Bestaat er eetbare bodembedekking voor in stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ababe

Re: Bestaat er eetbare bodembedekking voor in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 19:22

Ik snap dat iedereen bang is dat er iets 'mis' is met mijn paard. Maar ik heb echt ALLES gedaan om dat uit te sluiten, omdat dit topic daar niet over gaat adviseer ik om de links in mijn onderschrift te lezen.
Ze is zowel in Lienden HELEMAAL binnenstebuiten gekeert als bij mijn eigen kliniek in Heerde en vorige kliniek! Bloedonderzoeken, endoscopieen, foto's, echo's, scans, verzin het maar en ze heeft het gehad. Als al deze dierenartsen dezelfde conclusie trekken dan durf ik na 3 klinieken met meerdere experts wel te geloven dat er niks mis is met haar.

Ja, ze verveeld zich op stal, maar ze blijft niet in de wei staan. Ik heb liever dat ze het hout aanvreet dan dat ze straks op een 80km weg loopt.. Het is kiezen tussen twee kwaden maar ik heb ook gewoon geen andere optie. Maar ik heb echt bizar veel geld gestoken in onderzoeken wat er mis is met haar, en als het moest zou ik het zo weer doen maar na zoveel experts heb ik ook maar besloten om het te accepteren.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 19:23

AnnemiekeJL schreef:
Paddockmatten met een onderlaag van zand, vlas of stro. Een keer per week helemaal verschonen (onderlaag), de mest elke dag. Paddockmatten zijn nogal hoog waardoor het vocht niet bij de hoeven kan komen en het paard niet bij de onderlaag kan. Maar idd, zoals meer mensen hier in dit toppic, ik vraag me serieus af waarom je paard zo op eten gericht is. Zou het niet kunnen dat dit beestje tekorten heeft?
Welke ondergrond ligt er onder de matten? Bij ons op stal hebben we gewoon straatstenen en daar gaat het vocht gemakkelijk door heen.

Die ken ik niet! Even kijken, ik heb nu van die tegel matten.
Onder de matten ligt nu een betonnen vloer, die ligt een stuk lager dan buiten waardoor er dus geen afvoer is..

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:25

Lauraa90 schreef:
@Biggirl & @Jorretje; Ik krijg ze bijna niet los die matten, lijkt wel alsof ze vacuüm gezogen zijn? Ze krijgt nu sowieso een handje stro als de rest gevoerd wordt. Puur omdat ze zichzelf anders heel zielig vindt.

haha dat kan idd der onder vormt zich een laag met plas en poep . en dat dat vacuüm zuigt . ff hard trekken desnoods met zijn 2e ofzo . wat heb je onder de matten liggen ? steen ?

wij halen meestal in vakanties de matten der uit spuiten we de hele stal uit , en spuiten we de matten af met hoge druk . 1 dagje drogen en dan weer der in .

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:42

En anders heel sneu een fijnmazige muilkorf, waardoor ze wel hooi kan eten. Maar geen objecten vast kan pakken? Hooi steekt er doorheen, maar ze kan dan geen happen nemen van iets.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 19:47

@Biggirl; Jaa er ligt gewoon steen onder inderdaad! Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen, zet ik die matten buiten en de hogedrukspuit eroverheen! stal goed schoonboenen en misschien vlas er onder?

_Zsazsa_ schreef:
En anders heel sneu een fijnmazige muilkorf, waardoor ze wel hooi kan eten. Maar geen objecten vast kan pakken? Hooi steekt er doorheen, maar ze kan dan geen happen nemen van iets.

Dat hebben we destijds met vlas inderdaad ook gedaan, daarmee schepte ze het vlas er gewoon in :+ . Maar met stro is dit misschien dan wel weer een optie... omdat ze daarmee alleen sprietjes kan pakken en het is niet zo dat ze van een sprietje hooi meteen op haar rug valt natuurlijk!

SaskiaBruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:17

Strokorrels?

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:35

Iets wat nog niet geopperd is in het topic: De door een ander paard gebruikte bodembedekking? Dat kun je zo schoon of vies uitzoeken als je zelf wil, en kijken hoe dat gaat. Misschien niet de meest frisse oplossing, maar veel paarden willen stro niet eten als het door een ander paard gebruikt is in de stal. Zelfs niet als het niet doordrenkt is van de urine, maar gewoon al wat viezer dan vers stro ;)

Edit: Eventueel zou je ook kunnen overwegen om daadwerkelijk met hooi op te strooien natuurlijk. Kan waarschijnlijk weinig kwaad voor haar, en dat neemt toch echt wel wat vocht op.
Laatst bijgewerkt door Liseef op 28-04-16 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 20:37

Jeetje, ik heb geen oplossing voor je, maar wat súper vervelend.
Misschien overheen gelezen, maar buiten in een kudde heeft je paard er ook nog steeds meer interesse in om weg te gaan?

Ik denk namelijk dat er voor je stal niet zo een oplossing is als ze alles opvreet. Enige dat ik kan bedenken zijn hooinetten in slowfeeders. Maar dan is je probleem voor het opnemen van de urine niet weg.

