Bijna geen hooi te krijgen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:15

Jeetje wat goedkoop zeg, die prijzen hierboven. Ik kreeg een prijs door van € 65 voor een baal van (maar)190 kg. Dat kwam dan wel uit Frankrijk.

Maar goed....ik heb mijn 1e 200 balen bij iemand gereserveerd. Die had dus wel een paar weken geleden ze nog op tijd binnen kunnen halen, maar ze ging haar paard verplaatsen naar een stalling met all-in en deed haar balen dus weg.
Nu kijken of ik ze vlug kan ophalen, voordat me alsnog iemand ze me voor de neus wegkaapt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:22

[quote="bigone]
Met drie paarden die ook de hele dag op het land kunnen en dan 300 baaltjes hooi?? Met een midibaal , waar ongeveer 150 kilo in zit zou je het minimaal een week moeten kunnen doen, zeker als het alleen voor de nacht is, dan wel twee weken. Midibalen doen ongeveer 22,50 dus keer 50 stuks is ongeveer duizend euro. Koop je kleine baaltjes hooi dan zit je daar met 300 al heel snel ver over heen.[/quote]

Vindt je dat veel, 300 pakken?

In de winter en door het jaar als het weer te slecht is, dan gaan ze de wei niet op, omdat ze die dan kapot lopen en dan voer ik 0,5 baal hooi per dag per paard, dus idd zo'n 10 balen per week. Er van uitgaande dat ze de helft van het jaar dus op de kale uitloop staan, zou ik dan al een 260 balen nodig hebben. Maar op een gegeven ogenblik zijn ook de weides kaal en wordt er wat hooi bij gegooid. Dan heb ik liever wat extra balen in huis. Vooral als de lente wat lang op zich laat wachten en ze door slecht weer echt niet de wei op kunnen ...of zoals nu....er geen hooi gemaakt kan worden omdat de landerijen te nat zijn.

Ik zal nu nog een baal of 20 op zolder hebben liggen en die worden gelukkig) nauwelijks aangebroken, omdat ze ondanks het niet te beste weer toch de wei op gaan, omdat het al buikhoog staat. Helaas zijn de weides niet groot en vlak genoeg om ze zelf te hooien, anders hadden we dat zeker kunnen doen dit jaar. Paarden krijgen het niet afgegeten :P

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:30

ik betaalde afgelopen winter al hier in de randstad bijna 10 euro, voor een baaltje van 15 a 20 kg. !
zal nu wel nog duurder worden..
gek genoeg zijn de verhogingen altijd permanent, bij goede oogst worden ze nooit goedkoper..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:47

spicegirl schreef:
ik betaalde afgelopen winter al hier in de randstad bijna 10 euro, voor een baaltje van 15 a 20 kg. !
gek genoeg zijn de verhogingen altijd permanent, bij goede oogst worden ze nooit goedkoper..

Dan kan het voor de mensen in de randstad best wel eens flink voordeliger zijn om een vrachtwagen vol uit het noorden te laten komen, zou daar toch eens naar kijken. Indien ik 10 euro voor een baaltje hooi moest betalen dan gingen de paarden de deur uit.

GerdaR

Re: Bijna geen hooi te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:00

Ik zou niet te snel in paniek raken, er staat heel veel gras onderweg en de meeste boeren hebben al genoeg voer voor de rest van het jaar. Eerste snee wordt sowieso niet vaak gebruikt voor hooi omdat het te rijk is. En het is ook nog maar juni, meeste hooi wordt toch echt wel later gewonnen. En anders inderdaad voordroog gewikkelde balen, worden in het noorden ruimschoots aangeboden voor 35 euro.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:02

@ bigone - is helaas geen optie.
geen ruimte voor opslag. max 15 baaltjes.
+ huur vrachtwagen en diesel is ook niet goedkoop hier..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:27

bigone schreef:
spicegirl schreef:

Dan kan het voor de mensen in de randstad best wel eens flink voordeliger zijn om een vrachtwagen vol uit het noorden te laten komen, zou daar toch eens naar kijken. Indien ik 10 euro voor een baaltje hooi moest betalen dan gingen de paarden de deur uit.

