Voor het eerst een eigen weiland huren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Re: Voor het eerst een eigen weiland huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:28

Ik denk dat je met goed weidebeheer zelfs wel kunt hooien. Ik heb twee D-pony's en een paard die ik zomers op 4000m2 hou zodat we de rest kunnen maaien (daarna gaan ze ook wel op het gemaaide stuk maar dat is niet eens nodig). Als je het qua tijd kan redden zou ik persoonlijk zelf voor een weidemaatje zorgen, dan is het echt je eigen en krijg je ook geen gedonder met onbetrouwbare personen. Als je dan een niet al te grote pony uitkiest denk ik dat je het hele jaar rond genoeg hooi/gras hebt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:00

Als je het onkruid gaat maaien,moet je het wel opruimen en niet laten liggen,de zaden kunnen zich zo alsnog verspreiden.Als je alleen de toppen [waar de zaden zitten] zou maaien is dat genoeg,de moederplant sterft zelf toch af,zoals bij Zuring.Maar bij de brandnetel is dat niet zo,die verspreid zich ook onder grond verder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:03

Brandnetel kun je ook laten liggen, binnen een halve dag is het opgevroten als je normale paarden hebt.

Kruipende boterbloem moet je ook rigoreus verwijderen. Dat verspreidt zich zowel via het zaad als door te kruipen.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 11:13

Bokkers, wat zou ik in de wintermaanden maandelijks betalen aan hooi voor twee paarden (ongeveer)?
Wat zijn zo jullie gemiddelde jaarlijkse weidekosten (mesten, kalken, onderhoud algemeen,...)?

Ik probeer een maandelijkse verhuurprijs te bedenken. 65€/maand dacht ik, maar ik vraag me af of dit alles kan dekken op jaarbasis, inclusief het hooi in de wintermaanden en alle onderhoud.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:43

Ik denk het niet hoor!
Ik was met 3 Shetlanders die gezamenlijk 12 kg hooi nodig hadden per dag zon 40 tot 60 euro aan hooi kwijt per maand. Dan komt je onderhoud van de grond en het gebouw er nog bij en stro en water. Denk dat je rond de 100-125 euro per maand moet gaan zitten, wil je er zelf heel mss nog iets aan overhouden

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:38

Ik verbruik 2,5 grote pakken hooi per maand, voor 2 D-pony's en een paard, onbeperkt hooi. Een boer in de buurt heeft ons land "op papier" zodat hij meer koeien kan melken, en in het voorjaar bemest hij ons land dan. Ik zou kijken of je ook iets dergelijks kan regelen.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 12:41

Maar de zomermaanden waar geen hooi nodig is zouden de wintermaanden compenseren. Of is dat te positief gedacht :)

Stroom en water zorg ik voor. Onderhoud van weide ook. Persoon die erop komt moet enkel betalen en betrokken zijn in de verzorging, wat wil zeggen beurtelings dagelijks de paarden nakijken en in de winter (opnieuw beurtelings) hooi en brok voeren als extra taak.
Dan vraag ik zogezegd geld voor mijn werken aan de weide, maar hoe plak je daar in godsnaam een prijs op :s.

Ik betaal nu 100€ voor 40 are inclusief dagelijks hooi, exclusief brok. Als ik dan kijk is 65€ idd weinig, maar nu krijgt mijn paard wel dagelijks hooi (zij het wel omwille van kale weide en dat probleem zal ik niet hebben met de 80 are).

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 19:57

Ik snap dat je onderhoud zelf doet, alleen kost dat onderhoud je wel geld. En doordat er meer paarden zullen lopen als alleen je eigen, zul je ook eerder onderhoud moeten plegen als dat alleen je eigen paarden er lopen. Dus dat zou ik zeker mee rekenen in de stalprijs

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:13

ik denk dat je toch ook wel wat voor je tijd mag gaan rekenen,want een huurder die betaald voor hooi,meste,.... en voor de rest geen bal uitsteekt en jij maar zwoegen uur na uur....lijkt me ook niet echt recht toch?

want geloof me,er kruipt behoorlijk wat tijd in bemesten,mest uithalen,proper houden,onkruid verdelgen,....

mest kost behoorlijk wat geld(wij gaan het met de tractor ophalen,dus is qua prijs niet te vergelijken met bv zakjes mest),maar ook onkruidverdelding is duur(zeker dan bv bofix,die gras behoudt en onkruid doodt),en als er behoorlijk wat onkruid staat,gaat zo'n fles best vlug.

ik denk,aan de foto's te zien,dat je een klein stuk zal moeten afsluiten in de winter,ziet er behoorlijk nat uit,en anders lopen ze alles kapot.
eventueel zelfs een stuk verharden als je geen halve meter diepe blub wil.