Zo kan het ook,... PaddockParadijsje,... Stap voor stap!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:29

Maureen, hoe groot is jullie stuk? Ziet er overigens goed uit. Ts het begint vanzelf vormen te krijgen proberen hou je toch. Er zal altijd iets zijn wat aangepast of toch veranderd gaat worden. Zo houden paarden ons bezig he! Haha maar een pp hoeft niet perse duur te zijn om te maken. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Ook wanneer je de veiligheid enz in acht neemt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:30

Ik weet niet precies wat voor hout het is. Het is van mijn pleegouders. Ik weet wel dat het langdurig meegaat! Het hekwerk wat er omheen staat is niet van ons. Dus we weten ook niet hoelang het er blijft staan zegmaar. Om de paden zit ook nog weiland waar we de paarden opgooien in de zomer. Dus dan staan ze wel tegen het buitenste hekwerk aan :) Van de palen knagen ze gelukkig niet. Daar gebruiken ze de bomen voor. Zitten ook veel meer voedingsstoffen in.

@misz_blont het is volgens mij bij elkaar 4 hectare. Maar dat weet ik niet precies.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 07:06

Wauw Maureen, wat een gave tekening en gave opzet van de track! Zijn álle tracks gevuld met geel zand :wow: ?! Hoeveel paarden lopen erop eigenlijk?

Ik kom hier aan een kilometer of twee aan track, en aan uitmesten op de track doe ik niet. Ik mest alleen uit in de paddock, de schuilstal en op de bestrating. Onze track is voornamelijk gras met dan kale looppaadjes tussen het gras. De 'open' ruimte is hier zo'n 4000 vierkante meter en ik zie dat ze daar wel echt blij mee zijn.

maralyn

Re: Zo kan het ook,... PaddockParadijsje,... Stap voor stap!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 07:28

Erg gaaf zeg. Ben heel benieuwd naar de uitkomst.
Ga je ook slowfeeders toe voegen? En waar ongeveer?
Ik had de keuze breedte op vier of vijf meter gemaakt. Maar aan de kronkels te zien kunnen anderen ook wel weg komen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:26

GDG schreef:
Wauw Maureen, wat een gave tekening en gave opzet van de track! Zijn álle tracks gevuld met geel zand :wow: ?! Hoeveel paarden lopen erop eigenlijk?

Ik kom hier aan een kilometer of twee aan track, en aan uitmesten op de track doe ik niet. Ik mest alleen uit in de paddock, de schuilstal en op de bestrating. Onze track is voornamelijk gras met dan kale looppaadjes tussen het gras. De 'open' ruimte is hier zo'n 4000 vierkante meter en ik zie dat ze daar wel echt blij mee zijn.

Bijna alles is inderdaad omgewoelt voor geel zand. Dit is op het weiland sowieso. Ook om de bak en de roundpen omdat het daar altijd snel modderig werd. Voor de rest is het gewoon zand. Dus je ziet ook dat het daar sneller modderig wordt. Er loopt nu een kudde van 20 paarden op.
Ik zal binnenkort anders mijn eigen topic maken. Vind het niet zo netjes dat ik hier dit topic aan het vervuilen ben :)

TTheOS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 14:59

finnens schreef:
Ziet er leuk uit! Zou wel overwegen de paden iets breder te maken wanneer je de definitief omheining neer zet. Nu kan het vast prima, maar als er eentje bij zou komen is het misschien smal wanneer ze met zn alle gaan racen.

Een vraagje, hoe gaat dat in de winter? Worden die paden dan niet diepe modder stukken?

Hi Finnens, wellicht proberen we bij de definitieve indeling de paden inderdaad een metertje breder te maken overal, dan zouden alle paden minstens 4m breed zijn, maar zijn er ook stukken tot 7m. We hoeven hier niet te wachten op de winter om dat uit te testen, een paar dagen terug stond alles in de streek hier blank, en ook op de track ontdekten we dus snel waar de problemen nog zitten, we hadden op voorhand de meest natte zones uit de track gelaten zodat die binnen de weilandjes vallen en dus afgesloten kunnen worden. De grond van de paden word nog "omgekeerd", we zitten op zandgrond en dat werkt hier wel in ons voordeel.

maralyn schreef:
Erg gaaf zeg. Ben heel benieuwd naar de uitkomst.
Ga je ook slowfeeders toe voegen? En waar ongeveer?
Ik had de keuze breedte op vier of vijf meter gemaakt. Maar aan de kronkels te zien kunnen anderen ook wel weg komen.

