Atrose paard 24/7 buiten zonder schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:19

Geef het dier nog een leuke zomer en bereid jezelf vast voor op het einde. Dit paard moet je niet meer de winter in laten gaan. Dan krijgt hij hopeloos veel pijn en artrose wordt nooit beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:19

Kou en nattigheid zijn voor een paard (of mens) met artrose funest. Zonder schuilstal in de herst/winter buiten laten lopen is denk ik niet de oplossing, en als het paard echt al ver heen is dan is zelfs een zomer op de wei soms niet meer haalbaar.

Het mooiste zou zijn als je haar nog een mooie zomer op de wei kon geven en haar dan in te laten slapen. Maar voor je die beslissing neemt zou ik eerst toch echt zeker willen weten of het gewoon door de wei slenteren niet ook al pijnlijk is. Ik zou er dus voor kiezen om het paard eerst 10 dagen op pijnstillers te zetten en dan te kijken wat er gebeurt als je daarmee stopt. Loopt het paard dan nog net zo soepel te grazen dan weet je dat ze lichamelijk die zomer op de wei ook nog echt aankan. Als je een duidelijk verschil merkt tussen met pijnstillers en zonder, dan zou ik haar die zomer op de wei ook niet meer aandoen en haar gewoon na die pijnvrije periode in laten slapen, hoe hard het ook is.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:20

Hooguit voor deze zomer nog te proberen als het weer beetje mee wil werken. De winter ingaan met een paard met deze klachten: wie doe je daar een plezier mee? Nee, dan zou ik voor de winter kiezen voor inslapen. Ik word ondanks dat het goed bedoeld is altijd een beetje verdrietig van dat eindeloze gerek bij paarden. Laat ze toch gaan als er geen uitzicht op herstel is....

Esther_

Re: Atrose paard 24/7 buiten zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:35

Kreupel lopen betekent pijn, zeker als ze dit ook onbelast doen. Dus dan is inslapen de beste optie.
Een nieuwe kudde betekent ook dat rangorde bepaald moet worden en dan kan dus betekenen dat het paard vaak weg moet rennen en dus weer pijn heeft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:42

Babootje schreef:
Laten inslapen. Een paard met ernstige artrose doe je geen plezier met 24/7 op het land. Zeker niet als ze een stal gewend zijn. Kou en nattigheid bij artrose betekent pijn voor t paard. Ik zou ze nu lekker op het land zetten tot einde seizoen en dan laten inslapen.

Dat is wat ik zou doen!

Een artrose paard moet je niet in de nattigheid en regen en wind willen aandoen in de winter.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:43

Ik zou haar overnemen en in eerst instantie op het land zetten. Van daaruit kijken hoe het gaat. Knapt ze op, dan kan je proberen om met goede deken en glucosemine en duivelsklauw de winter in te gaan. Knapt ze niet op, voor de winter weg brengen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:34

Babar, mag ik weten wat nu toch je argument is

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:57

Een paard met artrose kan op het land met veel beweging en wat TS zegt op een goede bodem enorm opknappen, dan zie ik niet de noodzaak om haar te laten gaan, als dit niet het geval is zou ik de winter niet meer ingaan puur om de reden dat artrose paarden het in de winter moeilijker hebben. Maar waarom val jij mij zo aan???

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:16

Ik ben het met Barbar eens. En zoals ik al eerder zei, de keuze voor inslapen kan je maar 1x maken. Ts ziet snel genoeg of het nog gaat of niet lijkt me.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:17

Gewoon lekker het land op, als je ziet dat het niet gaat en er veel pijn is kun je altijd nog kijken hoe verder. Kan ook voordelen hebben als het paard in de winter in de wei staat.
Laatst bijgewerkt door Pam87 op 13-07-16 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:18

Het probleem is toch vaak dat eigenaren dat juost niet zien...die kijken er heel anders naar dan een buitenstaander.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:20

Dat is mijn ervaring over het algemeen niet. Een goede eigenaar die echt een band heeft met zijn paard ziet echt wel wanneer het op is.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:22

DatBenIkNou schreef:
Het probleem is toch vaak dat eigenaren dat juost niet zien...die kijken er heel anders naar dan een buitenstaander.

Maar ik vermoed dat TS er met dit paard heel anders in stapt?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:24

Dat denkt ik ook, anders zou ze de vraag hier ook niet stellen.Dus ik neem aan dat er goed gekeken wordt naar het paard.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:10

Ik heb een merrie van 30 met artrose. Groot deel van het jaar loopt ze 24/7 buiten in de groep.
In de winter in een uitloop stal met paddock.
Ze houdt zich prima buiten. Alleen zij is niet kreupel, alleen stijf.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:55

Vala schreef:
Dat is mijn ervaring over het algemeen niet. Een goede eigenaar die echt een band heeft met zijn paard ziet echt wel wanneer het op is.

