Advies gevraagd - hooi en medicijnen klaar zetten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Advies gevraagd - hooi en medicijnen klaar zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:07

Bakjes kopen en het voor alle keren klaar zetten en er duidelijk op zetten ochtend/avond maandag/dinsdag etc? Wat voor medicatie moet je paard hebben?

Mijn merrie heeft ook luchtwegproblemen en krijgt al sinds oktober zo goed als ondoorbroken medicatie. Zij is gelukkig super makkelijk. Ik zorg dat degene die het wilde doen zo min mogelijk hoeft na te denken en tijd kost. Dus alle spuiten klaar leggen op de gewenste kilo's, de juiste hoeveelheden, en alvast zo goed mogelijk gemengd indien nodig. Mijne kreeg het niet door muesli met gelijk in de mond, en legde ik de spuiten (met bv ventipulmin) al voor ze klaar. Alleen even in de mond spuiten en klaar is klara.

En tja. verder..... ik werk ook fulltime en mijn merrie moet 2x daags gepuft worden. Helaas kan ik dat niet uit handen geven omdat ze dat niet accepteert maar daarnaast is het ook een enorm gedoe en best tijdrovend. Dat ga ik niet uit handen geven. Mijn wekker gaat elke dag om 5:50 zodat ik naar mijn paard kan sochtends en op tijd op mijn werk kan zijn... en uit werk direct weer door. Inmiddels maand 5. Niet grappig, vermoeiend, benzine slurpend... maar tja, ik wil dat ze beter wordt, en wil echt niet steeds alles uit handen geven...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:10

Maar staan de pony's dan meest van de tijd op stal of staan ze al buiten en gaan ze daarna het land op? Want anders maak je het jezelf veel makkelijker om de pony's 24 uur per dag buiten te zetten. Gewoon op een beperkt stuk en iedere dag wat gras bij. Als ze zoveel op stal staan worden de pony's ook niet gelukkig en is vaak ook veel meer werk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:13

Jotoma schreef:
Stro zou ik ook niet zo snel doen. Anders eens kijken naar graszaadhooi.

Eens. Als een paard te dik wordt is het ruwvoer meestal te rijk.

TS als je stro wil voeren kies dan een voederstro. Dus gerste-, haver- of erwtenstro. Tarwestro is voor paarden niet zo geschikt.

Overigens vind ik 2 netten voor 3 ponies te weinig. Niet persé qua hoeveelheid hooi maar qua hoeveelheid netten. 3 of 4 netten zou ik beter vinden. Als je ze een beetje verspreid ophangt moeten je ponies ook meer van net naar net lopen -> meer beweging en ze doen langer over het hooi.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 07:25

Ze stonden tot 3 weken geleden 24/7 buiten, toen werd de pony Vd stalhouder hoefbevangen. Ik heb toen een stukje in het land af mogen zetten (stukje voor de schuilstal) waar het looppas was en dus geen gras omdat ze van de DA beter van het gras af konden. Die schuilstal met paddock noem ik voor het gemak binnen en savonds dus paar uurtjes op t gras. Ze zijn dus van 24/7 gras naar 2 netten hooi gegaan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:08

Als de pony dampig is vraag ik me af of je wel het hooi goed nat maakt, zéker als je uit hooinetten voert komt er veel stof vrij door het getrek aan de netten.
Die medicatie kun je tenslotte geen maanden geven en het is de oorzaak die je aan moet pakken (stoffig hooi) niet alleen aan gevolgbestrijding doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:48

En als ze zo gevoelig zijn zou ik investeren in graasmaskers. Zeker als ze al te dik zijn.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 15:16

Ze zijn niet moddervet, maar voor het mooie mag er wat af. Hooi natmaken doe ik nog niet aangezien ik precies weet hoe lang het moet 'weken'
Heeft een graasmasker echt zin voor die 2-3 uur dat ze buiten staan op lang, uitgebloeid gras?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:25

Een grasmasker verkort de inname met 3/4. Dus een uur grazen is voor 15 gras normaal gras binnen krijgen. Uitgebloeid gras zit graszaat is en graszaad is zetmeel en wordt dus omgezet in suiker.
Landurig weken van hooi is vaak niet nodig, gewoon nat sproeien met een plantenbroes is voldoende.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:33

idylle schreef:
Nee, ik heb zon gele voerschep en daar krijgen ze alle 3 een bodempje van. Het is echt puur om medicatie te mengen

Waarom krijgen ze alledrie? Er hoeft er toch maar een medicijnen?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 17:23

Ja klopt, alleen wil ik niet de ene wel geven en de anderen niet, dus vandaar allemaal een handje

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:13

idylle schreef:
Ja klopt, alleen wil ik niet de ene wel geven en de anderen niet, dus vandaar allemaal een handje

Waarom niet? Als ze allemaal te dik zijn zou ik niet zomaar 2 gaan voeren omdat de ander ook wat krijgt, dat is helemaal niet nodig als je het gewoon niet doet wennen ze er vanzelf aan dat ze niet altijd tegelijk wat lekkers krijgen. Als je die verwachting wel wekt worden paarden er meestal alleen maar vervelend van := .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:25

liedje89 schreef:
idylle schreef:

Waarom niet? Als ze allemaal te dik zijn zou ik niet zomaar 2 gaan voeren omdat de ander ook wat krijgt, dat is helemaal niet nodig als je het gewoon niet doet wennen ze er vanzelf aan dat ze niet altijd tegelijk wat lekkers krijgen. Als je die verwachting wel wekt worden paarden er meestal alleen maar vervelend van := .

Het is niet "iets lekkers". Het is een onmisbare aanvulling op het ruwvoer.