Pony breekt steeds uit!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daniquebyoux

Re: Pony breekt steeds uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:48

Zo sneu is het niet, het is beter dan dat je paard vast komt te zitten met dat ding om zijn hoofd en dan meerdere schokken krijgt.
Mijn paard is hartstikke slim en heeft sinds die ene tik respect gehad voor het draad.
Hij heeft ooit met stroomdraad om zijn been heen gewikkeld gestaan, door zijn eigen schuld en die van stalhouder (die had t hek niet goed afgewerkt) en toen heeft ie dus meerdere schokken gehad door eigen toedoen, maar dat heeft ie niet onthouden en hij moest daarna een tuinslang en dan een shock. Pas toen had ie het door.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:16

Nou met de kont naar de schrikdraad hielp bij die van mij niet.
De halster methode wel.

Dan word hij ook niet gedwongen om stroom te krijgen.
Maar is het meer zijn "eigen schuld"

Ik zou het iig met een draadje doen net als de rest en evt door zijn manen te halen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 13:01

manen natmaken! dikke manen geleiden niet maar isoleren en helpt het niet ook je draadje dan niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:00

pol1 schreef:
Maak een " teletubbie" pak een oud halster en koperdraad..ga langs t halster met t koperdraad en maak ter hoogte van de maantop een soort van driehoek omhoog ( de teletubbie ) suc6 verzekerd!! Ook wij hebben zo'n pony..Hij heeft t nooit meer gedaan!!
De aanpak voor de hardnekkige gevallen!

Dit vind ik toch wel zo'n waardeloze symptoombestrijding. Wees dan liever mans genoeg en zorg dat de omheining goed is. Want dat is hij kennelijk niet. Is er al gekeken of er stroom lekt (begroeiing e.d.), of de aardpennen lang genoeg zijn en of het er genoeg zijn en of het lint/koord strak genoeg staat? Begin daar eens mee. Als je een paard achter doorhangend lint wat deels in lang gras hangt zet (om maar even te chargeren ;) ) is het geen wonder dat die pony uitbreekt.

Daarnaast is het ook gewoon gevaarlijk om een halster om te laten in de wei.

Laat de stalhouder maar gewoon voor een deugdelijke omheining zorgen. Want die is er nu niet. Jij wil je pony daar veilig kunnen neerzetten en het is aan de stalhouder om ervoor te zorgen dat dat kan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:32

Zorg voor goede spanning op het draad, is de beste oplossing.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:30

Wie zegt dat de daard niet goed genoeg is?

Gisteren is de stroom nog getest en die staat er goed op. De draden zijn goed gespannen want ik heb soms moeite om ze dicht te krijgen. Jammer dat er zo snel conclucies worden getrokken.

Mijn pony komt er gewoon uit. Hoe weet ik niet...

Mijn stalhouder heeft een goede omheining gemaakt. Er zijn 2 draden onder elkaar. Dat is in de meeste weides bij ons al niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:37

En hoe heeft je stalhouder de aarding gecheckt? Heeft iemand wel eens gezien hóé je pony uitbreekt?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:43

Nee niemand ziet hoe hij uitbreekt. Dat is het lastige nu. Ik weet dat hij de stroom heeft gecheckt en hij zei gisteren dat als het geregent had dat hij eerder stroom kreeg als hij uitbrak.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:51

Schijnbaar is het niet genoeg want je pony breekt toch uit. Heb je zelf de stroom al eens gevoeld?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:53

Hoe strak de draden staan zegt niets over hoeveel stroom erop staat, dus helaas, die vlieger gaat niet op.
Of helemaal rond lopen met een tester om te kijken of er inderdaad wel overal echt goed stroom op staat, meestal blijkt er dan toch een gedeelte niet goed te zijn. Een emmer water leeggooien naast de aardepen en dan opnieuw testen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:57

Siersma schreef:
Schijnbaar is het niet genoeg want je pony breekt toch uit. Heb je zelf de stroom al eens gevoeld?

Nee. Ik vraag de staleigenaae vanavond wel om uitleg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:57

Yenni schreef:
Nee niemand ziet hoe hij uitbreekt. Dat is het lastige nu. Ik weet dat hij de stroom heeft gecheckt en hij zei gisteren dat als het geregent had dat hij eerder stroom kreeg als hij uitbrak.

Kan dus ook zomaar dat hij springt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:57

Weet je inderdaad hoeveel stroom er op staat en hoe hij uitbreekt?

Je kan bijvoorbeeld meten met een ding die lichtjes aangeeft. 1 is weinig. 5 is veel stroom.
Bij 1 &2 gaat hier alles door de draad.
Zelfs die er anders niet door gaan.
Maar bij 5 lichtjes geen een.
Ook niet die bekend stonden als uitbreker.

