Oud paard stalgenoot twijfels over verzorging, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Oud paard stalgenoot twijfels over verzorging, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 15:56

Hebben jullie geen eigen paard om je mee te bemoeien?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:05

Je zou het bijna denken :D

Dier heeft een bezorgde eigenaar, staat onder toezicht van een stalhouder, dierenarts en hoefsmid en nog denken jullie het allemaal beter te weten?
Arrogantie ten top.
En ik zou ook woest zijn als je mijn paard ongevraagd zou bijvoeren, hoe haal je het in je hoofd :?

Mensen zoals jullie maken dat ik ZO blij ben dat ik niet op een pension hoef te staan :n

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:07

Ik heb ook ooit een paard gehad dat licht bevangen stond. Ik heb er toen wel de dierenarts bij gehad omdat ik het niet herkende als bevangen. Ik kende het ook zoals jullie een paard dat typisch achterover hangt.
Mijn paard deed dat ook niet maar liep met 4 voeten op eieren. Zijn lijf natuurlijk stijf houden want het deed zeer.
Waarschijnlijk hebben deze eigenaren dus ook geleerd dat bevangen niet perse achterover hangen is.

En het paard heeft volgens jullie weinig te eten.
Is hij broodmager dan?
En vergelijk een ouder paard zonder spieren daarin niet met een jong paard.

En bij een ouder paard niet direct foto's maken kan ik me ook voorstellen.
Advies is meestal toch rust, wat hij al heeft.

Dus ga lekker zwemmen en je elders over druk maken :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:19

Mijn paard stond ook niet typisch bevangen. Heeft ook in overleg met de da een andere revalidatie gehad dan hij normaal voorschreef.

Je spreekt jezelf ook tegen in je bericht. Aan de ene kant dat ze niet vaak komen maar blijkbaar wel 2x per dag om hooi te geven. Dat is behoorlijk vaak, veel komen niet eens 1x per dag.
Bijvoeren moet je nooit doen, dat kan het probleem alleen maar erger maken.
Ik had een paardje wat moest aankomen, daar had ik een heel schema voor wat ze mocht hebben. Pislink was ik toen bleek dat een stalgenoot bijvoerde want ja ze was zo mager. Was ze ook, maar extra krachtvoer erin gooien was niet de oolossing.

Plurkies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 18:54

Ik begrijp inderdaad dat dit gezien wordt als bemoeizuchtig. Daarom kom ik ook om meningen en evt tips vragen. Het is sowieso niet de bedoeling om de eigenaar dwars te zitten en ook geen actie uit verveling van mijn kant. Laat ik ook even voorop stellen dat ik verder prima met de eigenaren overweg kan, daar is absoluut niks aan de hand. Als ik iets met ze bespreek gaat dat op een normale manier en beschuldig ik ze nergens van ofzo. Ik maak er gewoon een praatje omheen en bied hulp of vraag hun eigen mening.
Ik ben oprecht bezorgd om dit paardje. Niet alles staat hier tot in de kleinste details en sommige dingen worden ook wat verkeerd opgevat of een andere draai aan gegeven.

Ik begrijp prima dat het onrealistisch is om aan een oudje nog een bak geld uit te geven aan onderzoeken en andere zaken, en dat je niet bij iedere scheet een dierenarts haalt, daar gaat het dus niet om.
Het paard werd tot deze opeenstapeling van gebeurtenissen nog gewoon gereden, hij staat nu stil omdat hij niet goed is.
Alleen bij de verlammingsverschijnselen heeft er een DA naar gekeken, verder niet meer. Er is meermaals (ook vanuit de DA toen) sprake geweest van op de foto zetten om duidelijkheid te krijgen over de problemen. Dit is dus niet gebeurd, elke keer als hij weer een slechte periode heeft, komt het weer even boven en doen ze het toch maar niet. Opzich kan ik daar wel in komen, fotos zijn duur en er bestaat genoeg kans dat het inderdaad slijtage of artrose oid is en daar is weinig aan te doen. (al zou ik het persoonlijk handig vinden om te weten, een supplement of andere behandelingen evt tegen pijn kunnen dan gestart worden. Of je weet meteen dat het een gebed zonder einde is en zou je andere besluiten kunnen nemen)
Ik zag het hier voorbij komen, in die tijd heb ik ook al eens een balletje opgegooid of het misschien cushing zou zijn, ook omdat hij vorig jaar al slecht uit het haar kwam en raar in de vacht zat. Dit werd meteen van tafel geveegd.
Wat betreft de discussie wel of geen bevangenheid, ik weet prima hoe dit eruit ziet en ik blijf bij het feit dat het meer weg had van spierbevangenheid. Ook gezien de omstandigheden toen.
Ik heb ook met hun daarover gesproken, maar zij kwamen toen met een verhaal aanzetten daarover wat helemaal niet klopte. Ook spreken ze zichzelf regelmatig tegen. Ik ken ze overigens ook al een tijdje en weet wel het eea over hun kennis. Dus ja, over hun eigen gestelde diagnose hb, bestaan wel wat twijfels. Wanneer hij zeker hb zou hebben, dan is de aanpak helemaal prima! Zo niet, dan mist hij straks wellicht broodnodige reserves omdat er iets heel anders aan de hand is.
[/edit] Zie nog het bericht over langskomen, dat tegenspreken klopt wel. Ze kwamen tot vorige week eigenlijk nauwelijks. Als ze dan 1 keer per week kwamen was het veel. Sinds ze bedacht hebben dat hij ander hooi moet en anders gevoerd moet, heeft de stalbaas gezegd dat ze dat zelf dan moeten regelen. Ze zijn nu een paar keer zo 2x daags geweest. Het is afwachten hoe lang dit volgehouden wordt.

