Kan een paard 24/7 buiten staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:45

Ik denk dat er heel wat koudbloed paarden en pony's hier in Nederland jaloers op die van jou zouden zijn, want heel veel moeten er helaas uren doorbrengen in een stalletje van 3x3. Je hebt een paradijs voor je pony, als ik het zo lees. Jammer dat ze (op dit moment) niet met andere paarden kan, maar je weet nooit hoe het in de toekomst gaat (eventueel een extra lijntje tussen twee stukken, zodat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken, maar niet kunnen trappen). Als dit nu voor haar werkt, dan zou ik me geen zorgen maken. En vooral lekker buiten laten genieten 24/7/365!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:53

ik kan een paar dingen niet helemaal rijmen...
Je hebt je pony nog maar 1 dag.
Je zegt dat die -altijd- al buiten staat. ( maar is dus nog maar 1 dag bij jou )
Je zegt dat je een geit al hebt geprobeerd erbij te zetten, en ook een Shetlander ( ook allebei in diezelfde dag )
Ik denk dat je je verhaal toch echt moet aanpassen wil je de juiste adviezen gaan krijgen.

Jou pony heeft nog geen dag de tijd gehad om te wennen op haar nieuwe plekje.
als antwoord op jou vraag of jou pony 24/7 buiten kan staan: ja natuurlijk kan dat. Je hebt immers ook een schuilgaan. Dus prima geregeld.
Probeer alleen niet zo snel zo ontzettend veel tegelijk voor elkaars te willen krijgen.
dit alles is nog nieuw voor je. Maar jij bent ook nieuw voor jou pony.
Jou pony zal denk ik best bij andere paarden kunnen staan alleen zal ze haar plekje in de kudde moeten gaan vinden.
Alleen staan voor een kuddedier is echt heel onnatuurlijk,
en op ten duur worden ze daar echt ongelukkig van.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:03

Ik heb mijn paarden(een daarvan is niet van mij en staat hier bij ons gestald, dat is een draver) 2 shets en een belgisch warmbloed paard hier staan met schuilstal en paddock en zomers staan ze de hele dag van 8 tot 6 op het land(daarna gaan ze weer terug naar paddock) en ze vinden het allemaal heerlijk. In de wei hebben ze geen schuilstal maar kunnen ze in de schaduw staan want het is omringd door bomen. Wij hebben hier bewust voor gekozen omdat ze zo heerlijk hun eigen gang kunnen gaan. Het hooi hangt bij ons op verschillende punten in een slowfeeder in de schuilstal, zodat ze zich nog meer vermaken. Ik vind het onzin dat een Fjord meer beschutting nodig heeft, paarden in het wild hebben ook geen beschutting en als je kijkt waar een Fjord vandaan komt snap ik die beredenering al helemaal niet.
Wat betreft het alleen staan, dat is jammer. Maar je hebt het geprobeerd en wie weet dat de toekomst nog brengt! Heel veel succes :)

Maartje1990

Re: Kan een paard 24/7 buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:07

Happen en trappen is prima normaal paarden gedrag als paarden elkaar net leren kennen. Even duidelijk maken wie de baas is. Paar daagjes hooguit misschien, dan zou alles redelijk tot rust gekomen moeten zijn.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:02

Super leuk dat je een eigen paard hebt, maar ook lezend in je andere topic, gaan er volgens mij al direct wat dingen scheef.
Je hebt al een geit en shetlander geprobeerd erbij te zetten (neem aan te leen van iemand?) en dat ging niet, dus conclusie dat ze niet met andere dieren samen kan. Dat is wat kort door de bocht.
Mijn shet heeft een geitje ook vliegles gegeven en ook naar andere merries, was ze heel vervelend. Maar ik ontdekte al snel dat ze een ruin prima vond, dus heb ik er een ruin bij gezet.
Na een paar uur kun je nog niet weten of je paard het prima wel of niet alleen doet.

En verder eens met anderen; als je je niet prettig voelt op je nieuwe paard, is het maar de vraag of dit überhaupt wel het juiste paard voor je is.