De slowfeeders zijn er ondertussen al hoor, eentje in de schuilstal, eentje tussen de appelboompjes en een onder het schaduwdoek (een van mijn merrie's heeft een hekel aan donkere ruimtes zoals stallen, onder de bomen, onder het schaduwdoek, om haar toch wat te laten wennen om beschutting op te zoeken hangen we de slowfeeders daar momenteel, werkt heel goed! )

Maureen95 Waaauw! Een droom! Wie weet ooit, als we later groot zijn ;-) "vervuil" gerust verder hoor, ik starte dit topic om ervaringen uit te wisselen, tips te horen, te laten zien hoe verschillende dingen kunnen werken, dus ik ben heel blij met die vervuiling!

misz_blont schreef:
Maureen, hoe groot is jullie stuk? Ziet er overigens goed uit. Ts het begint vanzelf vormen te krijgen proberen hou je toch. Er zal altijd iets zijn wat aangepast of toch veranderd gaat worden. Zo houden paarden ons bezig he! Haha maar een pp hoeft niet perse duur te zijn om te maken. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Ook wanneer je de veiligheid enz in acht neemt.

Inderdaad, dat is ook het opzet hier, na de aankoop van het huis en de grond kunnen we alle centen goed gebruiken, beetje bij beetje werken we dus verder, veranderen we, en waar het kan proberen we zoveel mogelijk zelf, creatief op te lossen!

Ik ben momenteel druk bezig met de schuilgelegenheid onder het zeil wat extra vorm te geven, als ik daarmee klaar ben volgt een uitgebreide update met wat extra foto's!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:01

Oh oke _O- Dan zal ik even kijken of ik nogwat foto's kan vinden. Als je het leuk vind kan ik anders ook wel eens kijken of ik een rondleiding kan organiseren. Als je/jullie dat tenminste leuk vinden :)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:03

Ik ben voor, Maureen!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:04

Ik ga het gelijk even vragen of het mag :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:11

Hier nog wat foto's van hoe de pp eruit ziet.
1. Dit is het hele gebied waar de paarden op lopen.
Afbeelding

2. De stevige hooinetten die we gebruiken. Was even zoeken welke hooinetten goed tegen het weer kunnen en bestand zijn tegen de paarden, maar we hebben ze gevonden!

Afbeelding

Afbeelding

3. Een stuk track.
Afbeelding

Ik denk dat het trouwens handig is voor de mensen die het leuk vinden om een rondleiding te krijgen mij even een PB moeten sturen. Het is in ieder geval in Putten. Alles is even onder voorbehoud omdat ik even toestemming moet krijgen :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:57

Wat een mooie plek zeg. Is dit alles voor je eigen gebruik of verhuur je ook enkele plekken?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:01

Het is niet van mij hoor! Maar van mijn pleegouders. Ik heb er zelf ook een tijdje met mijn paard gestaan. Volgens mij doen ze wel eens plekjes voor pensionpaarden maar dan willen ze het liefst ook iemand die zelf ook veel met natural horsemanship bezig is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:19

Poeh Maureen, voor 20 paarden op 2,5 km track zou ik een minitrekkertje met aanhanger aanschaffen voor het uitmesten :=

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:01

Die hebben we ook hoor! Maar we vinden dat eigenlijk meer werk dan gewoon alles even scheppen en op de poephoop gooien :P En het is goed te doen met de kruiwagen. Omdat de paarden vaak op een stuk van het pad lopen stampen ze het zand daar lekker plat waardoor je er met de kruiwagen goed overheen kan rijden.

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:02

Maureen: Wat voor netten zijn dat en heb je misschien een foto hoe je dat hebt opgehangen? Zoek namelijk ook zo iets zonder dat ze zich eraan kapot kunnen schuren of trekekn.

TTheOS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 23:21

Waauw Maureen, ziet er echt super uit! Even langskomen is voor mij echter wel wat uit de buurt! Jammer wel!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:22

Je zit inderdaad wel ver uit de buurt. Ik zal anders kijken of ik er misschien een video van kan maken.

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:37

Maureen wat voor net heb jij daar hangen? Want merk dat ze hier de netten toch redelijk snel slijten en hoe heb jij ze opgehangen?

Floorlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:54

Wat een ontzettend gaaf project! Wil je ook nog iets van een bak/wei waar je in kan werken? Of heb ik hier overheen gelezen, excuus dan. Ik vind het top dat er zo goed gekeken wordt naar alle behoefte van de paarden, alle lof daarvoor. Ik ga even volgen, mocht ik ooit een groot stuk land kunnen kopen!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:02

misz_blont schreef:
Maureen wat voor net heb jij daar hangen? Want merk dat ze hier de netten toch redelijk snel slijten en hoe heb jij ze opgehangen?

