Manen worden dunner/ minder/ breken af ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Re: Manen worden dunner/ minder/ breken af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 23:42

Haal je er zelf veel losse haren uit? De eigenaar van mijn oude bijrijdpaarden liet de vlechten vaak te lang zitten en dan dunden de manen ook enorm uit. Als ik dan de vlechten eruit haalde dan had ik gelijk mn handen vol haar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 01:25

Mijn ruin kreeg dan weliswaar geen dunnere maar wel kortere manen (uit zichzelf) toen hij ziek was. Zijn lichaam had alle energie nodig voor het beterwordproces. Toen hij hersteld was werden zijn manen ook weer als vanouds.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 11:44

Gebruik je vaak anti-klit of een andere soort spray? Sommige merken lijken goed te werken, maar na een tijdje zie je dat de manen er van gaan breken, dunner worden etc.

froutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:38

mijn pony heeft hetzelfde, maar die heeft maaneczeem

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:17

Jeetje, daar zijn inderdaad een pak manen af.

Het is inderdaad wel zo dat ze manen verliezen bij het ruinen.
Ik heb het met beiden ook voorgehad, maar stelde ook vast dat dit stabiel werd een jaar na het ruinen. De manen zijn vooral korter geworden, niet specifiek minder van volume. Maar dit zal ook wel geval per geval verschillende zijn.

Wellicht zal hij nog niet zo heel lang gecastreerd zijn toen je hem kocht. Maar het valt mij op dat het zo lang heeft geduurd. Je hebt hem van 2011 en in 2012 had hij nog een mooie bos.

Waar de manen duidelijk sneller van groeien is Gladiatorplus.
Natuurlijk gaan ze niet meer zo worden als toen hij hengst was en gaan ze ook niet meer worden dan genetisch bepaald is.

Maar eentje van mij had een voorpluk tot net boven zijn neus. Door het ruinen en ook schuren ingekort tot boven zijn ogen. Iedere keer dat hij een gladiatorplus boost kuur kreeg voor zijn immuunsysteem, ging de voorpluk weer groeien.
Nu is hij terug onder zijn ogen.

Ik had inderdaad ook al opgemerkt in je laatste topics dat zijn manen fel verminderd waren.
Niet leuk hé.

Lijnzaadolie krijgen die van mij ook.
En 2 à 3 keer per jaar een gladiatorplus kuur om hun immuunsysteem op peil te houden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:42

Ik dacht dat inderdaad onder andere selenium tekort en ook overmaat invloed heeft op de haren.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 12:09

De dierenarts kwam gisteren langs voor zijn rhino spuit en had het aan hem dan eens gevraagd..
DA bevestigde dat hij niet schuurt en er geen andere paarden eraan geknabbeld hadden..

Het enigste wat ik zou kunnen doen om dit weer zoals vroeger zou krijgen is eventueel supplementen en bv lijnzaadolie..
De olie daar kan ik mee beginnen en dan nog zien wat ik kan doen :)
Ik hoef niet persé die volle bos manen terug maar het zou wel leuk zijn moest dit weer lukken :P

Die gladiatorplus zal ik eens opzoeken.. Is altijd het proberen waard natuurlijk !

Anti klit en echt door de manen kammen doe ik enkel op wedstrijd dus max 2x per maand ongeveer
En af en toe voor een les 1x per week
Meestal doe ik ze gewoon in vlechten en dan blijven die er een week of 2 erin zitten
Losse manen vind ik niet echt handig om mee te rijden dus ja :p

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:14

Cowboy Magic schijnt ook de manen/ staart groei te bevorderen :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:17

ilonamandjes schreef:

Dat is helaas onzin, die van mij gaat juist schuren als ik niet uit kijk en het te dicht op de manenkam smeer. Wel ideaal om het uit de klit te krijgen.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:21

Azmay schreef:
ilonamandjes schreef:

Dat is helaas onzin, die van mij gaat juist schuren als ik niet uit kijk en het te dicht op de manenkam smeer. Wel ideaal om het uit de klit te krijgen.

Oke haha, ik had het van verschillende mensen gehoord (vandaar dat ik ook zeg 'schijnt' :D )...
Ik gebruik het zelf ook als antiklit bij mijn paard, aangezien geen enkele andere helpt.

TS: lastig hoor dat zijn manen zo uitgedund zijn, frustrerend ook!

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:29

Mijn tinker had hier ook last van! Nu vlecht ik het nooit meer in, en zijn manen zijn weer enorm gegroeid! HAd alles geprobeert, cowboy magic, allerlei andere middeltjes die de groei zouden bevorderen. Hij staat nu op een dieet van bietenpulp/beetje zemelen en lucerne erdoor, en onbeperkt hooi. 24/7 buiten. En gaat vanaf half juni altijd de wei op, maar alleen op doorgeschoten gras, dus enorm hoog stengelig (bijna) uitgebloeit gras. Dit om eventueel overschot aan fructaan te voorkomen. Dit doet voor hem worderen. Andalusiers zijn ook zeer sober. Mijn andalusier is helaas overleden aan Pyroplasmose. Ook bij hem dunden zijn manen enorm uit, in Spanje worden paarden niet zomaar geruint. Maar na het ruinen is het wel een bekent verschijnsel, dat met de jaren de haardos dunner wordt. Ook hij deed het een stuk beter op een heel sober dieet. Helaas ontwikkelde hij door de pyroplasmose ook exceem..ondanks weinig schuren, viel het gewoon uit..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:59

Maris schreef:
Ik dacht dat inderdaad onder andere selenium tekort en ook overmaat invloed heeft op de haren.

