vlechtjes in de wei..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dancyy

Re: vlechtjes in de wei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:02

Oh, en de staart vlecht ik niet zo vaak meer de laatste tijd, maar als ik dat wel doe laat ik het gerust zitten. Hier schuren ze niet.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:14

Ik vlecht de staart omdat het paard naast haar anders d'r staart kapot eet.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:19

sanne1992 schreef:
Staart heb ik nooit in de vlecht, manen wel.

Nooit problemen met schuren gehad. Reden dat ik het in een vlecht heb is 1, om ze mooi te houden (zijn heel lang). 2 omdat ze vrij dik zijn, in de zomer wordt het warm en heeft hij anders de hele dag een natte hals van het zweten. Met een aantal vlechten erin kan hij de vliegen nog wel weghouden. Ik haal ze 1x in de week 1x in de 2 week ongeveer eruit, en vlecht ze opnieuw in.

Dank voor het typen hahaha, hier exact hetzelfde :j.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:45

Manen zitten in een dubbele hengsten vlecht. Dit omdat ze er anders op staat of het op eet. Staart niet, of de kindjes moeten dat gedaan hebben. Manen haal ik eens in de maand eruit. Of 't moet er slechter uit zien.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 15:58

Ook hier paard die met vlechten op de wei staat. Heeft redelijk dikke manen en snel warm. Elke avond kijk ik als ze opnieuw erin moeten of als ze kunnen blijven zitten, als het straks weer wat koeler is, laat ik hem soms een nachtje zonder vlechtjes en de volgende ochtend vlecht ik hem dan weer in.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:16

Vlecht mijn shetje ook altijd in aan beide kanten vlechtjes van 10 cm.
Losse vlechten, blijven paar weken zitten en zelfs als elastiekje kapot is blijven ze zitten, haal ze er dan meestal wel uit en kam het door (heb wel manen maar dat zijn gewoon normale hoeveelheid) en vlecht ik ze opnieuw, duurt wel lang (5 kwartier) maar helpt goed tegen vermindering zweten :)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:18

Met dit warme weer geef ik mijn paard ook vlechten. Dit omdat hij anders zo gaat zweten onder zijn dikke manen. Laat ik dan ongeveer 3 dagen in en dan weer lekker los.

Misschien dat het wat afbreekt maar beter dan dat ie smelt in het land haha :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:20

Ik heb een pony met extreem lange manen gehad, die had ik met name in de zomermaanden altijd gevlochten. Gewoon een paar losse vlechten. Ik deed dat puur vanwege de warmte en heb nooit gehad dat de manen daardoor minder/slechter/oid zijn geworden.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 16:43

Mijn paard staat ook bijna 24/7 ingevlochten ze heeft lange manen
Dus om
1 netjes te houden scheelt een hoop manen er uit borstelen.
2. Om de warmte kwijt te kunnen.
3. Als ik het niet doet bijten andere paarden hele plukken er uit wat al 1x is gebeurd :'(
Nu kunnen ze tussen de manen kriebelen en hebben ze geen hele plukken in hun mond.

En als laatste ze groeien beter in de vlechten.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 17:01

Mijn Tinker had ik in de zomer ook altijd ingevlochten. Ze had lange en vooral dikke manen. Haar hals was altijd kleddernat van het zweet, dus door het invlechten kon ze de warmte beter kwijt.
Ook was het inderdaad beter voor knagende weidegenootjes. Als de manen los hingen haalden haar weidegenoten hele plukken eruit, en met ingevlochten manen zaten ze er minder aan.
Wel maakte ik 1x in de week nieuwe vlechten. Dit zodat de vlechten nog mooi bleven zitten en daardoor de kans kleiner is om ergens aan vast te blijven haken.

xjuulsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:13

Mijn pony heeft heel erg dikke manen, dus met dit weer vlecht ik het altijd wel in.. Alleen zakt het supersnel weer uit :(

IsaGlind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 21:20

Mijne heeft een eczeem deken. Daaronder doe ik vlechten zodat de manen netjes de fede kant staan en de scheiding mooi blijft. Staart en voorpluk doe ik niet.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:29

Lennox schreef:
sanne1992 schreef:
Staart heb ik nooit in de vlecht, manen wel.

Nooit problemen met schuren gehad. Reden dat ik het in een vlecht heb is 1, om ze mooi te houden (zijn heel lang). 2 omdat ze vrij dik zijn, in de zomer wordt het warm en heeft hij anders de hele dag een natte hals van het zweten. Met een aantal vlechten erin kan hij de vliegen nog wel weghouden. Ik haal ze 1x in de week 1x in de 2 week ongeveer eruit, en vlecht ze opnieuw in.

Dank voor het typen hahaha, hier exact hetzelfde :j.

Haha graag gedaan :).

