Weekend op weide of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Re: Weekend op weide of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:41

De dagen dat hij eruit komt is al heel weinig maar beter iets dan niets. Wat mij veel meer zou tegen staan de dagen dat als ik het goed begrijp de manege gesloten is. Dat is 2 hele dagen? En je mag dan ook helemaal niet komen? Ook als die op de wei staat ben je alsnog niet welkom?
Dit zou voor echt een reden zijn om te verhuizen. Je moet veel werken om je pony te kunnen betalen en (als ik het goed begrijp) is de manege 2 hele dage gesloten dus je kan maar 5 dagen in de week terecht bij je pony? Je wilt hem toch iedere dag kunnen verzorgen/zien

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:50

genja schreef:
De dagen dat hij eruit komt is al heel weinig maar beter iets dan niets. Wat mij veel meer zou tegen staan de dagen dat als ik het goed begrijp de manege gesloten is. Dat is 2 hele dagen? En je mag dan ook helemaal niet komen? Ook als die op de wei staat ben je alsnog niet welkom?
Dit zou voor echt een reden zijn om te verhuizen. Je moet veel werken om je pony te kunnen betalen en (als ik het goed begrijp) is de manege 2 hele dage gesloten dus je kan maar 5 dagen in de week terecht bij je pony? Je wilt hem toch iedere dag kunnen verzorgen/zien

Ja de twee dagen dat het gesloten is, blijft hij op stal en zorgen ze voor hem door hem 's morgens hooi + korrel en dan in de avond opnieuw korrel te geven. Ik kan er dan niet naartoe, maar indien er iets is krijg ik wel toestemming om te gaan. Als ze zelf merken dat hij ziek is, word ik opgebeld.

Zaterdagavond gaat het dicht en het is terug open op dinsdagnamiddag. Ik kan er dan niet binnen, omdat de poorten toe zijn. Als ik hem weg wil halen, kan dat op zaterdagnamiddag en dan kan hij dinsdag terug ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:51

Triest dat er nog zulke stallen zijn...

Het klinkt mij overigens ook in de oren dat de paarden erg weinig hooi krijgen en maar 1x per dag??

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:55

Kans is trouwens groot dat hij gemakkelijker wordt en minder schrikkerig als hij meer kan buiten rondlopen, en ook op andere stallen kun je begeleiding krijgen. En meer buiten dan is het niet erg dat je minder snel kunt komen en dus verderweg woont.

Die van mij staan een eind weg maar wel op een plek waar ze paard kunnen zijn.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:56

Is het geen optie om hem de hele week op die weide te laten staan en kijken of er nog iemand is die zijn paard daar wil neerzetten? Dan heb je nu in elk geval voor de zomer al geregeld dat je paard veel buiten kan lopen. En ik begreep dat het niet zo ver is naar de manege? Dan kan je daarheen om te rijden als je wilt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:01

Triest. Een Nederlands gevangene komt nog meer zijn cel uit...

En waarom moet hij twee keer per dag bereden worden? Misschien kun je beter een fiets kopen, dan kan iedereen rijden wanneer hij wil, en een fiets kun je rustig het hele weekend in de berging zetten zonder compromis voor het het fysieke en mentale welzijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:04

Waarom geen plek zoeken waar ze van april tot oktober op de wei staan, in je opening post zeg je dat je paard het wel best vind zo. Klopt dat wel?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:06

Focussed schreef:

En waarom moet hij twee keer per dag bereden worden? Misschien kun je beter een fiets kopen, dan kan iedereen rijden wanneer hij wil, en een fiets kun je rustig het hele weekend in de berging zetten zonder compromis voor het het fysieke en mentale welzijn.

AMEN.

Op zoek naar een andere plek TS en wel heel erg snel. Paardje kan nog beter bij de slager staan dan op deze stalling.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:07

mingming schreef:
Is het geen optie om hem de hele week op die weide te laten staan en kijken of er nog iemand is die zijn paard daar wil neerzetten? Dan heb je nu in elk geval voor de zomer al geregeld dat je paard veel buiten kan lopen. En ik begreep dat het niet zo ver is naar de manege? Dan kan je daarheen om te rijden als je wilt.

