6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 12:23

Ik kan jullie trouwens amper bijhouden, zo snel gaan jullie. Wel ontzettend fijn dat iedereen zo meedenkt.
Ik zit er nu aan het volgende te denken:

- looppad (voer pad): 1 meter breed
- stal van 3 x 4 met een hoekkast
- staldeur naar looppad
- opening van 2 meter naar uitloop
- mogelijkheid om tussen de uitlopen ook open te zetten zodat ze samen kunnen

Dan nog steeds de vraag:
- zullen de stallen droog genoeg blijven onder de overkapping (deze is denk bijna 0,5 m langer dan tot waar de stal gaat eindigen)
- is 1 meter looppad voldoende voor een kruiwagen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:34

Cardy schreef:
We moeten het doen met de stallen die we hebben (3x3) en de uitlopen worden 4 meter breed. Dan zit je per stal met een lege ruimte van 1 x 3. Door deze ruimtes als zadelkamer te gebruiken, is deze lege ruimte ook opgelost. Eén grote gaat daardoor ook niet lukken, want dan moet je te schuin gaan werken met je omheining om zo 4 meter breed per paard te krijgen.

Hm, dat is wel heel erg jammer. Aangezien alles zo op de schop gaat is het misschien toch de overweging waard om de stallen mee te nemen in de verbouwing?
[Edit: oh ik zie nu dat de stallen sowieso nog geplaatst moeten worden. Dan zou ik zéker voor stallen van 3x4 gaan! Als de panelen al aangeschaft zijn dan zou ik die extra meter opvullen middels platen/muurtjes.]

Als je namelijk de stallen 3x4 maakt kun je in elke stal een zadelkast inbouwen. In een van de hoeken maak je dan een schuine kast en dat kan echt héél ruim zijn. Ik heb dit zelf op twee stallen gehad en vond het heel erg prettig. En in dit geval zou het dus heel fijne stallen opleveren (naast dat het natuurlijk super is dat ze een uitloop krijgen!).
Laatst bijgewerkt door GDG op 21-06-16 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:35

Cardy schreef:
Dan nog steeds de vraag:
- zullen de stallen droog genoeg blijven onder de overkapping (deze is denk bijna 0,5 m langer dan tot waar de stal gaat eindigen)
- is 1 meter looppad voldoende voor een kruiwagen?

Nee, dat gaat echt inregenen. Zeker omdat de overkapping heel hoog hangt.

Sammie

Re: 6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:39

1 meter voor een kruiwagen is ook krap aan, maar beter te verhapstukken dan 80cm. Een paard kan ook door 1 meter, maar als buurman gaat happen over de deur kan mens of dier klem zitten oid.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 12:40

@ GDG: Zitten daarom eraan te denken om de stal dan te verbouwen naar 3x4 en inderdaad een zadelkast in de hoek.
Qua regen: ook met windgaas?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:43

Gaat inderdaad zeker inregenen.

Verhardingsplaten zijn zo te zien stelcon platen. Ook omdat je het over een ijzeren rand eromheen hebt. Deze liggen met de gladde kant boven. Wij hebben ze omgedraaid, waardoor de ruwe kant nu boven ligt. Dit is prima te doen. Ook voor paarden met ijzers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:44

Wat je nog zou kunnen doen is de kasten niet in zo'n halletje te plaatsen, maar in een soort nis, met de opening naar de gang. Dan krijg je nog iets grotere stallen, en de toegang wordt er volgens mij niet slechter op. Bovendien nog steeds genoeg ruimte om in die nisjes halstertouwen, hooinetten en dergelijke klaar te hangen.

Niet zo'n mooi plaatje als jij, maar dit idee:
Afbeelding

Edit: ah, je bent even aan het klooien met een tekenprogramma en dan is je idee al gekaapt :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:48

Leuk idee, alleen is mijn ervaring dat die overkapping van die stal niet voor niets zo diep is...

Als de wind verkeerd staat regent en sneeuwt het ontzettend in met zo'n hoog afdak. Bij mij wel tot 3 meter bij een dakhoogte van 3 meter en deur hoogte van 2,25. Vanaf het oosten staat de wind niet zo vaak bij ons, maar dan heb je wel gelijk je hele stal met strooisel zeiknat van regen of sneeuw. Ook een schuine wind waait erg in.

Zou de stal dus ofwel dicht maken (evt. windgaas boven de deurkant tot het dak) en een deur erin die je naar keuze open of dicht kan doen, ofwel matrassen in de stal om op te liggen zodat je amper strooisel hoeft te gebruiken.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:54

Ik zou het voerpad ook breder maken zodat je daar met kruiwagen en desnoods met paard door kan. Als het regent/sneeuwt is het lekker als je niet buitenlangs hoeft. Misschien kun je met golfplaten (ofzoiets) het gat tussen einde overkapping en bovenkant einde stal dichtmaken? Zodat het dan niet in regent.

