Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Van de palen knagen ze gelukkig niet. Daar gebruiken ze de bomen voor. Zitten ook veel meer voedingsstoffen in.
?! Hoeveel paarden lopen erop eigenlijk?GDG schreef:Wauw Maureen, wat een gave tekening en gave opzet van de track! Zijn álle tracks gevuld met geel zand?! Hoeveel paarden lopen erop eigenlijk?
Ik kom hier aan een kilometer of twee aan track, en aan uitmesten op de track doe ik niet. Ik mest alleen uit in de paddock, de schuilstal en op de bestrating. Onze track is voornamelijk gras met dan kale looppaadjes tussen het gras. De 'open' ruimte is hier zo'n 4000 vierkante meter en ik zie dat ze daar wel echt blij mee zijn.
finnens schreef:Ziet er leuk uit! Zou wel overwegen de paden iets breder te maken wanneer je de definitief omheining neer zet. Nu kan het vast prima, maar als er eentje bij zou komen is het misschien smal wanneer ze met zn alle gaan racen.
Een vraagje, hoe gaat dat in de winter? Worden die paden dan niet diepe modder stukken?
maralyn schreef:Erg gaaf zeg. Ben heel benieuwd naar de uitkomst.
Ga je ook slowfeeders toe voegen? En waar ongeveer?
Ik had de keuze breedte op vier of vijf meter gemaakt. Maar aan de kronkels te zien kunnen anderen ook wel weg komen.
"vervuil" gerust verder hoor, ik starte dit topic om ervaringen uit te wisselen, tips te horen, te laten zien hoe verschillende dingen kunnen werken, dus ik ben heel blij met die vervuiling! misz_blont schreef:Maureen, hoe groot is jullie stuk? Ziet er overigens goed uit. Ts het begint vanzelf vormen te krijgen proberen hou je toch. Er zal altijd iets zijn wat aangepast of toch veranderd gaat worden. Zo houden paarden ons bezig he! Haha maar een pp hoeft niet perse duur te zijn om te maken. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Ook wanneer je de veiligheid enz in acht neemt.
Dan zal ik even kijken of ik nogwat foto's kan vinden. Als je het leuk vind kan ik anders ook wel eens kijken of ik een rondleiding kan organiseren. Als je/jullie dat tenminste leuk vinden

En het is goed te doen met de kruiwagen. Omdat de paarden vaak op een stuk van het pad lopen stampen ze het zand daar lekker plat waardoor je er met de kruiwagen goed overheen kan rijden. TTheOS schreef:Een verwilderde, grote tuin,… Ooit hadden er al paarden gelopen, er lag een grote berg aarde in de tuin,…. (nuja, tuin,…) De haag van 2m was er ondertussen 9 geworden, overal groeiden lekkere bramen,.. vooral daar waar je ze net niet hebben wil,… op slag verliefd! Zo zag het er toen uit,…![]()
De weide in de achtertuin
[ [url=m/eewcFn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/d18mZ8.jpg]Afbeelding[/url] ]
En eentje voor het huis
[ [url=m/CvYCKz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XHcnyb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Van het PaddockParadijs was toen nog geen sprake, we gingen de paardjes hier op 3 kleinere weides houden. Er was een ruime schuilstal, veel schuilgelegenheid tussen on onder de bomen,… Toen was dat nog het idee voor nog Tinkertjes/Irish Cobs en een Engelse volbloed,… daarover later meer! We kwamen hier wonen eind 2015,… in de natte, zachte winter, de paardjes konden nog wat grazen, maar al snel werd het een grote modderpoel, De hoop aarde kwam in de weide te liggen, om de paarden toch te garanderen van een droge hoge plek. Al bij al sloegen ze zich heel goed door de winter…. ze bleven mooi in form, kregen een relatief goede wintervacht,…
Helaas, was Ros-Tu zijn eerste winter bij ons ook zijn laatste,… Rond de jaarwisseling kreeg hij gaskoliek, s’avonds bleek hij nog een darmtorsie te hebben en werd nog naar de kliniek gebracht, helaas konden we hem niet meer redden! Hij zal voor altijd een plaatsje hebben, in mijn hart, en binnenkort ook ergens rond de track,… Veel konden we nu niet doen op de weides, het was doenbaar, ondertussen konden we in huis aan de slag,.. helaas namen we deze winter ook afscheid van 2 van onze hondjes, en ons hangbuikvarkentje,....
Maxima en Ros-tu,.... op de koudste dagen kreeg hij met zijn volbloedvachtje toch een dekentje op.
[ [url=m/wxMzeW.jpg]Afbeelding[/url] ]
En Micha,.. R.i.P my angels!![]()
![]()
[ [url=m/zTjLFG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het idee van een Paddock paradijs was ondertussen ook gevormd.Maxima stond momenteel nog alleen op de weide (haar zoontje staat nog niet aan huis) en treurde enorm, en ook ik wou er graag terug gezelschap bij,… na lang twijfelen kwamen we uiteindelijk bij Anna-Belle terecht, een prachtige zwarte (naar mijn mening)Irish Cob dame,… Het was ondertussen maart geworden en we konden beginnen om ons kleine Paddock Paradijsje vorm te geven.
[ [url=m/EP9nJK.jpg]Afbeelding[/url] ]
We begonnen met paaltjes en schrikdraad,… veel paaltjes, veel draad,…De paardjes respecteerden de binnendraad (voorlopig nog zonder stroom) heel goed, waardoor het gras al snel kwam piepen,… We zaaiden de verschillende kleine stukjes gras ook terug bij, een beetje compost, wat mest, en we zorgden voor nog een extra schuilgelegenheid tussen de bomen,… Een stal bouwen was voorlopig geen optie, een schaduwnet bracht de oplossing!
Het ziet er nu zo uit! Nog heel veel werk voor de boeg, maar het gras zien groeien, en vooral de paardjes rond zien lopen heeft voldoende motivatie! De paardjes kunnen nu ook af en toe al wat grazen, een deeltje van de weide werd nog niet gebruikt en is een ideaal plekje om ze terug aan wat meer gras in hun menu te doen wennen!
[ [url=m/cahGGw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9PwEY4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3LM6rA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/idNWOM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/59Lvrc.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ondertussen zijn we weer al enkele stappen verder,… Binnenkort een update dus!![]()
Tips zijn altijd welkom, heel graag zelf, stel gerust vragen ook, het is hier druk nu met het mooie weer proberen we zo snel mogelijk door te klussen, maar ik probeer jullie snel te beantwoorden,... hou het graag wel gezellig, dit is hoe ik vind dat mijn paardjes het best in hun vel zitten, iedereen heeft daar wellicht een andere mening over. Het is de bedoeling jullie met deze bijdrage te laten zien hoe het misschien ook kan, of hoe ik het doe. Ik wil niemand overtuigen om op dezelfde manier te gaan werken, als mensen er inspiratie in vinden zal ik dat fantastisch vinden, ikzelf vond mijn inspiratie ook via deze wegen!![]()
Tot snel!
Tim
echt het beste voor je paard