Graasmasker drama verteld door Aidan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Graasmasker drama verteld door Aidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:42

Er is in het eerste type graasmasker veel verschil in kwaliteit. Ik heb een van de duurdere gehad toen voor tinker en die heeft hij netjes heel gehouden jaren. Een zonder halster en aan 4 punten vast gemaakt aan het halster. Komt gegarandeerd niet af. Nadeel alleen van graasmaskers is dat die niet werken bij te kort gras, dan krijgen ze geen gras binnen. Gras moet eigenlijk minstens 1 tot 2 cm lang zijn ervoor. Kan me voorstellen als ze helemaal niks binnenkrijgen ze zo gefrustreerd raken en alles eraan doen masker af te krijgen,

Anders eventueel toch strookbegrazing maar dan nog minder per keer bijzetten en zorgen dat de rest van het stuk niet al te lang is. Dat werkt voor oude tinker het beste.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:57

Is het geen optie om hem in een paddock te zetten zonder gras? Het is jammer voor hem dat hij niet kan grazen maar het nog veel erger al dat groene gras te zien en al die andere maatjes die aan het grazen zijn en hij KAN niet grazen. geesteskwelling. Net als een hongerige hond met een dichte muilkorf in een ruimte laten lopen met een bak vol heerlijk vlees...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 17:03

Ann99 schreef:
Is het geen optie om hem in een paddock te zetten zonder gras? Het is jammer voor hem dat hij niet kan grazen maar het nog veel erger al dat groene gras te zien en al die andere maatjes die aan het grazen zijn en hij KAN niet grazen. geesteskwelling. Net als een hongerige hond met een dichte muilkorf in een ruimte laten lopen met een bak vol heerlijk vlees...

Ik ben nu inderdaad begonnen om hem apart te zetten met een shetlander die wel iets minder kan hebben. Maar hij blijft de rest gewoon zien, daar is niet echt iets aan te doen. Met een graasmasker op kan hij natuurlijk gewoon grazen, maar het gaat gewoon veel minder snel, maar Aidan (wat klein vuur betekent) is gewoon een apart geval, altijd al geweest, de DA zegt altijd, dit is geen paard, dit is een hond in het verkeerde lichaam :D

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:58

Hoe krijgt hij hem af met een vlechtje dan? Zelfs als Saphira hem over d'r oren krijgt, zit hij nog steeds zo hoog vast, en blijft d'r neus in d'r korf.

Ann99, een paard kan gewoon grazen hoor, alleen niet bunkeren, kleine hapjes tegelijk.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 23:52

Mijn shetlander loopt al jaren met een greenguard. Gaat zonder problemen, ook geen tandafsluiting.
Sinds gisteren loopt mijn paard met een bloempot. Hij vind het vreselijk.
Heeft gisteren ook veel gelopen en zeer weinig gegeten.
Vanmorgen wel aan het eten gegaan, maar nu een schaafwond onder zijn kin van het masker.
Heb er sudocreme opgesmeerd. Twijfel nu tussen morgen dagje paddock met hooi,
of weer de bloempot omdoen.
Heb sinds gisteren een greenguard gevonden in de oude, zonder om weg te gooien kast.
Maar moet daar nog alles voor op maat maken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 00:49

Paardenmaat Greenguard met Greenguard-halster eens proberen :) !

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 07:02

Miran schreef:
Hoe krijgt hij hem af met een vlechtje dan? Zelfs als Saphira hem over d'r oren krijgt, zit hij nog steeds zo hoog vast, en blijft d'r neus in d'r korf.

Ann99, een paard kan gewoon grazen hoor, alleen niet bunkeren, kleine hapjes tegelijk.

Oh dat wist ik niet!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:18

Met alleen een graasmasker ga je het waarschijnlijk ook niet redden. Je zult je hele weidebeleid moeten aanpassen om zo'n dier op gewicht te kunnen houden.

Mijn fjorden en shet (die ook dik worden van de lucht) hou ik in balans door ze om de dag een uurtje of wat op de wei met strookbegrazing te zetten. De rest van de tijd staan ze op zand met arm hooi en stro tot hun beschikking. Zo heb ik o.a. een chronisch hoefbevangen pony gezond kunnen houden en nu idem dito met een Cushing geval.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:40

Probeer de though1 easybreath te bestellen bij cookies mountain.be. deze blijft zitten bij al onze houdinis zo nodig twee vlechtjes maken in de manen en deze aan de korf binden (is oud koetsierstruukje) succes!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:43

Caira schreef:
mysa schreef:
Die hier boven gelinkt wordt, de best friend, is superkwaliteit, krijgt hij echt niet gemakkelijk kapot, heb hem ook.

Het gaat niet om het stukmaken Hij heeft hele kleine oortjes dus alles glijdt gewoon af, vlechtje of niet.

