Accu-schrikdraadapparaat: do's en don'ts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 22:14

Ik heb een mooi apparaat gevonden wat zowel op accu als op batterij kan. Dat lijkt me handig. Dan heb ik maar 1 accu nodig, het lijkt me dat een batterij best een dag even in dat ding kan draaien. Hebben mensen daar ervaring mee?

Bij accu's zie ik ook steeds Ah en dan een getal staan. Wat betekent dat?

palousa_boy

Re: Accu-schrikdraadapparaat: do's en don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:45

Kijk vooral naar het aantal km draad dat het apparaat aan kan.
Meer is niet altijd beter ;)

Kwa accu zijn er zeker wel accu's die diep ontladen kunnen en mogen worden. Dit zijn alleen geen standaard auto accu's en zijn dus een stuk duurder. De vraag is dan of je dat er voor over hebt.
Een gewone accu kan bijvoorbeeld maar 20% ontladen worden zonder dat er risico is op schade, en een speciale deep cycle accu kan tot 70 of zelfs 80% ontladen worden zonder risico. Weet de precieze getallen niet, maar het verschil is echt zo groot.

Als je een accu kunt aansluiten op een zonnepaneel zul je minder last hebben van de diepe ontlading.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 22:53

Dat de lengte van de afrastering meespeelt weet ik inderdaad. De weerstand ook toch, of vergis ik me nu?

Jij meent dus dat de accu beter blijft presteren en/of langer heel blijft met gebruik van een zonnepaneel?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 23:03

Een zonnepaneel is in dat geval gewoon een kleine acculader.
Hoe minder ver en hoe minder vaak de accu leeg zal zijn, hoe beter het is voor de accu.

De mate van schade hangt dan weer af van wat voor accu je er in zet.

Wij hebben een optima Yellowtop accu. Kost wat, zo'n €200, maar dan heb je ook wat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 23:17

Die accu's ben ik inderdaad ook tegengekomen in mijn zoektocht. Ik heb maar een korte afrastering. Dan denk ik dat ik wel eens met een wat eenvoudiger model toe zou kunnen?

Mocht ik ooit m'n droomwei vinden dan kan ik altijd nog kijken voor wat meer hardcore materiaal, en zou de accu die nu op mijn mini-omheininkje gaat altijd nog op de binnenomheining kunnen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:08

batterij maar voor 1 dag gebruiken kan, maar moet je de gaatjes weer afplakken anders loopt die leeg als je hem niet gebruikt
Volgens mij is de klap met accu of batterij ook niet anders, alleen netstroom is een stuk hoger

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 12:18

Gaatjes afplakken was me inmiddels inderdaad duidelijk :) Ik denk dat ik begin met apparaat + batterij, en daarna ga voor de accu. Om de uitgaves wat te spreiden. Zo'n verhuizing kost al genoeg :+

Is er iemand die weet wat Ah betekent?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:26

Lees meer op awaccu.nl

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 12:28

Dank je wel! Er gaat een wereld voor me open.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:29

Koper :D http://www.acculaders.nl/blogs/acculade ... n-volt-am/

Ik heb zelf naast een klok op het net 1 die op een autoaccu loopt. Had ik op een weitje staan waar ik geen normale stroom had. Functioneerde goed.
Maar even 1 dingetje een 9 volts klok niet op een 12 volts accu zetten. Daar kan de klok niet tegen.
En accu's (voor de auto ed) kan je goedkoop vinden op Ebay. Kwam ze daar tegen voor een 35 euro.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 12:40

Dank je wel Rina! Ik heb mijn oog laten vallen op een apparaat waar zowel een 9V batterij als een 12V accu in kan. Althans dat staat er. Als het niet klopt: alsjeblieft grijp gauw in. Ik heb 'm nog niet besteld.
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-05-16 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:45

Wij hadden er op de vorige wei eentje met twee auto accu's. Zo konden we er inderdaad altijd een mee naar huis nemen om te laden.
Er stond echt een enorme klap op := Veel meer dan op het lichtnet-apparaat wat we nu hebben.
Die accu's gingen zo'n 2 maand mee. Wel opletten dat de draad nergens met de grond of struiken/gras contact maakt.
Wil je er ook de verlichting op aansluiten? Dan zou ik gaan voor led-lampen. Die verbruiken zo weinig dat je het haast niet merkt als ze een half uur per dag aan staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 12:50

Nee, accu/batterij zou alleen voor de afrastering zijn. Voor licht heb ik al een oplossing. Wel goede tip, thanks!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:20

Koper schreef:
Dank je wel Rina! Ik heb mijn oog laten vallen op een apparaat waar zowel een 9V batterij als een 12V accu in kan. Althans dat staat er. Als het niet klopt: alsjeblieft grijp gauw in. Ik heb 'm nog niet besteld.

Als hij beide hebben kan geen punt. Dat kan de mijne ook ;) Is dan 1 met 2 aansluitpunten. 1 voor de 9 volt de andere voor de 12.

Ik had ook altijd goed stroom op die wei. Maar niet meer dan op mijn netstroomapparaat. Maar goed dat is ook afhankelijk van wat voor apparaat je op net hebt, hoeveel lijn erop zit enz enz :D

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:21

Ik heb een koltec, weet ff het type niet meer maar eentje voor een 12v accu's. Van de lokale garage heb ik een paar oude accu's gekregen en die voldoen perfect. De slagkracht van het apparaatje is 2,7 joule als ik me niet vergis. Het sterkste apparaatje op 9v batterijen had een kracht van 0,35 joule. Lichtnet apparaten gaan volgens mij tot 4 a 5 joule

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 13:24

Ik heb eigenlijk geen idee wat de capaciteit van mijn lichtnetapparaat is. Hij voldeed, dus ik heb me er nooit in verdiept.

