geen schok van schrikdraad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:30

branka16 schreef:
En RVS gaat roesten als het in contact komt of is geweest met ander staal, zoals het ijzerdraadje in je lint.

Jep RVS krijgt met name ruzie met verzinkt. En dan gaat het roesten als een gek. Ik heb vorig jaar alles omgezet van verzinkt naar RVS, en daar waar ik niet direct alles vervangen heb zie je de RVS roesten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:14

rina schreef:
branka16 schreef:
En RVS gaat roesten als het in contact komt of is geweest met ander staal, zoals het ijzerdraadje in je lint.

Jep RVS krijgt met name ruzie met verzinkt. En dan gaat het roesten als een gek. Ik heb vorig jaar alles omgezet van verzinkt naar RVS, en daar waar ik niet direct alles vervangen heb zie je de RVS roesten.

:? :?
Leg eens uit waarom ALLE verzinkte lantaarnpalen met RVS in elkaar gezet zijn, als dat zo slecht is.

rina

Re: geen schok van schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:55

Vraag mijn wederhelft die maar. Die heeft er meer mee gewerkt. En die heeft het bevestigd wat ik al zag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:00

rina schreef:
Vraag mijn wederhelft die maar. Die heeft er meer mee gewerkt. En die heeft het bevestigd wat ik al zag.

Ik heb ruim vijfentwintig jaar geleden de grote lichtmasten op de parkeerplaats bij de Efteling geplaatst (een deel van wat er nog steeds staat) alles verzinkt met RVS A2 70 bouten en dat spul staat nog steeds. Zo rampzalig is het dus blijkbaar niet.

Het wordt een ander verhaal als we op zee zitten. Daar heb je inderdaad helemaal niks aan RVS. Dat ligt niet aan verzinkt maar aan de mineralen in het zeewater die reageren met de metalen in RVS.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:14

Sla meer aardpennen, dat is beter dan één lange. Minimaal 3 meter tussen de pennen....

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:33

ikke schreef:
Het wordt een ander verhaal als we op zee zitten. Daar heb je inderdaad helemaal niks aan RVS. Dat ligt niet aan verzinkt maar aan de mineralen in het zeewater die reageren met de metalen in RVS.

Op zee gebruiken ze tegenwoordig vrijwel alleen nog maar Alu. En je wilt niet weten hoe dat eruit ziet als het terug komt aan de wal.

Maar goed je blijft afdwalen van de vraag van de TS. En ik heb alleen maar mijn eigen bevindingen opgeschreven. Hier heeft het RVS echt gewoon ruzie met het verzinkte wat er nog zat. De RVS ogen roesten als gekken als ik er verzinkte poortgrepen aanhang, en dat terwijl ik zelfs in de veronderstelling was dat RVS niet roesten kon.

Aardpennen kan idd problemen geven. Meer dan 1 is altijd verstandig.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:39

Loop de draad gewoon eens langs met een spanningsmeter. Dan zie je snel genoeg waar het probleem zit! :)*

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:41

ikke schreef:
rina schreef:

Ik heb ruim vijfentwintig jaar geleden de grote lichtmasten op de parkeerplaats bij de Efteling geplaatst (een deel van wat er nog steeds staat) alles verzinkt met RVS A2 70 bouten en dat spul staat nog steeds. Zo rampzalig is het dus blijkbaar niet.

Als ie verzinkt(gegalvaniseerd) is, is het dus niet meer het ijzer dat in aanraking komt met het RVS. Het RVS zal daarom niet roesten. Ook als je ijzer gewoon zou lakken of verven is al voldoende.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:25

branka16 schreef:
ikke schreef:

Als ie verzinkt(gegalvaniseerd) is, is het dus niet meer het ijzer dat in aanraking komt met het RVS. Het RVS zal daarom niet roesten. Ook als je ijzer gewoon zou lakken of verven is al voldoende.

Ja, maar dat is dus niet wat er beweerd werd!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:30

Bij de Welkoop kun je voor nog €18,- een spanningsmeter kopen. Als je hiermee langs het draad loopt kun je denk ik eenvoudig vinden waar het probleem zit.

Mijn ervaring is wel dat knopen echt funest zijn voor de stroomgeleiding van je draad. Als ik jou was zou ik lintverbinders aanschaffen om draden met elkaar te verbinden, hierdoor is de geleiding al vele malen beter. :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:19

Joh Ikke geloof je me niet, zal me eerlijk gezegd een biet zijn. Blijf erover doorzagen. Ik weet wat ik hier gezien heb. Enne ik ben blijkbaar niet de enigste. Heb het al van velen gehoord. Galvanische corrosie komt blijkbaar toch vaker voor dan jij wilt aannemen. http://rvs-land.blogspot.de/2012/03/gal ... rorie.html En aangezien een omheining buiten in de openlucht hangt, tja je hebt gelijk. Ik weet er niks van.

Nuray die spanningsmeter kan je goedkoper kopen hoor ;) Ze zijn er al voor pak em beet 10 euro.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:45

rina schreef:
Joh Ikke geloof je me niet, zal me eerlijk gezegd een biet zijn. Blijf erover doorzagen. Ik weet wat ik hier gezien heb. Enne ik ben blijkbaar niet de enigste. Heb het al van velen gehoord. Galvanische corrosie komt blijkbaar toch vaker voor dan jij wilt aannemen. http://rvs-land.blogspot.de/2012/03/gal ... rorie.html En aangezien een omheining buiten in de openlucht hangt, tja je hebt gelijk. Ik weet er niks van.

Nuray die spanningsmeter kan je goedkoper kopen hoor ;) Ze zijn er al voor pak em beet 10 euro.

Als je het dan zo graag zo goed weet, vertel het verhaal dan ook correct!!
Waar jij op doelt is het roesten van de elektrolytisch verzinkte schroefjes in de buitenlucht. Het probleem is het rap verdwijnen van dat flutlaagje zink waarna de stalen boutjes als een dolle wegroesten, zoals die boutjes dat altijd doen in de open lucht. Heeft niks met RVS te maken maar met de niet-geschikt-voor-buiten-kwaliteit van de stalen boutjes.
Dat de aanwezigheid van RVS dat proces wat versnelt is niet hetzelfde als dat de aanwezigheid van RVS de oorzaak is. Zou je namelijk thermisch verzinkte bouten gebruiken (die bestaan helaas niet in kleine maten) dan zou dat probleem niet noemenswaard zijn omdat de 10x dikkere laag zink er veel langer over doet om te verdwijnen.

De oplossing is even simpel als onbekend: nylon ringetjes ertussen. Maar als je dan toch die elektrolytisch verzinkte boutjes blijft gebruiken, gaat de boel net zo hard roesten, duurt hooguit een weekje langer voordat het begint.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 08:03

En bij enige beschadiging (alleen het indraaien in metaal is al genoeg) is die verzinkte laag er al af, roesten maar!! %)