Verplicht mestonderzoek voor een wormenkuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:14

Ik ga mijn wormenkuren daarom in het buitenland kopen. Geen gezeur met onbetrouwbare mestonderzoeken en ik wel gerust omdat mijn paard goed is ontwormt.

Tevens word de wei waarin mijn paard staat dagelijks uitgemest.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:20

Ineke2 schreef:
Ik ga mijn wormenkuren daarom in het buitenland kopen. Geen gezeur met onbetrouwbare mestonderzoeken en ik wel gerust omdat mijn paard goed is ontwormt.

Tevens word de wei waarin mijn paard staat dagelijks uitgemest.

Ik koop ze ook in het buitenland. Ik ontworm standaard in het voor en najaar met Equest Pramox en in de zomer `1x met ivermectine.

Bovendien zijn die wormkuren een stuk goedkoper dan bij de DA. Overigens zou ik ze bij mij DA wel zo mee kunnen krijgen zonder mestonderzoek.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:20

Hier krijg ik van de DA de kuur zo mee.
Ga ik naar de DA een dorp verderop wil hij eerst een consult doen, geen idee of hij dan ook mestonderzoek wil. Want ik ga simpelweg geen consult betalen.

De veulens die ik vorig jaar kocht hadden erg veel wormen. Daar hoefde je geen expert voor te zijn omdat te zien.
Ik vermoed dat ze nu wormvrij (zover dat kan dan) zijn. 4 weken geleden voor het laatst ontwormt.
Ik wil nu van de zomer wel een mestonderzoek doen, ik heb nog zakjes thuis liggen.
Om ze niet nog meer te belasten. En pas in het najaar weer ontwormen.
Maar daarbij blijf ik ze wel in de gaten houden, vertrouw ik het niet ontworm ik ze weer.

vuurneon

Re: Verplicht mestonderzoek voor een wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:23

Ik wil ze ook in het buitenland kopen, want mijn da geeft ze ook niet mee zonder mestonderzoek en ik vind dat geen betrouwbaar genoeg middel. Ik ontworm liever voor ze op de wei gaan en als ze van de wei afgaan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:23

75 Euro voor mestonderzoek?! :wow: Mijn zus wil ook bij die kliniek werken, dan verdient ze een stuk beter, zij doet namelijk mestonderzoeken :+

De stal waar 2 van mijn paarden staan doen ook mestonderzoeken, vind ik geen probleem, doe er wel aan mee. Maar doe niks met de uitslag, ontworm gewoon :) Al veel te veel verhalen gehoord over paarden waarbij nooit wat gevonden werd, maar wel stijf stonden van de wormen.

Haal gewoon de ontworming uit het buitenland.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:25

De veulens en jonge dieren ontworm ik standaard, die hebben eigenlijk altijd wormen.
Als je bij die jonge dieren goed ontwormd, voorkom je een hoop ellende

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:26

Hier krijg je het ook niet mee zonder onderzoek. Maar het onderzoek is gratis. Prima regeling. ik breng iedere 8 weken mest. Ze kijken ook meteen of er zand in de mest zit.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:11

Ik moest ook altijd mestonderzoeken doen. Nu op de pensionstal hebben ze een ontwormingsprogramma en krijgen ze dus eens in de zo veel tijd een kuur. Vind ik eigelijk fijner omdat de mestonderzoeken niet altijd even betrouwbaar zijn en niet alles kunnen vinden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:24

Bij mijn Da kost een testonderzoek 10 euro. Ik weet eigenlijk niet of ik zonder ook mee krijg. Mijn veulen ontworm ik wel gewoon. Bij de laatste keer kwam er een spoelworm uit. Ik had al vermoeden van wormen. Deze week de kuur herhalen.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:11

Waar halen jullie die dan in het buitenland?

Ik ontworm ook liever voor en na seizoen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:46

Hier krijgen we ook pas een wormenkuur na een mestonderzoek,dit geld niet voor veulens.
Bij veulens krijg je het zo mee...vind het nogal geldklopperij.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 20:02

marengolike schreef:
Waar halen jullie die dan in het buitenland?

Ik ontworm ook liever voor en na seizoen

Er loopt en topic hierover op bokt.
Weet niet hoe ik een link kan plakken maar het heet iets als
"wormenkuur uit het buitenland"

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 00:16

LadyMadonna schreef:
Nadeel blijft dat ingekapselde rode bloedwarm niet zichtbaar is in mestonderziek. Ken iemand die hierdoor een paard heeft verloren, want mestonderziek was schoon.... Toen het paard ziek werd was het al te laat

Idem hier. Dus voor mij geen mestonderzoeken meer. Gewoon behandeling!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 00:39