Voor de dekens kun je ook een ophangsysteem maken aan het plafond van het voerpad (6x, heeft iedereen een eigen plek). Hou je achteraan extra ruimte over. Dit idee hangt natuurlijk wel een beetje van de hoogte van plafond af. Maar aan een bezemsteel (of iets soortgelijks) maak je aan uiteindes het touw vast. Touw gaat door twee katrollen die aan het plafond zitten. Vanaf de katrollen gaat het touw naar 1 zijkant waar je hem met een lus aan een spijker vast zet. Onder de spijker hangt nog een lange lus. Daarmee kun je de stok laten zakken en er iets ophangen.
Ik hoop dat het duidelijk is, beetje moeilijk uit te leggen. :o Kan bij interesse wel een foto maken.

Ik zou ook voor goede verlichting zorgen in zowel stal als uitloop! Niets is zo vervelend als niet goed kunnen zien tijdens poetsen/mesten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 13:00

@ Liberia: Slim idee, gaan we zeker naar kijken of dat het probleem qua gladheid oplost!
@ Shadow0: Ik vind jouw idee geniaal! Die gaan we doorvoeren in de tekening. Dankjewel.
@ joyce B: Had je mijn bericht gelezen wat betreft windgaas?
@ Anoukloves: Er moet zeker iets komen tegen het inregenen, we gaan verder erover nadenken.
Slim idee van het ophangsysteem, een foto is altijd interessant :D
Licht gaat er zeker komen, vriendlief is elektricien dus qua dat kunnen we alle kanten op (indien goedgekeurd door staleigenaar :P)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:10

Hoe hoog is de overkapping en hoe hoog worden de wanden van de stal?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:16

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 13:16

@ wilmatj: De wanden van de stal zijn de standaard hoogtes van een binnenbox (zie foto in beginpost). De overkapping is hoog, weet alleen niet hoe hoog.

Ik heb overigens de ideeën uitgewerkt, zie nieuwe tekening hieronder:

Afbeelding

De kasten zijn dan alleen via het looppad toegankelijk. De kasten zijn nu per stuk 1x1 meter. Kunnen eventueel smaller, zodat de voerbakjes neergezet kunnen worden (bij ons wordt 2x per dag gevoerd, dit moet je dan wel klaarzetten).
Laatst bijgewerkt door Cardy op 21-06-16 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:18

Ik zou persoonlijk de stallen zo willen maken dat je er met een trekker in kan, 1x per week met de trekker erdoor om leeg te trekken, zou mij ideaal lijken!
(ook bij een ziek/dood paard is het handig om in de stal te komen...)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 13:19

@ IwanLuver: Snap je idee, dat gaat alleen helaas niet lukken in deze situatie :) .

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:29

Je zou de stallen helemaal achteraan kunnen maken (voergang weg) en dan metalen hekken van 4m gebruiken voor de eerste 4m van de omheining van de zandpaddockjes. Hek dient dan ook om de paddock af te sluiten.
Als je gaat uitmesten sluit je de zandpaddockjes en de stallen (elk paard ofwel in zijn paddock of in zijn stal). Je hebt dan een pad van 4m zodat je makkelijk kan werken en ook bv. met een tractor tot bij iedere stal kan komen.
Minder kans van inregenen in de stallen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:36

Cardy schreef:
Qua hoogte: Zal de windgaas dit niet kunnen opvangen? Mocht dit niet werken zat de staleigenaar evt. te denken aan een muur maken.
Als we het pad een meter zouden maken (zie reactie op Sammie hieronder), dan zou de kruiwagen er waarschijnlijk wel doorheen passen maar kan ie nog niet de draai maken.

Het is mij niet duidelijk hoe je het windgaas precies gaat plaatsen en hoe je dat muurtje denkt te bouwen.
ook geef je aan dat er een doorgang is van 2 meter. Mijn stal heeft schuifdeuren met veiligheidsglas en een deur is 1,25? meter breed. Ik moet ze regelmatig sluiten tegen de regen/sneeuw en als het erg waait waait het in de stal ook. Ik ben dus erg benieuwd of er een wand komt tussen het grote stalgedeelte en de overkapping met de boxen en waar je het windgaas gaat plaatsen.

Ik wil je idee niet afkraken, maar had zelf achteraf gezien liever een grotere dakoverstek gehad omdat ik er nu veel last van heb met natte stallen en stuifsneeuw en ik dan de deuren aan die kant moet sluiten. De stuifsneeuw komt ook wel door het windgaas heen, net als wat mistige regen als het echt hard waait.
Zelfs door een klein staluikje regent het nog stevig naar binnen als de wind er op staat. De eerste meter moet ik dan ook strooisel vrij houden.

Zou jammer zijn als jullie paarden regelmatig een zeiknatte stal hebben straks. Meestal bouw je maar 1x :P

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:43

Ga je stalbedekking gebruiken?

