Genoeg beweging, 4 uur paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:29

Als het heel heet is staat zij juist buiten.... 's nachts staat ze ook het liefst binnen.
Het heeft tijden geduurd voordat ze rustig was buiten ('s avonds).
Stallen zijn nu dicht omdat mijn merrie haar elke keer bij haar in de stal kwam en zij dan in paniek raakte.
Ze hebben een overkapping hoor, maar zij staat zoals nu, helemaal in het hoekje en komt er niet onder vandaan.
Staat nu met een deken en dat scheelt iets.

Ze gaat als ze 24/7 buiten staan ook nooit liggen.
Pas als ze een x op stal staan (bv met die storm of als de hoefsmid komt) dan ligt zij binnen 30 minuten helemaal plat om slaap in te halen.

Damon26

Re: Genoeg beweging, 4 uur paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:20

Vier uur per dag in de paddock vind ik veel te weinig, ook al wordt er dan nog mee gereden bv. Een paard is van nature de hele dag in beweging, hapje, stapje, hapje, stapje, en is er niet voor gemaakt om de hele dag stil te staan. Ik geloof niet dat er paarden zijn die liever de hele dag op stal staan. Als dat wel het geval is zou ik willen weten wat hier de oorzaak van is. Voelt het paard zich wel veilig in deze omgeving, op deze plek, met deze soortgenoten?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 12:45

Kijk het even aan anders, het is nu voorlopig nog zomer dus je paard kan lekker de wei op. Ik vind je stal niet verkeerd klinken, winter is ook vaak koud en nat, soms bevroren of sneeuw. Dus die 4 uur vind ik zo gek nog niet. Leer je paard rustig kennen, weet je ook wat het temperament is en kun je een band opbouwen. Dan kijk je van de winter hoe hij zich houdt en of je vindt dat hij meer beweging nodig hebt en of dit voor jou haalbaar is of dat je op zoek moet naar een bijrijder. En of je tevreden bent over de stal of toch meer weidegang wilt, ondervind je dan ook vanzelf.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:02

Op het eerste gezicht zou ik zeggen; NEE! Wij worden ook niet gelukkig van 20 uur op 1 stukje wonen waar we mesten en slapen.
Maar in de winter stond mijn paard op de vorige stal in de winter lang buiten, maar ze vond het helemaal niks. Als ik de hooi en waterbak niet naar haar toe had gebracht had ze niet gegeten en gedronken omdat ze op 1 plek de hele tijd stond. Ze at en dronk verder ook weinig. Zodra ze op stal stond begon ze alles weer in te halen.
Nu staat ze op een andere stal waar ze in de zomer 24/7 buiten staat (stond ze op de vorige stal niet, snikhitte stonden ze s'avonds binnen), in de winter een paar uur buiten en alles daarom heen van 06.00 uur t/m 17.30.
dat is voor haar veel prettiger :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:07

Persoonlijk vind ik het te kort, en vind dat ze minimaal 8 uur vrije uitloop moeten hebben.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:18

Welzijnsrichtlijnen gaan uit van minimaal 4 uur. Meer is natuurlijk beter.
In de winter komen die van mij bij slecht weer ook maar 4 uur buiten en dan zelfs staan ze te mekkeren voor het hek.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:21

Welke stal heb je ingedachte ts? Woon zelf + paard in Hoofddorp. Mis kan ik je tips geven

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:26

Die van mij gaat 4 uur naar buiten in de ochtend, staar in de middag op stal. In de avond train ik, of gaat hij extra in de molen. Niets geen stalbenen. En daarbij word hij van het gras mega rond, dus meer zou ik niet aandurven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:27

Dacht al bij het lezen van je titel: je gaat half bokt over je heen krijgen.
Als het meer zou kunnen is dat fijn, maar hoeveel stallen bieden 4 uur buiten op de paddock nog niet eens aan? Er zijn heel veel paarden die na het weideseizoen 24 uur per dag binnen staan.
TS hoe staat de tinker nu in de wintermaanden? Op zich denk ik dat 4 uur al best lekker is, zeker als je nog in staat bent om daar buiten om op een ander tijdstip naar je paard te kunnen gaan en hem/haar beweging te kunnen geven als in wandelen-longeren-rijden.
We hebben allemaal een ideaalbeeld hoe we ons paard willen houden, alleen zijn we niet allemaal in de gelegenheid om dat waar te maken. Na jarenlang de paarden op een pensionstal te hebben gehad heb ik ze nu aan huis staan, nu doe ik het hoe ik het graag zie.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:31