De meest duidelijke foto op dit moment. Dit zijn zijn vlechten na 2 week. Voorpluk doe ik niet, werkt perfect tegen de vliegen bij zijn ogen :)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 08:35

Ik heb inderdaad ervaring met een complete pluk uit de manen doordat ik vergeten was om een vlecht er uit te halen (wel elastiekjes eruit, meestal zakken ze dan vrij snel zelf uit). Balen, want dit was een pluk halverwege de manenkam, dus een flinke hap in de lengte :oo

Sindsdien haal ik altijd de vlechten handmatig uit voor ik ze op stal of in de wei zet. Ik rijd/ werk wel altijd met vlechten in. Manen zijn van mn shet tot op/ over zn knieen, en van mn fries tot op/ over dr schouder, dus met rijden/ werken zitten ze me anders wel in de weg.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 09:58

Ik haal ze eens in de zoveel tijd uit en mag ze paar dagen los staan. Ik heb de vlechten er gister avond uitgehaald en vanmorgen er weer in ivm warmte.

Afbeelding

Haar manen komen tot haar schouder

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:22

Mijn hengst haat vlechten en heeft er ook echt t geduld niet voor. Hij staat in de opfok en dus 24/7 buiten. Ik durf geen losse vlechtjes te maken omdat andere paarden daarop gaan kauwen/trekken. En een hengstenvlecht ben ik bang dat hij gaat schuren. Plus hij laat dat vlechten echt niet toe.

Persoonlijk vind ik vlechtloos het meest veilig maar met dit hete weer wordt het aardig warm onder zijn pakket haren. Maangod, hij wil geen vlecht dus ja.. Weinig aan te doen dan gewoon af en toe doorkammen en laten luchten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 19:52

Mijn ruin staat ook het hele jaar door in de vlechten. Hij heeft héél veel manen (echt HEEL veel), en los is gewoon niet praktisch. Het liefst knip ik alles af, maar dat mag niet van m'n stalgenoten :') Los sleept het overal doorheen, staat hij erop, kauwt hij erop, is het véél te warm met dit weer en met losse manen rijden is geen doen. Eigenlijk zijn lange manen gewoon helemaal niet handig :')

Afbeelding

Afbeelding
Hier moest het drogen na het wassen :')

En ingevlochten:
Afbeelding

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:10

Pony's mogen hier alleen met 'normale' vlechtjes de wei op niet met een hengsten vlecht oid veel te gevaarlijk!

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:39

Dizzy505 schreef:
Pony's mogen hier alleen met 'normale' vlechtjes de wei op niet met een hengsten vlecht oid veel te gevaarlijk!

>;) waarom niet?

Ik heb ze ook gewoon met hengstenvlecht op de wei staan als dat me zo uitkomt en er gebeurd nooit wat.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:48

Ik vlecht alleen met rijden. Dan zijn lange manen wat onhandig. Ik houd ze op lengte zodat ze functioneel blijven. Daar zijn ze voor bedoeld vind ik. Ik zou nooit de manen zo lang laten groeien dat ze erop kunnen gaan staan. Hoe mooi ik hele lange manen vind, ik wil dat ze ze kunnen gebruiken tegen de vliegen en ze moeten er geen last van hebben.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:29

TerraHowrse schreef:
Dizzy505 schreef:

>;) waarom niet?

Ik heb ze ook gewoon met hengstenvlecht op de wei staan als dat me zo uitkomt en er gebeurd nooit wat.

Hier een pony's gehad die vaak spelen in de wei en toen de ene op de andere steigerde is hij waarschijnlijk met zijn hoef tussen de hengstenvlecht gekomen. Resultaat pony die vast hing in de andere pony zijn manen toen we thuis kwamen een kennis had hem los gesneden de pony die vast zat lag op zijn rug in de wei met zijn been vast in de manen. Pony kreupel met een dik been DA er bij pijnstilling gelukkig niks ernstigs. Maar voor mij geen hengstenvlechten meer op de wei

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:34

Ik heb die van mij ook met dit warme weer paar keer met vlechten in, in de wei gelaten maar mis toch wat haar en zag dat sommige stukken haar half ''afgesneden'' waren door het schuren. het is niet veel maar toch ben zuinig op haar haar.. Had dit verhaal al vaker gehoord daarom doe ik nooit in de wei met vlechten in.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:42

Als je het heel strak invlecht dan gaat dat trekken als het paard bijvoorbeeld wilt grazen en dan gaan ze schuren etc of trekken ze er manen uit maar gewoon los gevlochten maakt het niet uit.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:02

Ik vlecht alleen met warm weer vlechtjes.Mijn paard heeft lange zwarte dikke manen.Maar ik ben ooit wel een hele vlecht kwijt geraakt door een paardetende weidegenoot.
Dat is dan wel even gevalletje OEPS :oo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:42

Mijn ruin heeft in de zomer met warm weer ook vlechten. Hij heeft dikke, wollige manen tot zijn schouder. Na een week of twee haal ik het los en als het nog steeds warm en/of benauwd is vlecht ik het dan weer in. Een hengstenvlecht blijft bij hem niet zitten. Hij heeft wel eens een vlechtje afgeschuurd maar hij heeft zo veel manen dat je er niks van zag.