Kom ik aan met kleine baaltjes 23-25 kg voor 3 euro rechtstreeks vanaf het land :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:29

meggiemeg schreef:
bigone schreef:

Kom ik aan met kleine baaltjes 23-25 kg voor 3 euro rechtstreeks vanaf het land :o[/quote]
Zoveel mogelijk kopen en dan voor 4,50 ps aanbieden!!!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:32

Ik haal mijn hooi bij een vaste leverancier. Afhankelijk van welk hooi ik wil 70 of 75 euro per baal incl bezorgen voor 400 kilo. Hij haalt het op zijn buurt standaard uit frankrijk of duitsland dus geen problemen met leveren

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:38

Heeft iemand trouwens al eens meegemaakt dat in goede hooi-jaren de prijzen ook weer zakken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:42

smurffie schreef:
Ik haal mijn hooi bij een vaste leverancier. Afhankelijk van welk hooi ik wil 70 of 75 euro per baal incl bezorgen voor 400 kilo. Hij haalt het op zijn buurt standaard uit frankrijk of duitsland dus geen problemen met leveren

Maar je kunt dit toch veel goedkoper in Nederland kopen?? Meeste 400 kilobalen kosten hier 40 euro, wel zonder vervoer.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:46

LBLGypsyCobs schreef:
Heeft iemand trouwens al eens meegemaakt dat in goede hooi-jaren de prijzen ook weer zakken?

ja :j Mijn vader hooide altijd zelf en afgelopen jaar hebben we voor het eerst zelf gehooid. Ik heb paard weer all-in staan dus we verkopen gewoon alles weer door. Er zijn niet veel meer die nog gewoon kleine pakjes hooien, dus we raken het toch wel kwijt. In het najaar en in eerste gedeelte van de winter was het nog rustig, maar vanaf januari was er ineens veel vraag. En ook nu nog trouwens. Ik had de schuur vol hooi wel twee keer kunnen verkopen, zoveel vraag was er...

Als je goedkoper zoekt, kan je ook direct van het land af kan kopen (als je vervoer hebt). Met mooie dagen de omgeving in de gaten houden of er iemand aan het hooien gaat en dan vragen wat het kost als je direct van het land koopt. Scheelt de boer namelijk werk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:18

Of Marktplaats in de gaten houden, staan vaak ook mensen op die dat aanbieden wat WendyBZ zegt. Dan staat er in de advertentie wanneer ze de baaltjes gaan persen en wat ze moeten kosten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 19:50

GerdaR schreef:
Ik zou niet te snel in paniek raken, er staat heel veel gras onderweg en de meeste boeren hebben al genoeg voer voor de rest van het jaar. Eerste snee wordt sowieso niet vaak gebruikt voor hooi omdat het te rijk is. En het is ook nog maar juni, meeste hooi wordt toch echt wel later gewonnen. En anders inderdaad voordroog gewikkelde balen, worden in het noorden ruimschoots aangeboden voor 35 euro.

Nou, als de boer al begint te bellen om ons te informeren dat hij niets heeft en dat het van het weer afhangt of het later in het jaar wat wordt, dan wordt ik toch een beetje zenuwachtig. Vooral als erbij gezegd wordt dat we misschien zelf al eens rond moeten gaan kijken voordat we zometeen in augustus /september erachter komen dat er dan ook niets geperst kan worden.

Voor zijn eigen koeien heeft hij inderdaad al voldoende, ingekuild en gewikkelde pakken. Maar ik kan die grote pakken niet kwijt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:58

Jullie doen net of het al december is!

Geen paniek, is nog elk jaar goedgekomen en de leveranciers die nu al de boel op stang jagen, zijn er waarschijnlijk alleen op uit om de prijs op te drijven :(:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:05

Echt hooi hooi wordt idd erg lastig. Fourage handelaar zou graag zijn 10 hectare hooien maar kan er niks mee. Vreest dat dat toch wikkelen en voor koeien wordt ivm mogelijke schimmel.

Wat hij standaard doet is grote pakken inslaan en die in zijn loods ompakken naar kleine pakjes. Hij heeft zijn eerste echte hooi kunnen halen uit denemarken. Zelf heeft ie dus nog niks alleen veel folie pakken. Zijn prijs varieerde vorig jaar welk pak en welke kwaliteit ik kreeg. Of 180 kilo voor 27,50 of 200 kilo voor 30. Folie hooi/kuil. Dit was wel fijner en zachter hooi. De minibaaltjes heel fijne kuil van andere leverancer bedoeld voor de zomer zouden 100 kilo zijn voor 18 euro maar die zijn zeker zwaarder maar ook natter.