meggiemeg schreef:
Dacht al bij het lezen van je titel: je gaat half bokt over je heen krijgen.
Als het meer zou kunnen is dat fijn, maar hoeveel stallen bieden 4 uur buiten op de paddock nog niet eens aan? Er zijn heel veel paarden die na het weideseizoen 24 uur per dag binnen staan.
TS hoe staat de tinker nu in de wintermaanden? Op zich denk ik dat 4 uur al best lekker is, zeker als je nog in staat bent om daar buiten om op een ander tijdstip naar je paard te kunnen gaan en hem/haar beweging te kunnen geven als in wandelen-longeren-rijden.
We hebben allemaal een ideaalbeeld hoe we ons paard willen houden, alleen zijn we niet allemaal in de gelegenheid om dat waar te maken. Na jarenlang de paarden op een pensionstal te hebben gehad heb ik ze nu aan huis staan, nu doe ik het hoe ik het graag zie.

Klopt helemaal. Ook ik zou het misschien wel anders doen als ik de paarden thuis had. Of betere stallen in de buurt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:35

Mijn paarden staan in de winter ook maar 4 uur op de paddock. In de ideale wereld staan ze veel meer buiten natuurlijk. Maar hier in de regio is dat bijna niet te doen.

Je zou kunnen overwegen een bijrijder te nemen. Maar als het je eerste eigen paard is, zou ik dat niet doen.

Verder zou ik het aankijken hoe je paard er op reageerd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:37

orlando9 schreef:
In de zomer weidegang hele dag. In de winter dus de paddock. Ik kan wel elke dag gaan hoor, maar zat te denken wat is handig.

Hier omgeving hoofddorp is het niet zo eenvoudig een goeie stal met veel buiten in de winter

Ha, geen goede stal=geen paard.
Lijkt me vrij simpel, om een paard gezond te houden moeten ze continu kunnen scharrelen, eten, opnieuw scharrelen etc.
Een paard 20 uur per dag binnen zetten is vragen om ellende en imo ontzettend egoïstisch en dieronvriendelijk.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:44

Ik vraag me toch af hoe het overgrote deel van NL het doet. Want zeker hier in de randstad is het bijna niet haalbaar om je paard veel langer buiten te hebben...

Booooo

Je bedenkt dit toch voordat je een paard koopt lijkt me?

Voorlopig is het nog zomer, dus zou je het eerst zelf kunnen doen. Tegen de winter kan je altijd nog kijken voor een andere stal (al zou ik nu al wel gaan informeren), of voor een bijrijder.

FabianHorse: Wat een vreemde opmerking, bijrijder zou ik zeker niet doen. Je ziet als eigenaar toch hoe er met je paard wordt om gegaan, misschien rijd de bijrijder beter als de TS.

Een tinker kan echt wel tegen een windje of een regenbui hoor, ik zou ook zeker kijken voor meerdere uren naar buiten.

Anoniem

horse94 schreef:
Vier uur per dag in de paddock vind ik veel te weinig, ook al wordt er dan nog mee gereden bv. Een paard is van nature de hele dag in beweging, hapje, stapje, hapje, stapje, en is er niet voor gemaakt om de hele dag stil te staan. Ik geloof niet dat er paarden zijn die liever de hele dag op stal staan. Als dat wel het geval is zou ik willen weten wat hier de oorzaak van is. Voelt het paard zich wel veilig in deze omgeving, op deze plek, met deze soortgenoten?

Feit is alleen dat de meeste paarden die 24/7 buiten staan in de winter vaak tot hun knieen in de modder staan. Meestal niet onbeperkt ruw voer krijgen en met z'n 4e op die ene vierkante meter in de wei waar het nog een beetje droog is.

Dus dat veel paarden het niet erg vinden om na een ochtendje buiten weer terug naar stal te gaan, waar stro ligt waar aan geknabbeld kan worden, waar ze droog kunnen liggen, waar ze brokken krijgen en waar vaak ook nog iets te zien is vind ik niet gek ;)

Ander verhaal word het wanneer je paarden op een gigantisch stuk grond kunt laten lopen, liefst met iets van bossen zodat er wat te knabbelen is en ze ook echt meters kunnen maken. Maar dat is niet zo realistisch in dit land. En die paddock paradise dingen zijn vaak te klein en te smal om nog echt te kunnen rennen(waardoor ze uiteindelijk ook weer in de modder of op de stenen staan). Dat concept is te veel gehyped naar mijn idee..

