Paard is niet happy als die naar de wei mag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Paard is niet happy als die naar de wei mag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:19

Mijn paard kan ook niet alleen.
Maar ja, soms is het niet anders.
Kan moeilijk haar ook meenemen als mijn dochter gaat lessen.

Ze maakt dan wel meer kilometers in de wei/paddock dan mijn dochters pony in de bak.
De ene x is ze wel wat rustiger dan de andere x.
Als ik haar op stal laat staan verbouwt ze de boel, dus ik laat haar lekker buiten haar gang gaan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:23

DNIEZE schreef:
Een maatje hebben in de wei vind ik alleen maar super, maar het moet niet negatieve reacties uiten als ik mijn paard weg haal van het andere paard.

Ik wil ook zeker niet dat mijn paard beslist dat wij geen plannen meer kunnen maken.
Dat is ook helemaal niet mijn bedoeling.

Jouw paard uit natuurlijk gedrag. Daar is niets negatiefs aan. Het hindert jou alleen in wat jij wilt en daarom ervaar jij het als negatief. Je paard doet alleen maar wat zijn instinct hem ingeeft, namelijk in de kudde bij zijn maatje willen zijn.

Je paard 'beslist' toch ook niet dat jij geen plannen meer kunt maken? Nogmaals, hij vertoont natuurlijk gedrag. Zeker bij paarden die niet permanent, jaar rond, in een kudde staan zie je dit gedrag heel sterk in het begin. Paarden voelen zich nu eenmaal het fijnste in groepsverband. Het duurt even voor er rust en regelmaat in een kudde is. Tot die tijd is er onrust en dus onzekerheid. Die onzekerheid uit zich bij jouw paard in ontzettend aan een ander paard hangen. Ik verwacht dat dat binnen vrij korte tijd veel minder is. Ik zou ook zeker mijn paard niet naar een andere kudde brengen, dat geeft alleen maar meer stress. Geef het gewoon even tijd.

Probeer de situatie wat meer te bekijken vanuit de belevingswereld van je paard in plaats van te kijken naar wat jij wilt. :)

edit: cruciaal woordje toegevoegd. :D

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 13:55

Ir111;

Je legt het duidelijk uit en dat is fijn.
Ik snap heel goed dat mijn paard zijn natuurlijke gedrag uit, maar het geeft zo zeer tot de dag van gister wel negatieve reactie op mij uit.
Niet het paard ervaart dit als negatief maar ik ervaar steigeren zo hoog als het maar zijn kan een erg negatieve uiting en ik ben hier absoluut niet van gediend..
Als ik 1 stap dichter bij had gestaan had ik een paard in me nek gehad...
Dat is iets dat ik wil voorkomen.

Ik ga zeker door zetten en hem proberen in deze groep te behouden, ik hou er ook niet van dat we van wei naar wei verhuizen en zo breng ik mijn paard alleen maar meer in de war.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:59

Het is zeker niet de bedoeling dat er gevaarlijke situaties ontstaan! Ik snap dat je niet wilt dat je paard gaat steigeren etc. Met dat gedrag kun je op verschillende manieren omgaan. Zelf zou ik er nu kiezen om het maatje mee te nemen. Eens aankijken of je paard langzamerhand kalmer wordt in de komen week, weken. Telkens als er meer rust is kun je een stapje afbouwen. Uiteindelijk is je doel om hem gewoon alleen uit de wei te kunnen halen. Ik zou dat even tijd geven en in die tijd het vertrouwen van je paard proberen te laten groeien zodat hij uiteindelijk snapt dat hij weer terugkomt bij zijn mattie en dat de wereld niet vergaat als je even uit de kudde moet. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:01

Waarschijnlijk is het voor nu even wennen, ze staan net weer op de weide en moet dat patroon even bevestigd gaan worden.
Ik zou hier persoonlijk niet aan toe gaan geven, dat heeft niets met het paard niets gunnen of pesten te maken maar meer met waar gaat het naar toe als je dit gedrag blijft bevestigen? Dan heb je straks een paard wat je niet even van stal kunt halen als de hoefsmid komt of wat dan ook. Het is fijn dat een paard een maatje heeft maar het moet ook op een verantwoorde manier van elkaar voor heel even gescheiden kunnen worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 14:03

Hier merk ik juist dat mijne paniekeriger is als we wel weer eens alle 2 tegelijk meenemen.
Dan is de eerste x erna veel drukker (hinniken/rennen) dan dat ze in het ritme zit dat ze alleen moet blijven.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:27

DNIEZE schreef:
GMekkes schreef:
Je zou kunnen proberen of je paard liever in zijn stal staat als zijn maatje bereden wordt.
Spreek met de eigenares van het maatje af, neem beide paarden tegelijk uit de weide en zet jouw paard met een lekker maaltje als afleiding in zijn stal. (houd je paard vanaf een afstandje in de gaten voor het geval hij zichzelf dreigt te gaan verwonden).

Ik werk fulltime dus ik kan niet elk moment van de dag op stal zijn...
Dit gaat dus niet werken helaas...

Scheelt wel dat mijn paard zijn maatje altijd smorgens eerst gereden wordt en dan pas op de wei gaat.
Dus hij moet hem alleen sochtends even een uurtje missen en als ze savonds weer naar binnen gaan in stal.

Oke, dan heb ik je verkeerd begrepen.
Ik had begrepen dat jouw paard uitbrak als zijn maatje uit de weide werd gehaald?
Bedoelde overigens niet dat je er standaard bij moet zijn, alleen even de eerste keer om te zien of het werkt.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 07:40

Gister avond een positief licht puntje !!
Mijn paard was heel braaf en heeft keurig mee gelopen, toen zijn weide maatje de andere kant op ging twijfelde die heel even een seconde om te stoppen maar ik was hem te snel af.
Super braaf mee gelopen naar stal :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 07:43

Dat is fijn DNIEZE! Vanuit hier verder doorpakken.
Je geeft zelf al aan waarom er niets ging gebeuren, je was hem te snel af, daar zit een heleboel in.
Goed je paard in de gaten houden en letten op de kleinste veranderingen en hier heel snel op proberen in te springen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 10:51

Top joh!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:17

Ir111 schreef:
Precies dit. Het paard is onzeker, die moet je zelfvertrouwen gaan geven. Dat doe je in kleine stapjes en dat bouw je steeds verder uit.

Het gaat er niet alleen om wat wij willen met het paard, het gaat er vooral om wat het paard aan kan. En dat stukje wat het paard aankan ga je steeds verder uitbreiden.

Dit dus…bouw het op, je gaat het niet winnen van minstens 500 kilo paard als deze echt flipt.