Ik heb echt héél andere ervaringen en lees ook de meest trieste verhalen van maar blijven proberen hier op Bokt. Ik heb serieus met een oud stalgenoot meegemaakt dat zij niet begreep wat ik bedoelde of zag toen ik zei dat ik tranen in mijn ogen kreeg als ik naar haar paard keek. Ze stapte rondjes aan de hand in de bak met hem en ik werd er werkelijk verdrietig van hoe het beestje liep. Zij was van mening dat het na een paar rondjes of morgen wel weer beter was...En geloof me zij heeft echt een band met dat paard, maar liefde maakt ook vaak blind omdat men geen afscheid wil nemen ten koste van het dier.

Voor een dier kan je alleen maar te laat zijn en nooit te vroeg. Daar heeft het paard namelijk geen weet van.

Lisannelwd20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 08:47

Bedankt voor alle reacties. Ik heb ervoor gekozen om haar op het land te zetten en dagelijks te kijken hoe ze erbij staat. Gaat het niet dan laat ik haar gaan.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:46

Hopelijk kan ze nog poosje pijnvrij genieten! Wel top dat je je zo om haar bekommerd.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:51

Heerlijk het land op, lekker laten genieten van de zomer, zodra je merkt dat er pijn komt dan kan je alsnog voor inslapen kiezen.
Voor de regenachtige of koude dagen een goed deken zoeken
En misschien kan je de zomer gebruiken om op zoek te gaan naar een stalletje met uitloop, bij een boer of kinderboerderij ofzo voor de winter.
Jij kent het paard het beste en ziet wanneer ze het te kwaad krijgt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:26

Ik vind een schuilstal wel een vereiste eigenlijk. Niet enkel voor beschutting, maar ook een droge plek om te liggen. Juist een artrose paard moet even zijn pijnlijke benen kunnen ontlasten door te liggen. Verder moet je ook een goede, droge wei hebben. 24/7 in de bagger is ook geen pretje.

Je paard zal zelf verder wel aangeven of het leven nog wel zo leuk is. Luister daar naar.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:33

een ouder paarde 24/7 zonder schuilstal op het land is in mijn ogen dierenmishandeling. Bij een jong paard ook overigens. Zomer en winter want ze moeten zowel tegen de zon, regen, wind, vliegprikbeesten en kou beschutting kunnen vinden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:44

Gister op mijn atrose paardje van 22 gereden zonder problemen, in maart werd er door de stal waar ze toen stond gezegt in laten slapen, loopt zo slecht en vaak onregematig, maar voor mij waren de omstandigheden daar gewoon niet geschikt meer voor haar. Na verhuizing ging het beetje bij beetje beter en ben ik er gisteren zelf weer eens opgestapt en een ritje gaan maken, liep perfect en zelfs de stijfheid die ze bij vorige stal had na het rijden is niet eens opgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:18

danzzz schreef:
een ouder paarde 24/7 zonder schuilstal op het land is in mijn ogen dierenmishandeling. Bij een jong paard ook overigens. Zomer en winter want ze moeten zowel tegen de zon, regen, wind, vliegprikbeesten en kou beschutting kunnen vinden.

Dat een paard met een medisch probleem niet 24/7 buiten kan, daar heb je geen ongelijk in, maar een gezond dier? Hallo! Paarden zijn steppedieren en leven van nature op open vlaktes, een wild paard gaat echt geen stal in hoor, dus hoezo, dierenmishandelin als gezonde dieren zonder schuilstal op een wei staan?

On-topic: TS, ik hoop dat het paardje nog heel wat pijn vrije dagen gegunt zijn. Fijn dat ze bij jou nog even mag genieten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:22

SVRL schreef:
danzzz schreef:

Dat een paard met een medisch probleem niet 24/7 buiten kan, daar heb je geen ongelijk in, maar een gezond dier? Hallo! Paarden zijn steppedieren en leven van nature op open vlaktes, een wild paard gaat echt geen stal in hoor, dus hoezo, dierenmishandelin als gezonde dieren zonder schuilstal op een wei staan?

On-topic: TS, ik hoop dat het paardje nog heel wat pijn vrije dagen gegunt zijn. Fijn dat ze bij jou nog even mag genieten.

blablabla wild enzo. In het wild is er geen hek om dat postzegeltje grond heen en kan een paard op zoek naar een schuilgelegenheid. Een paard moet kunnen schuilen op het land en kan die dat niet dan is die beter af op stal.

Ik ben trouwens groot voorstander van medische paarden op het land houden, maar dan wel met schuilmogelijkheid.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:52

Ik heb mijn pony met Artrose 24/7 op het land, echt de beste keus die ik ooit gemaakt heb!