Ja maar omdat hij zo verschrikkelijk is op de baan, mag ik hem alleen niet naar daar brengen. Mijn vriend en ik brengen hem samen naar daar.
Laatst bijgewerkt door kippetje2007 op 16-05-16 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:09

Focussed schreef:

Hij wordt twee keer per dag gereden, omdat hij op de manege 11u per week moest presteren voor we hem gekocht hadden. We hebben dit ritme wat aangehouden om zeker te zijn dat hij voldoende beweegt en omdat hij dit gewoon is. Bovendien is er geen huis mee te houden als hij minder uren loopt want dan bokt die en schiet hij weg... Aangezien hij veel stilstaat, leek het me niet slecht om veel te bewegen. Het valt me daar ook op dat de andere paarden die veel minder rijden, continu ziek zijn...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:11

Wellicht wat minder bix, wat meer hooi en meer vrije beweging ( kortom niet zoveel opsluiten)
Ik denk dat dat al een hele hoop verbetering met zich meebrengt.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:12

Focussed schreef:

Ik rij er één keer per dag op en mijn zus komt ook omdat die geen paard kan kopen. In de zomer is hij wat kalmer en dan rijdt er op woensdag en op zaterdag slechts 1 iemand waardoor hij dan 8u loopt per week.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:13

marleen_usar schreef:
Waarom geen plek zoeken waar ze van april tot oktober op de wei staan, in je opening post zeg je dat je paard het wel best vind zo. Klopt dat wel?

Ik denk dat omdat hij altijd aan het eten is in zijn stal en op de paddock is er geen eten en drinken, dus hij is altijd hevig om terug de stal in te gaan. Hij staat niet zo te treuren als vele andere paarden daar.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:16

Huh, je mag gewoon in het weekend niet naar je paard? Wouw dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord.
Daar zou ik echt nooit willen staan, want voor de meeste mensen is het weekend vrij en lekker aan tutten met je paard.
Ik zou daar weg gaan dan maar wat verder reizen, en ook al zet je hem in het weekend op de wei. In de winter staat hij dan gewoon zielig 3 hele dagen binnen met 1x per dag hooi als ik het goed begrijp?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:18

Even out of the box,
Is het niet mogelijk om in de buurt een weide met schuilstal te vinden?

De meeste maneges kun je voor bv 5 euro per x vrij rijden in de manege.
Maar dan mpet je dus even in de omgeving op zoek gaan.

En ja dat dacht ik dus ook....gek dat je in het weekend er niet heen kan.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:19

ilayda schreef:
Huh, je mag gewoon in het weekend niet naar je paard? Wouw dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord.
Daar zou ik echt nooit willen staan, want voor de meeste mensen is het weekend vrij en lekker aan tutten met je paard.
Ik zou daar weg gaan dan maar wat verder reizen, en ook al zet je hem in het weekend op de wei. In de winter staat hij dan gewoon zielig 3 hele dagen binnen met 1x per dag hooi als ik het goed begrijp?

Ja met het weekend daar bedoel ik op zondag en maandag. Zaterdag kan ik wel nog gaan. Maar we doen echt al het mogelijke om hem veel uit te laten.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:20

A3a1 schreef:
Even out of the box,
Is het niet mogelijk om in de buurt een weide met schuilstal te vinden?

De meeste maneges kun je voor bv 5 euro per x vrij rijden in de manege.
Maar dan mpet je dus even in de omgeving op zoek gaan.

En ja dat dacht ik dus ook....gek dat je in het weekend er niet heen kan.

Het moet wel écht wel dichtbij zijn aangezien ik niet met de trailer kan

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:21

Op de meeste pensionstallen staan de paarden ook gewoon een uur of 8 buiten in de groep. Ideaal is dat nog steeds niet imo maar wel zoveel beter dan wat jij nu hebt. Dan kan je gewoon lekker lessen en rijden in de bak van de pensionstal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:21

Instructeur naar de wei laten komen en daar een stukje afzetten om te rijden. Er zijn zoveel mogelijkheden en zoveel lesgevers dat er altijd wel een oplossing is.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:22

Dit klinkt misschien heel hard, maar ik vraag me echt af waarom je een paard koopt als je niet eens aan de basisbehoefte kan voldoen.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:24

Een aanpassing in vrij buitenbeloop en rantsoen doet wellicht meer voor je "onhandelbare" paard dan 2 uur gecontroleerde beweging per dag. Just saying... Bekijk de opties in de buurt en verhuis je paard. Er zijn vast mogelijkheden.

BelleFleur

Wellicht weet iemand hier wel een mogelijkheid in jouw buurt.

Sure_lee

Focussed schreef:

Helemaal mee eens. Maar heb het idee dat TS het niet helemaal snapt.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:25

In welke omgeving zit je? Misschien weten bokkers daar ik de buurt wel een leuk plekje voor je waar je pony wel lekker hele dagen buiten kan???

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:25

Judass schreef:
Dit klinkt misschien heel hard, maar ik vraag me echt af waarom je een paard koopt als je niet eens aan de basisbehoefte kan voldoen.

Ik kocht hem daar waar hij al altijd stond en het leek me logisch dat hij dan toch ook daar blijft, zodat ik hem kon leren kennen in zijn vertrouwde omgeving. Een ruiter die zijn eerste eigen paard berijdt al meteen ermee op vreemd terrein zetten, leek me een gevaarlijke keuze.