Pensionstal door mensen met een beperking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:39

Juist mooi dat deze mensen die kans krijgen. Dus ja. Ik denk dat er door begeleiders wel gekeken word wat verantwoord is of niet anders kost het klanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:40

Een detail dat me nu ineens te binnen schiet: als medewerkers met beperkingen ook helpen met paarden in/uit de wei/paddock zetten, dan heb ik het liefst wel dat dan het erf van de pensionstal naar de straat toe afgesloten is zodat als het fout gaat de paarden niet direct de weg op kunnen.
Dat soort details zijn dan in mijn ogen wel belangrijk.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:41

Ik heb stage gelopen op een zorgboerderij met een kleine pensionstal. hier werkten verschillende mensen van verschillende leeftijden met geestelijke beperking. Moeilijke paarden werden door leiding buiten gezet, en een aantal door cliënten. Voer werd op een simpele manier aangegeven welk paard wat moest hebben en altijd gecontroleerd. Ik zou daar gerust mijn paard stallen. Mensen gaan daar met zoveel liefde met de dieren om...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:55

Nee ik zou nooit mijn paard daar stallen, een paard in pension kost al genoeg en dan wil ik ook dat er alleen door deskundig personeel met mijn paard wordt gewerkt.
En als ik op een stal stond die over ging op personeel met een beperking dan zagen ze van mij alleen nog maar een stofwolk zo snel was ik weg.
Trouwens, wie is er aansprakelijk als er een cliënt/werknemer met beperking door een paard van mij over een paar meter asfalt wordt getrokken? .....Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik dat dan ben.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:58

nee dit zou niet mijn voorkeur hebben. zeker omdat mijn pony een houdini is die je continu in de gaten moet houden. de staleigenaresse is de enige die hem naast mij binnen en buiten zet en die heeft af en toe echt haar handen vol aan hem..
ook is mijn paard een spiegel die heel snel nerveus word (en dan nog wel eens een been omhoog wipt)
ik vind dat je voor werk met zulke mensen hele rustige paarden moet hebben

het is niet zo dat ik mensen met een beperking niet vertrouw, het is meer dat ik mijn pony daarmee niet vertrouw :+ ik ken hem het beste en kan aan zijn blik zien wat hij van plan is.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:59

Ik ga er van uit dat dit personeel voornamelijk paarden voeren, binnen en buiten zetten en stallen mesten zou doen.

Eerlijk, met mijn paard zou ik er geen problemen mee hebben. Mits er natuurlijk verder niet met mijn paard geprutst wordt. Ik heb een onwijs lieve merrie, kan er werkelijk iedereen mee vertrouwen.
Bij mij op stal zijn er soms tiener jongens die helpen. De meeste durven de "grote" paarden niet buiten te zetten. Maar die van mij nemen ze allemaal met een gerust hart mee omdat ze lief is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:10

Ja, ik sta op een zorgboerderij met mijn 2 pony's.
Zorg-gedeelte is apart van het paarden gedeelte.
Clienten komen alleen onder begeleiding of met toestemming (er zijn een paar die goed zelfstandig bepaalde opdrachten kunnen uitvoeren) op het paarden gedeelte.

Het is een DHZ stal waar je alle zorg (buiten zetten, binnen zetten, stal/wei uitmesten) kunt inkopen bij de zorgboerderij.

Dit wordt uitgevoerd onder begeleiding. En er zijn paarden bij die alleen door de staleigenaar of zijn dochter worden buiten- en binnengezet, omdat ze te lastig zijn voor de cliënten. Maar de meesten zijn braaf zat (waaronder die 2 van mij) en die worden dus door de cliënten gedaan. Maar er loopt altijd iemand mee.

Ik vind het ideaal. Ik werk s morgens vaak al om 7.00 en kan dan niet tussen 8 en 9 even pony's naar buiten doen. Dus op mijn werkdagen dat mijn bijrijdster ook niet komt, maak in iig gebruik van de buitenzet-service en in de winter ook geregeld van de binnenzet-service.
En met name tijdens vakanties laat ik ook uitmesten.
Stallen worden uitsluitend uitgemest als de paarden buiten staan, dus veilig voor iedereen.
En de weides worden uitgemest door een aantal vaste personen die die taak heel goed heel zelfstandig in opdracht kunnen uitvoeren.