Ook het buitenstaan ... prima, maar zoals hier eerder aangegeven, een schuilstal is wel gewenst.
En de kist op zijn kant voor je zadel is een aardige oplossing, maar heb je ook al nagedacht over voeropslag in de winter? Als het gras buiten op is zul je toch ergens je hooi moeten laten.

Ben blij voor je hoor, maar hoop wel dat je een goede beslissing hebt genomen met aanschaf van dit paard

(kopie post van mij uit het andere topic van deze persoon).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 07:45

Wendela vader toddy moeder arjola?
Die ken ik. Is gefokt bij een goede kennis waar ik als klein meisje reed.

Pony heeft altijd bij andere fjorden in gestaan en is sociaal opgevoed.
Zou qua karakter wel een pittige dame kunnen zijn maar dat ze niet bij andere paarden in kan geloof ik niet.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:07

Paard kan prima 24/7 buiten staan.

Over het alleen staan paardje van een vriendin die wou ook alleen staan doe trapte letterlijk de ander paard weg.
Maar ze heeft het geprobeerd met een aantal shetjes te koppelen en ze heeft nu een veulen er bij dat gaat super goed. Dus er is altijd wel een paard die met haar kan alleen is het goed zoeken

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 08:13

Mijn 2 volbloed arabieren staan 24/7 buiten, zou een fjord het dan beter hebben omdat 'ie op stal staat? Nee hoor, mijn dames zijn erg tevreden en ik geloof dat het w.b. lichamelijke conditie ook beter is om een paard op zo'n natuurlijk mogelijke wijze te houden. In de natuur staan ze overigens ook 24/7 buiten. Geen probleem! :)

MJK_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:33

In de zomer kan het prima! Geen probleem! In de winter zou ik het niet doen!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:41

MJK_Foto schreef:

Waarom zou je in de winter een paard niet 24/7 buiten zetten?
Laatst bijgewerkt door EliseXJoelle op 22-06-16 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:42

EliseXJoelle schreef:
MJK_Foto schreef:

Waarom zou je in de winter een paard 24/7 buiten zetten?

Waarom niet?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:44

_PatriciaH schreef:
EliseXJoelle schreef:

Waarom zou je in de winter een paard 24/7 buiten zetten?

Waarom niet?

Dat bedoelde ik eigk ook 'waarom niet'. Woordje vergetente typen XD

Mijn paarden staan ook 24/7 buiten namelijk ook in de winter haha

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:46

Aaa :D
Hier ook maar wel met onbeperkt hooi zodat ze zich warm kunnen houden!
En nogmaals een paard hoort niet alleen te staan!!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:48

Hoe vaak ik me niet heb moeten verdedigen omdat mijn paarden altijd buiten staan.Nee hoor een paard mits gezond kan gewoon 24/7 buiten staan.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:51

_PatriciaH schreef:
Aaa :D
Hier ook maar wel met onbeperkt hooi zodat ze zich warm kunnen houden!
En nogmaals een paard hoort niet alleen te staan!!!

Hier bijna onbeperkt :) net hoe snel ze eten xD

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:52

Ik ken zat paarden die alleen staan.. Ze zullen hun redenen hier wel voor hebben. En 24/7 met schuilstal is geen probleem hoor haha. Denk aan de opfok en paarden in de natuur? Zeker koudbloeden met hun teddyberenvacht kunnen dit goed hendelen, als je ze genoeg hooi ter beschikking stelt. Mijn vp Valentijn staat ook 24/7 buiten met vriendjes en schuilmogelijkheid. Geen probleem dus.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:59

0407Tamar schreef:
Ik ken zat paarden die alleen staan.. Ze zullen hun redenen hier wel voor hebben

Dat er veel alleen staan betekent niet dat het goed is. Tuurlijk zullen die mensen daar hun reden voor hebben maar dat houdt niet in dat het een goede reden is.
Er zijn maar heel weinig die echt absoluut niet met een ander kunnen staan.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:02

Daar zal dit er wel een van zijn.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:06

het duurt voor sommige paarden 1 minuut voordat ze andere paarden toelaat, de ander vind het wat moeilijker.
probeer het eerst met schapen of geiten. als ze die toelaat een shet.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:07

Beste TS

Allereerst 24 uur buiten kan prima mits de voorzieningen goed zijn, genoeg ruwvoer / gras (ook niet te veel gras bij een sober ras, maar wel hele dag wat te eten), schaduw en schuilmogelijkheden, genoeg bewegingsruimte én vriendjes.

