Wat gebruiken jullie tegen dazen tijdens het rijden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:45

Zelfgemaakt. Ik heb even opgezocht hoe. Van het weekend nog gezien dat het goed werkt. Dazen kwamen wel op ons af, maar maakte op een halve meter afstand rechtsomkeert. :D
Ik spuit 'm er echt helemaal mee in. Scheelt dat het weinig kost. Ik maak 3 liter voor nog geen 10 euro. Dus zuinig doen hoeft niet.

Amanda schreef:
Basis is:
Onderwerp: Nieuw recept betere vliegenspray

Amanda het recept iets aangepast heeft. Er geen Dettol, maar azijn en water in gaat.
Citaat:
Men neme....
1 pan.......en een trechter is ook erg handig :+
4 citroenen
2 bollen knoflook
1/2 potje kruinagelen heel
1 fles keukenazijn
hertshoornolie
citronelolie

Vul de pan met water. Doe de knoflook er in grof gesneden stukken bij een half potje kruidnagels en de 4 citroenen doormidden gesneden.
Breng dit aan de kook en laat het een poosje zachtjes door pruttelen.......stoven als het ware.
Laat dit afkoelen en zeef het water goed zodat er geen stukjes of deeltjes meer in zitten (anders gaat je spray steeds verstoppen). Verdeel het afgekoelde stinkende water over de twee flessen. Vul de flessen aan met water en azijn.

Die in iedere fles druppels hertshoornolie en citronelolie.

Maar ik heb 'm aangepast.
4 druppels hertshoornolie uit het oorspronkelijke recept namelijk echt niet genoeg is :+
Citronelolie weer anders werkt dan citroenen, wel beiden tegen muggen en vliegen.
Knoflook ook voor muggen en vliegen is.
Kruidnagel helpt tegen wespen.
Hertshoornolie tegen dazen.
Azijn tegen vliegen en dazen in het algemeen
Het bij elkaar stinkt, maar wel effectief is :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:53

DatBenIkNou schreef:
pien_2010 schreef:
Voor onder de buik spuit ik bij beiden paarden Tri-Tec 14 Fly Repellent van Farnam en dat één keer per week.
Het werkt een week en je moet het spuiten zo dat paarden zelf niet er aan kunnen likken want het is giftig. Het is erg fijn tegen allerlei vliegjes die vervelen onder de buik en het helpt onze paarden enorm. Ze hebben geen kale plekken meer van het tegen de onderbuik aan schoppen. Wij hebben buitenpaarden.
Het is duur € 47,50 per fles, maar wij hebben twee paarden en zijn nu al voor het tweede jaar er mee bezig. Dit is me getipt door een vrouw in de Camarque waar ook zoveel muggen en vliegen zijn. De dazen houden er niet van.
Voor de ogen hebben we zo'n vliegen oor netje wat de paarden overdag op hebben. Desnoods als het heel slecht is doen we ook nog de vliegen rij dekens op met rijden. Of de weidevliegendekens. Maar sinds dit spul hebben we dit eigenlijk amper of niet meer nodig.

Dit is in Nederland niet verkrijgbaar toch? Bestellen via Internet?

Ja dat denk ik wel. Ik heb eventjes gegoogeld:

http://www.statelinetack.com/item/farna ... x195485628

http://farnamhorse.com/product.php?main ... key=300002

en in Frankrijk:

http://www.cheval-energy.com/fr/anti-mo ... arnam.html

Of die bedrijven ook naar NL leveren dat weet ik niet.

mysa schreef:
He, je bedoelt dat ze er wonden van krijgen? Nooit gehoord of zelf gezien. Was de oplossing niet te sterk dan? Hier is het wel het enige dat even helpt. Ik vind het wel lekker ruiken, eigenlijk.

Nee ze lieten echt de huid los. Wij gebruikten het echt een of twee keer per week, maar het was voor onze paarden te sterk. Toen ik dit besprak in de Camarque met een vrouw in de paardenwinkel, vertelde ze dat de camarque paarden helemaal niet tegen hertshoornolie kunnen en kwam toen met het tri-tec14 middel.

DatBenIkNou

Re: Wat gebruiken jullie tegen dazen tijdens het rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:05

Dank je!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:10

Mijn handen en benen... :') Eerlijk, niks anders helpt hier... Zelfs haar zomereczeem deken steken ze nog doorheen, en dat ding is echt dik.

Livawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:17

ik gebruik mijn platte hand
heel effectief en elke keer dat ik mijn hand gebruik is het er weer een minder :Y)

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:33

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:47

Hier ook platte hand. Paarden kennen het commando "daas" en weten dat er dan een mep met platte hand volgt op de plek waar het kloje beest zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:51

Ik gebruikte altijd Bremsen Bremse, inmiddels heet dat paardenparfum. Ik zit in een erg bosrijk gebied waardoor er dus veel dazen zijn, dit is het enige dat goed werkt. Daarnaast gebruik ik op dagen dat het heel erg is nog een vliegenrijdeken.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:26

Vliegenuitrijdeken en een spray uit de ruitersportzaak.
Ik merk om eerlijk te zijn weinig verschil tussen alle verschillende sprays.
Doodslaan van dazen werkt alleen als er niet teveel zijn is mijn ervaring.