Ik vind het ideaal, want ik kan op die manier tegen lage kosten af en toe zorg uitbesteden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:22

waarom niet het zijn ook maar gewoon mensen beperking of niet, t is eerder zalig want je paard komt qua aandacht en liefde vaak niks te kort. <3

P_AndUnicorn

Re: Pensionstal door mensen met een beperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:24

Het lijkt me best wel gezellig maar dan moet het wel in een beperkte tijd zijn.
En ik zou het eerlijk gezecht niet aandurven als hun ook zouden mogen voeren, of het nou gecontroleerd word erna of niet.
Verder zou ik er geen problemen mee hebben.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:37

Ik zou het ook doen als er plek is op een zorg boerderij.
De reden is dat mijn paard enorm gek op aandacht is en van een heerlijke knuffel houd en houd enorm rekening met de persoon die hem burgeleid naar wei/paddock/stal.
Ik zelf neem hem bij de voorpluk mee uit de wei en paard scharreld rustig mee als of het hem niks kan schelen zo lang hij maar eten krijgt. (Haflingers en hen maag...)
Heb zelf ook een beperking en heb een paard en er zijn zeker weten meer bokkers hier die een beperking hebben en in bezit zijn van een paard en of verzorg pony/paard.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:39

Mijn merrie staat momenteel op zo'n stal! :D Deze stal is een combinatie van pensionstal en fokkerij (en dus zorgboerderij/dagbesteding). Iedereen doet er mee naar eigen kunnen, en er is dus een mix van medewerkers met allerlei beperkingen (van licht autistisch en licht verstandelijk beperkt tot niet-sprekend en mensen in een rolstoel/verlamd) en "gewone" medewerkers die de verantwoordelijkheid hebben over deze cliënten. De ene cliënt kan daar zelfstandig met bijna alle paarden lopen en rijdt zelfs paarden van de fokkerij voor bij verkoop, de andere cliënt kan enkel hooi opvegen en paardjes aaien, maar allemaal draaien ze volwaardig mee.

Ik merk aan mijn merrie dat ze erg rustig en geduldig is, en dat veel paarden daar rustiger worden en gewend raken aan mensen die onverwacht bewegen, rennen of gillen, en aan bijvoorbeeld rolstoelen en af- en aan rijdende rolstoelbusjes :j De cliënten zie ik opleven als ze meer verantwoordelijkheid krijgen en steeds meer durven met de paarden. De medewerkers zijn er overigens altijd bij, om ongelukken te voorkomen.

Praktische zaken; op deze stal wordt inderdaad, zoals zyutu ook al opmerkte, duidelijk op de staldeur aangegeven hoeveel eten elk paard moet hebben en wat het dagschema van het paard is (wie die dag zijn/haar stal uitmest en hem/haar van of naar de wei brengt). Paard-gerelateerde werkzaamheden worden altijd samen met cliënten uitgevoerd (een medewerker loopt dus altijd mee als er gevoerd wordt, of als paarden op stal gezet moeten worden). Stallen uitmesten en vegen/opruimen doet vrijwel iedereen die dat fysiek kan, naar de wei brengen en andere werkzaamheden met paarden wordt naar inzicht besloten (zowel inzicht van eigenaren van de paarden als inzicht van de medewerkers) welke cliënt dat met welk paard zou kunnen. Ik heb dit nooit mis zien gaan: de medewerkers kunnen cliënten en paarden prima inschatten. :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:02

Ja hoor daar zou ik zeker gaan staan, en fouten maken tsja... Dat gebeurt op iedere stal. Waarom zou ik dat nu erger vinden dan als het op een 'normale' stal gebeurt. Zo'n pensionhouder weet ook waar hij mee bezig is en zal zich natuurlijk wel drie keer bedenken wie welke verantwoordelijkheden aankan. Anders lijkt me niet dat je zo'n grote verantwoordelijkheid aangaat met zoveel waardevolle spullen en dieren op een pensionstal.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:03

Het zou wat mij betreft erg liggen aan de soort beperkingen en de hoeveelheid clienten die er rondloopt.

Wat anderen ook al zeggen, ik werk in de zorg, mijn paard is vrije tijd. Dan wil ik niet hoeven entertainen of continue opletten of alles wel goed gaat. Tussen 9 en 12 is leuk, maar mensen in de zorg werken vaak al onregelmatig, dus zullen vaker sochtends bij hun paarden zijn om maar wat te noemen.

Ik ken een grote stal waar een jongen met autisme werkt. Niemand heeft last van hem en hij doet zijn werk heel secuur. Zijn iq is ook gewoon 'normaal' ondanks zijn beperking.