De tekening ziet er al een stuk beter uit! Heb ook wel eens plastic flappen gezien waar ze doorheen moeten lopen. Even wennen voor de paarden, maar houd je wel de regen tegen ;)

[VSW] Schuilstal met lamellengordijn

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:01

Mijn stal is voor een groot gedeelte hetzelfde. Boxdeel van 3x4, verhard deel van 3x3 en zand van 3x7. Ik heb geen deur dus mijn stal is eigenlijk 3x14. Bij mij is de schuur tot de 4 meter, maar boven het verharde deel en het zand zit nog een overkapping van dat doorzichtige spul wat je ook bij serres ziet. Zo hebben ze in de winter een heerlijk droog stukje zand om te liggen (en als het zonnetje er op schijnt lekker warm). Ik weet niet wat jouw budget of de mogelijkheden zijn maar misschien is dat een idee. De stal blijft zo voor de helft droog.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:18

Moeten er perse boxen in en moeten de paarden perse van elkaar gescheiden?
Ik zou persoonlijk er gewoon grote loopstallen van maken (bv per twee paarden, dan hebben ze een ruimte van in totaal 22*8 per twee paarden.)
Onder de overkapping hoef je niet perse met boxen te werken, gewoon afsluitingen ertussen en eventueel de twee korte kanten dicht maken tegen de win. (of je maakt de zijkanten en de voorkanten wel dicht met 1 of 2 deuren per stal als ze per twee staan waardoor ze wel binnnen kunnen komen.)
Voeren met twee paarden is ook geen groot probleem, een los draadje tussen de twee spannen, voer in de bakken, en na een halfuurtje terug komen open doen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 14:30

@ joyce B: Je hebt een zeer goed punt en heel eerlijk: Ik weet het zelf ook (nog) niet. Ik zal sowieso onze ideeën eerst moeten voorleggen aan de staleigenaar en onduidelijkheden moeten navragen.
Ik snap alleen je zin "of er een wand komt tussen het grote stalgedeelte en de overkapping met de boxen" niet helemaal. Zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt?

Afkraken doe je zeker niet, je stelt (a.d.h.v. eigen ervaringen) kritische vragen. Het is kiezen tussen 2 kwaden:
- looppad en daardoor de boxen dichter richting het einde van de overkapping
- geen looppad en geen mogelijkheid om, zonder door de uitlopen te gaan, te voeren. Waardoor grote kans is dat ieder voor zich moet voeren. En er dus 1x per dag i.p.v. 2x per dag gevoerd kan worden. 1 van mijn merrie's krijgt medicijnen, waardoor 2x per dag voer beter is.

En zeiknatte stallen willen we zeker niet, dan is de pret van een uitloop al gauw voorbij.

@ Santos_05: Dankjewel voor de tip!

@ Duhelo: Ik wil mijn paarden niet bij elkaar in de paddock, dan gaat er eentje echt voor problemen zorgen. Op het land is het geen probleem. 2 van de 6 paarden staan altijd bij elkaar, de rest apart.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:36

Is het de bedoeling om de paarden in hun stal op te zadelen? Is er niet een mooie grote wasplaats waar alle zadelkasten neergezet kunnen worden en dat je daar je paard poetst en opzadelt? Dan kun je alle stallen 3x4 maken. Passen vrijwel alle type grote paarden er in. Doordat je een vierkant hebt is machinaal mesten lekker makkelijk. Wellicht kun je alle tussenschotten tijdens het uitmesten openschuiven zodat je in een beweging machinaal kan mesten. bespaart je een hoop werk.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 14:40

Machinaal uitmesten is niet interessant voor ons, dus dat hoeft niet.

In de paardenschuur komen de stallen en kasten van de overige stalgenoten, ook zullen daar de voerkisten komen te staan. Tevens kan je daar op de poets- en/of wasplaats staan. Buiten worden ook ringen geplaatst.

Maar.. Ik poets en zadel altijd op in stal of bij mijn stal. Niets is zo vervelend als helemaal naar de andere schuur te moeten lopen omdat je wat vergeten bent. Dus een kast bij stal is de ideale oplossing.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 14:48

Met een zijl/windnet vanaf boven (overkapping) tot onder (bovenkant stal) horen de stallen toch droog te blijven?

2 meter doorgang is te groot, onnodig. Verliest alleen maar meer beschutting erdoor.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 14:56

@ XSlva: Ik ga het voorleggen aan de anderen wat betreft doorgang.

Als optie tegen wind en regen dacht ik aan het volgende:

- Van uiteinde overkapping tot grond: windbreekgaas
- op de stukken waar de stal open is (2 meter breed, of toch kleier); windbreekgaas tot bovenkant stal.
- zijkant stal 1: muur met daarboven windbreekgaas of alleen windbreekgaas
- zijkant bij laatste stal: is al dicht doordat daar de koeienstal staat die gelijk loopt met de overkapping. Kunnen eventueel vanaf einde overkapping tot einde betonnenplaat een extra muur zetten (windbreekgaas?) zodat er van die kant minder wind door komt (dus vanaf einde overkapping tdoorlopend ot waar de betonnenplaat van de laatste uitloop overgaat op zand)

(En het windbreekgaas dat boven de opening van de stal stopt, wel zo lang hebben dat we met storm deze kunnen uitrollen tot de grond. Dan staan de paarden droog als zij op stal moeten blijven.)

Is dit iets?