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:23

pien_2010 schreef:
Nadeel van hertshoornolie is ook dat sommige paarden (zoals die van ons) de huid erop los laten. Vandaar we daarmee gestopt zijn.

Ons paardje had dit ook. Enkel wanneer ik het erop liet zitten. Nu spuit ik haar af na het rijden en geen probleem meer.

XXIlseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:17

vliegenspray +:)+

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:29

Ik gebruik ook eigengemaakte, helpt zelfs bij mensen. :D
Halve liter sterke thee en een halve liter azijn

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:52

Luchtafweergeschut.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:00

pien_2010 schreef:
Nadeel van hertshoornolie is ook dat sommige paarden (zoals die van ons) de huid erop los laten. Vandaar we daarmee gestopt zijn.

Deze spray heb ik ook gehad maar hiervkreeg zevwittevplekkenvin de vacht. Compleet uitgebeten. Die plekken zijn ook niet meer weg gegaan. Nu speciaal spray voor lichte paarden.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:09

Ik maak een zebra van mijn paard met een merkstift voor vee. Werkt super. Als je maar genoeg strepen maakt. Zodra er veel ruimte tussen zit dan landen ze tussen de strepen in. Vandaag ook weer een goed bewijs. Stalgenootje kwam na 10 minuten terug van de buitenrit, was niet te doen. Zoveel dazen dat er waren. Ben daarna zelf vertrokken van stal. Een uur buiten gereden, zag ze wel vliegen. Maar ze landden niet.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:28

Het spul dat ik gebruik heet Dazenex of iets in die richting. Het werkt wel goed, maar zodra het paard begint te zweten werkt het niet meer. Daarbij ruikt het echt heel smerig :')

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:40

vrouwke schreef:

Moet het ook nog een speciale soort thee zijn?

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:02

Ik gebruik dazen-weg vliegenspray en een vliegenmendeken, werkt over het algemeen goed ondanks de mendeken er niet kleiner te verkrijgen is.. (shetlanders...)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:56

vrouwke schreef:

filly schreef:
vrouwke schreef:

Moet het ook nog een speciale soort thee zijn?

Deze mix had ik vorig jaar ook gemaakt. En dan met kruidnagel en een flinke scheut hertshoornolie erbij.

Thee die ik ervoor heb gebruikt was gewoon Englisch Breakfast of zoiets.
Goede sterke thee maken in ieder geval. Bij mij heeft het een tijdje staan trekken in ieder geval.
Kwam er gisteren toch weer achter dat deze mix beter werkt dan de middelen uit de ruitersportzaak.
Meurt alleen als de hel. :+

Vanmiddag gaan we kijken voor vliegenrijdekens, want mijn ruin word achterna gezeten door de dazen.
Dus hopen dat we met een combi van vliegenrijdeken + eigen mengsel spray weer eens kunnen rijden. Nu is dat gewoon onmogelijk.....

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:02

Nutusol dazen spray. B Clean.
Is op natuurlijke basis en heeft een overheersende geur en neutraliseert de paarden geur. Wekt echt super.

Aanbieding!

de Invisible B en M clean nu met introductie korting!
Het vliegenmiddel tegen vliegen, dazen en werkzaam en verzorgend tegen Eczeem!

Inivisble B clean tegen dazen en eczeem
invisible M clean tegen vliegen, muggen en eczeem

http://www.natusol-webshop.nl/Invisible ... acon-750ml

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:05

ga vandaag mijn eigen middeltje maken. zou goed werken zei mijn vriendin. receptje van haar gekregen. Halve liter water, halve liter azijn. 10-15 druppels citronella olie, 10-15 druppels tea-tree olie
en vijf kruidnagel erbij. mengen en laten trekken en dan sprayen maar.

hopen dat het bij ons ook werkt. Ben die dure sprays een beetje moe aan het worden. Werken beperkt en na aantal keer is je fles alweer leeg. Weer nieuwe fles kopen.

By_Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:13

Koop altijd bij Het Paardenhuis een flesje hertshoornolie en de goedkoopste vliegenspray. Dit mengen en het werkt echt perfect! Pas op dat je niet meer als 5 ml hertshoornolie in een fles van 500 ml mengt, dan kun je huidproblemen opwekken. Voor de arbeid even extra sprayen op de plekken waar hij zweet en je kunt ongestoord rijden :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:34

Ik gebruikte altijd de Atex daas met hertshoornolie toen we nog op de veluwe woonden. Dat was echt super goed spul, alleen werd mn paard er wel extra bont van (spul maakte lelijke bruine kringen) }:0 Ik had flink ingeslagen voordat die van de markt werd gehaald :P

Inmiddels wonen we bij de zee en hebben we geen problemen meer met dazen. Sorry :Y)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:51

Die hertshoornolie is leuk voor donkere paarden maar niet voor mijn haffie. Heeft toen letterlijk uitgeven in de vacht. En nu gaat ze met witte plekken in de vacht door het leven.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:53

Ik rijd met een vliegendeken en die deken en de blote stukken van het paard spuit ik in met Veerust. Dat spul werkt echt goed. Ze zijn aan het eind van de zomer wel een beetje verkleurd (lichter geworden) daardoor....