Hier op stal worden meerdere keren per jaar gratis mestonderzoeken gedaan. Blijkt een paard wormen te hebben dan krijgt hij een pasend ontwormingsmiddel voordat hij de wei op mag/bij andere paarden mag. Geen wormen is dus ook geen ontwormingskuur.
Ik ben wel blij dat het hier op deze manier gaat, ik wil namelijk geen bijdrage leveren aan het resistentie probleem ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 11:07

mariekerocky schreef:
Hier op stal worden meerdere keren per jaar gratis mestonderzoeken gedaan. Blijkt een paard wormen te hebben dan krijgt hij een pasend ontwormingsmiddel voordat hij de wei op mag/bij andere paarden mag. Geen wormen is dus ook geen ontwormingskuur.
Ik ben wel blij dat het hier op deze manier gaat, ik wil namelijk geen bijdrage leveren aan het resistentie probleem ;)

Zeker een goede zaak, maar de praktijk heeft inmiddels wel bewezen dat mestonderzoek niet altijd conclusief is. Ik zou daar niet meer op durven vertrouwen.
Ik denk wel dat mensen zich veel bewuster zijn gaan bezighouden met ontwormen. Dat is wel goed. Vroeger werd er standaard en in veel gevallen veel te vaak ontwormd.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:40

Babootje schreef:
mariekerocky schreef:

Zeker een goede zaak, maar de praktijk heeft inmiddels wel bewezen dat mestonderzoek niet altijd conclusief is. Ik zou daar niet meer op durven vertrouwen.
Ik denk wel dat mensen zich veel bewuster zijn gaan bezighouden met ontwormen. Dat is wel goed. Vroeger werd er standaard en in veel gevallen veel te vaak ontwormd.

Tja, dat moet iedereen zelf weten maar ik vertrouw er wel op.
En ik denk dat er nog veel meer mensen zich bewuster bezig moeten gaan houden met ontwormen. Ik zie hier in de buurt vaak genoeg dat alle paarden meerdere keren per jaar op het zelfde tijdstip een ontwormingskuur krijgen. Sowieso vergroten die mensen het resistentieprobleem enorm en heeft het ontwormen eigenlijk ook geen zin. Want volgens mij denken die mensen ook dat elke werkzame stof in een ontwormingskuur tegen alle soorten wormen werkzaam is, aangezien alle paarden dezelfde kuur krijgen.
Daarnaast vind ik het persoonlijk ook wel een slechte zaak dat dierenartsen verplicht zijn een mestonderzoek te doen maar iedereen toch gewoon zo een kuur mee kan krijgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:45

resistentie komt voornamelijk door te laag doseren....Dat bepaalde werkzame stoffen niet alle wormen doden weten veel dierenartsen ook niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:25

Anke schreef:
LadyMadonna schreef:
Nadeel blijft dat ingekapselde rode bloedwarm niet zichtbaar is in mestonderziek. Ken iemand die hierdoor een paard heeft verloren, want mestonderziek was schoon.... Toen het paard ziek werd was het al te laat

Idem hier. Dus voor mij geen mestonderzoeken meer. Gewoon behandeling!

Pest is wel dat juist die ingekapselde wormen niet dood gaan als je op het verkeerde moment ontwormt.
Daarom is het wel van belang om voor en najaar te ontwormen, maar in de winter lukraak ontwormen doet meer kwaad dan goed over het algemeen. Een fikse besmetting is vaak ook samenloop van omstandigheden en een paard eraan verliezen zijn er toch heel wat signalen gemist lijkt mij.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:56

Naast veel onzin, lees ik in dit topic maar 1 juiste bijdrage en da's die van Geerke: resistentie is een gevolg van onderdosering.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:01

Dus als je juist doseert is er geen probleem.

Ik betrouw mestonderzoek ook niet, net te veel keer gehoord dat mestonderzoek aangaf dat er geen wormen zijn, terwijl het juist andersom was.
Ik zou dat risico niet willen nemen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:11

Hier ook geen mestonderzoeken maar gericht ontwormen. Oppassen voor onderdoseren enz. Mestonderzoeken zijn zo onbetrouwbaar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:21

Hier ook geen vertrouwen in mestonderzoek, althans, niet op de manier waarop het meestal uitgevoerd wordt. Zou je zelf het materiaal hebben en over een week lang iedere dag een monster kunnen bekijken, dan wordt je onderzoek al een stuk betrouwbaarder. Maar alsnog niet waterdicht.

Overigens kan ik het me niet voorstellen dat de da's verplicht zijn om mestonderzoek uit te voeren voordat ze een kuur meegeven. De kuren worden nu op recept gegeven, maar bij mijn weten is dat de enige verplichting. Maar als je 75,- per mestbal vraag, is het wel een mooi verdienmodel ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:47

Wilawander schreef:
Hier ook geen mestonderzoeken maar gericht ontwormen. Oppassen voor onderdoseren enz. Mestonderzoeken zijn zo onbetrouwbaar.

Ik vind het ook een hele rare manier. Je doet mestonderzoek, vervolgens ga je ontwormen en dan denk je dat je klaar bent. Maar weet je dan of je alles wel hebt meegepakt. Ik blijf liever gewoon regulier ontwormen (voor en najaar) en tussendoor doe ik wel een mestonderzoek.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:48

Is ook niet verplicht. Het enige wat veranderd is is dat het niet meer vrij te koop is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:28

Ik vertrouw mestonderzoek voor geen millimeter...