Buiten in een kudde is geen optie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 21:40

Ik denk dat je het meer moet zoeken in een bodembedekking die geen kwaad kan als ze er van eet of iets dat onder je rubber matten kan. Ondanks alle onderzoeken met mooie uitslagen komt ze iets tekort, maar dat kan net zo goed psychisch zijn. Als ze zich zo lijkt te vervelen, is er niet iets te verzinnen met van box wisselen? Desnoods elke zoveel tijd? En dat samen met training die haar mentaal moe maakt?
Hout knagen is een bekende, maar hier heb ik vaak beschikking over veilige takken of stammetjes. Die worden dan ook vakkundig geschild en van blaadjes ontdaan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:15

Strokorrels? Die maak je nat en dan vallen ze uit elkaar waardoor er een grondlaag ontstaat, die best stevig is. Ik vindt het zelfs wat kurkachtig lijken. Hier nemen de paarden er 1 hap van om te proberen, maar daarna stoppen ze allemaal (zelfs mijn vlas en krullen-eter).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:18

Kun je geen eetbare takken, zoals wilgentakken in de stal leggen? Die kan ze (zover ik weet doe goede research voordat je de stal vol legt) onbeperkt knabbelen. Dat neemt geen vocht op, maar biedt haar wel de mogelijkheid om altijd ergens aan te mogen knabbelen. Als je dan ook nog een bodem vindt die ze niet eet, dan ben je er?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:22

In Finland gebruiken ze een soort turf.. mss is zoiets hier ook te krijgen.. weet niet of ze dat ook eet..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:26

Paard in een stabiele kudde voltijds buiten zetten. Dan is het wel interessant, je paard gelukkig en jij van je probleem af.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:28

Als ik dit zo lees vind ik eigenlijk dat het beest zoveel maren heeft dat ik zo'n paard niet zou houden :+ Kan niet in de wei, sloopt alles op stal, kan niet op bodembedekking want dan wordt ze ziek....beetje paard onwaardig leven 24/7 in de stal en dan zonder bodembedekking. Maar goed ik zou dan voor de optie 'hooi' gaan maar ja dan krijg je weer een moddervet paard....plus hooi mest niet makkelijk en is een dure grap.

Al met al denk ik dat ze verder alles eet.....hout/krullen als ze ook al vlas eet.

Ik zou met mijn handen in het haar zitten met zo'n paard, *nu krijg ik heel bokt over me heen* O:)

De vraag is ook waarom blijft ze niet op een volle wei staan....? Beetje vreemd klinkt dat in mijn oren.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:34

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:36

Angela schreef:
Kun je geen eetbare takken, zoals wilgentakken in de stal leggen? Die kan ze (zover ik weet doe goede research voordat je de stal vol legt) onbeperkt knabbelen. Dat neemt geen vocht op, maar biedt haar wel de mogelijkheid om altijd ergens aan te mogen knabbelen. Als je dan ook nog een bodem vindt die ze niet eet, dan ben je er?

Een paar takken is prima maar van een hele stal vol raken ze stoned. Voordeel is dat je paard dan waarschijnlijk heel rustig is, je kan alleen niet rijden...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:49

Dee_Es schreef:
Angela schreef:

Een paar takken is prima maar van een hele stal vol raken ze stoned. Voordeel is dat je paard dan waarschijnlijk heel rustig is, je kan alleen niet rijden...

Misschien blijft ze dan ook wel rustig op de wei staan :)*

Maar zonder gein, ja, als ze er teveel van eten krijg je inderdaad wel dat effect. Maar er zijn ook vast eetbare takken die dit effect niet, of pas bij zeer hoge dosis hebben.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 22:59

Naast strokorrels heb je ook nog houtpellets. Dat hebben we eventjes hier op stal gehad. Ze schijnen het ook echt niet te eten (hier was dat juist een reden om weer terug te gaan op stro, kunnen ze tenminste lekker van knabbelen).

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:12

Sanned schreef:
Naast strokorrels heb je ook nog houtpellets. Dat hebben we eventjes hier op stal gehad. Ze schijnen het ook echt niet te eten (hier was dat juist een reden om weer terug te gaan op stro, kunnen ze tenminste lekker van knabbelen).

Dit raadde ik op de vorige pagina inderdaad ook aan. Weet niet of TS het gelezen heeft, maar dit werkt bij onze alles-eters echt top :)

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:52

Bedankt voor jullie reacties!

@Liseef; dat zou ik nog eens kunnen proberen, de situatie momenteel is ook niet fris haha! Ik heb wel eens wat viezer vlas van de buurvrouw door een nieuw pak gemixt, om het minder aantrekkelijk te maken maar ze wist het nieuwe vlas er volgens mij goed uit te filteren.

@Tamary; Dat zou de ideale oplossing zijn, iets wat ze gewoon kan eten zonder dat ze er koliek van kan krijgt.. Takken heb ik nog nooit van gehoord, ik zat er aan te denken om over het hout van die dunne rubberen matten te leggen, maar dan kan ik eventueel takken kopen als vervanger voor haar. Waar haal je zulke takken als ik vragen mag?