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:48

Ik heb niet over jou ( want jij zoekt naar oplossingen ) , maar ik vind het egoïstisch als mensen hun eigen plezier boven het welzijn van het paard kiezen.

Mits er medische redenen zijn , kan geen gek mij wijs maken dat een paard gelukkiger binnen is dan buiten. Of het modder moet tot zijn knieën komen en dan spreken we van dierenmishandeling. Een paard kan best gaan hinniken en gaan stampen zodat het lijkt alsof hij liever binnen staat dan buiten, maar ik denk dat het niet zo zwart wit ligt. Heel veel andere factoren kunnen een rol spelen : heeft hij vriendjes die hij mag ? Is het weiland groot genoeg en staat er voldoende gras ? Of heeft hij iets waar hij zich mee bezig kan houden in de paddock , zodat hij zich niet gaat vervelen ? Heeft hij een trap , stroomschok etc gehad in het wei en heeft hij er nu angst van ? Misschien zoek ik het nu een beetje ver , maar ik zoek het liever ver , dan dat ik te snel conclusies ga trekken.

I.m.o. moet een paard minimaal 8 uur per dag buiten staan . Ik persoonlijk zou geen paard kopen als hij maar 8 uur buiten zou kunnen lopen , maar het is een minimaal.

Ik zou opzoek gaan naar een andere stal. Enne de volgende keer eerst zeker weten dat je een goede stal hebt voordat je een paard gaat kopen ; het bespaart een hele boel moeite. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:53

Wildgirl schreef:
orlando9 schreef:
In de zomer weidegang hele dag. In de winter dus de paddock. Ik kan wel elke dag gaan hoor, maar zat te denken wat is handig.

Hier omgeving hoofddorp is het niet zo eenvoudig een goeie stal met veel buiten in de winter

Ha, geen goede stal=geen paard.
Lijkt me vrij simpel, om een paard gezond te houden moeten ze continu kunnen scharrelen, eten, opnieuw scharrelen etc.
Een paard 20 uur per dag binnen zetten is vragen om ellende en imo ontzettend egoïstisch en dieronvriendelijk.

Hier sluit ik me bij aan...... Neem je tijd om een goede plek te vinden, als dat niet lukt: dan maar geen paard.....

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:54

Er zullen best paarden zijn die liever binnen willen na een paar uur buiten, al dan niet voor eten.
maar de meeste paarden zijn liever buiten. Een paard blijft een loop-dier dat in vrijheid vele km maakt !! Of je daar nou mee eens bent of niet.
en 4 uur buiten en dan 20 uur opgesloten in een stal van 3 x 3 zou voor mij echt onacceptabel zijn.

zo lang stilstaan is ook nog eens erg ongezond.
dit zou je niet moeten willen voor je paard.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:09

Voor al die mensen die zeggen 'bij mij in de regio is meer uren niet haalbaar' zou ik willen zeggen: beter zoeken. Ik woon in de randstad en heb mijn paarden al 11 jaar hele dagen buiten, zowel in de zomer als in de winter. Het is een kwestie van goed zoeken en verder kijken dan de website's van grote/bekende stallen. Zet desnoods een advertentie op mp waar de kleinere privestallen geregeld op kijken en reageren op je advertentie. Maak kort buiten staan een eigen keuze en gooi het niet op 'er is niks te krijgen'

friesiszwartJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:11

vier uur per dag in de paddock en daarnaast beweging van jou (dagelijks) zou ik het minimale vinden in de winterperiode.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:24

dittaswart schreef:
Kijk het even aan anders, het is nu voorlopig nog zomer dus je paard kan lekker de wei op. Ik vind je stal niet verkeerd klinken, winter is ook vaak koud en nat, soms bevroren of sneeuw. Dus die 4 uur vind ik zo gek nog niet. Leer je paard rustig kennen, weet je ook wat het temperament is en kun je een band opbouwen. Dan kijk je van de winter hoe hij zich houdt en of je vindt dat hij meer beweging nodig hebt en of dit voor jou haalbaar is of dat je op zoek moet naar een bijrijder. En of je tevreden bent over de stal of toch meer weidegang wilt, ondervind je dan ook vanzelf.