Maar als ik denk aan de verstandelijk beperkten op mijn werk, die soms 24/7 iedere minuut aandacht nodig hebben omdat ze anders flippen, of als een klein kind om je heen dralen al onzin pratend.... nee bedankt.
Zal voor de paarden ook heel onrustig zijn, ondanks eventuele 1 op 1 begeleiding.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:16

_suus19_ schreef:
Zal voor de paarden ook heel onrustig zijn, ondanks eventuele 1 op 1 begeleiding.

Ik merk juist dat paarden rustiger worden: ze wennen aan rolstoelen, aan mensen die luid en veel praten en met de handen wapperen/onverwacht bewegen, enzovoort (terwijl er tegelijkertijd een voorspelbare routine is met voerbeurten op diezelfde tijden etc, omdat de cliënten daar ook baat bij hebben). Jaarlingen zijn erg jong verkeersmak doordat zij veel rolstoelbusjes dichtbij op het terrein zien af- en aanrijden. :') Omdat de paarden overdag vaak op de wei staan en dus niet constant rondom cliënten zijn, ervaren zij ook geen constante prikkel. En pensionklanten komen juist vaak 's avonds, als de cliënten weg zijn, om te rijden. Dan hebben ze zelf geen 'last' van cliënten. ('last' is bovendien erg relatief: de cliënten die semi-zelfstandig met de paarden mogen werken zijn de hoogst functionerenden, en dus niet mensen waar je constant overlast van hebt). De medewerkers houden bovendien alles in de gaten, dus dat hoef je zelf niet te doen: pensionklanten of kopers aanspreken wordt zelfs ontmoedigd.

Ik kan me wel voorstellen dat, als je in de zorg werkt, het moeilijk is om "uit te schakelen" en de stal als een plek van ontspanning te zien ipv werk. :j En ik denk dat zo'n initiatief staat of valt met de organisatie. Ik merk wel op mijn stalling dat bezuiniging in het personeel meteen effect heeft op de rust en regelmaat van de stal.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:18

Het hangt heel erg van de beperkingen af, wij hadden op stal een jongen met zware autisme en redelijk laag IQ, toch wist hij meer van paarden af dan de eigenaren en pensionklanten samen. Hij kende alle paarden zo goed dat hij vaak als eerste ontdekte of er iets mis was. En alle paarden waren gek op hem! Hij liep zo met allemaal weg, geen enkel probleem. Een gesprek met hem aanknopen moest je dan weer niet proberen, daar zat zijn beperking.

Iemand met een beperking hoeft niet per definitie minder goed met paarden te zijn of zou niet in staat kunnen zijn een lastig paard buiten te zetten.

Hierdoor is het voor mij lastig te bepalen of ik dit wel of niet zou willen, puur omdat ik niet weet met welke beperking ik hier te maken heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:21

Het lastige is inderdaad dat de groep zo breed is als het om mensen met een beperking gaat .
Op de stal waar ik eerder over schreef werd het voeren van krachtvoer door de begeleiding zelf gedaan omdat fouten daarin de grootste impact hebben. Het voeren van hooi werd dan begeleid gedaan, maar dat betekende niet dat er steeds iemand naast stond. De client die het hooi in de hooinetten deed en in de stallen hing had een beperkt concentratievermogen/geheugen, dus als op een stal '2 plakken' stond dan kon het zijn dat dat hooinet in de stal ernaast werd gehangen. Daarom werd er dus ook gecontroleerd. Die controle hield in dat iemand haar aan het begin van de stalgang een wagen met genoeg plakken hooi gaf, halverwege de stalgang kwam kijken of het goed ging (een ietwat ruim begrip) en een soort van te overhoren van waar ze op dat moment mee bezig was, en aan het eind van de gang werd de kar weer ingeleverd bij de begeleiding; als daar nog teveel hooi op lag, dan was het dus toch niet helemaal goed gegaan - maar op dat moment is in feite niet meer na te gaan welk paard dan teveel/te weinig heeft gehad. Deze jongeren waren vrij zelfstandig en moesten juist leren om taken zelfstandig te volbrengen, maar je hebt begeleiden en je hebt begeleiden, en deze manier van begeleiden was wel vrij los. Waarschijnlijk te los als je paard echt een bepaalde hoeveelheid hooi nodig heeft.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:29

alex66 schreef:
Nee ik zou nooit mijn paard daar stallen, een paard in pension kost al genoeg en dan wil ik ook dat er alleen door deskundig personeel met mijn paard wordt gewerkt.

Even hier op inhakend, hoe deskundig is het personeel op pensionstallen.
Dat iemand geen beperking heeft maakt diegene niet deskundig.
Ken stallen waar er door kinderen hooi wordt gevoerd, stallen waar personeel de paarden 's ochtends buitenzet door ze mee te nemen en dan halverwege los te laten dat de paarden zelf wel de wei inrenden. (en af en toe het erf af)
Hoe deskundig zijn 18-jarigen met alleen manege ervaring en een vmbo opleiding paardenhouderij voor sommige hier genoemde paarden.