In het verleden wel met zo'n groene paddestoel gewerkt. Die voldeed niet :+

Rina hoe herken ik die twee verschillende punten dan?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:03

Groene paddestoel is 9 volt ;) En die verschillende punten staan er duidelijk op, welke welke is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:06

Dan heb je binnenin 2 verschillende soorten aansluitingen.
Met een batterij is vaak gewoon 2 staafjes waar je de stekkertjes van de batterij overheen schuift.
Voor een accu krijg je er dan 2 van die accu klemmen (van die krokodilletjes zegmaar ;) ) bij, of die moet je los kopen. Deze moet je dan met een stekkertje op 2 andere puntjes of stekkertje aansluiten.

Maar als je hem op internet kunt vinden kun je het daar ook opzoeken.

En ik zou ook even naar meningen van andere mensen zoeken.

Wij hebben toen gekozen om alles maar meteen goed te doen, maar nu we er een stuk wei bij hebben is het even uitzoeken of hij de lengte van het draad wel aan kan.
De wei thuis waar we het voor gekocht hadden is 3ha en de andere wei 4,5 ha.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 17:27

Duidelijk verhaal, bedankt. Apparaat wat ik op het oog heb zal op elke wei voor een binnenomheining in aanmerking komen, dat zit wel goed.

JoelSas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:29

De lengte van de afrastering en het type afrastering heeft zeker invloed op de levensduur van je batterij en accu. Hoe langer de afrastering is en hoe hoger de weerstand per meter wordt de uiteindelijke schok minder krachtig.

Er zitten een paar voor en nadelen aan accu's en batterijen.

Batterijen kun je snel wisselen zonder dat je die hoeft op te laden. Over de lange looptijd zijn batterijen duurder doordat je ze elke keer moet aanschaffen.

Accu's is in eerste instantie duurder maar over de gehele looptijd goedkoper. Een ander voordeel is dat een accu-apparaat krachtiger is dan een batterij.

Wat je zou kunnen doen om de kosten in de hand te houden is om 1 accu apparaat aan te schaffen met 1 semi-tractie accu en een kleine goedkope accu erbij. Als de gewone semi-tractie batterij bijna leeg is dan hang je de kleine accu eraan.
Nu kan de grote accu laden, als deze weer leeg is dan kun je ruilen.

Bij aanschaf van een accu-apparaat is het wel raadzaam om eentje te nemen met accubeschermer, dit voorkomt dat de accu helemaal wordt leeggetrokken en zo kapot gaat.

Als de zonnepaneel groot genoeg is dan kan deze de accu op juiste niveau houden en hoef je heel het jaar door niets aan te doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 09:33

Zoiets heb ik inderdaad in gedachte, de afrastering is kort, nog geen kilometer, maar wel redelijk wat weerstand voor een deel. Dat stuk koord wil ik op den duur vervangen door betere kwaliteit, ik ben erg weg van Gallagher. Na een jaar op mijn vorige wei kon je bij voorbeeld precies zien welke poortisolatoren van hun waren en welke niet :+ Ze hebben gewoon goede spullen.

Ik wou in eerste instantie aan de slag met een batterij (weet niet hoe lang ik op deze wei blijf) en als het allemaal goed loopt een accu. En dan de batterij voor als de accu aan het opladen is.

Accubeschermer kijk ik even na, goede tip.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:29

Koper schreef:
ik ben erg weg van Gallagher. Na een jaar op mijn vorige wei kon je bij voorbeeld precies zien welke poortisolatoren van hun waren en welke niet :+ Ze hebben gewoon goede spullen.

Grinnik en precies dat heeft niks te maken met het merk Gallagher ;) Dat zijn wrs rvs poortgrepen geweest ipv verzinkt. Dat is nou net het verschil :D Maar let wel ga geen RVS samen met verzinkt gebruiken, die 2 hebben ruzie met elkaar en dat gaat dus veel sneller roesten. Ik ben hier thuis bezig alles om te zetten van verzinkt naar RVS. RVS roest nl veel minder snel. Geen enkele poortgreep hier is van Gallagher, maar je kan echt het verschil zien tussen rvs en verzinkt. De poortgrepen zijn niet eens van een bepaald merk. Ik ben zelf nogal gek op AKO helemaal wat hun draad ed aangaat. Maar je moet kijken naar de weerstand van het draad en welke soort stroomdraadjes erdoor lopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 10:31

Ik bedoelde meer dat ik vind dat het me aan de Gallagher poortisolatoren opviel dat ze niet roesten. Aan roest heb ik niks. Aan een toko met goede spullen heb ik wel wat.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:43

9V accu best vergeten. Als er wat begroeiing tegen de draad komt of er valt een tak in loopt je batterij leeg en kan je weer een neiuwe kopen. Best investeren in een 12v model en bij de garagist vragen of hij geen auto accu heeft die preventief vervangen is. Veel mensen laten hun autoaccu eens die 4 jaar is net voor de winter vervangen. Als je er zo 2 hebt en een lader voor thuis heb je altijd een werkende accu. Zonnepaneel kan je dan later nog aansluiten, kan in principe op elk 12V stroomtoestel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:19

dubbel gepost