maarja in principe heeft de bijrijder niks met verkoop e.d. te maken, maar het is zeker wel netjes om het te vertellen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:23

ik heb optie 3 gekozen. optie 2 vind ik gewoon stom, het lijkt me dat iedereen wel zo sociaal is om niet 1 dag van te voren te zeggen "oja, morgen hoef je niet meer te komen" of iets dergelijks. en optie 1 klinkt wat vergaand, net of je met je verzorgster/bijrijdster echt gaat overleggen of je je paard gaat verkopen ofzo.
de derde lijkt me het vriendelijkst, gewoon geruime tijd van te voren het uitleggen, dan kan zij commentaar geven als ze wil, en staat ze niet ineens op straat.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:28

Een bijrijder heeft in principe geen rechten, hoewel het natuurlijk van de eigenaar wel netjes is als de bijrijder op de hoogte wordt gehouden. Zo gaat dat bij ons ook. Ik bepaal niks voor Belle, maar de eigenaar houdt mij wel op de hoogte. En als ze ooit verkocht wordt, wat nooit zal gebeuren, maar je weet maar nooit, dan kopen wij haar en dat kan ik makkelijk zeggen, want ze gaat toch nooit weg Haha! . Dus dat is makkelijk Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:03

Het hangt helemaal af van de afspraken die je met elkaar gemaakt hebt, en de financiele verplichtingen van de bijrijder. Ik vind het iig belachelijk dat een eigenaar zijn paard niet zou mogen verkopen vanwege die bijrijder! Maar tijdig inlichten is wel aardig...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 21:09

Ik ben officieel dus ook een bijrijder, met als enige verschil dat ik de enige ben die op het paard rijdt... (snappie Verward )

Oftewel: het paard waar ik op rijd, is niet van mij. Ik betaal de volledige stallingskosten, hoefsmid, inenten en ontwormen. Eventuele (grote) medische kosten zijn voor de eigenaar.

Wat vinden jullie daarvan? Hoe noemen jullie deze situatie en vooral: in hoeverre mag ik me bemoeien met het paard in kwestie??

Dingen die ik belangrijk vindt vraag ik vantevoren aan de eigenaar, als ik twijfel of hij er het mee eens is.
Nu is de eigenaar niet een van de moeilijkste, dus ik kan met best veel wegkomen. Toch zou ik nooit ongevraagd bijvoorbeeld zijn manen afscheren, of zijn lichaam scheren. Dat is de keuze van de eigenaar vind ik. Ik respecteer steeds dat het eigenlijk niet mijn paard is en dat de eigenaar altijd het laatste woord heeft. Ook besef ik heel goed dat hij hem gewoon kan verkopen zonder daarvoor mij toestemming te hoeven vragen (al denk ik niet dat hij dat zo snel zou doen).

Vinden jullie dat dit paard eigenlijk "van mij" is (ik betaal er eigenlijk alles aan) of toch niet?