Voor mij persoonlijk zou ik totaal geen moeite met mensen met een beperking hebben zolang mijn paarden de verzorging krijgen die ze verdienen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:33

xyzutu2 schreef:
Het lastige is inderdaad dat de groep zo breed is als het om mensen met een beperking gaat .
Op de stal waar ik eerder over schreef werd het voeren van krachtvoer door de begeleiding zelf gedaan omdat fouten daarin de grootste impact hebben. Het voeren van hooi werd dan begeleid gedaan, maar dat betekende niet dat er steeds iemand naast stond. De client die het hooi in de hooinetten deed en in de stallen hing had een beperkt concentratievermogen/geheugen, dus als op een stal '2 plakken' stond dan kon het zijn dat dat hooinet in de stal ernaast werd gehangen. Daarom werd er dus ook gecontroleerd. Die controle hield in dat iemand haar aan het begin van de stalgang een wagen met genoeg plakken hooi gaf, halverwege de stalgang kwam kijken of het goed ging (een ietwat ruim begrip) en een soort van te overhoren van waar ze op dat moment mee bezig was, en aan het eind van de gang werd de kar weer ingeleverd bij de begeleiding; als daar nog teveel hooi op lag, dan was het dus toch niet helemaal goed gegaan - maar op dat moment is in feite niet meer na te gaan welk paard dan teveel/te weinig heeft gehad. Deze jongeren waren vrij zelfstandig en moesten juist leren om taken zelfstandig te volbrengen, maar je hebt begeleiden en je hebt begeleiden, en deze manier van begeleiden was wel vrij los. Waarschijnlijk te los als je paard echt een bepaalde hoeveelheid hooi nodig heeft.

Op de stal die ik bedoelde is de begeleiding wel "strikter" (elke voerbeurt wordt gedaan samen met een medewerker, tijdens het mesten van de stallen is er altijd een medewerker aanwezig en alleen enkele cliënten mogen zelfstandig met een paard naar de wei), maar waarschijnlijk ook omdat dit geen zelfstandigheids-cursus is maar een zorgboerderij/dagbesteding waar mensen simpelweg naar eigen niveau kunnen werken en daar zelfvertrouwen uit leren halen.

Ik ervaar die begeleiding wel als een plus, want juist doordat de medewerkers zowel de paarden als de cliënten leren inschatten hoef je zelf niet 'in te schatten' of iemand vertrouwd is met zelfstandig jouw paard voeren of van de stal naar de wei zetten. Dit zorgt ervoor dat de pensionstalling en de zorgboerderij simpelweg naast elkaar kunnen leven zonder teveel bemoeienis of irritatie. Zonder kundige begeleiding, met zowel ervaring in de zorg als met paarden, zou ik het wel risicovoller vinden voor zowel cliënten als paarden. Deze medewerkers zijn zowel in staat de gezondheid en het welzijn van het paard in te schatten, als die van de cliënten.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 06:25

Ik heb op zo'n stal gestaan. Heb nooit moeite gehad met het kletspraatje dat daar bijhoorde. Het werk werd prima gedaan. Ik voerde zelf en zette zelf buiten en binnen dus ook dat was geen probleem.

Wat ik, terugkijkend, wel vervelend vond is dat het op die stal draaide om de clienten en niet om de paarden. Mijn paard stond er voor de stalmedewerkers, de stalmedewerkers waren er niet perse voor mijn paard. Alles was ook ingericht voor de clienten, als ik mijn paard ging halen bijvoorbeeld, moest ik 14 (!) keer een hek open en dicht doen.

Toen ik er stond vond ik het allemaal niet zo'n probleem, nu ik op een reguliere pensionstal sta vind ik het een verademing dat ik gewoon voor mijn paard kom en niet steeds een vriendelijk praatje hoef te houden voor ik verder kan. Niet dat dat nou zo'n onoverkomelijk probleem is, maar nu ik de vergelijking heb, zou ik er niet meer voor kiezen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 06:39

Ik moet er niet aan denken om op zo'n stal te staan. Veel te onrustig.
Ben juist zo blij met mijn huidige plekje waar alles om de paarden draait en weinig tot geen rondlopende/spelende kinderen zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 06:55

NathalietjeB schreef:
waarom niet het zijn ook maar gewoon mensen beperking of niet, t is eerder zalig want je paard komt qua aandacht en liefde vaak niks te kort. <3

Ja, zalig. En dan heb je straks zo'n broekzakpony die ieder moment in je persoonlijke ruimte komt om te schooien om een snoepje? Aandacht en liefde krijgen ze toch genoeg van hun groepsgenoten, dan hoeft er toch niet ook nog steeds iemand bij het hek te komen kwijlen?