Je hebt je paard pas net zoals ik lees (correct me if i'm wrong) en mijn paard kon de eerste 5 (!!!) dagen niet met anderen staan. Hij was gewoon zo gestresst van verhuizen...Ga zelf eens verhuizen naar een nieuwe stad. Als je dan meteen aan je nieuwe school/werk moet wennen op de dag dat je ook je buren moet leren kennen én je nieuwe buurt en huis. Dan wordt je toch gestresst. Nou zo werkt het met dieren ook.

Ik denk dat als je het de tijd gunt, dus eerst alleen staan en dan een vriendje in de wei ernaast en als die goed gaan eens een keer samen wandelen bijvoorbeeld of samen rijden en dan langzaam na het rijden eens samen in de wei/paddock, dan komt het wel goed denk ik.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:20

Ehh, Tamar, als het het paard van hieronder is, dan is het daar dus niet 1 van.

karev schreef:
Wendela vader toddy moeder arjola?
Die ken ik. Is gefokt bij een goede kennis waar ik als klein meisje reed.

Pony heeft altijd bij andere fjorden in gestaan en is sociaal opgevoed.
Zou qua karakter wel een pittige dame kunnen zijn maar dat ze niet bij andere paarden in kan geloof ik niet.

Daarnaast vind ik niet dat je na 1 dag/een paar uur al kan zeggen dat een paard alleen moet staan.

TS: Een paard alleen laten staan is psychische verwaarlozing, zo simpel als dat. Een paard is een kuddedier. Van nature horen ze gewoon niet alleen te staan. Dan staat die daar de hele dag maar een beetje. Geen gekriebel, spelen, samen rennen, paardencommunicatie. Er zullen vast uitzonderingen maar niet zonder eerst van alles te proberen. Mijn merrie had een hekel aan de shet merrie die ik als maatje heb gekocht. Drama die twee. Aartsvijanden. Nu met mijn shet ruintje beste vriendjes. Dus blijf proberen.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:21

Ik dacht dat ze dit bij de vorige eigenaar had geprobeerd, excuses _/-\o_ :D

DylanaZyalda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:53

Ik heb misschien een tip?

Als je een stuk wei afzet of langs de wei ( daar een stuk afzetten) Kan je misschien een shetlander aanschaffen? Die zijn minder bedreigend omdat ze kleiner zijn. Als je ze naast de wei zet kan jou paard er aan wennen! Zonder dat die shet zijn territorium binnen moet dringen.

Of je pakt een kleine pony. Die ontsnappen minder.

XD
Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen...
X Dylanaa : :D

Uniek_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:04

Hoii ik heb echt een probleem
! het lukt me namelijk niet o een vraag te stellen op bokt kan er iemand me asjeblieft helpen?

Als je kan helpen stuur asjeblieft even een mailtje,
alvast bedankt!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:17

Maar je schrijft dat jullie een klein stukje land hadden naast het huis.
Je had je ouders eindelijk overtuigd dat je een pony mocht kopen.
Ik denk dat er sowieso geen sprake was dat er een 2e pony bij zou staan?
Of de pony nu sociaal was of niet.

Ik denk eerder dat je dat wel graag wil, en tips wil zodat je je ouders kan overtuigen dat het beter is.
Dat lijkt me logischer na je topics gezien te hebben.

Maakt verder ook niet zoveel uit.
Feit is dat paarden sociale dieren zijn, het zijn geen dieren die alleen willen leven.