De hooi hooi pakken betaalde ik bij weer een ander50 euro voor een 300 kilo pak.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:05

bigone schreef:
smurffie schreef:

Maar je kunt dit toch veel goedkoper in Nederland kopen?? Meeste 400 kilobalen kosten hier 40 euro, wel zonder vervoer.

Niet van deze kwaliteit :n betaal ik liever meer voor. Nederlands hooi is echt niet te vergelijken met buitenlands hooi.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:13

LBLGypsyCobs schreef:

Heeft iemand al eens meegemaakt dat de loonwerker goedkoper ging werken?Het plastic in de aanbieding was en de trekker op water ging rijden?
Het is flauw maar grashandel is geen gouden bussines,echt niet...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:36

SARINO schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Heeft iemand al eens meegemaakt dat de loonwerker goedkoper ging werken?Het plastic in de aanbieding was en de trekker op water ging rijden?

Precies wat ik dacht. Wij hooien zelf, maar goedkoper is het nooit geworden. Diesel is ook niet goedkoop enz enz. Al met al is de verhoging hier kwa kosten nog niet de pan uit, maar het is echt niet goedkoper geworden als er eens een goed jaar is. Juist niet, omdat je elk pak betalen moet en ook elk pak moet naar binnen gereden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:38

SARINO schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Ik onderschat de kosten en het werk wat ze er aan hebben heus niet, maar ik heb de prijs maar 1x zien zakken en dat was hooi van het jaar ervoor wat de schuur uit moest voor het hooi wat van het land kwam.
Dan is er net de mazzel dat er overschot is als het ware.

Maar ik vraag me af wat de hooiprijs dan meer doet stijgen: de kosten van diesel, loonwerker, opslag of de tegenvallende opbrengst.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:16

Bij mijn leverancier kon ik gewoon mooie 1e snee kleine baaltjes halen voor dezelfde prijs als vorig jaar nl €4.
Hij heeft er zelfs meer dan vorig jaar af kunnen halen.
De midibalen worden uit de 2e snee gehaald, en als er niets raars gebeurd blijven die ook €20 per baal.
Heb dus 100 kleine baaltjes besteld en 5 midibalen. Lukken de midibalen niet dan kan ik gelukkig zo om naar de hooibaaltjes. Ik kan ongeveer 40 / 45 balen kwijt op stal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:24

LBLGypsyCobs schreef:

:j Wij betaalden twee jaar geleden 35 euro voor 100/150 kilo pakken en dat werd vorig jaar 30 euro.
Als een boer het niet kwijt komt dan moeten ze wel zakken met de prijs.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 07:59

Nou ja je hebt een beetje de normale hooiprijs en als het krap wordt gaat die omhoog, maar de basisprijs als het ware gaat niet naar beneden alser veel hooi gewonnen wordt.

Hier ook nog geen hooi en ik heb er ook een slecht gevoel bij. Paar jaar geleden ook zon zomer gehad en toen de hele zomer niet kunnen hooien. Wij hebben nu de eerste snede maar in plastic gewikkeld ipv hooi. Gaan het later nog een keer proberen. Maar hier in de buurt zijn er nog maar weinig die gehooid hebben.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:11

Bij Fouragehandel Verhoeven in Soerendonk kun je gewoon kleine pakjes hooi tussen de 15 en 20 kilo halen. Hooi is prima kwaliteit, veelal uit Duitsland. Je moet alleen wel zelf halen, bezorgen doen ze alleen bij grotere hoeveelheden. Bij Kluitmans Hoekske in Eindhoven kun je voor heel weinig een grote aanhanger met dichte huif huren, daar kunnen ongeveer 40 pakken hooi in. De prijzen van de pakken hooi liggen tussen de 4 en 5 euro, afhankelijk van de grootte van de pakken.
Prima adres ook voor particulieren..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:22

SARINO schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Om nog maar niet te spreken van het werk dat onkruid vrij gras met zich mee brengt.