Nogmaals, het paardje gaat mij gewoon aan het hart, het is erg sneu om het zo te moeten aankijken.
Ik heb zelf genoeg ervaring daarmee en heb vorig jaar nog mijn eigen oudje moeten laten inslapen omdat het niet meer ging. Maar oud of niet, de beste zorg stond altijd voorop. En dat is het enige waar het eigenlijk om gaat. Niet om mensen zwart te maken of bemoeial/betweter te willen zijn. Ik kan heel goed met die mensen overweg en dat wil ik graag zou houden. Ik had me er ook al min of meer bij neergelegd om het zo maar aan te kijken, omdat er verder weinig mogelijk leek te zijn. Toen bedachten we dat hier wellicht nog mensen waren die een idee hadden over hoe we het beste hier mee om zouden kunnen gaan.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:09

Nou snap ik je bericht beter over niet veel komen en nu 2x daags.
Tja, meer dan met ze praten kan je niet doen.
Wij hebben er ook een op stal staan die beter een hobbelpaard van de Bart Smit had kunnen kopen, hoe frustrerend het ook is meer dan er soms wat van zeggen kunnen we niet doen. Ik laat diegene tegenwoordig maar links liggen, hoe frustrerend het soms ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:24

Nogmaals; wat maakt het qua behandeling dan volgens jou uit of het spierbevangen of hoefbevangen is TS?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:12

Het paard krijgt pas sinds 2 dagen weinig te eten. Hij krijgt 2x daags 1.5 a 2 kilo ruwvoer en dat is ongeveer in een halfuur a uur op. Dat betekend dus dat hij 22 uur geen eten tot zijn beschikking heeft.

Hiervoor kwamen ze zo dagen achter elkaar niet, en keken ze er niet naar om. Toen hij 24/7 op het land stond stond hij alleen maar afgezonderd van de groep, en kon hij op een gegevenmoment niet meer drinken bij de sloot want dat deed te veel pijn. (De slootkant is niet stijl). Ik heb hem toen in overleg met de staleigenaar in een ander stukje land gezet met een ton water.

Als hij pijnvrij stond, hadden we ons niet zorgen gemaakt. Helaas staat hij niet pijnvrij. Ze rijden pas sinds kort niet meer, ze hebben een flinke tijd door gereden, en laten 'm regelmatig nog even keihard lopen in de bak. Wij begrijpen ook dat je in een ouder paard geen zakken vol geld gaat stoppen voor onderzoeken, maar een bloedonderzoek om vast te stellen of het spierbevangenheid is is niet duur. Volgens de eigenaar kon het geen spierbevangenheid zijn omdat hij niet aan het zweten was, dat klopt dus al niet. Een paard hoeft niet te zweten als hij spierbevangen is. HB kan prima geconstateerd worden door iemand die er VERSTAND van heeft.

Of het Spierbevangenheid of Hoefbevangenheid is, is wel handig om te weten voor een behandeling, iemand vroeg hier wat het verschil is met behandeling, laatst met slecht weer (koud en veel regen) stond hij weer zonder deken, met spierbevangenheid is het belangrijk dat hij dan een deken op had gehad. Het was niet 1 bui, maar enkele dagen heel veel regen.