@Seltje; bedankt voor de tip, ik moet inderdaad iets hebben wat andere beruchte vlas en krullen eters niet eten :')

@ Angela; Bedankt voor de tip, ik vroeg al aan Tamary waar ik die kan halen! Het is het proberen waard, zeker als het geen kwaad kan.

@Horsies; Kan me haast niet voorstellen dat ze dat lust, maar dat dacht ik wel van meer dingen :+

@TurdusMerula; Dat is een lange tijd goed gegaan en daarna is ze hem toch gewoon gesmeerd. Probleem is natuurlijk ook dat ik niet zomaar ergens een andere kudde vandaan kan toveren. Sinds ze weet dat ze uit de wei kan ontsnappen (is begonnen doordat het stroom eraf was gegaan en zij dat meteen door had) blijft ze gewoon niet meer staan, maakt niet uit met wie ik haar zet. Eerst ging ze van de merries naar de ruinen dus dachten we oké dan maar bij de ruinen zetten, maar dezelfde dag smeerde ze hem gewoon weer.

@Zonnetje81; Zo klinkt mijn paardje wel heel erg zielig :') .. Ze staat natuurlijk niet 24/7 op de box, ze komt zeker minimaal 6/7 uur per dag uit de box. Twee keer wordt ze gedaan door de stalhouders, zelf ben ik altijd zeker 4 uur met haar bezig, ik graas met haar aan de hand en zo vaak het kan komt ze ook buiten tot ze begint te flippen. Er zijn natuurlijk (helaas) genoeg paarden die 24 u op de box staan, zonder de redenen die ik er voor heb.. Daarnaast staan de beide buren van haar (+ een boel anderen) ook gewoon op stal dus ze staat echt niet alleen.
Er zijn natuurlijk ook genoeg paarden die om welke reden dan ook niet 24/7 op de wei kunnen, daar is die van mij helaas 1 van. Het is niet dat ik het niet WIL, maar het kan gewoon niet. Als zij gillend door de wei scheurt, dwars door het hout komt dan kan ik haar wel stug laten staan en hopen dat ze een keer niet door het hout komt, maar ze is duidelijk niet blij als ze zo tekeer gaat (en dat duurt geen 10 minuten, dat gaat gerust uuuuuren door).
Ik heb overigens (erg offtopic maar vooruit) ook al in de spirituele hoek gekeken voor haar (je echt alles geprobeerd wat ik kon bedenken), zij vertelde me dat mijn paard moeite heeft met ruimtes overzien, prikkels verwerken en daarom heel snel volledig in paniek kan raken in de wei. Omdat daar heel veel gebeurt, heel veel prikkels zijn en geen overzienbare oppervlaktes. (of dit klopt weet ik niet, ik ben niet zo van het spirituele maar ze raakt absoluut volledig in paniek als het te lang duurt). Dus wie ben ik dan om te zeggen; jij MOET buiten als ze dat duidelijk dus niet wil.. Ik had het ook liever anders gezien maarja :( ..

@Daks; bedankt ik zal het even lezen!

@Dee_es & Angela; _O- _O- _O- Het proberen waard hahaha. Nee grapje ik wil wel graag kunnen rijden en haar niet drogeren :') .

@Sanned & Laurahh (sorry over het hoofd gezien); Bedankt voor de tip! Ook daar heb ik nog nooit van gehoord! Ik ga maar eens wat pakken/zakken van genoemde dingen halen hier, en kijken wat ze ermee doet. Het is sowieso het proberen waard!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:24

Oh nee ik snap dat ze niet buiten kan/wil zijn maar het maakt het allemaal wel verdomd lastig omdat ze OOK alles op eet/sloopt....ik zou geen oplossing weten maar ik zou ook zo'n paard niet willen hebben want ik zou er een punthoofd van krijgen :+ Ik snap dat je blij met haar bent!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:31

Als ze je dwars door stroomdraad klapt, controleer voor de wissigheid nogmaals hoeveel stroom er daad er daadwerkelijk op de draad staat.
En maak dan een zo veilige mogelijke constructie aan haar halster en of voor de borst langs met goed geleidend draad zodat ze klap echt wel voelt.
Desnoods grond even goed nat maken bij de draad.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:38

Als ze zoveel problemen heeft met het verwerken van prikkels, zou ik daar ook iets mee doen, bijvoorbeeld een tijd Strezzz druppels van Phytonics geven. Haalt de scherpe kantjes er een beetje vanaf en helpt met het verwerken van prikkels.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:39

Wat krijgt je paard verder te eten TS? Ook qua ruwvoer en brok?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:41

voor tijdelijk zou ik een graaskorf doen met stro als bodembedekking. Tijdens voertijd even af voor t hooi. Maar ik zou met spoed zoeken naar een andere stal, waar ze misschien met een klein aantal paarden op de wei kan (misschien bij iemand aan huis? rustigere plek doet vaak veel goed.) en waar ze niet door de omheining dendert.
Vaak vertelt je paard je met dit soort dingen dat ze niet op d'r plaats is. Een 80 km weg langs de wei klinkt ook niet als een plekje waar mijn gevoelige paardje zou aarden.