wel/niet mest uit weiland halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 15:53

Ja, ik probeer elke dag!
Soms ligt het een dagje, maar langer niet.

Kost me 10/15 minuutjes, en anders krijg je van die plekken waar ze niet meer eten.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:41

DarkoFoitzik schreef:
liefst twee keer par dag ivm worm besmetting. daarnaast is het bij paarden zo dat als je het laat liggen er meer dan 50% van de weide gebruikt wordt als toilet. altijd zoned. ook een stukje verzuring van het alnd treedt op. kalken helpt maar als je preventief de mesthoop bekalkt kan het dienen als bemesting in het voorjaar.

De mesthoop kalken? Kun je hier wat meer over vertellen? Vind het wel interessant.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:53

ik doe een experimentje dit jaar: heb mijn wei in 3 stukken verdeeld. 1 stuk mest ik 's middags als ze eraf gaan meteen uit, 1 stuk laat ik het liggen en 1 stuk sleep ik 1 x in de week.

Ik heb er 1 paard en 1 ezel lopen, die w.b. wormen nauwlettend in de gaten worden gehouden, dus daar ben ik niet zo bang voor.

De wei die ik iedere keer direct uitmest is met kunstmest gedaan, de wei waar ik niets aan doe is met niets gedaan en de wei die gesleept wordt, dus met paardenmest. Er groeit overal precies evenveel gras, dus daarvoor hoef ik het niet te doen :+

Andere jaren werd er iedere middag uitgemest.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:01

Ik heb 2 paarden (en 2 veulentjes) op iets meer dan een hectare en ik mest niet. Ze mesten ook overal, dus is bijna niet te doen om dat regelmatig weg te halen. Tegen dat ik met mijn kruiwagen het hele weiland rond gegaan ben...
Inderdaad bij droog weer wel eens met de sleep erover en aan de drinkplek, rond de stallen en overal waar ik wel makkelijk bij kan, haal ik het x per week weg.

De paarden worden wel regelmatig ontwormd.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:21

Wat ik me wel altijd afvraag:
Waar mest ligt, eten ze niet.
Haal je dit weg en regent het een paar keer, dan eten ze daar meestal wel weer.
Wormen eieren zitten niet alleen in mest, maar meer nog in het gras. Dus mest weg, betekent niet dat alle wormen weg zijn.
Ik haal wel alles weg, maar de vaste mest plekken laten ze altijd staan. Ook na het afmaaien van dat lange gras
Ik heb trouwens ook mini schaapjes lopen. Die eten aardig het lange gras weg op de mest plekken

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:25

Mijn draakje staat in een paddock, waarvan de helft gras en de andere helft zand. Ik vind het er vies uitzien als ik alle mest laat liggen, dus ik haal het er dagelijks uit. Als ik het eens druk heb met de andere paarden sla ik weleens een dagje (of twee) over, maar het gaat er zeker uit.
Paard van een vriendin staat op het land en die wordt niet gemest. Ik vind het er ten eerste onverzorgd uitzien en er zijn veel vliegen op de mestplekken, tevens eten de paarden inderdaad niet in de buurt van de mest.

palousa_boy

Re: wel/niet mest uit weiland halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:30

Als ze hier niet bij de mest zouden willen eten, kunnen ze beter naar de buren gaan :P
Ze mesten waar ze staan en waar ze staan daar eten ze.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:45

Hier ook wei mesten..En met poepzuiger + quad krijg je t echt superschoon!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:49

Of de wei opdelen in meerdere stukken en zorgen dat ze overal niet te lang op staan, en de wei erna genoeg rust krijgt. Wormen kunnen maar X aantal tijd overleven buiten het paard, dus als je ze zo lang van de wei haalt zijn ze telkens dood. Of zo iets.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:06

Ik haal het bij voorkeur elke dag weg. Is ook met minste werk. Drollen zijn nog stevig en gemakkelijk met de riek weg te halen, ongeveer 1,5 kruiwagen per dag op twee paarden. Van de winter met de nattigheid moeten laten liggen. Ze eten er wel omheen maar ik vind het zelf een smerig gezicht en het gaat ruiken met regen al die mest.