Indirect wel. Selenium is nodig om vitamine E goed op te kunnen nemen. Bij een tekort aan selenium zal het paard de vitamine E die het binnen krijgt niet goed kunnen inzetten voor de huid en de vacht.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:04

Ijzergebrek ook (is door iemand al aangehaald in dit topic) mijn paard zijn manen groeien ondertussen terug deftig, ze hadden ook een tijdje niet meer gegroeid, maar dierenarts kwam bij een jaarlijkse bloedcheck er achter dat mijn paard er last van had, supplementje gegeven en ondertussen groeien de manen terug als kool!

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:24

Ik heb helaas hetzelfde probleem. Mijn pony is een 15 jarige merrie. Ik heb ze in de vlechten en was ze eigenlijk alleen als ze echt smerig zijn.. Uitkammen doe ik eigenlijk alleen als ik 1x in de 2/3 week opnieuw ga vlechten. Ik durf ze eigenlijk niet los te laten omdat ze ze opeet en er binnen no time dreadlocks inzitten. Het gaat nu wel hard met het dunner worden en vind t zoooo zonde :(

Zat zelf te denken aan een tekort aan iets, maar er is verder niks veranderd aan haar voer en hoeveelheid gras etc. Laatst heeft ze weer een jaarlijkse vitaminestoot gehad maar dat lijkt ook niet te helpen.

Manen vorig jaar:
Afbeelding

Manen nu:
Afbeelding

Zit er ook over na te denken om een keer de puntjes eraf te knippen maar weet natuurlijk ook niet of dat effect heeft.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 14:29

Kun je niet wat haren laten doormeten bij paarden, bij mensen weten ze gelijk wat je mist en supplement geven.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 08:22

Ik heb precies hetzelfde bij mijn Arabier, 7 jarige ruin. Ik durf bijna niet naar zijn manen te kijken of er valt al weer een haar uit. Bij mijn vorige Arabier precies hetzelfde verhaal.
Toch wel "fijn" om te lezen dat anderen dit ook hebben. Het ligt dus niet aan mij.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 17:18

hey!
ten eerste mooi beest!
tweede : waarom die je er telkens vlechten in eigelijk?
ik heb zelf deze anti klit
weet niet of deze ook goed voor die manen van jou paard is ?
https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 482?v=True

ik had eerst equishine maar daar braken ze van af!
dus gestopt ik ben erg happy nu met deze
ook blijven de manen veel meer zonder klitten zitten
en na een week nog! als ik er veel in doe
gr hackny

Blue_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 01:40

Mijn verzorgpaard vlechten ik (bijna) altijd in van ongeveer 2 à 3 vingerbreedtes dik. Deze laten ik vaak niet langer dan 2 soms 3 dagen zitten. Als ik de vlechten opnieuw in doe gebruik ik als het los hangt eerst een paar druppels (voor zijn lengte wel iets meer) cowboy magic tube (weet niet de exacte naam meer).
Daarnaast krijgt ze lijnzaadolie door haar voeding. Zorg voor glans van vacht en manen maar bij lijnzaadolie zitten extra vitamines en mineralen.
Deze merrie had 2 jaar geleden wel lang maar hele dunne manen vol in de klit. Nu zijn ze iets korter doordat de dode delen er af zijn maar wel super vol en sterk. Wat best apart is aangezien het een paint is en bij dit ras meestal de manen juist dun zijn heeft zij een volle bos. Nou weet ik niet of dit genetische bepaald is of door de verzorging er van maar het is de moeite waard om het uit te proberen.

Het is trouwens wel zo inderdaad dat de groei bij een geruint paard en bij ouder worden de kwaliteit van de manen minder worden.

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 06:07

Hier ook de ervaring dat constant ingevlecht houden geen positief resultaat heeft op de manenbos. Hoe los ik het ook vlocht, er kwamen gemiddeld meer haren los. Nu ik de manen los laat en alleen met rijden invlecht, merk ik dat de manen weer voller worden. Ik ontklit het maximaal 1x per dag (vanwege het vlechten voor het rijden) en als ik haar manen te stug vind voelen doe ik er bij slecht weer een antiklit in. Heb ik de tijd en is het goed weer was/spoel ik de manen om het vuil er uit te krijgen.
Ik heb verder geen ervaringen met ruinen, maar voor mijn merrie werkte bovenstaande gelukkig wel.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 12:39

Eventjes een kort antwoord
Ik reageer later uitgebreider

Ik hou zijn manen niet constant in vlechten
Nu hangen ze al een week of 2 los,
Ik geef hem ook lijnzaadolie bij in zijn eten en ik doe zijn manen enkel in een hengstenvlecht als ik ga rijden
Meestal gebruik ik ook geen antiklit maar ga ik er gewoon door met een borstel en mijn handen

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 12:44

Hoe vaak kam je ze dan? Ik doe dat hooguit 1 x per maand.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 13:14

Meestal maar 1 max 2x per week
Nu rij ik bijna altijd met de manen los..
Dus dan ook bijna niet in borstelen ofzo

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 22:04

xLeonie Oooh ook zo jammer van de jouwe ! Puntjes knippen doe ik wel heel af en toe..

Blue_>Horse ik maak ook altijd brede vlechten dus max 4-5 vlechten in de manen

Voor nu laat ik de manen gewoon los, zowel met het rijden als gewoon op de wei, paard krijgt lijnzaadolie bij over zijn eten

Wou nog foto's toevoegen maar heb enkel foto's met de manen aan de andere kant :+
Zal er morgen eens maken !

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:17

Ik heb ze nu ook los en de punten eraf en ziet er al een stuk beter uit:

Afbeelding

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 00:09

Ziet er al veel beter uit ! :j