Voor de paarden met veel manen en die zo slim zijn die tegen de draad te drukken en er zo alsnog onderdoor glippen heb ik een draad op ongeveer 30 cm van de grond gespannen.
Dan moeten ze daar eerst met de neus tegen aan. Dat doen ze niet met voldoende stroom.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:59

Springen is het te hoog voor. Ik ga de stalhouder vandaag om uitleg vragen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:01

Misschien heb je wel een nieuwe spring kampioen. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:07

Hoe hoog staan de draden dan? Het gaat hier om 2 draden, dus heel hoog kan het niet zijn als hij er ook niet tussendoor of onderdoor kan. De shetten staan hier achter 20, 40 en 65cm, die weten niet dat ze kunnen springen. Victor (1.80) staat achter een draad van 1.70, daar blijft hij alleen achter als er voldoende stroom op staat anders gaat hij eroverheen. De andere paarden staan achter 80 en 140cm. Straks in de gemengde wei staan de draden op 20, 40, 65, (100+140 of 120) en 170 cm. Anders blijven niet alle paarden in de wei. En dan moet er ook nog een klap stroom op voor de shetten en Victor en eventueel de jaarling, maar ik weet niet of hij dan nog bij ons in pension staat, de rest blijft ook zonder stroom achter de draad.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 18:08

Hij is 1.42 en de bovenste draad komt iets onder zijn schoft. De onderste draad bij zijn knieën.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:12

Dan zou hij het theoretisch wel kunnen. :)

Maar dat hij de onderste draad naar boven duwt dus ook.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:21

Ik zou zeggen voel zelf eens met je handen. Dan weet je snel genoeg of er een flinke klap opstaat. Ik heb t ook gedaan, meerdere keren. Er kan wel overal stroom opstaan, maar als het maar een lichte klap,is dan heeft t geen effect.

Touwens nog een vraag, als je pony is uitgebroken zijn dan de draden kapot?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:23

Als ik hem zelf op twee lampjes sterke vast pak sta ik flink te vloeken. Terwijl de paarden er door gaan.
Dus of dat nu zulke goede test is. :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:26

Nou ik pak die van mij niet meer vast, heb een half uur met een verkrampte hand rond gelopen. En ik heb m ook eens op mn vorige stal vast gehad dat ik een licht tikje voelde en m dus een tijdje vast kon houden. Vond het dus niet zo raar dat mn merrie uitbrak op mn vorige stal haha.

Het gaatber toch echt om dat ze ontzag krijgen voor de draad, mijn merrie heeft dat omdat er echt een flinke klap opstaat (7.6 staat er op bij mij).

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:26

Ik heb al paarden over een omheining van 2m zien springen :) Hoogte van je paard en draad wil niks zeggen.

Kan het niet zijn dat er toch ergens (weet niet hoe groot jullie wei is) stroom verloren gaat?

Ben ik even gezegend met 2 pony's die ontzag hebben van de draden

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 18:27

Hij heeft wel altijd M gesprongen... nee de draden zijn altijd heel

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:29

Dan kan hij er met gemak over.
Dus dat is dan ook wel iets om rekening mee te houden.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:29

Koper schreef:
pol1 schreef:
Maak een " teletubbie" pak een oud halster en koperdraad..ga langs t halster met t koperdraad en maak ter hoogte van de maantop een soort van driehoek omhoog ( de teletubbie ) suc6 verzekerd!! Ook wij hebben zo'n pony..Hij heeft t nooit meer gedaan!!
De aanpak voor de hardnekkige gevallen!

Dit vind ik toch wel zo'n waardeloze symptoombestrijding. Wees dan liever mans genoeg en zorg dat de omheining goed is. Want dat is hij kennelijk niet. Is er al gekeken of er stroom lekt (begroeiing e.d.), of de aardpennen lang genoeg zijn en of het er genoeg zijn en of het lint/koord strak genoeg staat? Begin daar eens mee. Als je een paard achter doorhangend lint wat deels in lang gras hangt zet (om maar even te chargeren ;) ) is het geen wonder dat die pony uitbreekt.

Daarnaast is het ook gewoon gevaarlijk om een halster om te laten in de wei.

Laat de stalhouder maar gewoon voor een deugdelijke omheining zorgen. Want die is er nu niet. Jij wil je pony daar veilig kunnen neerzetten en het is aan de stalhouder om ervoor te zorgen dat dat kan.

Wat is er zielig aan? Ze horen gewoon achter een draadje te blijven. Wie niet luisteren wil moet maar voelen.