Ik ga het donderdag/vrijdag even voor je navragen! Dan ben ik daar namelijk :)

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:09

TTheOS schreef:
Een verwilderde, grote tuin,… Ooit hadden er al paarden gelopen, er lag een grote berg aarde in de tuin,…. (nuja, tuin,…) De haag van 2m was er ondertussen 9 geworden, overal groeiden lekkere bramen,.. vooral daar waar je ze net niet hebben wil,… op slag verliefd! Zo zag het er toen uit,… <3

De weide in de achtertuin

[ [url=m/eewcFn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/d18mZ8.jpg]Afbeelding[/url] ]

En eentje voor het huis

[ [url=m/CvYCKz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XHcnyb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van het PaddockParadijs was toen nog geen sprake, we gingen de paardjes hier op 3 kleinere weides houden. Er was een ruime schuilstal, veel schuilgelegenheid tussen on onder de bomen,… Toen was dat nog het idee voor nog Tinkertjes/Irish Cobs en een Engelse volbloed,… daarover later meer! We kwamen hier wonen eind 2015,… in de natte, zachte winter, de paardjes konden nog wat grazen, maar al snel werd het een grote modderpoel, De hoop aarde kwam in de weide te liggen, om de paarden toch te garanderen van een droge hoge plek. Al bij al sloegen ze zich heel goed door de winter…. ze bleven mooi in form, kregen een relatief goede wintervacht,…
Helaas, was Ros-Tu zijn eerste winter bij ons ook zijn laatste,… Rond de jaarwisseling kreeg hij gaskoliek, s’avonds bleek hij nog een darmtorsie te hebben en werd nog naar de kliniek gebracht, helaas konden we hem niet meer redden! Hij zal voor altijd een plaatsje hebben, in mijn hart, en binnenkort ook ergens rond de track,… Veel konden we nu niet doen op de weides, het was doenbaar, ondertussen konden we in huis aan de slag,.. helaas namen we deze winter ook afscheid van 2 van onze hondjes, en ons hangbuikvarkentje,....

Maxima en Ros-tu,.... op de koudste dagen kreeg hij met zijn volbloedvachtje toch een dekentje op.

[ [url=m/wxMzeW.jpg]Afbeelding[/url] ]

En Micha,.. R.i.P my angels! |( <3

[ [url=m/zTjLFG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het idee van een Paddock paradijs was ondertussen ook gevormd. *\%/* Maxima stond momenteel nog alleen op de weide (haar zoontje staat nog niet aan huis) en treurde enorm, en ook ik wou er graag terug gezelschap bij,… na lang twijfelen kwamen we uiteindelijk bij Anna-Belle terecht, een prachtige zwarte (naar mijn mening)Irish Cob dame,… Het was ondertussen maart geworden en we konden beginnen om ons kleine Paddock Paradijsje vorm te geven.

[ [url=m/EP9nJK.jpg]Afbeelding[/url] ]

We begonnen met paaltjes en schrikdraad,… veel paaltjes, veel draad,… 8)7 De paardjes respecteerden de binnendraad (voorlopig nog zonder stroom) heel goed, waardoor het gras al snel kwam piepen,… We zaaiden de verschillende kleine stukjes gras ook terug bij, een beetje compost, wat mest, en we zorgden voor nog een extra schuilgelegenheid tussen de bomen,… Een stal bouwen was voorlopig geen optie, een schaduwnet bracht de oplossing! :)* Het ziet er nu zo uit! Nog heel veel werk voor de boeg, maar het gras zien groeien, en vooral de paardjes rond zien lopen heeft voldoende motivatie! De paardjes kunnen nu ook af en toe al wat grazen, een deeltje van de weide werd nog niet gebruikt en is een ideaal plekje om ze terug aan wat meer gras in hun menu te doen wennen!

[ [url=m/cahGGw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9PwEY4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3LM6rA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/idNWOM.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/59Lvrc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ondertussen zijn we weer al enkele stappen verder,… Binnenkort een update dus! *-:)

Tips zijn altijd welkom, heel graag zelf, stel gerust vragen ook, het is hier druk nu met het mooie weer proberen we zo snel mogelijk door te klussen, maar ik probeer jullie snel te beantwoorden,... hou het graag wel gezellig, dit is hoe ik vind dat mijn paardjes het best in hun vel zitten, iedereen heeft daar wellicht een andere mening over. Het is de bedoeling jullie met deze bijdrage te laten zien hoe het misschien ook kan, of hoe ik het doe. Ik wil niemand overtuigen om op dezelfde manier te gaan werken, als mensen er inspiratie in vinden zal ik dat fantastisch vinden, ikzelf vond mijn inspiratie ook via deze wegen! _/-\o_

Tot snel!
Tim

*\o/* echt het beste voor je paard

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:24

Dat gaat erg leuk worden voor je paarden als het af is ^)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:31

Ik snap je reactie niet :P

TTheOS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 11:47

Zoals beloofd, al heeft het allemaal iets langer geduurd,... Vreemd zomerweer speelde regelmatig spelbreker maar we zijn uiteindelijk toch weer een stapje dichter bij de voorlopige plannen geraakt.