Het hooi is niet rijk, het is goed uitgebloeid droog hooi, goed genoeg om onbeperkt van te voeren. Degene die het hooi voerde had dit afgesproken met de eigenaar, maar de eigenaar had dus niet de verandering besproken. Metacam mag niet zo maar meegegeven worden zonder bezoek, maar dat is een andere discussie.

Ik kan melden dat we alles van deze situatie af weten, tot de kleinste detail. Er is dus geen DA geweest. Wij zijn geen Penny's die elk klein plekje zielig vinden en het paard direct naar de DA moet. Hoop dat het zo iets beter is uitgelegd, zal vast nog wel iets vergeten zijn.

Ik denk dat we helaas ook niets anders kunnen dan afwachten tot ie verslechterd (mager wordt). Zielig voor het beestje, maar al het goedbedoelde advies wordt afgeketst. En nee dat is geen opdringerig advies.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:39

Niet jullie paard, dus kun je verder niets doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 00:05

Dus paarden zonder ijzers krijgen brokkelhoeven... Arm paard

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 00:15

Plurkies schreef:
want hb kan niet bewezen worden zonder bloed te trekken

Ik ben wel benieuwd op welke planeet dit zo is? Hier op aarde geldt wat jij schrijft in elk geval niet.

Daarnaast zou ik ook woest zijn als mensen mijn paarden zomaar zonder overleg zouden gaan voeren. Helemaal als ze weten dat ze hooi geven waarvan ik niet wil dat mijn dieren het krijgen.

Niet mee bemoeien. Het is niet jouw paard. En wat jij vindt is niet persé juist.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 00:36

Koper schreef:
Plurkies schreef:
want hb kan niet bewezen worden zonder bloed te trekken

Ik ben wel benieuwd op welke planeet dit zo is? Hier op aarde geldt wat jij schrijft in elk geval niet.

Daarnaast zou ik ook woest zijn als mensen mijn paarden zomaar zonder overleg zouden gaan voeren. Helemaal als ze weten dat ze hooi geven waarvan ik niet wil dat mijn dieren het krijgen.

Niet mee bemoeien. Het is niet jouw paard. En wat jij vindt is niet persé juist.

Even lezen aub.
Het hooi is niet gegeven zonder overleg, de eigenaar had het zo maar even veranderd zonder het door te geven aan degene die het hooi voerde. Bloed trekken bedoelen we om uit te sluiten of het geen Spierbevangen is ipv Hoefbevangen :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 01:03

Beide zijn makkelijk te herkennen. Dus bloed afnemen is niet zo van belang.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 01:18

Wilawander schreef:
Beide zijn makkelijk te herkennen. Dus bloed afnemen is niet zo van belang.

Klopt, als je er verstand van hebt wel. Ik heb geen verstand van Hoefbevangen, wel van Spierbevangen, en het leek toch echt behoorlijk op Spierbevangen. :j Dit willen ze alleen niet geloven, omdat in hun ogen hij dan moest zweten.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 03:41

Feit blijft dat hoe goed je het ook bedoelt- de eigenaar kiest; jij hebt er geen zeggenschap over.

Ook 144 kan hier niets in betekenen.

Een goed gesprek had je al gehad; ik denk dat je niet meer kunt doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 06:29

Dat zei die persoon dus gelijk in het begin al: het enige verschil in behandeling in eerste instantie tussen Sb en hb is het eventuele dekentje wat je de eerste dagen op kan leggen om de spieren in de achterhand warm te houden.
Er mag bij Sb net als bij hb, nooit te veel aan voedingswaarde in bij het paard, dus ik begrijp het extra hooi gaan geven door een ander werkelijk waar ook niet.

Voor het zelfde geld hebben de eigenaren wel verstand van hb en weten zij (na eventueel contact met DA) hoe het verschil te kunnen herkennen.

Ik heb helaas meer dan genoeg ervaring met beide ziektes, dus ook ik zou des duivels zijn als er gewoon bijgevoerd zou worden door een ander.

Het enige wat jullie kunnen doen is in gesprek gaan en jullie zorgen uiten en hulp aanbieden. Misschien kunnen jullie nog wat van elkaar leren. En als jullie echt zo begaan zijn met het arme dier, kunnen jullie altijd mocht het paard dat niet hebben, een dekentje van jullie zelf aanbieden voor de time being...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:03

Dat zei die persoon dus gelijk in het begin al: het enige verschil in behandeling in eerste instantie tussen Sb en hb is het eventuele dekentje wat je de eerste dagen op kan leggen om de spieren in de achterhand warm te houden.