En heel ver naar achter vast vlechten? En die vlecht echt goed strak?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:51

Mijn pony (ook een welsh, goh :P ) is ook zo'n houdini. Kreeg dat graasmasker telkens af.. Tot ik hem ging meevlechten in zijn voorpluk en stuk achter zijn oren. Wel een vlecht onderlangs maken en dan dus invlechten. Dan zit dat halster echt goed onder de vlecht. Hij heeft hem wel over zijn oren gekregen, maar stond heel sip te kijken dat dat ding toch bleef hangen.. Zo zal ie een tijd hebben gestaan, want hij heeft het daarna niet meer geprobeerd..

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:00

Wij hebben ook beide soorten graasmaskers geprobeerd bij onze Haflinger, maar beiden werkten niet echt. Zo'n korf (die paarse die jij hebt) sloopte ze ook en de Greenguard at ze omheen en kreeg ze af. Toen hebben we de Greenguard aan de korf gemaakt zodat ze in feite beide omhad. De korf kreeg ze nooit los, dus deze combinatie al helemaal niet en slopen lukte ook niet. :Y)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:23

Het is niet de oplossing van het probleem wat je benoemt, maar heeft hij niet een beetje lange/platte voorhoeven? (Foto 4) Doordat er dan veel druk op de wand komt te staan, kun je problemen krijgen in de verbinding met de zool. (Gezien hij ook bekend is met hoefproblemen.) Als het afrolpunt wat terug zou liggen, loopt hij misschien ook makkelijker. (Dus meer, en goed voor zijn gewicht.)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 10:17

Locanda schreef:
Het is niet de oplossing van het probleem wat je benoemt, maar heeft hij niet een beetje lange/platte voorhoeven? (Foto 4) Doordat er dan veel druk op de wand komt te staan, kun je problemen krijgen in de verbinding met de zool. (Gezien hij ook bekend is met hoefproblemen.) Als het afrolpunt wat terug zou liggen, loopt hij misschien ook makkelijker. (Dus meer, en goed voor zijn gewicht.)

Klopt, ik heb 2 drukke weken gehad, maar hem vanmorgen weer bekapt Zijn hoeven groeien enorm snel, geen excuus ik weet het. Hij heeft geen hoefproblemen gelukkig,hij beweegt veel en graag.

Voor nu zet ik hem 2-3 uur op het land en daarna met de shet weer op het zand, niet ideaal want hij blijft een uur rennen, maar voor nu wel de enige oplossing ben ik bang.

Thanks voor alle berichten!

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:34

Gewoon twee kleine vlechthes maken on dd manen achter de oren en die vlechtjesom de band van de graaskorf slaan.je vlecht n lintje mee in de vlecht waar mee je het vlechtje bevestigd aan dd korf als de pony dan de korf af probeerd te doen trekt t aan de manen achter dd oren en laten ze t vaak.eenmaal gewend aan de korf kunnen de vlechtjes achterwege blijven

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:13

Hahaha, ik heb helaas geen oplossing voor je, maar ik heb heerlijk genoten van je verhaal! Wat een dier, zo zie ik ze het liefst _O- Tot mijn eigen Haflinger ook een van zijn grapjes uithaalt.. Daar kan ik pas achteraf om lachen vaak :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 08:36

Update :

Baas heeft een nieuw martelwerktuig bedacht, een Halsriem achter mijn halster, vastgezet op 3 punten. Ze zegt dat er klittenband op zit zodat hij bij paniek openschiet. Maar de paniek heb ik nog niet gevonden, inmiddels zijn we 30 min verder, baas zegt dat dit een persoonlijk record is, maar ik weet niet wat dat is, ondertussen blijf ik strijden! Wordt vervolgd...

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 10:03

}>
1 - 0 voor jou *\o/* .

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:08

ha ha en anders stroomdraadje op het hek, doet ze het maar 1x en dan nooit meer

vanijmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:11

Graasmasker vastzetten aan halster die hij niet afkrijgt. Ik heb hem door de riempjes heen aan het halster vast genaaid. Daar weer fleece om de neusband heen zodat hij hem niet naar onder of opzij kan schuiven.
Halster extra vastgezet door deze aan twee kanten vast te vlechten. En Viola na twee jaar klooien houdt mijn houdini zijn kap om.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 06:54

vanijmond schreef:
Graasmasker vastzetten aan halster die hij niet afkrijgt. Ik heb hem door de riempjes heen aan het halster vast genaaid. Daar weer fleece om de neusband heen zodat hij hem niet naar onder of opzij kan schuiven.
Halster extra vastgezet door deze aan twee kanten vast te vlechten. En Viola na twee jaar klooien houdt mijn houdini zijn kap om.

Maar hij krijgt elk halster af, dat is nou juist het grote probleem

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 07:41

Haha dat filmpje.. Slimme kleine draak :D En aan het einde echt zo verbaasd kijken dat het er nog steeds niet af is..