Twee fikse tinkers en ongeveer 7000 m2 deels altijd open de rest kleinere stukjes gras die gewisseld worden en stripbegrazing. De mesthoop is wel toegankelijk voor ze, daar poepen ze best veel op. Erg handig. :D

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:27

Ik haal elke dag alles (zo goed als) weg. Door wind en weer ;-)
Sommige mensen verklaren mij voor gek maar het kan mij niet schelen want ik kan het niet hebben als er overal mest blijft liggen waardoor ze dus ook vervolgens niet meer van dat gras willen eten.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:29

xSlvna schreef:
Of de wei opdelen in meerdere stukken en zorgen dat ze overal niet te lang op staan, en de wei erna genoeg rust krijgt. Wormen kunnen maar X aantal tijd overleven buiten het paard, dus als je ze zo lang van de wei haalt zijn ze telkens dood. Of zo iets.

Wormen/wormeneitjes kunnen de winter zelfs overleven zonder een paard in de buurt, dit uitgangspunt klopt dus niet.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:50

Hier staan de trekpaarden op ongeveer 15 hectare. Er lopen nu zo'n 100 schapen (incl. lammetjes) en 12 Trekpaarden. Voor ons onbegonnen werk om dat bij te houden.
Maar als ik jou was zou ik het bij proberen te houden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:11

Ik sta op een pensionstal en in het weiland waar ik sta word elke dag uitgemest.
Er staan 7 pony's in de wei en omdat we de mestbeurten verdelen hoef een ieder per paard het maar 1x in de week te doen.

Tevens vullen we dan uiteraard de waterbakken bij, met warm weer moet dat uiteraard vaker. Dat houden wij met zijn allen in de gaten.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:43

Zapje schreef:
DarkoFoitzik schreef:
liefst twee keer par dag ivm worm besmetting. daarnaast is het bij paarden zo dat als je het laat liggen er meer dan 50% van de weide gebruikt wordt als toilet. altijd zoned. ook een stukje verzuring van het alnd treedt op. kalken helpt maar als je preventief de mesthoop bekalkt kan het dienen als bemesting in het voorjaar.

De mesthoop kalken? Kun je hier wat meer over vertellen? Vind het wel interessant.

zal ik even moeten opzoeken. ik heb daar laatst een site over gevonden. die maakte gebruik van een natuurlijke bodem lag voor de stalling die diende als bemesting voor de wei. ik ga even zoeken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:49

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:59

hier staan 3 paarden op de weide ik doe het elke dag als ik ze binnen haal. kwartiertje werk maar ze mesten hier redelijk op een plek.

__Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:07

Wij halen het wel dagelijks weg vanwege de wormen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:02

Wij halen het nooit weg. Momenteel 5 paarden weet niet precies hoe groot zal zo ongeveer 6000 tot 8000 vierkante meter zijn. Andere weides moeten groeien zodat er gehooid wordt. Wel merk je dat er veel meer onkruid groeit op weiland waar paarden staan. In de hooi wei waar de paarden al jaren niet meer komen hebben we gelukkig nauwelijks last van onkruid.

Nog iets vergeten. De weide wordt wel gesleept, gebloot en bemest.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 17-05-16 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:05

We mesten niet, we slepen niet, soms alleen een beetje kunstmest. We hebben 3 vaste paarden en een kleine weide.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:07

Bij ons poepen ze altijd heel netjes in een gebied van 12 m2, dus lekker makkelijk. We doen de bak achter de trekker, zetten hem naar beneden, rijden achteruit en de bak is vol. Alle mest eruit en binnen 5 minuten klaar. En dat eens in de week.
Laatst bijgewerkt door Dancyy op 17-05-16 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:09

Wij halen nooit mest weg, slepen de wei 3 keer per jaar. Wei ziet er prachtig uit :) is 1 hectare grond voor 2 pony's en door strookbegrazing kan het land altijd herstellen (hooien het land ook, omdat er teveel gras is). Mest van de mesthoop gaat in het voorjaar ook over het land heen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:32

marengolike schreef:
Ik haal het elke dag weg. Soms 2x per dag

Hier thuis ook zo.

De weilanden verder weg niet. Dat wordt verspreid. Gaan dan op rust. Lange plukken worden voor het slepen uitgemaaid.

Floor_maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:51

Wij halen 2/ 3 keer per week de mest uit de wei omdat mijn tinker zomer eczeem heeft. Een wei zonder mest trekt minder vliegen aan. :)

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 15:56

Wij haalden altijd 1 keer per dag het mest uit het weiland. Zo is het weinig werk in plaats van dat je het 1 keer per week doet.