Bij SB is het wel degelijk nodig om Vitamine D met Selenium te voeren / in te spuiten.
Heb helaas hier ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 07:54

Niet bij mijn paard elco, die had genoeg selenium en volgens mij is een te veel aan selenium nog best gevaarlijk. Ik doel op het feit, dat het bij Sb en hb grotendeels hetzelfde werkt qua behandeling: je stopt per direct verplichte beweging, water en hooi en een ontstekingsremmer/pijnstiller.
Uiteraard wijkt de verdere behandeling af, maar op het koelen van voeten bij hb en het geven van een deken bij Sb, zit er die eerste dagen weinig verschil in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 11:25

KellyDV schreef:
Even lezen aub.
Het hooi is niet gegeven zonder overleg, de eigenaar had het zo maar even veranderd zonder het door te geven aan degene die het hooi voerde. Bloed trekken bedoelen we om uit te sluiten of het geen Spierbevangen is ipv Hoefbevangen :j

Wauw. Als jij een stalgenoot oid van TS bent ben ik heel blij dat ik niet bij jullie op stal sta.

Kijk, ik reageer op wat er in de OP staat. Als daar informatie ontbreekt kan ik daar bijster weinig aan doen. Hoe goed je het ongetwijfeld zult bedoelen: dit paard is niet jouw/jullie project. Hou op met jezelf er druk over te maken. Ik zie constant mensen om me heen die naar mijn idee afgrijselijke dingen met hun paard doen. Er zullen ongetwijfeld ook mensen te vinden zijn die menen dat ik het volledig verkeerd aanpak. Er zijn nou eenmaal meerdere manieren om voor je paard te zorgen. En dat de manier van de eigenaar van dat paard anders is dan die van jou is vervelend voor jou maar wel iets waar je je bij neer moet leggen. Voor die eigenaar is het al vervelend genoeg dat het paard ziek is. Dat er dan betweterige stalgenoten zich mee bemoeien en dingen over het paard op bokt zetten heeft diegene er vast nog niet bovenop bij nodig.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:45

Bloedonderzoek is voor behandeling nooit verkeerd, bijvoorbeeld dus om inderdaad Vit E of Selenium. Verder snap ik dat de behandeling vrijwel hetzelfde is, maar "we geven het paard gewoon bijna geen eten meer" valt daar volgensmij niet onder.
Ik heb zelf ervaring met de behandeling voor SB.

Koper schreef:
KellyDV schreef:
Even lezen aub.

Wauw. Als jij een stalgenoot oid van TS bent ben ik heel blij dat ik niet bij jullie op stal sta.

Kijk, ik reageer op wat er in de OP staat. Als daar informatie ontbreekt kan ik daar bijster weinig aan doen. Hoe goed je het ongetwijfeld zult bedoelen: dit paard is niet jouw/jullie project. Hou op met jezelf er druk over te maken. Ik zie constant mensen om me heen die naar mijn idee afgrijselijke dingen met hun paard doen. Er zullen ongetwijfeld ook mensen te vinden zijn die menen dat ik het volledig verkeerd aanpak. Er zijn nou eenmaal meerdere manieren om voor je paard te zorgen. En dat de manier van de eigenaar van dat paard anders is dan die van jou is vervelend voor jou maar wel iets waar je je bij neer moet leggen. Voor die eigenaar is het al vervelend genoeg dat het paard ziek is. Dat er dan betweterige stalgenoten zich mee bemoeien en dingen over het paard op bokt zetten heeft diegene er vast nog niet bovenop bij nodig.

Waarom ben je blij dat je dan niet bij mij op stal staat? Dat stukje snap ik even niet. Ik ben niet degene die het hooi bijvoerde, dat was een ander meisje.

Ik denk inderdaad dat we ook niet meer kunnen dan afwachten tot hij mager wordt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:46

Koper schreef:
KellyDV schreef:
Even lezen aub.

Precies. _/-\o_

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:50

Volgensmij wordt er verkeerd begrepen dat ik het hooi niet gaf :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:04

Ik zou helemaal knettergek worden van zulke bemoeizuchtige stalgenoten, waar bemoei je je mee en wat denk je wel niet om dit zo op een openbaar forum te bespreken.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:25

Jammer dat het zo wordt gezien. We gaan het afwachten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:28

Zou jij het fijn vinden als iemand zich zo met jou zou bemoeien?