Ondertussen werd de schuilplek onder het schaduwdoek aangepakt. We wonen aan de rand van een bos, en hebben dus heel regelmatig jonge boompjes die omvallen, hiermee maakte ik een (voorlopige) afsluiting van hun "stalletje". Van hieruit kunnen de paarden binnenkort in 3 richtingen de track op, een kant gaat rechtstreeks naar de 3 kleinere weides, de andere (nog te creëren) weg gaat naar een rust/rol/knuffel/speel- plekje half onder de dennenbomen en de andere richting loopt dan naar de twee weides achteraan. Als deze track er ligt is de basis voor de PP af. Aan hun 2de schuilplek werd nu ook een automatische drinkbak voorzien. Wijzelf zijn heel blij met hoe het er nu uitziet, er is nu ook vooraan schuilgelegenheid, een vergunning was niet nodig, en de kosten liepen helemaal niet hoog op!

Afbeelding

De breedte van de track op de weide vooraan werd nu ook iets breder gemaakt, door T-vormige kruising kregen ze nu een ook schaduwplekje onder de 2 notenbomen. Vooraan moet nu enkel nog een korte track aangelegd worden met een grotere rustplek zodat de paardjes ook hier rondom alle graszones kunnen. Deze komt half onder een rij dennenbomen wat weer zorgt voor droge voetjes, schaduw en beschutting voor regen en wind. OP de foto zie je de paardjes genieten van hun dagelijkse graastijd, als zij klaar zijn en de mest weg is mag de grasmachine aan het werk (helaas kan die dat niet zelfstandig) en kan het gras weer groeien, heel tevreden met het resultaat hiervan. Het weiden combineren met maaien zorgt hier opmerkelijk voor een dikker grastapijt, we wachten ook bewust tot bepaalde grassoorten en kruiden in bloei staan om te grazen of maaien.
Afbeelding

Ook aan de andere kant van de weides lag het werk niet stil. Ondertussen bouwden we de schuilstal al een beetje om, er kwam een hekken zodat hij in nood af te sluiten is, en we legden er een houten vloer. We zijn voorlopig blij met het resultaat maar plannen heel binnenkort toch nog de bodem te verharden, en het dak iets op te trekken. Ondertussen is het gras hier ook in een betere conditie. De heuvel blijkt al helemaal geen uitdaging meer, beide tinkers leerden al heel behendig te klimmen of af te dalen. Voor de stal komt een klein verhard plekje om de paarden de poetsen, op te zadelen,.... hier zaaiden we wat nuttige kruiden (Tijm, goudsbloem, kamille,...) door het gras heen, en laten de natuur zijn werk doen. Nu en dan zullen de paarden hier dan eens van mogen snoepen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo en we kunnen weer verder,... Eerst op de planning is de track vooraan rond maken, helaas was de hele tuin hier wat verwilderd dus moeten we eerst heel wat bramen, klimop, vlier,..... opruimen. Daarna gaan we verder aan de slag met de schuilstal en komt de houten omheining er vooraan ( dit laten we eens door een firma doen) de omheining achteraan plaatsen we nog zelf. De paardjes krijgen ook vooraan het gezelschap van de geitjes, ook hier moet nog een deel omheind worden (de geiten komen waar de paarden niet lopen, tussen de bomen langs de straatkant) wat we daarna eerst aanpakken weten we nog niet,... kiezelpad, wandelpad door het bos, de weide die we nog hebben aan de boskant,.... nog werk genoeg!

Bedankt ook voor de vele leuke reacties en tips,... ik kan er vaak wat mee! Vind het alleen soms wat jammer dat sommigen er geen rekening mee houden dat dit alles nog in volle ontwikkeling is, en dat niet iedereen het budget heeft om zomaar van de een op de andere dag een huis met perfecte uitgestrekte en onderhouden weides te kopen. Dat gezegd zijnde,.... heef maar zoveel mogelijk commentaar, het zet mij soms ook tot nadenken over bepaalde dingen,.... en dan kunnen we weer verder werken toch?

Groetjes!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:24

Gave update +:)+ !