Wat dat betreft zijn kinderen zonder toezicht trouwens net zo erg op een stal. Ook gewoon niet doen. Kinderen meenemen is één ding, maar je moet er als ouder niet vanuitgaan dat je stalgenoten ze wel babysitten terwijl jij rijdt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:02

Ik ervaar mijn pensionstalling als een heerlijk rustige plek, dus het is maar net hoe de boel wordt ingericht of je 'last' hebt van de cliënten of niet.
De cliënten komen niet op eigen houtje naar de paardenkant toe, ze zijn er 's morgens om kwart voor 9 met een groep om paarden buiten te zetten.
Dan gaan er nog 2 met een kruiwagen hooi de weide langs en er zijn er 2 die zelfstandig de weides mogen/kunnen uitmesten.
In de middag kun je een groepje tegenkomen dat aan het stallen uitmesten is, maar die doen gewoon hun werk en vallen ook geen mensen lastig. En om een uur of 16.00 komt er weer een groepje om evt paarden binnen te zetten.

De rest van de dag lopen de cliënten aan de 'boerderijkant' en daar hebben wij als pensionklanten weer niks te zoeken (tenzij je de stalbaas nodig hebt of wat in de Landwinkel wil kopen).
Ik kom dus absoluut voor mijn rust naar de paarden en de cliënten verstoren die rust niet.

Je bent ook niet verplicht om zorg af te nemen. Je mag alles zelf doen, even goede vrienden.
Kwa voeren: s morgens voert de stalbaas voor de cliënten er zijn (om 7.00 uur al) en die voert gewoon wat je voor de stal/wei klaarzet.
Op de wei krijgen ze ruwvoer bijgevoerd door de zorg, elk paard een pluk.
De avondronde laat ik zelf altijd door stalgenoten doen als ik een keer zelf niet kan, maar dat is meer omdat mijn senior geweekt voer krijgt en dat een beetje voorbereiding vraagt.
Maar als de zorg voert, doen ze dat in de middag bij de uitmestronde en zal het altijd gecontroleerd worden door een begeleider. Meestal zijn dit dan ook nog de paarden/pony's van de boerderij zelf. Voeren van pensionpaarden wordt meestal door een van de begeleiders gedaan, zeker als het een paard is dat niet standaard in de voerronde zit en ze dus ook even moeten kijken hoeveel voer dat paard moet (ieder voert hier voor zich, er liggen balen ruwvoer waar je naar eigen inzicht van mag pakken en je koopt je eigen krachtvoer wat je in een ton oid bij je eigen spullen bewaart).

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:06

Ik sta op een plek waar kinderen "naar de zorgboer" komen en ik vind het geweldig. Stalhouder weet perfect wel paard ze wel/niet op de weide kunnen zetten, beenbescherming om doen, ze mesten stallen, strooien bij, voeren hooi, borstelen, helpen je met je paard wassen/zadelen/....

En ja stalbaas moet soms wat extra toezicht doen, maar op al die jaren heb ik nog nooit iets weten foutgaan.

En het mooiste: we zien die kinderen opbloeien, ze blijven jaren en dat is gewoon mooi en leuk om te zien. :)

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:07

nee, ik niet, ik kan niet tegen deze mensen ondanks dat ik zelf zo'n zus heb. Word er gek van, raak daar super geïrriteerd van. Je komt tenslotte voor je paard en je wilt dan niet gestoord worden.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 07:08

Mijn paard staat in een Paddock Paradise en dit is ook een zorgboerderij. De (meestal) kinderen die hier komen helpen met hooi aanvullen, vegen, mesten, extra verzorging van de oudjes, maar mogen onder begeleiding ook rijden op daarvoor beschikbaar gestelde paarden. Alles gaat onder toezicht.

Moest er wel even aan wennen in het begin, want toen ik daar kwam staan was het nog geen zorgboerderij en was het altijd lekker rustig. Nu is het wat drukker, maar ik heb er geen last van.

Het ligt verder denk ik wel een beetje aan de zorgboerderij cliënten zelf. Een van hen is een jongen met het Syndroom van Down, maar hij kan heel vals uit de hoek komen. Ik zou hem dan ook niet bij mijn paard willen hebben.