Geen vergunning, toch een schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Geen vergunning, toch een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:42

Zo werkt dat niet. Als jij paarden wil houden en zij moeten een schuilstal hebben. Dan moet jij een gebied zoeken waar jij ze kunt houden met schuilstal. Het is niet zo dat een gemeente zijn beleid maar moet aanpassen omdat jij graag paarden wilt houden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:51

keona schreef:
Geloof dat de wet in 2015 voor dierenwelzijn is aan gepast daar staat in dat ze schuil gelegenheid moeten hebben en dus droog kunnen staan.dus daar moet de gemeente zich ook aan hoyden.ik vind wel dat ze niet ieder knutselwerk hoeven giedkeuren maar je bv zeggen je mag dit dit of dit maken of plaatsen

Niet ieder lapje grond is dus geschikt voor paarden zo kun je het natuurlijk ook bekijken.
Zou helemaal een gekke boel worden als de gemeente zou moeten goedkeuren dat iedereen zomaar wat kan plaatsen ook onder bepaalde voorwaarde. Het is niet de verantwoording van de gemeente maar van de eigenaar.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:19

Toen ik nog een weiland huurde hebben we op een gegeven moment het risico genomen om stallen neer te zetten, 2 stallen van 3 x 3.5 aan elkaar vast en daarvoor nog zo'n staltent opgebouwd uit paddockpanelen.
De jaren daarvoor hadden we al kleine afkappinkjes geplaatst maar die waren niet bestand tegen het Nederlandse weer en stormen.
We hebben er nooit 1 woord over gehoord van de gemeente; misschien een kwestie van mazzel, maar ik had mijn ponies zonder die stallen heel wat slechter moeten houden.
Toen we daar vorig jaar weggingen zijn de stallen verkocht en weggehaald, nu staat er nog een kleinere stal die wij ook ooit hebben neergezet maar wel zo ver mogelijk van de weg af. Ik denk dat de gemeente dat ook gedoogt omdat op een open vlakte toch wel iets van beschutting moet zijn.

arno8

Re: Geen vergunning, toch een schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:04

Zo werk het inderdaad. Alleen als een zure buurman een officiële klacht indient bij de gemeente, is die dus verplicht om in te grijpen. Maar als je geen zure buren hebt is er dus weinig aan de hand.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:10

Of er moet een overijverige ambtenaar op een scooter rond rijden om te controleren.
Die zou hier een bij de gemeente hebben gewerkt.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:11

Hier hebben al verschillende mensen een schuilstal/ gewone stal neergezet zonder vergunning.
Gaat al jaren prima zonder gedoe.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:17

arno8 schreef:
Nederland zit nog in de prehistorie op dit gebied. Heb in 20-2 een weiland gekocht en natuurlijk eerst aan de gemeente gevraagd of ik daar paarden mag houden. Ja, dat mag. Dus sindsdien bezig geweest met tegelpaden aankeggen etc. zodat de paarden heelnhet jaar droog kunnen staan. En dan opeens: ja die paden moeten weg, mag niet. Oh en je hebt ook hooi voor de paarden, opslag fourage mag ook niet.

Ja hee, hoe moet ik dan paarden houden hier? Is net zoiets als iemand zeggen dat hij ergens een huis mag bouwen om in te wonen en dan vier jaar later zeggen: oh, je mag trouwens niet in het huis eten.

Maar gemeente is gemeente en kan doen wat ze willen. Dat ik door hun verkeerde toezegging in de problemen kom (inmiddels opgelost met aanschaf nieuw weiland) is hun prpbleem niet. Natuurlijk kun je bezwaar maken maar uiteindelijk wint de overheid toch wel. Keus is dus of je daar dan geld in wilt steken.

Wel zijn gemeenten vaak vrij tolerant als niemand klaagt. Ik had alleen de pech met een buurman die het weiland zelf had willen kopen en het al als zijn achtertuin ziet en mij als een bezetter. Maar als je geen nare buurtbewoners hebt kun je gewoon proberen een mobiele schuilstal te plaatsen (liefst verstopt achter wat struiken) en kijen wat er gebeurt.

De gemeente Waalwijk is wel heel erg strikt (en arrogant) idd.

Onderstaande zou ik ook zeggen en los daarvan, afhankelijk, van je gemeente natuurlijk wil het "janken" voor de raad of het goed vriendjes zijn met een wethouder ook nog wel eens helpen.
Beetje afhankelijk of het beleid toch niet beetje aangepast kan worden.

kaatjemuts schreef:
zo gauw een bouwwerk (tent, kar, of iets anders) een permanent karakter heeft, zelfs al wordt het regelmatig verplaatst, dan is het een bouwwerk en gaat de gemeente hem ook als zodanig behandelen.

Als je illegaal bouwt dan is de gemeente verplicht om te onderzoeken of het bouwwerk toegestaan kan worden. kan dat niet, dan moet het verwijderd worden.

De ene gemeente is trouwens soepeler dan de andere en het moet maar net door een handhaver gezien worden, of er moet een klacht ingediend zijn.

Het bestemmingsplan regelt o.a. wat er daar gebouwd mag worden. Soms kun je daar nog een gaatje in vinden.

de gemeente schrijft nooit direct een dwangsom uit, dat is pas na een (lange) handhavingsperiode van meerdere waarschuwingen en vooraankondigingen.
Je hebt dus, over het algemeen, alle tijd om je bouwwerk weg te halen...