Risico: Rijbak zonder vergunning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 09:42

superpony schreef:
Ik kwam ergens waar de bak zonder omheining al heel lang bestond. Toen kwamen er nieuwe buren en die hadden last van de stof. Ze kopen zelf een huis waar de tuin duidelijk aansluit op die zgn niet bak, maar gingen meteen zeuren.
Er is toen een flinke heg geplaatst en ze zouden regelmatig sproeien, maar zo snel kunnen dingen wel veranderen als je bijv nieuwe buren krijgt die gaan zeuren.

Dit betreft een 2/1, mocht het andere gedeelte ooit te koop komen willen we dat er graag zelf bij kopen dus dat zou geen euvel mogen zijn. Wat een drama als men ineens handhavend op gaat treden door geklaag van nieuwe buren... -O-

Arabesk

Re: Risico: Rijbak zonder vergunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 11:00

De weg geeft in dit geval meer overlast. Wielrenners motoren etc in het weekend om dol van te worden. En hun dichtstbijzijnde buren zitten een halve km verderop. Gemeenten hebben gewoon soms niks te doen ofzo.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:30

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:41

Hier hebben we ook gewoon een 'paddock' gemaakt met een mooie, houten omheining met doorsteekpalen.. Zou de gemeente gaan klagen dan hebben we met een paar uurtjes werk de palen vervangen door beoband en kunnen ze er niks meer van zeggen :)
Ik zou eigenlijk geen slapende honden wakker maken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:55

Arabesk schreef:
Wat zijn gemeenten toch erg. .... Hier moest iemand zijn rijbak twintig meter naar achteren verplaatsen ivm zicht vanaf de weg erop. Nou je ziet de bak nog steeds even goed en tjee wat voor last geeft een bak nou zeg.

Hier iemand uit de buurt ook 20 meter, omdat er resten van een klooster onder lagen :D

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:06

Bij ons op stal zou de roundpen (wel een grotere dan de normale formaten) weg moeten van de gemeente, ook vergunninggedoe. Nu ligt de roundpen aan de paddock vast en wordt er gewoon een extra deurtje ingedaan zodat het lijkt alsof het een extra paddock deel is wat afgesloten kan worden.

De rijbak (20x60) mag blijven, maar dan moet de omheining wel groen worden en mag het hek dus niet zichtbaar zijn (of moet eigenlijk weg, dat weet ik niet). Er wordt nu dus gekeken naar planten/bomen/struiken om de rijkbakomheining 'groen' te maken.

De buren van stal hebben zonder vergunning een gedraineerde bak aangelegd, terwijl ze wisten dat het niet mocht. Die hebben geloof ik wel wat problemen nu.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:14

Ondertussen mag wel het ene foeilelijke industrieterrein na het andere aangelegd worden. ...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:24

Hilary schreef:
Wanneer vinden ze het een rijbak? Een vriendin van mij kreeg een boze brief van de gemeente dat haar houten hek deze zandvlakte tot een bak maakte en dat mocht niet *zwaait met vingertje*
Nalezen in de gemeenteregels gaf aan dat de planken vervangen voor schrikdraad zorgde dat het ding nu "paddock" heette ipv "rijbak". En een paddock mocht wel. Dus zij heeft nu een paddock met Agterberg bodem :Y)

Als ze er een Agterbergbodem in had liggen, dan wàs het waarschijnlijk ook gewoon een rijbak, niet? Voor de gemeente maakten de planken van de omheining misschien het verschil, maar ook zonder de planken zal ze die 'zandvlakte' in de praktijk vooral als rijbak gebruiken.

Dit soort gevallen gaan duidelijk niet over gemeenten die, door te strenge regeltjes letterlijk te interpreteren, onterecht een object als rijbak beschouwen, maar over burgers die de gaten in de regelgeving opzoeken en de regels niet naar de geest maar naar de letter interpreteren.
Eigenlijk precies het omgekeerde dus, en één van de redenen waarom gemeenten hun regelgeving zo complex en compleet dichtgetimmerd maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:41

Regelgeving dichtgetimmerd? Dat valt wel mee volgens mij. Als je je mest op de grond stort en het compostbak noemt is het legaal.. Zet je een tuinset van 5 meter hoogte in de wei, heb je een legale overkapping, en zet je je buitenstal op wieltjes, dan heb je er geen vergunning voor nodig :+ Hoe specifieker de regeltjes worden, hoe meer gaten erin zitten..

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:59

Waar je eigenlijk achter moet zien te komen is of de gemeente de vorige eigenaren van het huis ooit heeft aangeschreven op de illegale bak. Is dat sinds 2005 niet het geval, dn is er sprake van passief gedogen en zou je dus in aanmerking komen voor een persoonsgebonden gedoogbeschikking.
Nog meer zekerheid geeft het als jullie perceel inderdaad inclusief bak in het concept van het nieuwe bestemmingsplan is opgenomen (dan moet er wel meer zijn vastgelegd dan alleen de luchtfoto!). Dan is er namelijk zicht op legalisatie en kan de vergunning gewoon met terugwerkende kracht verleend worden.
Ik zou niet teveel gaan prutsen met een schuin of recht hek en zo. Dat kan tot oeverloze discussies leiden als je een ambtenaar treft die houdt van regeltjes. Een recht hek van hoger dan 1m is namelijk ook al een bouwwerk bijvoorbeeld. Ik zou het overleg opzoeken door te wijzen op de situatie die al meer dan 10 jaar zo is en dat deze gewoon gelegaliseerd kan worden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 00:22

Hier in de omgeving zijn ook paddocks afgegraven omdat ze niet meer mochten. Bakken na 10 jaar verwijderd en staat er zelfs ergens een complete binnenbak met stalling leeg, omdat er wel vergunning was voor het bouwwerk maar niet voor het houden van paarden.

Mensen hier doen net alsof het met een ander hekje opgelost is, geloof mij, als de gemeente het niet wil ben je de sjaak.

En no offence, maar ze hebben nog gelijk ook. Ik kan niet tegen al die zielige verhalen van hoe sneu de gemeente dan is, als jij het risico neemt om wat zonder vergunning te bouwen, moet je niet balen als je daar later de consequenties van heb.