Ik sluit me hier ook bij aan. De tijd dat het paard binnen spendeert zou ik er wel voor zorgen dat hij zoveel hooi heeft als hij op kan. Misschien in een net zodat hij er langer over doet. Verder misschien speeltjes om hem bezig te houden, een bal met brokjes erin die eruit vallen als hij de bal rolt. Ideaal zou het zijn als je paardje langer naar buiten zou gaan, natuurlijk is dat zo. Maar dat betekend niet dat je paardje het slecht heeft of mishandelt is wanneer hij niet 24/7 buiten staat. Daarnaast weet ik niet of mijn paard blijer zou zijn met hele dag in de wei waar geen overkapping/ bomen zijn of dat hij iets eerder binnen komt met lekker eten en onbeperkt hooi. Helemaal in de winter wanneer het vaak koud en nat is. Misschien valt het mee, blijft de grond goed en heb je meer uurtjes in de paddock dan je nu verwacht. 4 uur is erg precies, wie weet heeft hij straks 6 uurtjes buiten. Daarna nog 2 uur bezig met rijden/wandelen/longeren/borstelen en tutten en dan is hij er toch heel wat meer uurtjes uit. Vele op bokt zullen er vast en zeker over vallen dat je je beestje "maar" 4 uur buiten aanbied in de winter, maar ik denk dat dit vaak makkelijk gezegd is van achter een computer/mobiel/tablet en dat er vast veel meer op bokt zijn die in een situatie zitten waarbij er minder weidegang aangeboden is in de wintermaanden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:24

Booooo schreef:
Je bedenkt dit toch voordat je een paard koopt lijkt me?

Dat kun je wel heel hard roepen maar niemand kan onverwachte omstandigheden in zijn glazen bol bekijken.
Ik heb een eigen weide met stallen waar ze 24/24 buiten staan en onbeperkt ruwvoer krijgen. Mijn sportpaard kwijnde er weg en is helemaal opgebloeid op de pensionstal waar hij nu staat waar hij in de winter en zelfs nu met dat rotweer slechts "4 uur" buiten komt.

Mijn andere paard die al 5 jaar op de betreffende weide staat, is ondertussen ook verhuisd naar die pensionstal omdat met het gezegde rotweer heel mijn weide onder water staat en ik dus op de moment ook geen andere keuze heb. Dier is al 5 jaar gewend aan dag en nacht buiten staan en weet je wat? Die doet het zelfs ontzettend fijn op die pensionstal met "maar" 4 uur buiten.

Ik zet ze zelf in de avond vaak nog extra uren buiten en dan staat het sportpaard zielig in een hoekje want die wil echt heel erg graag naar binnen toe. Tot mijn grote verveling want ik ben dus ook gewend van de paarden dag en nacht buiten te hebben met 9 uur per dag op het gras.

Dus nee, van jouw stelling, daar word ik echt niet goed van!

y_bouwsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:54

Ik ken meerdere maneges/pensionstallen hier in Oost Groningen waar paarden 's zomers minder buiten komen en bij sommige 's winters helemaal niet of een een half uurtje stapmolen. Dan heb ik het over de zo genaamde 4 sterren maneges... Het probleem doet zich niet alleen in de Randstad voor. Persoonlijk, als ik zo moeten kiezen tussen 24/7 in de blubber of 4 uur in een paddock en daarna in een schone droge stal, wist ik het wel....

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:05

als je in de winter elke dag komt en je paardje nog zelf beweging geeft (rijden, longeren..) vind ik het best kunnen.
tuurlijk is het niet ideaal maar het i al beter als op veel andere stallen.
het is maar net hoe vaak je zelf komt en hoe vaak je em er zelf uithaalt

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:32

Lieve TS, laat je niet gek maken door alle moraalridders hier op Bokt.
Ik vind dat iedereen elkaar erg napraat. Je paard hoeft echt geen 24x7 buiten om gelukkig te zijn. Sterker nog: sommige paarden zouden méér naar binnen moeten! Degene die het hardst roept over 24x7 vindt zichzelf vast het meest diervriendelijk, maar ik zie geen enkele goede (wetenschappelijke) onderbouwing. Alleen emoties.

Kijk goed naar je paard en bepaal aan de hand daarvan (indien nodig met advies van je instructie) welke stal met hoeveel uur buiten / beweging nodig is. Aanvullend op wat hiervoor al gezegd werd over winters uren in de wind, regen en met de poten in de drek buiten staan, ons grasland is voor de meeste paarden niet geschikt om 24x7 op te weiden. Het is veel te vet. Kijk dus erg uit voor oa hoefbevangenheid en overgewicht - zeker bij koudbloeden.

Die van mij wil na een uur in de paddock als een streep zijn schone droge stalletje weer in. Die trap ik echt niet tegen wil en dank buiten, omdat "dat hoort".